ander bit of hulpmidel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: ander bit of hulpmidel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:17

Arabesk schreef:
woeliej schreef:
dit gaat heus niet voor elke pony/paard op, dat een bitlooshoofdstel DE oplossing is. Mijn pony reageert er goed op totdat meneer het weer in zijn bol krijgt en druk word. Met name in gallop, dan kan ik hem niet meer terug krijgen. Voor hem is bitloos dus duidelijk niet de oplossing en kan me voorstellen dat hij niet de eenigste is die het er juist van neemt als er geen bit meer in het muiltje zit.

Wanneer de situatie zo is, dat je paard nog steeds in paniek er vandoor gaat en dat je een scherp middel nodig hebt om je paard tegen te houden in zijn/haar vlucht, of wanneer jij zelf niet voldoende vertrouwen hebt, dan zijn jullie samen nog niet klaar om te gaan rijden; met of zonder bit! Je hebt dan een paar stappen overgeslagen, stappen die nodig zijn om een sterke en diepe basis te leggen om samen op pad te gaan.

dit vind ik wel erg kort door de bocht...
Mijn pony raakt niet in paniek, hij wil gewoon hard. Hij moet dus af en toe overtuigt worden dat hij echt luisteren moet en daarvoor gebruikt ik het bit. Als hij braaf is, krijgt hij lange teugel en als hij stout is een flinke ophouding tot hij weer normaal doen en daarna beloning dat hij weer braaf is. Ik zie daar weinig kwaads in. Alleen omdat jij van het bitloos rijden bent hoef je dat niet iedereen op te dringen en als mensen het dan niet met je eens zijn af te keuren hoe ze met hun paard omgaan... Iedereen heeft zijn eigen opvatting van hoe te rijden

welsh_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:31

Hoi Ik denk inderdaad ook dat je instructeur het beste kan beoordelen wat je hier aan kan doen. Tips zijn natuurlijk altijd goed, maar wij kennen de pony niet en weten dus ook niet hoe hij ergens op reageerd. Mag ik wel vragen wat je pony precies mankeert ? Ik vind het namelijk raar dat hij wel op de wei mag crossen, maar niet met jou erop want dan belast je hem teveel, maar dat je wel met hem mag springen? Dan belast je de pezen toch ook veel ?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:39

paard los in de wei laten gaan is altijd anders als erop

en waarom wel springen en niet crossen nou eigenlijk makkenlijk,
met crossen gaat ze zo hard dat teveel word belast en met springen hou ze haar benen er mooi onder en loopt ze prima,

maar in de rengalop"(ze gaat echt hard liep vroeger ieder paard eruit zelf grote paarden) heeft ze nog wel controle over haar benen maar is teveel belastend voor haar pezen..

wat hier verder achter zit heb ik verder ook niet gevragen aan de DA maar kan het wel begrijpen kan de link wel leggen.
en zo vaak spring ik niet mischien maar 1 x in de maand ofsow,
niet dat mensen denken dat ze het dagelijks doet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:42

afleiding zoeken. ALs je hara flink ana het werk zet en moe maakt en dat vaak doen heeft ze op een gegeven wel door dat ze toch wel alle energie eruit kan krijgen. Ik heb weleens lessen dat ik geen 1 rondje galoppeer. Waarom niet? Omdat ik dan bezig ben hem in de draf goed te rijden. Als de draf echt goed gaaat mag hij galopperen. Hij is moeier als ik een les hem zonder galop dan met. Omdat de galop de makkelijkste gang is voor hem. Met veel stappen bouw je haar conditie juist op dus alleen in en uit stappen en een paar rondjes tijdens het rijden als je niet wilt dat ze nog meer conditie krijgt(waardoor ze dus nog langer en sneller heel hard kan galopperen.). Leuke pony trouwens;). Veel plezier nog!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:55

woeliej schreef:
dit vind ik wel erg kort door de bocht...
Mijn pony raakt niet in paniek, hij wil gewoon hard. Hij moet dus af en toe overtuigt worden dat hij echt luisteren moet en daarvoor gebruikt ik het bit. Als hij braaf is, krijgt hij lange teugel en als hij stout is een flinke ophouding tot hij weer normaal doen en daarna beloning dat hij weer braaf is. Ik zie daar weinig kwaads in. Alleen omdat jij van het bitloos rijden bent hoef je dat niet iedereen op te dringen en als mensen het dan niet met je eens zijn af te keuren hoe ze met hun paard omgaan... Iedereen heeft zijn eigen opvatting van hoe te rijden

Als hij steeds zo hard wil, dan schort er toch iets aan zijn respect voor jou. Je kunt beter gaan werken aan jullie relatie, dan dat je er een hulpmiddel bijzoekt (of een scherper bit).

