thiedemann of martingaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Re: thiedemann of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 15:09

ik heb een ander bitje voor hem gehaalt en ze advieseerde een thiedemann maar die haden ze nu niet liggen dus ga dinsdag terug om er 1 te halen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 05:35

suleilitha schreef:
Je hebt gelijk, een martingaal mag dus ook. Dan ben ik verkeerd ingelicht, sorry.
Maar wat je zegt over het te strak vastklikken van een thiedeman, dat moet men juist niet doen, is ook niet nodig, tenzij je ervoor kiest om een paard met de onderlip tegen de borst te laten lopen.
Verder doet een thiedeman er wel meer toe om de rugspieren te trainen. Dat heb je met een martingaal niet.

Hoe train je rugspieren met een thiedeman dan? Ze kunnen er lekker op gaan hangen, dan lopen ze toch echt niet over de rug Knipoog

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:54

geen tiedeman en geen martingaal . Bij ons op de manege liep ook zo'n paard en dee dat ook over maar ze dee een stiek om! Niet strak nee dat die niet omhoog kan en dan steeds rustiger afdoen en ja dat beestje doet het nu echt niet meer Haha!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:06

Volg deze discussie stiekem al even, maar meldt me toch even.

Ik ben dus in het bezit van een paard wat de afgelopen jaren met een Thiedemannteugel is gereden. En ik heb er geen goed woord voor over. In mijn ogen is het een slof voor luie ruiters, dan wel niet handige ruiters.

Mijn paard heeft door de Thiedemann heel goed geleerd om in een houdinkje te lopen. Zeker een slim paard heeft al snel door dat door zijn hoofd in een bepaalde houding te houden, deze teugel zijn uitwerking verliest. Enig probleem daarbij is, dat het er voor het oog ws heel leuk uitziet, maar dat rug en vooral achterhand totaal niet getrained worden. Dat ik mijn paard kreeg in januari had hij dan ook een enorme dakkont, geen spieren in de rug en liep hij steevast te diep en achter de teugel. Het heeft me alleen al 4 maanden gekost om hem uit die houding te krijgen. Mijn advies, niet doen.

Grootste probleem met een Thiedemann (ik heb het zelf ook eens uitgeprobeerd) is dat het veel moeilijker wordt om te voelen of een paard nageeft omdat hij fijn van achter naar voren is gereden, of dat hij 'nageeft' omdat hij een trukje heeft gevonden om van die Thiedemann af te komen. Ruitergevoel zul je er niet mee ontwikkelen.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:35

Ik zou zeggen martingaal
Dit is eigelijk een hulpteugel die je nodig hebt hiervoor.

Maar je paard doet dit niet voor niets. Misschien moet je zijn gebit eens na laten kijken.
Of misschien zet jij je hand te vast en krijg je hier verzet op.

Ik denk dat je je het beste aan je instructrice/instructuur kunt vragen aangezien hij/zij jou paard het beste kent;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:43

@maaikemuis: dan is deze thiedeman gebruikt om aan de teugel te lopen, dus te kort afgesteld. In rust is hij dan niet ontspannen.

Edit> thiedeman i.p.v. martingaal.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-05-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:51

@Mizora, deze Thiedemann stond wel degelijk ontspannen in rust. Maar paard leerde in combinatie met de ruiters een geheel verkeerd spiergebruik aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:11

Oké, vreemd maar het zal wel. Jij kent het beestje het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:36

Ik heb zelf hele goede ervaringen met een thiedeman. Het is toch een van de betere hulpmiddelen als je er echt even niet zonder kunt.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:19

de tiedeman is strak dus kan hy zn hoofd byna niet meer omhoog doen dat werk egt goed;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:55

miibr3nda schreef:
de tiedeman is strak dus kan hy zn hoofd byna niet meer omhoog doen dat werk egt goed;)

Ik snap je post niet maar een thiedeman is niet bedoeld om je paard bij elkaar te knopen zodat ie geen kant meer op kan. Bij juist gebruik hangt hij los en hij werkt alleen wanneer het nodig is.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 04:45

annemijn1010 schreef:
geen tiedeman en geen martingaal . Bij ons op de manege liep ook zo'n paard en dee dat ook over maar ze dee een stiek om! Niet strak nee dat die niet omhoog kan en dan steeds rustiger afdoen en ja dat beestje doet het nu echt niet meer Haha!
een stiek heb ik al maar daar loopt hij nu gewoon doorheen......ik heb nu even een thiedemann te leen van een vriendin van me kijken hoe hij reageert hier op ik rij hem daar nu 2 dagen mee en hij heeft niet meer geprobeert om zijn hoofd ophoog te gooien Haha! ik gebruik deze tot deze face voorbij is en dat kan zijn dat dit over een week al weg is en dan gebruik ik hem ook niet meer omdat ik zoiets heb zo lang het zonder hulp middelen ken doe ik het ook en gebruik deze alleen als het even niet anders kan ik zou jullie op de hoogte houden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 07:40

