Bitloos hoofdstel met iets hefboomwerking

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re: Bitloos hoofdstel met iets hefboomwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:13

je moet het zelf weten, maar ik heb er altijd fijn mee gereden! de riempjes moet je niet ''strak'' zoals je normaal bij ene neusriem vastmaken, maar gewoon wat los. werking van de neusriem werkt alleen in bij opening van de mond. met een teugel eraan zal deze alleen werken bij (redelijke tot flinke)druk van de teugels...
lijkt mij dat je niet constant aan de teugels loopt te scheuren Haha! dan kan ik me voorstellen hoe speedster hierboven reageert Ja

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:21

Hij hangt op het (zwevende) neusbeentje. Ook bij lichte druk op de teugel komt die druk hoe dan ook op de neusriem terecht, door de hefboomwerking. Ongeacht hoe vaak en hoe heftig je aan de teugels komt, vind ik dat dat zo dus absoluut te laag is. En dat je er zelf fijn meer rijdt is niet altijd een graadmeter voor hoe fijn het voor het paard is (hoe scherper de inwerking op de neus, hoe "lichter" het paard gaat reageren, of beter: gedwongen wordt te reageren)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:58

Ik heb die van mij ook net op het randje hangen van de overgang naar zwefend bot maar hoger gaat gewoon niet
Ook is mijn merrie veel te heet om hem hoger te hangen, dan trekt ze gewoon tegen Boos!

Maar ik rij dan ook verder met losse teugels en dus geen druk al het niet nodig is.
Ook sturen gaat meer op druk op de hals en zit dan met de teugels.

Ligt dus ook echt aan hoeveel ruimte je hebt (klein hoofd) en hoe je pony is waar je hem gaat hangen.
De ruiter maakt het plaatje dan compleet met zijn hand.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:03

Ik probeer uiteraard zo min mogelijk te trekken, maar helaas heeft Anouar er nogal een handje van (als hij flink heet is) om de teugels steeds met veel geweld uit m'n handen te trekken.

Ik denk dat ik toch maar gewoon voor de S hack ga.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:12

Dat klopt ook wel, maar mijn ding is het gewoon niet. Ik zou de teugels niet eens meer durven vastpakken, bij wijze van. Ik denk dat ik een beetje allergisch ben voor dit soort dingen Bloos.

edit: was reactie op Shyla25

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:01

nee naja dat is jouw ervaring dan Ja en ik heb de mijne Ja

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:05

Zolang je maar beseft hoe scherp een optoming is, en daar ook naar handelt, is er niet veel aan de hand. Helaas zie ik vaak dat er met hacks die erg laag hangen ondoordacht omgegaan wordt, onder het motto: wat loopt-ie fijn, ik heb niks in mijn handen... Dat vind ik zo jammer.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:14

neehoor daar redden wij ons wel mee! en ik wil sowieso geen ZZ rijden met een paard wat heet is en ik niks in mijn handen heb Knipoog
klinkt misschien ideaal, maar we weten wel beter

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:51

Lenneke_ schreef:
Ik probeer uiteraard zo min mogelijk te trekken, maar helaas heeft Anouar er nogal een handje van (als hij flink heet is) om de teugels steeds met veel geweld uit m'n handen te trekken.

Ik denk dat ik toch maar gewoon voor de S hack ga.

Welke ga je dan nemen?
Zelf heb ik dus nog eentje van inovatack liggen, die vindt ik zelf dus wat zwaar.
Als je hem echt voor de endurance gaat gebruiken zou ik voor die gekleurde alluminium gaan, die buigt ook niet door bij druk door die extra verbinding Pling

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:53

Speedster schreef:
Zolang je maar beseft hoe scherp een optoming is, en daar ook naar handelt, is er niet veel aan de hand. Helaas zie ik vaak dat er met hacks die erg laag hangen ondoordacht omgegaan wordt, onder het motto: wat loopt-ie fijn, ik heb niks in mijn handen... Dat vind ik zo jammer.

Nou mijn merrie zou je wel laten weten als hij te laag hangt Knipoog die trekt flink door als ze haar zin niet krijgt en voor mij is dat het teken dat hij toch goed hangt.

Zelf rij ik wel met dubbele kinketting, dit geeft ook weer een scherpere werking.

@Lenneke je kunt dus de scherpte ook met de kinriem/ketting bepalen, met of zonder bontje, breed of dun enz enz De bovenkant kan je dan wat zachter nemen en dus de druk daar wat beter verdelen met bv een brede neusband of een onderlegger/bontje. Pling

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:20

Een dubbele kinketting werkt bij mijn paard minder goed dan een enkele (omdat een dubbele breder is denk ik), een kinriem werkt het minst. Alleen bij een enkele kinketing gaat hij niet de hele tijd lopen drammen omdat hij denkt dat hij niet hoeft te luisteren.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:27

Ik had een enkele maar die was toch te scherp voor Shy, de dubbele werkt echt super en ik kan haar zelfs vanuit galop bijna een slidingstop laten maken Knipoog
Elk paard heeft toch weer een andere optoming nodig.

