Daaleman vs. Hulsebosch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: Daaleman vs. Hulsebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 01:15

MoniqueBuu schreef:
Voor mij nooit meer een Hulsebosch, en ik ben ook geneigd om rond te toeteren tegen anderen er nooit eentje te kopen. Wat mij betreft heeft Hulsebosch junior er totaal geen verstand van. En hij maakt de zadels niet eens zelf.
Ik had problemen met m'n nieuwe Hulsebosch-zadel, maar hij bleef maar ontkennen dat er iets mis mee was. En dat terwijl hij er nauwelijks naar keek, en hij heeft het zadel al helemaal niet open gehaald ofzo (logisch ook natuurlijk als je later hoort dat hij de zadels ook niet zelf maakt, dan komt bij mij toch de vraag of hij het wel zou kunnen repareren) Uiteindelijk ben ik maar met dat zadel naar een andere zadelmaker gegaan. Zijn eerste reactie 'oh weer zo'n Hulsebosch'. Hij heeft het zadel opengemaakt waar ik bij stond. Bleek een van de kruisbanden in de zitting helemaal niet vast te zitten. Klein probleempje dus, zo opgelost. Maar een hele slechte zaak dat Hulsebosch daar niet zelf toe in staat was. Zeer slechte service en zeer ondeskundig!

mee eens, ook wij hebben slechte ervaringen met Hulsebosch, voor de ruiter is het geweldig! maar voor het paard...
Ik heb zelf geen ervaring met Daaleman, maar met de zadelmaker 'bestfit' heb ik (maar ook vele andere bokkers) erg goede ervaringen, ze nemen een aantal zadels mee, passen die en het zadel wat het beste ligt passen ze nog wat aan aan de rug van jouw paard.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 01:23

je kan toch niet alles over 1 kam scheren? Mijn paard loopt super met de hulsebos zadels.
Aan de andere kant zijn er ook paarden die het super doen onder een daaleman, euroriding, rossner, passier, stubben, etc...

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:19

Mijn paard liep ook super met de Hulsebosch, als hij past, dan past ie tenslotte...
Kijk, over de service van Hulsebosch jr kan heel lang getwist worden maar dat doet natuurlijk niets af van de kwaliteit van de zadels. Op ieder potje past een dekseltje en op ieder paard past een zadel.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:26

Nou ik had ook een op maat gemaakt zadel van hulsebos. Het zat goddelijk. Maar blijkt gewoon dat dat hele zadel helemaal niet past en dat mijn paard gewoon compleet vast zat in zn rug door dat zadel. Ik heb hulsebos 3 weken terug gemaild nou heb nooit een reactie terug gehad!! Heb inmiddels ergens anders maar een kieffer zadel gekocht. Die zadelmaker zei dat het zadel helemaal scheef was en ze kon tussen de kussens niet eens 2 vingers kwijt terwijl ze er zoiezo wel 4/5 vingers tussen moesten kunnen.
Dus ook voor mij geen hulsebos meer.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:55

Ik heb geen ervaring met de Daalemann, maar Hulsebos viel mij tegen! Dat wil zeggen; het viel mijn zus tegen.
Ze doen heel aardig, maar als ze een zadel afgeleverd hebben kan je fluiten naar enig zinnig advies.
Het paard van mijn zus heeft een moeilijke rug en zij liet een hulsebos zadel maken. Na 2 jaar bleven er klachten. Het paard liep nog steeds niet goed, hield de rug vast, pijn enz. En iedere keer kwam er iemand kijken, maar niet goed en er veranderde helemaal niets.
Uiteindelijk heeft ze bij de heuvelhoeve gewoon een KN gekocht, die goed paste.
We hebben dezelfde dame het Hulsebos zadel laten vermaken voor (toevallig) het paard waar ik op rijd.
Maar meneer Hulsebos zelf mag NOOIT meer aan dat zadel komen! Ik raadt het niemand aan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:39

Precious20 schreef:
batje schreef:
Ik heb het idee dat Hulsebosch wat mooier is en fijner zit, maar Daaleman, vooral voor moeilijke ruggen, wat beter past.
Alle klachten die ik over Hulsebosch ken gaan over de pasvorm, terwijl Daaleman klanten eerder klagen over hun eigen zitcomfort. Persoonlijk vind ik Hulsebosch zadels mooier, maar heb zelf dus een Daaleman ivm lastige rug..

