Bitloos hoofdstel of met bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Re: Bitloos hoofdstel of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:36

Heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die zeiden dat als ze bitloos reden het paard niet nageefelijk werd en zodra ze er een bitje inhing maar verder wel gewoon met het bitloze hoofdstel reed dat ie wel gewoon nageefelijk werd.

Vond ik wel apart.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:42

Sas_Mon schreef:
ik rij ook bitloos, vind ik fijner dan met bit en mijn paard loopt precies hetzelfde met als zonder bit dus waarom dan een ijzeren ding in mijn paard hangen als hhet niet nodig is

waarom een leren riempje over zijn neus als het niet nodig is?

Clown

vind ik wel zo'n dom voorbeeld Vork

ik heb vele malen met een halstertje gereden, en met bit. Maar ik vind met bit 10 keer zo fijn. Niet omdat je er zo lekker aan kunt sjorren.. Néé, juist niet. Je fijnere hulpen komen gewoon beter door.
Ik weet niet precies hoe ik dat gevoel uit moet leggen..
En over bitloos: een bit is dan wel niet fijn voor een paard, maar wie zegt dat bitloos wel fijn is?
Je hoort altijd alleen maar "met bit is niet fijn voor je paard" maar is het alternatief dat dan wel?
kunnen we niet beter allemaal helemaal niet meer rijden?

mijn mening? kijk gewoon wat het beste is voor je paard.. een paard wat een hekel heeft aan het bit moet je vooral bitloos rijden, maar als een paard een ontiegelijke rothekel heeft aan druk op zijn neus (mijn vorige pony bijvoorbeeld) rij dan lekker met bit. Reageren ze 10 keer zo fijn op...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:45

Jaimyliefje schreef:
Sas_Mon schreef:
ik rij ook bitloos, vind ik fijner dan met bit en mijn paard loopt precies hetzelfde met als zonder bit dus waarom dan een ijzeren ding in mijn paard hangen als hhet niet nodig is

waarom een leren riempje over zijn neus als het niet nodig is?

Clown

vind ik wel zo'n dom voorbeeld Vork

ik heb vele malen met een halstertje gereden, en met bit. Maar ik vind met bit 10 keer zo fijn. Niet omdat je er zo lekker aan kunt sjorren.. Néé, juist niet. Je fijnere hulpen komen gewoon beter door.
Ik weet niet precies hoe ik dat gevoel uit moet leggen..
En over bitloos: een bit is dan wel niet fijn voor een paard, maar wie zegt dat bitloos wel fijn is?
Je hoort altijd alleen maar "met bit is niet fijn voor je paard" maar is het alternatief dat dan wel?
kunnen we niet beter allemaal helemaal niet meer rijden?

mijn mening? kijk gewoon wat het beste is voor je paard.. een paard wat een hekel heeft aan het bit moet je vooral bitloos rijden, maar als een paard een ontiegelijke rothekel heeft aan druk op zijn neus (mijn vorige pony bijvoorbeeld) rij dan lekker met bit. Reageren ze 10 keer zo fijn op...

Amen Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:51

P_A_R_Love schreef:
pony's bij ons op de manege rijden zonderbit die rijder bitloos fijner dan met bit

Welke manege is dat?
Worden alle manegepony's daar bitloos gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:55

silfie35 schreef:
Wist trouwens niet dat je met een bitloos hoofdstel de neus van een paard kan breken (als dat geen fabeltje is) volgens mij moet je dan wel heel hard je best doen wil je dat voor mekaar krijgen!

Wanneer de neusband op de juiste hoogte ligt (mag hoger, maar beslist niet lager), dan kan de neus niet breken.

En denk je nu eens in: stèl dat je de neus wèl zo gemakkelijk kunt breken door hard aan de teugels te trekken, wat denk je wat er gebeurt in de mond (met bit) wanneer je met diezelfde kracht aan de teugels trekt?!