In een ander topic zei iemand (ik dacht Karav): waar de rijkunst ophoudt, gaat de divoza gids open...

Dat vind ik wel een hele goeie

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:56

niet alles heeft me je relatie met het paard te maken hoor arabesk,
er is meer dan die horsemanship Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:00

en toch... als je basis met een paard goed is vliegt ie niet weg voor jij aangeeft dat jij dit wilt.

de haflinger van mijn zusje was er ook zo één, onaangekondigd wegvliegen en niet meer te houden zijn, wat je ook deed (ja we hebben toen zelfs aan de teugels getrokken maar niks maakte uit). gewoon zomaar, rennen en dan stoppen.
mijn zusje heeft toen een tijdje met een hackamore gereden, dat ging al beter maar nog steeds niet optimaal. terug op het oude bit (dubbelgebroken met franse schakel) ging het minder goed.

ze rijdt nu met de Dynamic van Sprenger, een goed getest anatomisch gevormd bit wat erg vriendelijk is, en dat ging vele malen beter.

bij de haf was dus het probleem eigenlijk dat ze niet wilde reageren op die harde prikkels van de andere optomingen, en wel wilde reageren op een normale vraag met een vriendelijker bit. karakterpaardje.

daarnaast heeft mijn zusje een hoop tijd en aandacht gestoken in hun relatie, Mone was beslist geen makkelijk paard en heeft ook een verleden. dat hoeft echt niet door middel van parelli, maar bewijs je tegenover je paard en je krijgt een hoop cadeau.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 09:05

ik en me beestje hebben ook een sterke band.. maar wil niet zeggen dat ze dit niet uit in het rijden, maar ze wil gewoon vooruit en er word nu net gedaan of ik haar niet kan houden ofsow,

en nee zal nooit beginnen aan parelli of wat dan ook ik vind het namelijk de grootste onzin en ja dat is mijn mening en heeft niks te maken met gedult of wat dan ook.

de band is prima dat kun je zo al zien al zit ik er niet eens op, zelfs mensen die ons niet eens kennen die zien het heb het al paar keer meegemaakt en gehoort.. dusjah daar zal het niet aan liggen. dus het is zeker een paard met karakter en met een heel verleden, maar wil niet zeggen dat dit aan ons contact ligt en ook niet het rijden opzich, (ben niet voor niks de enige die haar vriendelijk kan rijden om het zo maar ff te zeggen een ander zl ze niet op reageren en dit is al vele malen geprobeert voor ze kreupel was geworden)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:11

Als je haar zou kunnen houden was je niet opzoek naar een oplossing om haar wel te kunnen houden, helaas zoek je deze dus in de hoek van ander materiaal en niet in een andere omgang.

Een band met je paard hebben is iets anders dan dat het paard respect voor jou heeft en jij boven hem staat, hij moet gewoon luisteren naar jou of hij zin heeft om te rennen of niet.

Maar ach, grondwerk is onzin, en jij kunt als enige heel goed op haar rijden. Weet je wat, dan kun jij toch ook als enige heel goed beslissen welk bit het beste is?

Ik moet zeggen dat ik wel de neiging heb om op je vraag in te gaan om het zelf eens te proberen, ik durf nl. te wedden dat er met veel geduld heel veel te bereiken is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:27

nogmaals, als jouw verhouding met je paard 'op z'n paards' goed is, dan legt zij de beslissingen zélf bij jou, zo zit een paard van nature gewoon in elkaar. dat houdt dus ook in dat ze wacht op jouw teken om te mogen wegvliegen of niet. zo niet, dan is er iets niet 100% in jullie verhouding, hoe sterk je band ook is.

het klinkt alsof wij denken dat ze niet te houden is, en zo raar vind ik dat ook niet. kon je haar op je zit terugrijden zoals het hoort, dan hing die liverpool er niet in neem ik aan. dus ja, in zekere zin is er wel degelijk sprake van 'niet te houden' zonder een speciaal hulpmiddel.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:34

Arabesk schreef:
Als hij steeds zo hard wil, dan schort er toch iets aan zijn respect voor jou. Je kunt beter gaan werken aan jullie relatie, dan dat je er een hulpmiddel bijzoekt (of een scherper bit).

In een ander topic zei iemand (ik dacht Karav): waar de rijkunst ophoudt, gaat de divoza gids open...