Hier ben ik mee akkoord!
Omwille van de schoonheid van de Daaleman zadels moet je het niet doen. Ik ken heel wat andere zadelmerken die ik veel mooier vind dan Daaleman. Maarja dat is natuurlijk persoonlijke smaak. De Daaleman zadels zijn eigenlijk maar heel simpel, ook qua modellen. Maar de pasvorm is echt 100% wat het moet zijn! Ik heb ook een paard met een moeilijke rug. Ik heb al tig zadels voor hem gehad maar alleen de Daaleman past. Het comfort van je paard komt natuurlijk voor het esthetische aspect hé.

Dat hoor ik vaker en daar ben iki het dus juist niet mee eens Lachen Ik hou juist van dat eenvoudige, eerlijke vakwerk. Dat vind ik veel mooier dan een opschmuck zadel, is natuurlijk wel heel persoonlijk Ja

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:44

Hulsebos 100% Zit veeeel fijner (fijnste zadel waar ik op heb gezeten) en is veel mooier.

Ik hoor eigenlijk alleen klachten over de service van hulsebos.
Als je een 2ehands zadel koopt van hulsebos dan kun je onderhoud natuurlijk door je eigen zadelmaker laten doen, dat hoeft niet perse door hulsebos zelf.

In mijn omgeving is iedereen super te vreden over zijn of haar zadel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:54

En ook dat is persoonlijk, ik vind Hulsebosch dus echt de meest onprettige zadels die er gemaakt worden Ja
Ik zit helemaal vastgezogen, hebt weinig contact met het paard en wordt in 1 vaste houding gedwongen. Ik heb op diverse HB zadels gereden en ik kan er echt niet aan wennen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:16

dat verschilt helemaal per zadel.
de een heeft een diepere zit als de ander, met meer wrong en een dwingende houding. De ander is minder diep met minder wrong e.d. je kunt het zadel geheel zelf samenstellen Knipoog

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:38

Sjuimpje schreef:
En ook dat is persoonlijk, ik vind Hulsebosch dus echt de meest onprettige zadels die er gemaakt worden Ja
Ik zit helemaal vastgezogen, hebt weinig contact met het paard en wordt in 1 vaste houding gedwongen. Ik heb op diverse HB zadels gereden en ik kan er echt niet aan wennen

Dan rijd rij zeker ook Passier Bloos ?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:43

am13 schreef:
Ik denk dat je zowel aan pasvorm voor het paard als aan comfort voor jezelf geen concessies moet doen.
Het kost allemaal nogal wat en je gaat er als het goed is een aantal jaar mee doen. Daarom juist zou ik me door diverse zadelmakers laten adviseren en nu niet de keus beperken tussen OF Daaleman, OF Hulsebos, ze hebben namelijk klaarblijkelijk allebei hun voor- en hun nadelen en je kunt alleen voor jezelf bepalen welke beter voor jou is als je ze allemaal uitgeprobeerd hebt!
Je zou ook bij de MSFC-opleiding naar goede zadelmakers kunnen informeren.

Goede reactie!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:01

Barbara_m schreef:
Sjuimpje schreef:

Dan rijd rij zeker ook Passier Bloos ?

Ook ja, en Daaleman Lachen

Noortje, ik weet dat je het zadel zelf kunt samenstellen maar ik heb inmiddels op heel diverse types gereden en vond ze allemaal bijzonder onprettig.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:30

Haha, ik ben ook Passier fan hoor. En Anky zit ook erg goed.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:51

Hier een Daalemanfan. Ik heb er maar liefst 4 thuis liggen. Ik heb er momenteel 1 te koop wegens verkoop paard. Maar echt, ik wil niet anders meer. Kwaliteit en comfort en pasvorm is super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:50

Wij hebben een Daaleman en die ligt supper heel mooi zadel zeer teveden mee.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:26

am13 schreef:
Mijn paard liep ook super met de Hulsebosch, als hij past, dan past ie tenslotte...
Kijk, over de service van Hulsebosch jr kan heel lang getwist worden maar dat doet natuurlijk niets af van de kwaliteit van de zadels. Op ieder potje past een dekseltje en op ieder paard past een zadel.

