het grote mysterie van het elastiek van een singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: het grote mysterie van het elastiek van een singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:02

Ilzas schreef:
nickyu schreef:
zelf rijd ik met een neopreen singel met gel inlage en 2 zijdig elastiek
heb een erg gevoelig paard wat op een net niet 100% goed liggend dekje al drukingen krijgt
of ruim voor die tijd al explodeerd Clown

Merk? Plaatje?

everline
blz 23 nr 115504
http://www.busse-reitsport.de/sortiment.php

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:21

Lowara schreef:
maar.. er wordt een paar keer genoemd dat het zadel met 1 kant elastiek scheef kan trekken. als je ee goed passend zadel hebt, zal dit lijkt mij nooit gebeuren? mijn zadel blijft in ieder geval altijd recht liggen terwijl ik altijd maar aan een kant aansingel.

Lowara, dat is ook meer een verschil van druk denk ik. Zoals zadelmakers soms singelstoten willen verplaatsen om de ligging van het zadel te beinvloeden. Dus niet dat je letterlijk ziet dat het zadel scheef ligt, maar dat hij bijv. links meer drukt op het paard dan rechts. En dat zit ook niet lekker.

Ik lette er nooit zo op, maar heb nu van drie verschillende onafhankelijke zadelmakers al gehoord dat ze aanraden zonder stiek te pakken en ALS je het dan per se wil, aan beide zijden, om deze reden.

Overigens ben ik ook afgestapt van neopreen singels. De masseuze van mijn paard concludeerde bij de paarden gespannen spieren en gevoeligheid op de singelplaats. Ik ben terug gegaan naar leder.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:57

Ben zelf sowieso niet weg van het product neopreen.
Het is toch van oorsprong bedoeld om warmte vast te houden (duikerspakken) en dat vind ik een ongewenste eigenschap mbt paarden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:55

Inderdaad, een leren singel zonder elastiek heeft ook mijn voorkeur. Er zijn wel situaties dat elastiek fijn is, zoals bij de merrie van Sall. Die is echt wat zuur op een singel zonder elastiek, in dat geval biedt een leren singel met aan beide zijden elastiek uitkomst. Maar zolang mijn paard zich met de oren naar voren laat zadelen en singelen, blijft er mooi een singel zonder elastiek aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:25

Sall schreef:
Het is toch van oorsprong bedoeld om warmte vast te houden (duikerspakken) en dat vind ik een ongewenste eigenschap mbt paarden.

Ja Paard blijft droog onder het zadel maar het stukje huid onder zo'n neopreen singel wordt kletsnat. heb me laten vertellen dat dat minder is bij die sharkskin singels, iemand die weet of die ook met stiek bestaan?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:56

Ik heb liever ook geen elastiek aan de singel. Alleen is mijn paard heel gevoelig en daarom heb ik de schumacher singel (leer) gekocht, die is namelijk heel zacht gevoerd. Aan deze singel zit wel elastiek (aan 2 kanten). Het elastiek is heel stug en maar een heel kort stukje. Ik maak de singel altijd aan 2 kanten vast. Vast dus niet aansnoeren.Je kan er bij mij altijd een hand tussen steken en me zadel verschuift echt niet!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:17

hestejente schreef:
Sall schreef:

Ja Paard blijft droog onder het zadel maar het stukje huid onder zo'n neopreen singel wordt kletsnat. heb me laten vertellen dat dat minder is bij die sharkskin singels, iemand die weet of die ook met stiek bestaan?

de sharkskin heb ik persoonlijk geen ervaring mee
wel de dichte neopreen en deze zweet idd heel erg
idem overigens met leder
maar dat airopane dus die neoprene met gaatjes bevalt mij
of eigenlijk mijn paard tot nu toe het beste
met leder , hoe zacht ook , rijd die zich open
daar is de huid van mijn paard gewoon te zacht voor denk ik dan maar ..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:00

Even weer on-topic:
Zelf heb ik geleerd dat het elastiek juist aan de kant moet waar je niet aansingelt, omdat dan beter de druk verdeeld wordt.
Wat er waar van is en niet weet ik niet en ook wat jij zegt kan ik inkomen.
Zelf heb ik een Thorowgood anatomisch gevormde singel, alleen heeft deze aan beide kanten elastiek.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:04

ik reed ook een tijdje met aan een kant elastiek, is mij ook verteld dat het aan de aansingelkant moet. Deze was ook gevormd, dus qua vorm moest het ook zo Knipoog heb het ook nog nooit anders gezien.

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:21

Ik rijd vrijwel paarden die aan allebij de kanten elastiek hebben.
Ben er nog nooit 1 tegen gekomen met maar aan 1 kant elastiek, dus zou het ook niet weten. Tong uitsteken