Grote merken - scheve bomen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Viet

Re: Grote merken - scheve bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:08

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:45

Ook hier iemand met dezelfde ervaring...

Twee dure Stübben zadels (dressuur en spring) compleet om zeep geholpen door de "zadelmaker"...

Mijn paard ging steeds erger lopen, talloze onderzoeken bij de DA, fysio en kraker volgden, half jaar vol ellende, pijn en erg veel kosten... Paard kon niet eens meer een rechte lijn lopen..

Bleek door de zadels te komen.. De bomen waren helemaal misvormd en erg scheef... Heb de zadels achter gelaten bij de zadelmaker, compleet waardeloos...
Zadels waren volledig ongelijk, de breedte was veel te ruim, met springen vloog het zadel helemaal de lucht in, ik had geen steun, andere zadel knelde juist weer op andere plekken en is verscheidende malen "opgevult" en "aangepast" door "mevrouw de zadelmaker"... Het werd van kwaad tot erger...

Heb vervolgens twee gloednieuwe Stubben zadels laten komen. Totale kosten van dit prachtig staaltje "vakmanschap" na alle DA bezoeken en de nieuwe zadels lagen rond de 4.500,-/5.000,-
En dan heb ik de aanschafprijs van de 2 verkl**te zadels plus het aanpassen nog niet eens meegerekend..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:09

Riddikulus schreef:
@Nijn: Ik kan me voorstellen dat hout wel krom gaat staan als er continue hevige kracht naar één kant wordt uitgeoefend...?

Maar een goede boom bestaat niet alleen uit hout Knipoog
Als het goed is is het kopstuk verstevigd met ijzer, en lopen er gespannen banden over (en soms ook onder) de houten constructie.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 06:26

Jeetje Alina wat een verhaal. Kun je de verloren kosten van je zadels in ieder geval niet bij de zadelmaker verhalen? Het is natuurlijk een beetje belachelijk dat zij jou zadels verkloot zonder daar de consequenties van te moeten dragen. Mag ik je vragen welke zadelmaker dit is en in welke regio deze werkzaam is?

@ Nijn: Das nog eens duidelijke taal. Zit je zelf in de zadelmakerij of is het pure intresse dat je er zoveel vanaf weet? Ik dacht echt dat bomen gewoon van hout waren gemaakt Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:16

De MSF vertelde mij destijds dat de bomen of uit 'hout' met metaal of uit kunststof bestaan.
Voordeel kunststof boom: lichter in gewicht, kan niet vervormen. Nadeel: beweegt nagenoeg niet mee.
Houten/stalen boom, voordeel: flexibel, kan iets aangepast worden. Nadeel: kan vervormen(veelal door onjuist gebruik/te droge of te vochtige opslag), zwaarder in gewicht.
Kieffer heeft kunststofbomen, hebben nu ook een nieuw systeem (als ik het goed heb) wat later makkelijk nog smaller/wijder gemaakt kan worden.
Stübben: veerstaal met hout.
Passier: ps= bamboe met metaal, k=kunststof.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:23

Riddikulus: ik heb ze gedwongen de zadels terug te kopen,maar verloor er dus alsnog geld op...

Ik woon in Dalfsen (vlakbij Zwolle) en de "zadelmaker" woont hier in de omgeving (Zwolle-Meppel) naam PB ik je als je het wilt weten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:26

Kennis van m'n moeder was op zoek naar een nieuw zadel nadat d'r paard rugproblemen had gehad.
Ze had oa Hulsebos laten komen. Dat zadel sloot totaal niet aan op de rug, maar volgens de mevrouw van Hulsebos zou dat vanzelf wel komen als je ermee zou gaan rijden.
Gestoord

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:38

@Riddikulus Pure interesse Ja Echt als je je er in verdiept sta je soms met je mond open wat voor een fabeltjes er allemaal rond zweven.

@Lenneke, Inzakken zeker Huilen van het lachen Ik moet altijd zo hard lachen, niemand gaat zelf toch laarzen kopen/aantrekken die 2 maten te klein/te groot zijn, dat komt echt niet vanzelf goed Clown

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:12

@Viet: Dat is trouwens echt een prachtig zadel!!

@Aslo: Dr is dus toch nog best veel verschil tussen bepaalde merken. Wat is nu het beste?

@Alina: Jee, das echt zuur... t fijnste zou zijn als je de naam in het toppic noemt, zodat anderen van jou ervaring kunnen leren en daardoor misschien een andere zadelmaker kiezen. Maar kan me voorstellen dat je niet hier degene wilt zijn die zwart gal gaat spugen over iemand. Op de eerste pagina is er namelijk ook iemand die liever niet online wilde vertellen wie het was, puur om het feit dat ze dat al eens eerder had gedaan en daar nare gevolgen van kreeg.

@Lenneke: Wat hebben jullie toen gedaan? De mevrouw vriendelijk de deur gewezen?

@ Nijn: Is het dan niet zo dat een zadel na het te hebben opgevuld nog ietsje kan inzakken? Dat dacht ik namelijk wel. Alhoewel je voorbeeld met die laarzen inderdaad wel een beetje raar klinkt... Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:18

Ik was er zelf niet bij, maar het is in ieder geval niets geworden met dat zadel

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:42

Riddikulus schreef:
@Aslo: Dr is dus toch nog best veel verschil tussen bepaalde merken. Wat is nu het beste?