Dat vind ik wel een hele goeie

wat dat respect betreft kan dat wel kloppen. Ik heb best een band met hem maar af en toe is hij best respectloos. Het is ook wel een beestje met een verleden en een flinke dosis karacter wat het af en toe wel erg moeilijk maakt. Mischien tips om meer respect van hem te kunnen winnen?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:17

sronnie schreef:
Een band met je paard hebben is iets anders dan dat het paard respect voor jou heeft en jij boven hem staat, hij moet gewoon luisteren naar jou of hij zin heeft om te rennen of niet.

Mijn paard heef techt respect voor mij en heb ook een hele sterke band met hem. Hij rent weleens onder mij vandaan als hij ergens geen zin in heeft of als hij harder wil. Ik heb hem dan na een paar passen terug gereden. Of al zover dat ik hem voor ben. Een paard zal bijna altijd wel blijven kijken hoever hij kan gaan. Het zijn nou eenmaal niet makkelijke beesten. Hij kan nog zoveel respect voor mij hebben als hij bang is gaat hij en stopt hij pas als hij denkt dat het veilig is. Bij de hoefsmid en dierenarts ook. Hij heeft dan wel respect maar op zo'n moment is er blinde paniek en gaat hij. Ik vind wel dat een paard moet luisteren maar in sommige gevallen kan het gewoon niet anders;).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:22

roxxxiejjj schreef:
sronnie schreef:

Mijn paard heef techt respect voor mij en heb ook een hele sterke band met hem. Hij rent weleens onder mij vandaan als hij ergens geen zin in heeft of als hij harder wil. Ik heb hem dan na een paar passen terug gereden. Of al zover dat ik hem voor ben. Een paard zal bijna altijd wel blijven kijken hoever hij kan gaan. Het zijn nou eenmaal niet makkelijke beesten. Hij kan nog zoveel respect voor mij hebben als hij bang is gaat hij en stopt hij pas als hij denkt dat het veilig is. Bij de hoefsmid en dierenarts ook. Hij heeft dan wel respect maar op zo'n moment is er blinde paniek en gaat hij. Ik vind wel dat een paard moet luisteren maar in sommige gevallen kan het gewoon niet anders;).

het spijt me, maar dit is absoluut niet mijn ervaring en ik heb toch wel een flinke 'kennissenkring' vwb paarden. een net opgevoed paard met een consequente verzorger/ ruiter/ begeleider probeert helemaal niet uit. als een paard kan rekenen op zijn 'leider', dan komt dat niet eens in hem op.

indien een paard dit wél doet, dan is er óf een fout gemaakt in de eerste opvoeding, óf de begeleider/ ruiter/ verzorger geeft onduidelijke signalen af, al dan niet bewust. het páárd is degene die bepaalt of je het als leider goed doet, niet de ruiter/ verzorger/ begeleider. daarin zal je je aan het paard moeten aanpassen, en je merkt snel genoeg of je goed zit of niet.
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-05-08 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote-tekens aangepast.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:33

Als een paard bang is gaat hij ook al ziet hij jou als leider. In de kudde deed hij het ook als hij het van de leider niet mocht. Nu staat hij in een makkelijke kudde met alleen ruinen en stookt hij iedereen op. En als hij bang is gaat hij achter hun staan om bescherming te zoeken. HIj gaat ook achter mij staan als hij bang is maar als ik erop zit kan dat niet;). Maar dan gaat hij er ook niet vandoor. Tenminste nu niet meer. Lachen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:13

zoals je hebt kunnen lezen heb ik dus me pony ook de eerste opvoeding niet kunnen geven en hem di dingen van begin af aan nooit hebben k unnen leren ( LEES: paard is vroeger mishandelt) dus er is zeker in zijn levensjaren een fout gemaakt. en dit hebben wij ook gemerkt toen ik hem net begon te rijden etc. maar daar is ze gelukkig bij mijn helemaal overheen vandaar dat niemand er ook zowat op kan he.. mijn volle vertrouwen heeft ze daarin.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:26

StalNollie schreef:
zoals je hebt kunnen lezen heb ik dus me pony ook de eerste opvoeding niet kunnen geven en hem di dingen van begin af aan nooit hebben k unnen leren ( LEES: paard is vroeger mishandelt) dus er is zeker in zijn levensjaren een fout gemaakt. en dit hebben wij ook gemerkt toen ik hem net begon te rijden etc. maar daar is ze gelukkig bij mijn helemaal overheen vandaar dat niemand er ook zowat op kan he.. mijn volle vertrouwen heeft ze daarin.

