Wat moet je hier nu mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Wat moet je hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:22

Ik gooi dat slomige lopen met de boomloze toch echt op je huidige pad , de manier van lopen die je omschrijft is exact wat je dus o.a. bij mijn paardje ziet als de ruggegraat niet goed vrij ligt. Jouw pad is miischien wel hetzelfde als mijn allereerste pad... hij lijkt er verdacht veel op.

En als iets verkocht wordt als zijnde "pad geschikt voor boomloos" , hoeft het dat in de praktijk nog niet te zijn natuurlijk Knipoog

Net zoals de HAF in standaard uitvoering absoluut niet geschikt is. Doe je er dubbeldikke inlages in zoals ik die heb liggen , dan is hij echter prima Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:30

Ja, ik begrijp je wel Ja
Maar probleem is dat niet iedereen er alles van kent, dus als dan iemand (die je veronderstelt er wel wat van te kennen) zegt dat die bepaalde pad geschikt is voor dat bepaalde zadel, dan neem je dat gewoon aan .. Knipoog

Dubbeldikke inlages bij HAF .. zijn dat speciale?
Of kan je bv. de inlages van 2 HAF-dekjes in 1 dekje steken? (of zeg ik nu wat doms? Clown).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:35

Of het barefoot dekje proberen met de nu speciale dubbeldikke inlages en is ook nog een ander soort inlages met een kunstoffen kern.
Lijkt mij ook weer beter de druk verdelen.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:43

dit heeft de pony van mijn zus ook, dus ik blijf dit topic even volgen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:06

Is ook logisch , je gaat toch af op wat winkels e.d. zeggen...helaas hebben we daar best wat gedonder mee omdat mensen vanalles aangesmeerd krijgen dat totaal niet geschikt is....

Dubbeldikke inlages vind je bij mij in de shop , kun je bvb. bestellen bij marcel@equixantos.com , Marcel en Petra van Equixantos hebben best het 1 en ander op voorraad , een heel aantal testzadels , en kunnen prima advies geven , zijn goed op de hoogte van vanalles en nog wat wat Barefoot betreft Ja

Doe je deze inlages in de HAF-pad , dan is hij prima geschikt verder. Nouja , hij wil soms wel wat scheef gaan liggen onder het zadel...dat heb je met de Hi-Tech pads bij mij op de site weer niet. Maar met deze inlages kun je die HAF goed geschikt maken zonder meteen een vracht geld uit te moeten geven.

De inlages van HAF zelf dat is van dat hele luchtige en zachte witte spul , daar blijft niks van over als je dat bvb. tussen je handen houdt en erin knijpt.... dus dat doet niks om de ruggengraat vrij van druk te houden. Het lijkt heel dik maar zodra je gaat zitten druk je het helemaal plat , helaas.
Want lekker luchtig is het wel Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:08

zijn fijne dekjes voor onder boom zadel
maar zonder inlages niet onder boomloos ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:33

Ok, dus nu zit ik nog met een probleem ..
Er komt ooit wel een goede pad, of misschien zelfs een ander zadel, dat ben ik echt wel van plan. Maar nu gaat dit nog niet Nagelbijten / Gniffelen

Nu moet ik roeien met de riemen die ik heb .. weet alleen niet welke ik moet gebruiken Bloos

Er ligt nog iets wat ik eventueel tussen de wol en het zadel kan leggen. Wat dit juist is kan ik niet omschrijven, maar het is dik en staat omhoog bij de schoft en heeft een gleuf in het midden. Misschien dat dit kan helpen voor nog bij het boomloos, om meer vrijheid te krijgen? (bij het dressuurzadel leek het me geen goed idee omdat er dan nog minder ruimte om de plaatsen zou zijn waar nu al die plekken waren...).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:41

Dat gaat niet werken , je moet juist kussens direct op de rug hebben om alles wat er boven zit , omhoog te tillen , zodat je echt een vrije sleuf krijgt over de hele lengte direct boven de ruggegraat.

