Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Sas_Mon schreef:ik rij ook bitloos, vind ik fijner dan met bit en mijn paard loopt precies hetzelfde met als zonder bit dus waarom dan een ijzeren ding in mijn paard hangen als hhet niet nodig is

Jaimyliefje schreef:Sas_Mon schreef:ik rij ook bitloos, vind ik fijner dan met bit en mijn paard loopt precies hetzelfde met als zonder bit dus waarom dan een ijzeren ding in mijn paard hangen als hhet niet nodig is
waarom een leren riempje over zijn neus als het niet nodig is?
vind ik wel zo'n dom voorbeeld
ik heb vele malen met een halstertje gereden, en met bit. Maar ik vind met bit 10 keer zo fijn. Niet omdat je er zo lekker aan kunt sjorren.. Néé, juist niet. Je fijnere hulpen komen gewoon beter door.
Ik weet niet precies hoe ik dat gevoel uit moet leggen..
En over bitloos: een bit is dan wel niet fijn voor een paard, maar wie zegt dat bitloos wel fijn is?
Je hoort altijd alleen maar "met bit is niet fijn voor je paard" maar is het alternatief dat dan wel?
kunnen we niet beter allemaal helemaal niet meer rijden?
mijn mening? kijk gewoon wat het beste is voor je paard.. een paard wat een hekel heeft aan het bit moet je vooral bitloos rijden, maar als een paard een ontiegelijke rothekel heeft aan druk op zijn neus (mijn vorige pony bijvoorbeeld) rij dan lekker met bit. Reageren ze 10 keer zo fijn op...
P_A_R_Love schreef:pony's bij ons op de manege rijden zonderbit die rijder bitloos fijner dan met bit
silfie35 schreef:Wist trouwens niet dat je met een bitloos hoofdstel de neus van een paard kan breken (als dat geen fabeltje is) volgens mij moet je dan wel heel hard je best doen wil je dat voor mekaar krijgen!
silfie35 schreef:Heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die zeiden dat als ze bitloos reden het paard niet nageefelijk werd en zodra ze er een bitje inhing maar verder wel gewoon met het bitloze hoofdstel reed dat ie wel gewoon nageefelijk werd.
Vond ik wel apart.
) met bit gereden, achteraf thuis heeft hij ze gewoon verder met bit gereden 
silfie35 schreef:Wist trouwens niet dat je met een bitloos hoofdstel de neus van een paard kan breken (als dat geen fabeltje is) volgens mij moet je dan wel heel hard je best doen wil je dat voor mekaar krijgen!
Irisjuuuhh schreef:Mij lijkt het uit jullie reacties het beste om aftewissellen tussen bit en bitloos.
Een jong paard lijkt mij het beste om zonder te beginnen en langzaam aan het bit te laten wennen. Wat vinden jullie??
JoviBan schreef:Irisjuuuhh schreef:Mij lijkt het uit jullie reacties het beste om aftewissellen tussen bit en bitloos.
Een jong paard lijkt mij het beste om zonder te beginnen en langzaam aan het bit te laten wennen. Wat vinden jullie??
Waarom zou afwisselen het beste zijn? Altijd bitloos is prima hoor.
Een jong paard kun je idd het beste bitloos inrijden. Ook hier geldt: altijd bitloos is prima. Het paard hòeft geen bit in.
JoviBan schreef:Irisjuuuhh schreef:Mij lijkt het uit jullie reacties het beste om aftewissellen tussen bit en bitloos.
Waarom zou afwisselen het beste zijn? Altijd bitloos is prima hoor.
Een jong paard kun je idd het beste bitloos inrijden. Ook hier geldt: altijd bitloos is prima. Het paard hòeft geen bit in.