Dekje zakt strak over de schoft

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:57

missanita84 schreef:
mijn ervaring is ook toch geen top passend zadel, ik had dat ook met mijn op maat gemaakt mfsc zadel *ook door goede zadelmaker* stond me tegen dat dat gebeurde elke keer, en na een paar keer toch het zadel te hebben aangepast bleef hij liggen .zelfde pad zelfde zadel , lag uiteindelijk toch niet helemaal goed dus het zadel.. uiteindelijk heb ik het zadel terug gedaan, er kwam elke keer weer wat bij. inmiddels heb ik dat probleem niet meer gelukkig.

Ja dat vind ik dus een hele lastige ... Stel dat ik het zadel laat maken en het probleem blijft, dan ben ik echt niet blij. Zo'n strak getrokken dek over de schoft kan natuurlijk niet fijn zitten en levert misschien op termijn toch problemen op. Met dit leenzadel loopt mijn paard fantastisch maar ja dat zadeldek. Onder mijn huidige zadel ligt eigenlijk ieder wat steviger en niet te dik dek prima maar loopt het paard veel minder fijn, het zadel schuift iets naar rechts waardoor het aan de linkerkant richting de schoft en doornuitsteeksels schuift.

Beetje offtopic maar ga ik voor een zadel waar het paard superfijn onder loopt en blijf ik zoeken naar het ideale zadeldek of blijf ik rijden met mijn eigen toch minder goed passende zadel. Ik denk toch het eerste. Nogmaals zadelmaker denkt mee over een oplossing en snapt mijn dilemma.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:15

Dat is toch geen dilemma? Je gaat toch ALTIJD voor een goed passend zadel? Een dekje is bijzaak. Er rijden hele volksstammen zonder dekje.
En om op je vraag 'dat kan toch niet lekker zitten, zo'n dekje strak op de schoft' in te gaan: het ene paard is gevoeliger dan het andere maar mijn paard staakte direct als dat gebeurde.
En voor zweetopvang: probeer eens de kortere modellen voor boomloos, maar dan zonder inlages, model zadelbontje, dat blijft geheid wel goed liggen, hoe grote het dekje, hoe meer kans je hebt dat het naar beneden trekt.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:10

dianaw33 schreef:
Dat is toch geen dilemma? Je gaat toch ALTIJD voor een goed passend zadel? Een dekje is bijzaak. Er rijden hele volksstammen zonder dekje.
En om op je vraag 'dat kan toch niet lekker zitten, zo'n dekje strak op de schoft' in te gaan: het ene paard is gevoeliger dan het andere maar mijn paard staakte direct als dat gebeurde.
En voor zweetopvang: probeer eens de kortere modellen voor boomloos, maar dan zonder inlages, model zadelbontje, dat blijft geheid wel goed liggen, hoe grote het dekje, hoe meer kans je hebt dat het naar beneden trekt.

Nee je hebt gelijk, wel een puzzel want met een nieuw zadel wil je alles perfect en het ziet er gewoon niet comfortabel uit. Voor mij moet een zadeldek gewoon functioneel zijn en goed blijven liggen, kleuren en modellen doen er eigenlijk niet toe zolang het maar geen oorlogskleuren zijn.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:44

salamaleque schreef:
VWestra schreef:
Le mieux is daarvoor wel het perfecte dekje. De pasvorm is top, neemt goed zweet op en blijft mooi.

Ok fijn om te horen, ik heb de gewone square dressuur variant besteld. Ik zag dat er ook nog een close contact variant bestaat, misschien is dat ook nog wel iets om te overwegen. Ik heb overigens ook een close contact zadel.

en heb je jouw bestelde Le Vieux dekje al kunnen testen??
Ik ga binnenkort weer een nieuwe bestellen, mooie kleuren hebben ze:)

idefix4

Re: Dekje zakt strak over de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:37

Het kan goed zijn dat een klein handje wol je probleem oplost. Dan is de ene kant net iets voller dan de andere kant. Ik kan me daar af en toe ook de hersens over breken. Heel irritant! Wol moet dan wel op de juiste plek en dat is soms zoeken.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:41

Citaat:
en heb je jouw bestelde Le Vieux dekje al kunnen testen??
Ik ga binnenkort weer een nieuwe bestellen, mooie kleuren hebben ze:)

Waar bestel je die dekjes? Gewoon op de site van Le Mieux?

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:48

Ik zweer bij Le Mieux. Ik heb 1 dekje bij de Kroo besteld en 1tje bij Dochorse (10% korting nu!!)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:58

Wat je ook kan doen is misschien een oud dekje nemen en het stuk schoft er uit knippen? Mijn zadelmaker heeft me dat ooit eens als tip gegeven

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:53

Mijn eerste dekje heb ik besteld via "Past mijn zadel?" en ik ga nu rechtstreeks bij Le Mieux bestellen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:27

@VWestra: Nee helaas is de levering van het LeMieux dek vertraagd bij Dochorse. Ze verwachten het nu rond 18 maart. Ik heb van een stalgenoot een merkloos zadeldek te leen dat zit al veel beter dus ik heb er goede hoop op dat het goed komt. De pasvormen zijn gewoon erg verschillend.