Bij ons was het zo dat het zadel echt bagger lag, maar dat wisten wij dus niet (we zijn geen zadelmakers tenslotte..) en toen hebben we de zadelmaker laten komen, die zei dat het er nog wel mee door kon en dat het alleen maar wat opgevuld hoefde te worden (ofwel, geld dokken) weekje later kwam hij voor een stal genootje om haar zadel op te meten zegt hij:
"oh, volgens mij was ik hier een week geleden ook voor een meisje met een schimmeltje, ik heb nog nooit een zadel zo slecht zien liggen op een paard. haha"
iets in die trant,
belachelijk toch?
Dus ja, ik vind dat kwaliteit en service wel samenhangen, al is de kwaliteit van het leer nog zo goed, bijvoorbeeld, als je zadel niet past terwijl dat wel gezegd wordt, heb je er nog niets aan...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:38

Mijn paard heeft een moeilijke rug, en zijn HB past prima.
Echter laat ik Bestfit komen als er iets aan moet gebeuren. Haha!
(nakijken, opvullen)

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:09

Onze paarden lopen allemaal goed op Hulsebosch, vind het juist wel lekker zitten, heb verschillende zadels maar ik vind ze allemaal lekker zitten. Ook de service vind ik goed, we brengen het zadel altijd langs bij Hulsebosch en onze trainer neemt het weer mee (die woont in de buurt)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:02

Ik ben ook fan van het degelijke vakwerk van Daaleman, hou ook niet van al die toeters en bellen. Mijn enige persoonlijke ervaring met Hulsebos is telefonisch geweest en toen was ik er al helemaal klaar mee, wat een arrogantie...

En waar rij ik nu op? Een Hulsebos... ROFL (Gewoon met alleen een S hoor, je moet het niet luxer maken dan het is).
Ik had een fijn KN dressuurzadel, maar dat is door de firma Best Fit zodanig "aangepast" dat paard alleen nog maar wilde steigeren (maar dat lag uiteraard niet aan het zadel... uh uh), aangezien dat bedrijf het begrip "zadelservice" heel anders interpreteert dan ik, ben ik daar uiteindelijk maar niet mee verder gegaan, dat ging 'm echt niet meer worden. Paard had inmiddels geen enkel vertrouwen meer in mensen die met zadels op z'n rug lopen te schuiven, dus weer een andere zadelpasser laten komen vond ik ook zielig. Instructrice kwam met een tweedehands Hulsebos dressuur aan zetten. En daar wil 'ie wel mee lopen ipv steigeren... Tja, dan moet je wat he... Als hij er blij mee is... En ik vind het echt vreselijk. Kan geen kant op, kom er nog altijd met spierpijn en rugpijn vanaf na een les en rij me op meerdere plaatsen helemaal open, tot bloedens toe. Geld groeit me ook niet op m'n rug, dus het moet nog maar even zo. Kan nu wel rijden ipv "overleven", dat is ook fijn.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:48

Margreet schreef:
En ik vind het echt vreselijk. Kan geen kant op, kom er nog altijd met spierpijn en rugpijn vanaf na een les en rij me op meerdere plaatsen helemaal open, tot bloedens toe. Geld groeit me ook niet op m'n rug, dus het moet nog maar even zo. Kan nu wel rijden ipv "overleven", dat is ook fijn.

