Jennyxx schreef:Precious20 schreef:Het topic is al een beetje weggezakt maar ik heb mss toch nog een interessante aanvulling.
Ik had al eerder gepost dat mijn zadeldekje ook niet gelijkmatig vuil is. Aan de achterkant is het veel vuiler dan aan de voorkant. Velen stelden dat het zadel dan klappert en bijgevolg niet goed past.
Vandaag heb ik weer contact opgenomen met de zadelmaker en hij stelde dat het normaal is dat een zadeldekje aan de achterkant veel vuiler is dan aan de voorkant. De rug is namelijk voortdurend in beweging. Een zadel is iets vast, iets wat niet mee kan bewegen. Bovendien ziet er ook nog eens een persoon op die ook beweegt.
Hij stelde dat je met name bij barokke en Arabische paarden, die vaak erg compact gebouwd zijn, altijd een bewegend zadel zal houden omdat zij juist zo'n korte beweeglijke rug hebben.
Nu, als ik erover nadenk en mijn eigen paard voor ogen neem, dan klopt dat in zekere mate wel. De swingende passen die hij maakt, zorgt er inderdaad voor dat zijn rug ook voortdurend van links naar rechts gaat, en zo ook het zadel.
Maar dan zou mijn zadel wel redelijk passen.... Mijn paard is ook barok-gebouwd; een korte compacte IJslander namelijk. Met gelpad kleppert het ook niet meer namelijk. Hmm? Het verschil is dan misschien dat bij mijn zadelafruk nagenoeg geen zweet bij de schoft zit. En dat daar wel ook zweet moet zitten, zij het dan minder dan aan de achterkant. Toch?
Het zadel mag inderdaad niet klapperen! De zadelmaker maakte een duidelijk onderscheid tussen klapperen en meebewegen met de swingende rug. Hij zei dat een zadel gewoonweg niet volledig stil kan liggen op Arabische en Barokke paarden omdat hun rug korter is en omdat ze compacter gebouwd zijn (en mijn paard zijn geval: erg rondgeribt zijn). Dit maakt dat het draagvlak (dus het stuk waar de rug 'stil' blijft) een stuk kleiner is dan bij een langgerekte kwpn'er.
Hij zei dat bij mijn paard (AV dus) het draagvlak maar tot net achter mijn achterwerk zou komen. Achter mijn achterwerk zou de rug beweeglijker zijn en zou dus het dekje vuiler zijn. Als ik dat even na ga en mijn dekjes bekijk, dan is dat ook werkelijk zo.
Maar aan de voorkant (dus schoftgebied) zou je dekje wel gewoon bezweet moeten zijn.
Nu, of dit de volledige waarheid is, laat ik in het midden. Maar ik vertrouw deze zadelmaker wel. Hij is namelijk de enige die tot nu toe een passend zadel op mijn paard heeft kunnen maken.
En wat ik zo van de foto's kan afleiden: hij heeft ook een rondere ribbenkast.