Mag een pony die niet persé bandages nodig heeft bandages om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Mag een pony die niet persé bandages nodig heeft bandages om

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:28

Onderstaand stukje heb ik al eerder gepaalts in een andere topic:

Ik heb verleden week een lezing over peesblessures meegemaakt waardoor ik goed aan het denken ben gezet.

Zelf rijd ik met 3 in 1 beschermers voor en achter strijklappen. Ik ben van de harde beschermers afgestapt omdat ik gehoord had dat deze voor problemen zouden zorgen bij de aanhechting van de pees bij de knie. Dat is volgens die dierenarts (gerenomeerde paardenarts met veel topsportpaarden in de praktijk) onzin.

Nu lijkt het dat blessuren door de te hoge temperatuur van de pezen het grootste probleem is naast het aantikken.

Bandages
Voordeel: mooi
Nadeel: beschermt onvoldoende tegen aantikken, temperatuur van pezen loopt te hoog op.

Harde peesbeschermers
Voordeel: beschermt goed tegen aantikken
Nadeel: temperatuur

3 in 1
Voordeel: hebben we het die avond eigenlijk niet over gehad, beschermen minder tegen aantikken dan harde beschermers
Nadeel: temperatuur

Spoelen om af te koelen is altijd goed.
Te strak aantrekken van welke bescherming dan ook is altijd fout.

Met oog op de temperatuur kun je dus beter zonder bescherming rijden.
Met oog op risico aantikken, de harde peesbeschermer.

Heb je dus een jong paard dat nog niet altijd begrijpt waar ie zijn benen moet laten bij een bepaalde oefening, of een fris paard, kies dan voor harde peesbeschermers.
Anders lekker blote benen.

Tja, daar zit ik dan met mijn 3 in 1 beschermers.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:50

ik spoel de benen van mijn pony altijd af als ik beschermers heb gebruikt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:39

Puera schreef:
Dat moet je zelf weten. Lachen

Er is namelijk nergens een boekje waarin staat dat je 't niet mag doen tenzij je er een diploma voor hebt, bijvoorbeeld.

Een diploma voor bandageren?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:52

Als het niet nodig hebt zou ik het niet doen; je maakt er meer mee kapot ( is uit wetenschappelijk oderzoek gebleken) dus laat je pony lekker.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:21

crazy_roxy schreef:
Dat geeft ze toch al aan, is het zo moeilijk om te lezen? Jeetje, ze geeft haar mening en legt duidelijk uit waarom, respecteer het dan...
Ik gebruik bandages ook puur voor de mooi, en niet voor bescherming. Ik heb ook nog nooit mensen gehoord over dat hun paard een ernstig aangetaste pees had door het gebruik van bandages..

Dus omdat jij het nog nooit hebt gezien gebeurd het niet. Mooi stukje struisvogel politiek. Misschien kan je wel mensen van wie hun paard een peesklap heeft gehad? Of een gescheurde pees? Dat kán namelijk veroorzaakt worden door de warmte onder een bandage.

crazy_roxy schreef:
Het is misschien slechter als peesjes maar als het niet dagelijks gebeurd zal het toch niet zo erg zijn? Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:17

Momenteel vinden er verschillende onderzoeken plaats van warmte en peesblessures. De eerste uitkomsten wijzen erop dat te warm een heel slechte invloed heeft op de pezen.

Bij bandageren heeft men aangetoond dat de pezen te warm worden.
Een keer bandageren kan uiteraard geen kwaad. Maar regelmatig en bij iedere training wel.
Dan zal nog niet ieder paard er last van krijgen, maar je verhoogt het risico dan wel en waarom......... voor het mooi want verder hebben ze geen nut.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:37

En what about neoprenen peesjes?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:13

Mystica schreef:
En what about neoprenen peesjes?

Zie mijn eerdere bericht in deze topic.
Beschermen onvoldoende en wordt ook te warm.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:51

LadyElmira schreef:
Een diploma voor bandageren?

Ik had 't wat krom omschreven, zie ik nu. Bloos

Wat ik met mijn reactie bedoelde was dat er nergens in een reglement of een boekje staat dat je niet zómaar mag bandageren. Met andere woorden: als je bandages wilt gaan gebruiken, dan mag dat.

Hopelijk is 't zo wat duidelijker? Lachen

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 07:43

Dus ik mag gewoon bandages gebruiken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:04

SAMMYxJO schreef:
Dus ik mag gewoon bandages gebruiken?

We kunnen je niet tegenhouden, maar zoals al vaak in dit topic staat : Het is niet goed voor de gezondheid van de pezen en qua bescherming vrijwel nutteloos.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:03

Dat is idd 1 mening, er zijn dus meerdere meningen Knipoog
Of je ze gbruikt moet je helemaal zelf weten, MAAR je moet wel kunnen bandageren!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:17

Vjestagirl schreef:
Dus omdat jij het nog nooit hebt gezien gebeurd het niet. Mooi stukje struisvogel politiek. Misschien kan je wel mensen van wie hun paard een peesklap heeft gehad? Of een gescheurde pees? Dat kán namelijk veroorzaakt worden door de warmte onder een bandage.

Maar dan denk ik even na, en wetende dat 90% van de dressuurruiters op hoog nivo met bandages traint en dat hier vele goede dressuurhengsten uit voorkomen. Welke voor vele veulens zorgen op hoog nivo en dus weer met bandages gereden worden...generatie over generatie. Misschien zijn de pezen tegenwoordig wel veel beter qua temparatuur, omdat er van generatie op generatie bandages gebruikt worden. Zit daar dan niet iets in ?