Auw dat klinkt niet lekker...
Misschien kan je het zadel aan laten passen aan jouw wensen? Dan hebben jullie er beiden wat aan.
Ik heb mijn hulsebos onlangs laten aanpassen (door hulsebos), het lag prima op mijn paard maar ik kwam er ook vanaf met pijn in rug en heupen. Toen ik het 2 jaar geleden kocht vond ik het lekker zitten zo vast Bloos inmiddels dus niet meer. Met een kleine aanpassing zit ik er zelf nu ook weer fijn op.
Laatst bijgewerkt door Digi op 19-05-08 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:50

Sinds kort ook een Hulsebosch. Heerlijk zadel! Ik heb het door mijn zadelmaker helemaal laten nakijken en het past gelukkig ook perfect op de rug van mijn paard. Ik ben er blij mee!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:34

Jaimyliefje schreef:
am13 schreef:

Bij ons was het zo dat het zadel echt bagger lag, maar dat wisten wij dus niet (we zijn geen zadelmakers tenslotte..) en toen hebben we de zadelmaker laten komen, die zei dat het er nog wel mee door kon en dat het alleen maar wat opgevuld hoefde te worden (ofwel, geld dokken) weekje later kwam hij voor een stal genootje om haar zadel op te meten zegt hij:
"oh, volgens mij was ik hier een week geleden ook voor een meisje met een schimmeltje, ik heb nog nooit een zadel zo slecht zien liggen op een paard. haha"
iets in die trant,
belachelijk toch?
Dus ja, ik vind dat kwaliteit en service wel samenhangen, al is de kwaliteit van het leer nog zo goed, bijvoorbeeld, als je zadel niet past terwijl dat wel gezegd wordt, heb je er nog niets aan...

Deze redenatie is een beetje krom: het feit dat een zadel niet past op jouw paard, en dat die rare zadelmaker zegt dat het ermee doorkan terwijl hij dat eigenlijk niet meent, zegt helemaal niets over de kwaliteit van het zadel zelf, maar meer over de kwaliteit van service van de zadelmaker.
En dat klinkt niet best in mijn oren, zou snel op zoek gaan naar een GOEDE en eerlijke zadelmaker als ik jou was!
Ik kan natuurlijk geen oordeel geven in jouw geval over de manier van aanmeten van het HB zadel op jouw paard, maar soms verandert de bouw van je paard in verloop van tijd en moet een zadel in pasvorm worden aangepast door een deskundige.
(en dat laat ik dus NIET door de firma Hulsebos zelf, maar door een onafhanelijjke en professionele zadelmaker)

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:06

Inmiddels is deze discussie 5 jaar geleden.
De vraag blijft wel actueel. Ook ik twijfel tussen een Daaleman en een Hulsebos.

Hulsebos geeft aan dat er inmiddels veel is veranderd. Alleen de wachttijden zijn nog lang! Heeft iemand hier recente ervaringen mee? De telefoniste vertelde mij dat er nu nieuwe mensen werken waardoor de klachten nihil zijn. Alleen de wachttijden zijn nog lang omdat het zo druk is.

Over Daaleman lees is dat de ruggegraat vrijheid minimaal is. Klopt dit nog steeds?
Verder lees ik over Daaleman alleen maar positieve reacties. Goede service, goede kwaliteit, vakmanschap. En niet onbelangrijk helemaal opmaat gemaakt door hem zelf.

Wie kan mijn twijfel wegnemen?

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:45

De ruggegraatvrijheid van Daaleman is normaal te noemen, Daaleman heeft ons verteld dat hij de kamer niet extra breed maakt omdat het gewicht dan niet over de complete spiermassa wordt verdeeld en omdat het ten kostte gaat van de stabiliteit. Ik kan mij hier goed in vinden.
Wij zijn zeer te spreken over Daaleman en zijn zadels en op onze stal rijden er meerdere met een op maat gemaakte Daaleman en allen naar volle tevredenheid.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:36

Ik wil nooit meer een daaleman.. Ik heb nog nooit zo'n slechte zadel maker gehad. Zadel te krap, en ik reed me giga kapot. . En gaf hij als mening dat het Door laag en rond los rijden .. nu heb ik een hulsebos en een nieuwe in bestelling. Mijn chiropractor heeft het zadel nagekeken en vind hem perfect! !!