Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:02

waarom zou je een zadel laten aanpassen met bontje?
een gevoelige rug is denk ik meer gebaat bij een normaal goed passend zadel

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:02

magda_90 schreef:
Bontjes hebben alleen een nuttige werking als je ze direct op de paarderug zet, dat lijken veel mensen ook te vergeten.

Idd maar dat bedoel ik dan ook. Dan moet je er maar een in zadelvorm ofzo gebruiken. Als ik spreek over allergien bedoel ik ook dat de dekjes op de blote rug moeten. Anders weinig effect.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:03

ik rijd met pad en lamsvel bontje, mijn paard heeft een talg klier op zijn rug onder het zadel, om dit te ontlasten is bovenstaande combinatie gewenst.
verder vind ik een pad erg fijn omdat deze ademt, en goed dempt.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:05

mijn zadel past goed, maar ik vind dat de dikke dekjes meer zweet opnemen dan de dunne dekjes,, als ik een keer heb gereden met bijv. het zomerdekje van harry horse zie je het zweet gewoon aan de buitenkant,, dan gooi ik liever een dikke pad erop

maar bontjes zie ik het nut eigenlijk ook niet van

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:13

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:14

doerakje, vraag, heb jij het bontje onder of boven de pad?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:16

lijkt me sowieso handig om te weten waar een dekje voor dient
niet om je paard te beschermen tegen je zadel, maar om je zadel te beschermen tegen vuil en zweet van je paard

wat betreft vochtopnemen/afvoeren
een dik dekje wat vocht opneemt vind ik persoonlijk niet tof
ik wil geen spons onder het zadel, ik wil ene zo dun mogelijk dekje (als ik die al gebruik, je kunt namelijk ook gewoon even een doekje zadelzeep onder je zadel doorhalen na het rijden)
wat vocht afvoert van het paard weg, naar buiten toe ,

bontjes kunnen nuttig zijn (nuttiger dan een gelpad in ieder geval) om de warmte onder het zadel beter te reguleren, iets schokken op te vangen en druk te verdelen
ja een goed passend zadel zou druk prima kunnen verdelen, als de ruiter ten alle tijden correct in het zadel zit, in de juiste positie in het zadel, niet schokt, stoot of wat dan ook, maar kom op , de ruiters die daadwerkelijk zo zitten zijn zeldzaam

maar! een bontje moet wel direct op de rug liggen, dus:
rug >bontje>zadel om zijn werk te kunnen doen
alle bontjes die tussen ene dekje en het zadel in liggen zijn compleet zinloos en vullen alleen de kamer maar op waardoor het zadel smaller word
zeker als je het dan ook nog eens gebruikt met zo een "fijne" dikke pad...dan is je zadel zo een maat kleiner

dus gebruik bij een goedpassend zadel(en ieder zadel wat je gebruikt zou moeten passen op het paard waarbij je het gebruikt) een dunne shabrak, of een bontje, maar dan wel op de rug, en niet op het dekje (als ik iets onder het zadel leg is het 1 van beide maar niet allebei)
of gebruik helemaal niets en maak je zadel na het rijden even schoon, is serieus 1 minuutje werk

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:18

@ magda ik rijd met bontje boven mn pad!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:18

Ik heb dunne sjabrakken, zowel zadelvormig als vierkant, maar ik ben ook in het bezit van een lamsvelletje en ik heb zelfs sinds kort 2 anky pads. Ik heb nou niet echt het idee dat mijn zadel met dunne dekjes beter ligt als met dik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:19

Sonja_vR, Afgod

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:20

doerakje schreef:
@ magda ik rijd met bontje boven mn pad!!