Mensen deinsen terug als ze denken aan 'die druk op de neus'. Maar wat denk je wat diezelfde druk - met een stuk ijzer (bit) - in de mond doet. Daar wordt vaak niet bij stil gestaan.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:58

silfie35 schreef:
Heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die zeiden dat als ze bitloos reden het paard niet nageefelijk werd en zodra ze er een bitje inhing maar verder wel gewoon met het bitloze hoofdstel reed dat ie wel gewoon nageefelijk werd.

Vond ik wel apart.

jep
ken een ruiter die altijd bitloos rijd, zijn paard is in behandeling geweest bij een kinesist ivm vastzitten en ze hebben haar daar (met zijn toestemming hij wou immers het beste voor haar Knipoog) met bit gereden, achteraf thuis heeft hij ze gewoon verder met bit gereden Lachen
nu heeft ze een tijd stilgestaan en is ze minder nageeflijk maar dat komt binnekort weer helemaal goed

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:58

silfie35 schreef:
Wist trouwens niet dat je met een bitloos hoofdstel de neus van een paard kan breken (als dat geen fabeltje is) volgens mij moet je dan wel heel hard je best doen wil je dat voor mekaar krijgen!

Met een hackamore kan dat toch wel? Dat is ook een bitloze optoming...

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:59

oke, allemaal bednkat alvast voor de reacties. Mij lijkt het uit jullie reacties het beste om aftewissellen tussen bit en bitloos.
Een jong paard lijkt mij het beste om zonder te beginnen en langzaam aan het bit te laten wennen. Wat vinden jullie??

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:01

Ik zou zelf zoiets hebben van: als het goed gaat zonder bit, waarom dan toch een bit erin hangen? Ook met een jong paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:06

Irisjuuuhh schreef:
Mij lijkt het uit jullie reacties het beste om aftewissellen tussen bit en bitloos.
Een jong paard lijkt mij het beste om zonder te beginnen en langzaam aan het bit te laten wennen. Wat vinden jullie??

Waarom zou afwisselen het beste zijn? Altijd bitloos is prima hoor.

Een jong paard kun je idd het beste bitloos inrijden. Ook hier geldt: altijd bitloos is prima. Het paard hòeft geen bit in.

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:15

JoviBan schreef:
Irisjuuuhh schreef:
Mij lijkt het uit jullie reacties het beste om aftewissellen tussen bit en bitloos.

Een jong paard kun je idd het beste bitloos inrijden. Ook hier geldt: altijd bitloos is prima. Het paard hòeft geen bit in.

Oke, maar stel je verkoopt je paard ondanks welke oomstandig heden, dan zou het wel makkelijk zijn als hij aan een bitje is gewent. Maar ja ik vind, een paard heb je voor het leven. dus je hebt gelijk!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:29

JoviBan schreef:
Irisjuuuhh schreef:

ik hou ook van afwisseling en ik merk aan de paarden die ik rijd dat ze de afwisseling ook prettug vinden, als ik langdurig met of zonder bit rijdt wordt het wat te 'mat' als ik regelmatig afwissel blijven ze lekker scherp en lijken vrolijker/gemotiveerder.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:37

Ik rijd mijn paard bitloos met het hoofdstel van foto 1. Rijd echt super. Ik vind het lekkerder rijden dan met bit. Mijn paard is voorwaartser en loopt een stuk ruimer dan met bit. Ook ben ik me veel bewuster van de hulpen die ik geef. Ik rijd mijn paard nu niet meer met mijn handen/ op het bit, maar met mijn benen en gewichtshulpen die ik geef. Echt beter!!

Wat betreft dat breken van je paard zijn mond, dan moet je wel heel erg hard trekken. En dat is niet nodig, want je rijd je paard bijna niet met je handen. En wat betreft het sterk zijn van je paard: controle over je paard zit in jouw, niet in je bit!

Dus mijn advies is: ga lekker bitloos rijden en geniet samen met je paard!! Pling

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:06

oke;) dank je wel voor je advies!!