OK, het is een beetje krom neergezet maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Dit verzin ik ook net even, en is niet gebaseerd op feiten, alleen op iets wat ik denk dat nog best kan kloppen...

Oja, wat ik wel abnormaal vind zijn de trainingen met bandages en met peesbeschermers, dus met beide. Volgens mij traint Imke zo, zag haar iig tijdens Zwolle international na een opmerking van mijn kant naar een vriendin toe vertelde ze mij dat ze altijd zo zou trainen.( Zij = vriendin, niet Imke)
(80%zeker was het imke, was iig een bekende Ja alleen ben ik niet zo handig met namen)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:19

Los van de voor- en tegens die hier al zijn besproken, als je niet kan bandageren en je doet het toch kun je heel veel schade aan de spieren aanrichten door verkeerd aantrekken enz.. (jij zou ook geen verkeerd verband om je enkel ofzo heen willen).. Doe het dus als je het toch wil doen altijd met iemand die er verstand van heeft en het je kan leren!

Wat ik dan altijd wel weer leuk aan deze discussies vind is dat als je op hoge wedstrijden gaat kijken, iedereen inrijdt met bandages.. Waarom is dat dan goed? Als ze dat niet deden zouden heel wat minder mensen het na gaan doen omdat ze denken dat het zo hoort..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:30

Zowel onder bandages als peesbeschermers kan de temperatuur te hoog oplopen.

Harde peesbeschermers kunnen in tegenstelling tot wat de eerdere dierenarts heeft beweerd wel degelijk complicaties geven aan de aanhechting van de pezen. Ik heb hier op stal een mooi voorbeeld staan. Omdat het kunsstof in een vaste vorm staat en slechts nauwelijks goed in model gaat staan onstond er irritatie op de aanhechting. Bij mij zijn ze dus in de prullebak beland. Nooit meer.

3 in 1 vind ik ook drama gevallen. Vaak treedt er toch een lichte verschuiving op waardoor uiteindelijk schuurplekken kunnen ontstaan. Bovendien loopt onder het neoprene ook de temperatuur weer op.

Ik heb dus voor een tussenoplossing gekozen. Jonge paarden train ik met ouderwetse katoenen (elastische) bandages. Haast nergens meer te krijgen helaas. Hieronder gaan de Eskadronlappen, mijns inziens de beste op de markt. De badstof voering absorbeerd goed vocht en houdt daardoor mede de temperatuur lager dan onder neoprene. Bandages en onderlappen kan ik aanpassen per paard in druk en manier van aanleggen. Zodoende heb ik bescherming tegen het aantikken maar dan op maat gemaakt per paard.

Het gebruik van bandages moet met verstand gebeuren. Ga een een cursus volgen! Fleecebandages zouden ze moeten verbieden. Het broeit als een gek en is niet normaal in model te krijgen.
Maar ja de commercie pakt alles wat ze kunnen......
Daarnaast is een verstandige warming-up en cooling down onontbeerlijk. helaas worden nog steeds teveel paarden in krul maar in een mooi setje, uit stal getrokken en er zo weer ingedumpt.
Zolang je alles met beleid doet, blijft nadenken waar je mee bezig bent, dan valt het allemaal wel mee.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:38

Ik snap idd niet waarom Fleece bandages ineens voor het werk gebruikt worden. Ik heb juist altijd geleerd dat fleecebandages stal/transport bandages zijn, de elastische werkbandages. ( met onderlapen idd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:42

jury schreef:
Spoelen om af te koelen is altijd goed.

Ik heb laatst weer gelezen dat uit onderzoek blijkt dat pezen pas echt goed afkoelen als je ze minimaal een half uur afspoelt. Korter schijnt geen effect te hebben.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:44

Je paard GOED uitstappen min 20 minuten en het leifste op een hardere bodem.
Daarna idd minimaal 20 minuten afspuiten.
Teveel werk voor velen. Boos!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:33

Nu ben ik wel nieuwsgierig, heb zelf geen eigen paard dus daar ook geen ervaring mee. Maar wordt het onder leren peeskappen (met zacht leer als onderlegging) even heet als de plasticen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:39

Skitter schreef:
Eh..volgens mij lopen er geen spieren in de onderbeen van een paard Verward En slap worden zullen de pezen niet doen want ze worden echt niet ondersteund door een bandage. Eerder door een peesbeschermer..Nagelbijten / Gniffelen

Wat betreft dit...
suleilitha schreef:
Tot slot, als je paard zichzelf raakt met zijgangen, dan biedt een bandage daartegen geen afdoende bescherming. Erger nog, dan is het paard er niet aan toe/niet op gebouwd, of moet je zelf even naar de rijschool.

Dan hoeft niemand iets van bescherming te gebruiken Verward Al die hoge springers e.d.. geldt dat dan ook niet voor hun? Sorry maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren en vooral bij zijgangen is de kans daarop dan groter. Sorry maar bandages zijn echt niet voor niets ontstaan en nogmaals ik moet het paard nog tegenkomen die letterlijk zoveel schade aan heeft overgehouden als wat jullie zeggen wel-niet kan gebeuren.................. En daarbij, bijna alle argumenten wat jullie geven kan je ook precies hetzelfde zeggen van peesbeschemers, zadels, dekjes, bontjes, etc etc...