Arabesk schreef:woeliej schreef:dit gaat heus niet voor elke pony/paard op, dat een bitlooshoofdstel DE oplossing is. Mijn pony reageert er goed op totdat meneer het weer in zijn bol krijgt en druk word. Met name in gallop, dan kan ik hem niet meer terug krijgen. Voor hem is bitloos dus duidelijk niet de oplossing en kan me voorstellen dat hij niet de eenigste is die het er juist van neemt als er geen bit meer in het muiltje zit.
Wanneer de situatie zo is, dat je paard nog steeds in paniek er vandoor gaat en dat je een scherp middel nodig hebt om je paard tegen te houden in zijn/haar vlucht, of wanneer jij zelf niet voldoende vertrouwen hebt, dan zijn jullie samen nog niet klaar om te gaan rijden; met of zonder bit! Je hebt dan een paar stappen overgeslagen, stappen die nodig zijn om een sterke en diepe basis te leggen om samen op pad te gaan.
dit vind ik wel erg kort door de bocht...
Mijn pony raakt niet in paniek, hij wil gewoon hard. Hij moet dus af en toe overtuigt worden dat hij echt luisteren moet en daarvoor gebruikt ik het bit. Als hij braaf is, krijgt hij lange teugel en als hij stout is een flinke ophouding tot hij weer normaal doen en daarna beloning dat hij weer braaf is. Ik zie daar weinig kwaads in. Alleen omdat jij van het bitloos rijden bent hoef je dat niet iedereen op te dringen en als mensen het dan niet met je eens zijn af te keuren hoe ze met hun paard omgaan... Iedereen heeft zijn eigen opvatting van hoe te rijden