@idefix4: Dat begreep ik ook van de zadelmaker, het luistert allemaal heel nauw.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:59

[quote="VWestra"]Mijn eerste dekje heb ik besteld via "Past mijn zadel?" en ik ga nu rechtstreeks bij Le Mieux bestellen.[/

Doe je dat via de volgende website? Ik zie dat de verzendkosten aanzienlijk zijn maar je komt uiteindelijk niet eens zo heel veel duurder uit (nu wel met de kortingsactie van Dochorse).
https://www.lemieuxproducts.com/checkout

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:12

Verzendkosten zijn €15, maar het dekje zelf is niet te gek duur (€52). Totaal vind ik het dan wel meevallen, zeker ten opzichte van Eskadron etc

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:18

ik heb het met een paar dekjes ook (anky, pk etc.), er is niet zoveel aan te doen denk ik.
mijn zadel ligt ook heel goed maar toch gebeurt het.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:30

_Hedwig schreef:
ik heb het met een paar dekjes ook (anky, pk etc.), er is niet zoveel aan te doen denk ik.
mijn zadel ligt ook heel goed maar toch gebeurt het.

Inderdaad, ik word alleen een beetje zenuwachtig van mensen die meteen gaan roepen dat het zadel niet goed ligt (en dat je dan vooral niet op de zadelmaker kunt vertrouwen want die hebben er meestal geen verstand van :D) Dan denk ik weer van "zou dat echt zo zijn". Heb nu een dekje gepast en dat zat redelijk goed. Ik pas van de week weer een andere maar het gaat de goede kant op :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:51

salamaleque schreef:
@VWestra: Nee helaas is de levering van het LeMieux dek vertraagd bij Dochorse. Ze verwachten het nu rond 18 maart. Ik heb van een stalgenoot een merkloos zadeldek te leen dat zit al veel beter dus ik heb er goede hoop op dat het goed komt. De pasvormen zijn gewoon erg verschillend.

@idefix4: Dat begreep ik ook van de zadelmaker, het luistert allemaal heel nauw.

Ja klopt. :o :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:02

Er is maar 1 reden waarom een dekje strak trekt tijdens het rijden, namelijk dat je zadel ten opzichte van je paard beweegt tijdens het rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:10

Volgt het dekje de bovenlijn van je paard?
Als je het erop legt, heb je dan ergens 'lucht' waar het niet aansluit?
Als het paard een lange of hoge schoft heeft (of juist kort en laag etc) en het dekje is omgekeerd gesneden dan "wandelt" het vanzelf naar zijn diepste punt.

Je kan niet automatisch zeggen dat het zadel niet past. Het omgekeerde heb ik ook gezien dat dekjes enkel bleven liggen als het zadel te smal was.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:08

Sizzle schreef:
Volgt het dekje de bovenlijn van je paard?
Als je het erop legt, heb je dan ergens 'lucht' waar het niet aansluit?
Als het paard een lange of hoge schoft heeft (of juist kort en laag etc) en het dekje is omgekeerd gesneden dan "wandelt" het vanzelf naar zijn diepste punt.

Je kan niet automatisch zeggen dat het zadel niet past. Het omgekeerde heb ik ook gezien dat dekjes enkel bleven liggen als het zadel te smal was.

Vandaag weer een ander dek geprobeerd. Dit was ook weer geen succes, verschuift niet naar voor of naar achteren of scheef maar trekt ook weer strak op de schoft. Achter de schoft maakt hij een cm of 10 geen comtact dus dat zal ws de reden zijn dat het strak trekt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:10

Dan heeft je paard waarschijnlijk een korte schoft.
Soms is het vinden van een dekje net zo moeilijk als een zadel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:02

Je kunt ook gewoon zonder dekje rijden. Het dekje is er immers alleen om het zadel schoon te houden van zweet. Je moet dan dus wel na het rijden de onderkant van het zadel schoonmaken met zadelzeep of een lederspray en doekje of doekje met olie.

Een paar maal gevouwen molton of feece deken ligt soms ook beter dan een dekje.

En anders zul je op zoek oeten naar de perfecte pasvorm of iemand vinden die dat in een bestaand dekje naait.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:05

Lusitana schreef:
Je kunt ook gewoon zonder dekje rijden. Het dekje is er immers alleen om het zadel schoon te houden van zweet. Je moet dan dus wel na het rijden de onderkant van het zadel schoonmaken met zadelzeep of een lederspray en doekje of doekje met olie.

Een paar maal gevouwen molton of feece deken ligt soms ook beter dan een dekje.

En anders zul je op zoek oeten naar de perfecte pasvorm of iemand vinden die dat in een bestaand dekje naait.

Ja dat zou kunnen maar mijn voorkeur zou uitgaan naar met dekje (puur voor het gemak) maar het moet natuurlijk wel passen. Vooralsnog probeer ik dekjes te lenen van stalgenoten om zo het ideale dek te vinden zonder dat ik straks met een hele stapel zit die niet fijn passen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:01

Vroeger had je van die Harry's Horse dekjes met streepjes enz. met hele korte lusjes aan de bovenkant om aan de ringetjes van je zadel vast te maken zodat je dekje niet naar beneden trok. Deze dekjes waren ook voorgevormd. Als je zadel goed ligt, kan je misschien ook deze dekjes overwegen?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:54

_Nicky schreef:
Vroeger had je van die Harry's Horse dekjes met streepjes enz. met hele korte lusjes aan de bovenkant om aan de ringetjes van je zadel vast te maken zodat je dekje niet naar beneden trok. Deze dekjes waren ook voorgevormd. Als je zadel goed ligt, kan je misschien ook deze dekjes overwegen?

Dat is zeker een optie, dekjes met die kleine lusjes die je bovenaan je zadel vastmaakt zijn er bijna niet dus dat wordt goed zoeken :)