@Lenneke weet je al welke je gaat kopen?
Ik hoor graag of het ook idd werkt bij Noot Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:42

Ik ben ook aan het rondkijken voor een bitloos hoofdstelletje, maar ze reageert buiten gewoon te enthousiast om met sidepull te gaan (waar ze in de bak vrij aardig op reageert). Maar ik zat me nu af te vragen wat het verschil nou is tussen een S-hackamore en een normale met korte scharen?
De S ziet er uit of hij minder sterk inwerkt, of zie ik dat verkeerd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 09:54

Ik ga voor de S hack. Alleen zit ik deze maand een beetje krap bij kas door die Fasna Trail Clown Dus volgende maand.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:59

Ik heb ze beide gebruikt, vind de S-hack fijner (daar rij ik nu nog mee). Deze ligt stabieler, waardoor je duidelijker doorkomt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 19:53

Ik heb deze gekocht
Afbeelding

Die heeft wat meer mogelijkheden qua scherpte dan een hackemore. Heb er een keer heel kort mee gereden, maar Anouar is ziek, dus heb hem nog niet heel goed kunnen proberen.
Voor zover ik het zo kan zien lijkt het me een heel fijn ding.

Chan84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:02

Die van Lenneke lijkt me ook wel fijn.
Waar heb je hem gekocht?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:05

Die had ik ook gezien, kost maar 45 euro en is er in verschillende leuke kleurtjes Ja

Chan84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:07

bedankt!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:19

ik heb ook een S-hack gekocht (die van innovatack) voor mijn af en toe behoorlijk eigenzinnige ijslander .

Inmiddels ben ik helemaal verknocht aan het glücksrad, heb hem met en zonder neopreen geprobeerd en in combinatie met verschillende hoofdstellen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De originele, simpele uitvoering met leren riempjes over de neus en onder de kin werkt het best bij ons. De laatste optoming is favoriet. Het eerste hoofdstel lag tegen de jukbeenderen aan, het neopreen gaf bij ons teveel ruis in de hulpen.
Mijn merrie is heerlijk ontspannen geworden sinds ik met glücksrad rijd en ook in spannende situaties boven verwachting prima te houden.

De S-hack ligt hier nog steeds ongebruikt, mochten er liefhebbers zijn. Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:27

Shyla25 schreef:
Die had ik ook gezien, kost maar 45 euro en is er in verschillende leuke kleurtjes Ja

Is dat gebloemde ding ook in kleurtjes? Schijnheilig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:37

Je zoekt dus eigenlijk een optoming waarbij je stoppen kan afdwingen op basis van een 'als je niet doet wat ik zeg, plet ik je neus/doe ik je pijn' relatie?

Ik ben geen voorstander van pijngebaseerde bitloze hoofdstellen.

Er zijn genoeg optomingen waar je ook mee uit de voeten zou kunnen imo, probeer die van de NVBP eens uit zou ik zeggen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:43

Toch he? Is dat best wel een heel paardvriendelijk/natuurlijke manier hoor. Knipoog Ik zie het dagelijks buiten in de wei. Als Alpha paard zegt ga opzij tegen 1 van de anderen zegt ie ook, ga opzij anders geef ik je een fikse trap waar het maar goed raak is. Uiteraard legt ie eerst zijn oortjes plat als waarschuwing, net als ik eerst mijn stem gebruik als waarschuwing Knipoog
Hoe "lelijk" het ook klinkt, dreigen met pijn bij paarden werk gewoon, die taal verstaan ze, zolang je timing maar correct is en je concequent bent.

Ik heb ook de "bloem" besteld en krijg hem maandag binnen Ja Ik ben erg beniewd, ben bang dat de neus ermee pletten niet gaat lukken Haha!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:07

Die bloem vind ik ook wel erg gaaf! Ben ookal een tijdje op zoek naar iets met een lichte hefboom werkingen, wil het ook graag voor de kar proberen en iets met scharen is dan weer teveel.
Maar die glucksrad vind ik gewoon echt ontzettend lelijk, zeker met een kleine pony is het net alsof je een fietswiel eraan hebt gehangen Clown .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 06:29

Antheman schreef:
Shyla25 schreef:

Is dat gebloemde ding ook in kleurtjes? Schijnheilig

Nee, alleen het biothane Haha!

Tenzij je met een spuitbus in de weer gaat natuurlijk.