MIjn paard is vroeger ook mishandeld. Heb echt een rotte tijd gehad in het begin toen ik hem verzorgde. Ik heb zovaak toen de grondvan de bak van dichtbij gezien!:( Maar toen ik hem 2 jaar deed werd hij verkocht en kreeg ik hem van mijn oma:). Hij is als de dood voor smid en da. Maar heeft nu wel respect voor mij en ziet mij als zijn leider:). Ik weet niet hoelang jij je pony hebt. Maar als het goed is veranderd ze. Ik ken mijn paard al zolang en hij wordt steeds rustiger. Soms tpot mijn grote spijt:P.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:55

een bang paard zal nooit de kudde (en dus zijn leider) verlaten, van nature betekent dat een doodvonnis en dat instinct heeft ook ons gedomesticeerde paard nog steeds.

als ik met mijn dieren bijv. langs een drukke weg loop en er komt iets 'engs' aan, dan huppelen ze wat, en als ik gewoon domweg doorloop zonder te reageren op 'het ding' kruipen ze bij mij weg, en laten ze het verder aan mij over, want dan zal het wel goed zijn. de kudde verlaten bij problemen is het laatste wat een paard zal doen. wél reageert hij sterk op de leider (jij en ik), dus als wij de teugels aannemen of star gaan zitten of bewegen, zélfs als onze hartslag verhoogt (bijv. wanneer we er bang voor zijn dat het paard gaat rennen, je hartslag schiet dan de lucht un), kan dat een trigger zijn voor het paard om je te wantrouwen en wél te gaan rennen. blijf dus altijd zelf ontspannen en negeer angstig gedrag waar dat niet écht nodig is. als jij laat zien dat je de situatie onder controle hebt zal je paard gewoon op je blijven rekenen (tenzij we dus spreken over een niet 100% leiderschapsverhouding of een getraumatiseerd paard).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:46

het gaat ook niet om het wegschrikken ??

hier is niks over gezegt maar wil ik erbij zeggen dat wat je verteld ik ook altijd doe teugels los en er voorbij dan reageert ze wel maar dribbelent.

en doe haar nu 10-11 jaar en ze de band is er wel maar het gaat ook verder niet fout alleen dat ze zo nu en dat wat de enthousiast is. waardoor ze wil gaan rennen maar dit niet meer vanwege haar (ex) blessure.

nu worden er antwoorden gegeven wat niet de vraag was en hier niet meer veel mee te maken hebben..

volgende maand word er een reading gehouden vanaf daar ga ik pas weer verder.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:39

StalNollie schreef:
het gaat ook niet om het wegschrikken ??

hier is niks over gezegt maar wil ik erbij zeggen dat wat je verteld ik ook altijd doe teugels los en er voorbij dan reageert ze wel maar dribbelent.

en doe haar nu 10-11 jaar en ze de band is er wel maar het gaat ook verder niet fout alleen dat ze zo nu en dat wat de enthousiast is. waardoor ze wil gaan rennen maar dit niet meer vanwege haar (ex) blessure.

nu worden er antwoorden gegeven wat niet de vraag was en hier niet meer veel mee te maken hebben..

volgende maand word er een reading gehouden vanaf daar ga ik pas weer verder.

Elk paard schrikt anders;). Het ene paard gaat rennen en een ander paard vliegt opzij. Lachen. En we proberen je te helpen hoor! Want weet jij precies waarom jou paard dat doet? Uit enthousiasme zeg je. Maar een paard dat Enthousiast is is altijd wel makkelijk terug te rijden. Het is meestal een teken dat het paard dus niet zijn energie kwijt kan. Lachen Maar als je zijn energie eruit probeerd te krijgen door te gaan longeren/losgooien voor het rijden bouw je conditie op en wordt ze nog drukker.Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:18

ik reageerde met mijn uileg op roxxiej, met de bedoeling uit te leggen hoe een leiderschapsverhouding werkt en hoe een paard daarmee omgaat.
een absoluut antwoord op je vraag is niet te geven, wij kennen het paard niet en hebben 'de situatie' niet gezien. wél vind ik het niet 100% dat een paard uit 'plezier in het rennen' zich aan zijn ruiter onttrekt, bij een goede leiderschapsverhouding komt dat nl alleen voor wanneer het paard écht in paniek is, maar dan helpt geen enkel bit of hulpmiddel meer.

nogmaals, ik zou het bij een losse, nieuwe training houden, en daarmee aan de grond beginnen. leer wat nieuwe commando's aan die je ook in het zadel van pas zullen komen. gewoon aan het werk met het probleem, en niet het probleem verdoezelen met bitten of andere hulpmiddelen. die lossen nl het probleem niet op, verbergen het alleen maar.