Heb je de HAF-pad nog....? Kwestie van dubbeldikke inlages erin (incl. verzending 25 euro) en je bent klaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:45

De HAF-pad heb ik nog ja.
Maar ik heb het niet zo op gewoon even verzenden en al dat soort dingen. Geen ervaring mee en hou er niet van dingen te kopen die ik niet gezien heb.

Wat trouwens ook was met het HAF-dek is dat ik de indruk heb dat het net iets te lang is (of de rug van de pony net iets te kort Clown) waardoor ik bang ben dat het hem achteraan stoort, als het al niet gaat schuren. Niet dat ik ooit de indruk heb gehad dat hij er last van had of dat het schuurde, maarja, bij het dressuurzadel wist en merkte ik ook niks ...

Nu vertrouw ik niks meer Nagelbijten / Gniffelen Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:11

die inlages kan je iig wel vertrouwen ..
die kan je in je had pad doen
evt een keer een lakentje er tussen om duidelijk beeld te krijgen van de afdruk
denk dat dat voorlopig toch je goedkoopste oplossing is

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:47

Voor wat betreft het al dan niet goed lopen onder beide zadels: Is er niemand met enig verstand van zaken in de buurt.

Als paarden van mijn klanten niet goed lopen is het zadel het eerste wat ik controleer. Ook bij nieuwe zadels blijf ik dat in de gaten houden. Volgens mij moet elke instructrice toch kunnen zien onder welk zadel jouw paard beter loopt. Zelfs al ze/hij geen verstand van zadels heeft...

Overigens, als beide zadels niet passen, zou ik met beide niet rijden. En niet de beste van slechte kiezen. Als het goed is moet je paard nog jaren mee. Dan zou ik toch een paar weken geduld hebben totdat het nieuwe zadel er is. Of een BBP gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:01

Denk dat eigenaar en ik ongeveer op hetzelfde niveau zitten qua "verstand van zaken". Dus daar komen we niet veel verder mee.

En wie heeft het over instructie? Die is er niet, dus die zal moeilijk iets kunnen zien.

Welk nieuw zadel? Ik kan het mij op dit moment niet veroorloven om eventjes een nieuw zadel te kopen. Ja, er komt waarschijnlijk wel een nieuw zadel, maar dat is toekomstmuziek. En met een BBP endurance rijden denk ik niet dat zo ideaal is. Ik denk trouwens ook niet dat mijn zit goed genoeg is om dat comfortabel voor het paard te houden ...

En nu hoop ik niet dat je denkt dat ik niks om het paard geef, want als dat zo was zou ik hier geen topic openen en gewoon verder blijven rijden ... Maar momenteel is het allemaal wat moeilijk. Er zijn plannen om een zadelfitter te laten komen, iemand heeft dit onlangs bij haar paard gedaan en die was zeer tevreden over die persoon, dus die persoon gaat ook bij ons langskomen. Maar dat gaat nu niet, zit middenin mijn eindwerk/examenperiode en heb de tijd niet .. als die komt moet ik daar een hele dag voor kunnen uittrekken (aangezien die elk zadel en elk dekje wat je hebt bekijkt, zowel gewoon op het paard als wanneer je erop zit als wanneer je rijdt).

Dus het komt wel allemaal goed en ik ben er serieus mee bezig, geef heus wel om het dier. Maar omdat hij er geen last van lijkt te hebben (het enige wat ik dus merk is dat hij met het ene zadel vlot loopt en met het andere niet, en dat hij dus die plekken heeft waar hij verder geen enkele reactie op geeft) zou ik het toch jammer vinden niet meer te rijden. Zo vaak krijg ik de kans niet om wedstrijden mee te rijden, dus de kansen die ik heb wil ik wel aangrijpen (tenzij het paard natuurlijk iets zou hebben, dat spreekt voor zich).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:00