Er zit idd veel verschil in. Wij hebben gekozen voor zadels met hout en staal vanwege de flexibiliteit. Verder denk ik (bij een goed merk) dat je niet zo gauw kans loopt op een zadel met meteen een scheve boom en bij correct onderhoud zal deze ook niet gauw krom gaan. Merken waar ik goede ervaringen mee heb zijn Stübben, Passier, Zaldi, Albion. De Albion hebben we op onze E liggen (aangemeten door de MSF) en voor onze merrie hebben we vooralsnog een Rossner America, zodra zij op haar ideaal gewicht is en naar alle wrsheid niet meer bespiering zal krijgen, gaan we denk ik kijken voor dito een Albion.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:45

Riddikulus schreef:
@ Nijn: Is het dan niet zo dat een zadel na het te hebben opgevuld nog ietsje kan inzakken? Dat dacht ik namelijk wel. Alhoewel je voorbeeld met die laarzen inderdaad wel een beetje raar klinkt... Clown

Ietsje in de zin van dat wanneer je het opvult met wol hier lucht tussen zit en dit eruit ''gedrukt'' wordt.
Maar nooit zoveel dat het na opvullen niet past en na rijden wel Lachen

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:12

@ Riddikulus: as dinsdag komt pam naar m'n zadel kijken, ben reuze benieuwd!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:14

Riddikulus schreef:
@Viet: Dat is trouwens echt een prachtig zadel!!

Toen wel, ik hoop dat hij net zo mooi terug komt Ja

We zullen zien.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:18

Nijn schreef:
Ietsje in de zin van dat wanneer je het opvult met wol hier lucht tussen zit en dit eruit ''gedrukt'' wordt.
Maar nooit zoveel dat het na opvullen niet past en na rijden wel Lachen

Nee ok, dat dacht ik zelf ook wel

@ AnneO: Super, ben echt heel benieuwd wat je van haar vind. Laat je dat wel nog even weten?

@ Viet: Waar ben je bang voor dat ze eraan zitten dan? Als het goed is zie jer niets van !!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:21

Riddikulus schreef:
@ Viet: Waar ben je bang voor dat ze eraan zitten dan? Als het goed is zie jer niets van !!

Ik weet niet of ze hetzelfde zitvlak leer weer gebruiken?

Geen een kleur bruin is hetzelfde namenlijk.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:40

Riddikulus schreef:
Nee ok, dat dacht ik zelf ook wel

@ AnneO: Super, ben echt heel benieuwd wat je van haar vind. Laat je dat wel nog even weten?

Ben erg benieuwd, was al aardig onder de indruk van wat ze me aan de telefoon allemaal uitlegde, waar ze allemaal naar gaat kijken enzo. Laat dinsdag wat weten!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:59

Vraag eens bij Ymke over haar Hulsebosch. Ook een scheve Hulsebosch.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:16

eigenaar van mijn vz paard had een scheven ainsley

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 12:39

@ AnneO: ik hoor het wel!

@ Ikkelies: kun je wat meer vertellen over hoe je erachter bent gekomen en wat je toen gedaan hebt? Zo kunnen andere bokkers ervan leren en er hun voordeel mee doen!

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:43

ze had een nieuw paard een jong paard en die ging steeds slechter lopen. Toen is er een zadelmaker bij geweest (ze dacht eerst andere bespiering). Het zadel is op nieuw opgevult en alles niks aan de hand werd er gezegt. Toen bleef het paard slecht lopen dus op nieuw een zadel maker er bij. Dit keer was het een ander die legt hem op een rand en zegt kom is kijken. Bleek de boom best wel scheef te zijn!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:05

Ik heb een scheve Stübben gehad. Een springzadel. De boom was gewoon krom en zo heb ik hem ook gekocht. Nog een heel drama geweest om mijn geld terug te krijgen. Volgens verkoper lag het aan mijn rijden, maar geen van mijn andere zadel had het.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:47

Boos! Heb de afspraak met Pam af moeten zeggen ivm de regen (heb alleen een buitenbak) Ze komt nu vrijdag, mits het dan wel droog is.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:53

Nou Pam is vandaag geweest, ben echt reuze blij dat je me haar nummer hebt gegeven Riddikulus! Ze nam zich zoveel werk eraan, heel nauwkeurig enzo. Echt bedankt!

M'n zadel ligt dus scheef op t paard, dat wist ik al, maar de boom blijkt ook te klein, dit wist ik weer niet. Hierdoor vind het z'n plek niet en schuift het des te makkelijker. Zodra paard haar rug ontspant schuift het erger (bijna kussen op wervelkolom) ze wordt dus gestraft omdat ze lief is. Ik moest zonder dekje rijden en omdat ze wat stoffig was zag je toen het zadel weer af was pas echt goed hoe scheef het was.

Moet me nu dus even de verschillende opties bekijken, maar met dit zadel doorrijden kan sowieso niet.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:03

Oef, Anne, dat klinkt heftig! Goed dat je ernaar hebt laten kijken! Precies om DIE reden heb ik dus ook dit toppic gestart Lachen Nu kun je er in ieder geval wat aan doen!