Hier snap ik de functie niet van, kijk maar naar de post van Sonja_vR
Misschien dat je mij kunt uitleggen wat je hiermee wilt proberen te bereiken. In mijn ogen is dit nu een kameropvulling.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:23

doerakje, door je bontje tussen pad en rug te stoppen is de enige functie die je overhoud
voor de mooi en je zadel word krapper, zeker als je een dikker dekje als ene pad hebt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:24

dat ben ik niet met je eens..
het bontje zit trouwens tussen zadel en pad zoals gezegt..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:25

Iedereen is het erover eens dat een zadel goed moet passen. Helaas verzorg ik een paard waar een goed passend zadel geen optie is, de eigenaar vind dat het goed past en zelf heb ik geen geld voor een ander veelzijdigheidzadel. Op dat moment is een dik dekje een uitkomst. ZElf heb ik een HAF doorzweetdek, die ervoor zrogt dat het zadel beter gaat zitten en de huid masseert. Dus dan wl een dikke pad die de drukpunten verdeeld. Verder ben ik het eens met de beginpost. (alhoewel westernzadels de dikke pads wel al tijden heeft en naar mijn inzicht bij verschillende paarden beter ligt dan een dun kleed). Zoiezo is dat zadel ook een stuk zwaarder.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:26

Volgens mij maakt het weinig uit, de dekje/pad dient volgens mij voor bescherming van de rug en bescherming van het zadel. Zodra het zadel op de pad komt te liggen drukt het zadel de pad helemaal in. Dus dan is de pad uiteindelijk net zo dik als het katoenen dekje dat jullie "beter" vinden.

Misschien kunnen jullie mij vertellen wat er schadelijk is aan een pad met een bontje te gebruiken?

Ik gebruik het bontje juist als extra bescherming tegen schuren en de aanhechting van mijn zadel. En nee mijn zadel is nog niet aangemeten doordat ik nog moet beginnen met inrijden vindt ik dat op dit moment nog wat onnodig...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:27

doerakje schreef:

ben wel benieuwd waarom je het niet met me eens bent., mijn informatie over het bontje is namelijk wetenschappelijk bewezen, het is niet iets wat ik zomaar verzin
dit zijn ook dingen waarbij ik persoonlijk niet op
"het lijkt" of " ik vind" af zou gaan, maar op wat de feiten zijn
een paardenrug is mij te belangrijk

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:29

Vroeger hadden we van die vilten sjabrakjes. En die werden dan keihard als je ze een tijdje gebruikt had. Wassen kon je ze niet....de haren haalde je er af met de rosborstel. Je had ze ook maar in een paar primaire kleuren.... Wat een andere tijd en een andere wereld was dat.
Been beschermers had je van leer. Springschoenen van rubber...van die dichte...want klittenband hadden we toen nog niet. Bandages hadden strikjes....wat een hele kunst was om ze goed vast te strikken! Maar...we gebruikten ze bijna nooit...alleen bij zeer speciale gelegenheden als sinterklaas binnen halen. Wat een tijden waren dat. Het leven was wel een stuk simpeler...doordat je minder keuzes had.

Maar goed...als je een goed passend zadel hebt is een dun dekje het beste. Met die dikke dingen heb je minder close contact met je paard en bovendien is het 't zelfde als wanneer je hele dikke skisokken aan gaat doen in goed op maat gemaakte schoenen voor jezelf. Dat is ook niet fijn.
Ik heb net een nieuw zadel aangemeten gekregen voor één van mijn paarden. De zadelmaker drukte me op het hart om een dun dekje te gebruiken!

Veel mensen laten zich echter wel leiden door wat mode is...maar praten elkaar daarbij ook aan dat het daarom beter is. En doen daarom een dekbed of een heel schaap onder hun zadel. Want het ziet er zo lekker zacht uit...dus zal je paard het ook wel lekker zacht vinden...
Voor onszelf geldt een spreekwoord: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.....en kennelijk vinden we ook dat dat voor ons paard ook geldt....
Of ben ik nu heel bot....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:29

schadelijk aan pad met bontje?
het hoeft niet schadelijk te zijn , als je zadel wel de goede vorm heeft maar te ruim is , dan maak je het op die manier misschien wel passend, wat handig kan zijn bij het gebruik van een zadel op meerdere paarden, of op een paard wat d ebreedte in aan het gaan is
maar als een zadel goed past , dan maak je het te krap
en "het is maar heel dun als je het indrukt" is geen goede redenatie
als jij een uur lang moet rondlopen/rennen op schoenen die 5 mm te krap zijn , daar word je zelf ok niet blij van , dat drukt, het schuurt, het knijpt...
dat gebeurt ook bij de paardenrug die je op het moment van rijden aan het belasten bent op een manier waarvoor de bouw van een paard technisch gezien eingelijk niet ideaal voor is