Ik heb vorige week mijn zadel laten opvullen en gisteren toen ik afzadelde had hij ongeveer dezelfde droge plekken, maar iets kleiner wel en nog geen witte haren. Ik heb onmiddelijk de zadelmaker opgebeld en hij zei dat dit zeker binnen een week over moest zijn. aangezien de wol zich nog een beetje moest zetten. maar idd als je witte haren krijgt. Kun je niet gewoon je zadel (dressuur) laten aanpassen. Ik vind boomloos ook niet zo fijn en al helemaal niet voor mn rug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:08

Boomloos niet fijn voor je rug Verward

Die hoor je niet vaak , eerder andersom Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:13

pmarena schreef:
Boomloos niet fijn voor je rug Verward

Die hoor je niet vaak , eerder andersom Lachen

tja ik heb het geprobeerd, maar vind het niet echt fijn zitten. Smaken verschillen natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:39

Dat sowieso , dat smaken verschillen Ja

Maar qua rugklachten is een boomloos zadel (tenminste het Barefoot-type) eigenlijk altijd een uitkomst , omdat je niet meer op een hellende lepen van het zadel zit , je veel meer beweging van het paard doorkrijgt waardoor je rug lekker los komt , de warmte van het paard werkt ook verzachtend , en omdat je niet zo in een bepaalde houding geduwt wordt , worden je rug- en buikspieren ook sterker waardoor je rug steeds sterker wordt.

Veel mensen krijgen het zelfs aangeraden van hun therapeut. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:59

Idd maar met mn dressuur heb ik nu ook niet echt een probleem. Mss dat ze fijner liggen en te rijden zijn op een ander paard. Deze die ik nu rijdt,beweegt nogal heel erg, en het is niet de makkelijkste om goed op te zitten. Nu is het al heel wat beter, heb het boomloos zadel dan ook weer een jaar of 2 terug geprobeerd. Dus mss met een ander paard zou ik het wel overwegen zo eentje te kopen, maar op dit paard zit het gewoon niet lekker. ik had dit type geprobeerd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K6VLMXG7.jpg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:32

Cheyenne-type dus Lachen

Je zit wel erg kort erop , doe je dat normaal ook ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:49

pmarena schreef:
Cheyenne-type dus Lachen

Je zit wel erg kort erop , doe je dat normaal ook ?

geen idee of ik kort zit. ik heb er maar een keer mee gereden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:12

Dat korte zitten daardoor ga je erg achterin het zadel zitten , en dan "klopt" het niet meer. Kan dus best zijn dat je daardoor last had Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:31

Heb gisteren weer gereden en hij liep zooooooooooooooo goed! Haha!
Hij liep weer zoals met dressuurzadel, maar dan wel gewoon met rem (met het dressuurzadel had ik de indruk dat hij soms gewoon doordramde, niet echt weglopen, maar toch ..).

Dus dan zou je kunnen zeggen: heeft hij niet weer pijn?
Neen, dat denk ik niet .. Want: hij was overal gelijkmatig bezweet (wat dus met dressuurzadel duidelijk niet was). Ok, ook wel op de ruggegraat maar ik denk dat met dit weer en die inspanning dat niet te voorkomen is (of wel?). Hij zweette van voor aan z'n neus tot achter aan z'n kont Clown

En, wat mij nog doet denken dat het goed was, buiten het feit dat hij dus gewoon super liep, was het feit dat hij gewoon draafde ookal lagen er kiezels op de weg. In verleden kon hij daar amper over stappen en probeerde hij dan al de berm in te gaan. In draf was dus helemaal een ramp en galop moest je al niet aan denken. Nu draafde hij daar gewoon over en heeft zelfs een stukje gegaloppeerd Lovers (zelfs op het fietspad heeft hij gegaloppeerd .. niet dat dit mijn bedoeling was, maar het geeft wel aan dat er nergens wat in de weg zit Tong uitsteken).

Dus, ik denk dat we op de goede weg zitten Lachen