als ik zo hoor wat de problemen zijn denk ik niet dat een hulpteugel hier de bedoeling is, kop in de lucht en rennen maar los je niet op met een hulpteugel, het is slechts symptoombestrijding. wat zegt je instructeur hiervan?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 08:41

we zijn daar steeds mee bezig en ze heeft er ook op gereden en ze denkt dat dit idd weer een face van hem is en vindt de tiedemann niet zo een gek idee tot hij deze face uit is

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:53

Een correct gebruikte Thiedemann is in mijn ervaring een goed hulpmiddel. Ik heb minder met martingaal omdat een paard daar sneller zijn onderhalsspieren mee "ontwikkeld". Let maar eens op paarden die tegen de martingaal inlopen duwen, slecht voor de ontwikkeling van de bespiering van de hals.
Een goed (!) afgestelde thiedemann kan een hulpmiddel zijn bij paarden die even de weg moeten leren kennen. Het kan dan het verschil zijn tussen rukken en plukken en een hoop verzet en een paard dat er sneller achter komt wat er nu eigenlijk van hem gebraagd wordt. Ik heb zelf een paard gehad dat in het bos de kop er recht op zette en onbestuurbaar werd. Ook goed op te lossen met een thiedemann. Nu kun je gaan lopen zeuren dat ik dit paard beter had moeten rijden etc, wel, deze werd buiten gewoon super heet en schrok van van alles. En die paarden zijn er gewoon.

Ik ben dus niet tegen hulpmiddelen, mits goed gebruikt, dat wil zeggen, goed afgesteld en op het juiste moment.
Een correct ingestelde thiedemann hangt los en werkt pas in las het paard zich eruit drukt en meer dan alleen zijn neus eruit. Dus bv pas als de kop echt de lucht ingaat. Je kan als ruiter dan met een stille hand en beenhulp snel oplossen.

Zoals met zoveel dingen gaat het mis bij ondeskundig gebruik en slechte begeleiding of denken dat dat na het lezen van een boekje of internet je weet hoe zoiets werkt en hoe je hem in moet stellen.
succes!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 10:00

ik heb zo 1 nu een paar daagjes op hem op het langste ring gezet en hij reageert er goed op

Jenny00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:10

Tja, het beste natuurlijk zonder,maar fijn dat hij er goed op reageert

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:58

suleilitha schreef:
miibr3nda schreef:

Ik snap je post niet maar een thiedeman is niet bedoeld om je paard bij elkaar te knopen zodat ie geen kant meer op kan. Bij juist gebruik hangt hij los en hij werkt alleen wanneer het nodig is.

:S
je ziet tg hy hefet een fase dat hy steeds heel hoog zn hoofd omhoog doet en als je thiedeman gebruikt is beter dan een martingaal .. wa merensje zegt..

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:07

tuurlijk hangt die los anders kan die amper bewegen en werkt ie waneer het nodig

omg wat een hoogniveau heb jy zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:30

miibr3nda schreef:
tuurlijk hangt die los anders kan die amper bewegen en werkt ie waneer het nodig

omg wat een hoogniveau heb jy zeg.

Het zou een stuk helpen als je eens overging tot ABN typen en niet in Breezer/msnkrabbels te proberen je stellingen onderbouwen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:57

Ja precies dit is de reden dat ik als recreatie ruiter toch maar eens les ben gaan nemen. Hulpteugels mehoela, eerst zelf leren rijden.

Mijn pony kijkt geen sterren meer, lekker losjes te rijden, rug ontspannen, heerlijke handgalopjes te rijden etc. Dat bereik je met les, niet met een teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 01:02

Les nemen is altijd goed, ongeacht op wat voor nivo je rijdt. Maar soms ontkom je tijdelijk even niet aan een mild hulpteugeltje.
Ik ben er niet altijd voor maar als het met verstand wordt gebruikt heb ik er geen moeite mee.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 01:04

lijkt me wel duidelijk dat dat hier niet het geval is suleilitha...
Ze heeft niemand die haar uberhaupt even kan laten zien hoe z'n teugel bevestigd moet worden (zo te lezen dan?) laat staan om te laten zien hoe hij inwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 01:14

Ik had niet begrepen dat ze geen les had, dat heb ik nergens gelezen maar het kan goed dat ik dat over het hoofd heb gezien.
Voor iemand zonder ervaring is zelfs een simpele trens een moordwapen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:34

juist. maar ik heb al een tiedeman gebruikt en een stiek