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:30

Sonja_vR schreef:
doerakje schreef:

ben wel benieuwd waarom je het niet met me eens bent., mijn informatie over het bontje is namelijk wetenschappelijk bewezen, het is niet iets wat ik zomaar verzin

lees nu even goed, het bontje zit niet tussen rug en pad zoals jij beweert.. zucht

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:31

Ik vind pads wel fijn & hou idd van setjes.
Bontjes e.d. gebruik ik niet.
Maar Sisco4life je spreekt jezelf wel lekker tegen is 't niet als ik zo andere berichten van je lees...

Citaat:
Ik ga nog even sparen en dan ga ik zsm een set kopen

Citaat:
Heb je nog een rood scapa dekje en rode bandages ? Zo ja, wat kost een "set" ?

Citaat:
Heb je ook scapa bandages passend bij de Metaalblauw? En heb je leuke totaalprijzen voor setjes ? Dekje + bandages ?

Citaat:
42, allemaal verschillende kleuren en teinten, andere motiefjes enz. Anky, Eurostar en PK, en dan nog een paar goedkope. 37zijn setjes, de rest ben ik nog even voor aan het sparen Nagelbijten / Gniffelen Setje is bij mij ...

Dus dat JIJ dit topic plaatst... Nagelbijten / Gniffelen sorry hoor.. hahahah maar dat slaat gewoon echt alles!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:33

Nee daarom juist Doerakje, een bontje is alléén nuttig wanneer het direct op de paardenrug ligt, en níét zoals jij doet tussen zadel en dekje.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:33

Ik heb een nieuw, passend zadel, maar het houdt niet over. Paard heeft een zeer moeilijke rug, héél veel schoft, dus alles wat het zadel van voren omhoog gaat, moet ie van achter ook weer omhoog.
Zonder dekje (dus met het passen van het zadel) werd het paard kwaad, want hij vindt het niet fijn als het zadel zo los op de rug ligt. Een beetje drukverdeling past hem veel beter. Ik ken hem door en door en merk meteen wanneer een zadel goed ligt en wanneer niet. In dit geval zei de zadelmaker ook; leg er maar een bontje tussen, want die drukverdeling is hij gewend en vindt hij veel fijner.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:34

Ik zweer bij dunne dekjes die gewoon goed absorberen, heb één dikker dekje dat ik eigelijk enkel gebruik om onder mijn longeersingel te leggen.

Pads heb ik niet, een wolletje of gel ook niet. Dus daar heb ik geen gezeik mee. De zadelmaker heeft mij altijd gezegd dat een normaal dekje het best is voor onder een zadel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:34

Op de manege hadden ze er vroeger een hele deken tussen liggen. Daar was toen geen sprake van passende zadels, omdat ieder zadel toch eerst een "buffer" had in de vorm van een deken van zeker 5 cm dik..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:35

doerakje schreef:
Sonja_vR schreef:

lees nu even goed, het bontje zit niet tussen rug en pad zoals jij beweert.. zucht

ik lees goed, jij gebruikt het bontje tussen de pad en het zadel in
waardoor hij zinloos word, of je moet alleen je zadel krapper willen maken of omdat je het mooi vind
een bontje behoort direct op de rug te liggen, daar bovenop kun je eventueel een dekje (bij voorkeur dun) doen , of beter nog, alleen het bontje gebruiken onder het zadel , dan heeft een bontje nut