Geen enkel zadel past tot nu toe, wie heeft het juiste advie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

viktor00

Re: Geen enkel zadel past tot nu toe, wie heeft het juiste advie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:00

Hallo,

Ik heb net zoals jij zadelellende gehad en helaas nu nog steeds. Heb ook een rondhafje maar ik heb het geluk dat hij flinke schouders heeft waar het zadel achter blijft hangen. Ik heb ook vanalles gehad boomloos (barefoot en startrekk). Maar helaas witte haren van de barefoot.kieffer, wintec. thorowgood. De startrekk was helamaal niets. Ik heb nu een zadel op maat laten maken van Daaleman ligt echt perfect op mijn Haflinger dus zeker een tip. Alleen nu heb ik het volgende probleem ik kan er totaal niet op zitten!! Maar dat komt waarschijnlijk door de gelvulling. Maar misschien jij wel. Ik hoop dat je Massimo past!!

Shyla25

Re: GEEN ENKEL ZADEL PAST TOT NU TOE WIE HEEFT HET JUISTE ADVIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:05

Snovje schreef:
Hun had ik idd gebeld. Ze kwamen bij mij niet erg vriendelijk over in eerste instantie en ook niet echt helemaal deskundig. Het was allemaal van volgens mij... en anders weet ik het ook niet. Maar dit was telefonisch en misschien had ze niet zo'n goede dag. Dat kan altijd dat heb ik ook Knipoog . Ik wil dan hierover niet te snel oordelen maar wilde het je even laten weten. Ik zal nog eens kijken op de website.

De panelen zijn geheel flexibel dus wel degelijk is het zadel boomloos Knipoog
Buitenzinnig komt zo ver ik weet niet passen maar ik ken hun persoonlijk en ze hebben juist veel ervaring aangezien ze al verschillende merken boomloos hebben verkocht en zelf gebruikt hebben.

Maar ik ben blij dat de massimo lijkt te passen Knipoog

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:18

ik zou gewoon een op maat laten maken... dat is echt wel handig...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:52

Mopske08 schreef:
ik zou gewoon een op maat laten maken... dat is echt wel handig...

wel handig voor misschien 3 maanden Knipoog meestal veranderen ze snel van vorm als je een passend zadel hebt.
Ik heb 3 weken kunnen rijden met mijn op maat gemaakte zadel, toen kreeg ze opeens spieren en moest alles weer aangepast worden.
Uiteindelijk paste niets meer en ben ik boomloos gegaan.
Nu is ze weer afgevallen en blijft mijn wintec weer goed liggen en rij ik met beide zadels.

Dus als je er niet zeker van bent dat de vorm hetzelfde blijft zou ik eerst advies vragen aan een goede zadelmaker of het wel verstandig is om er nu 1 helemaal op maat te laten maken die misschien niet goed aanpasbaar is naderhand.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:58

Ik heb voor mijn vrij brede groninger de ainsley vanguard popular met verstelbare boom. Pas er zelf net op met mijn bovenbenen (1.85 lang, lengtemaat 36).

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:03

Tatjanaa schreef:
Porbeer eens de nieuwe modellen van Thorowgood, dat zijn de T4 en T6 (niet de Griffin!!).
Op mijn Fjord paste ook bijna niks.. Korte rug, rondgeribt, brede rug. Nu heb ik een Thorowgood T4, 17,5" en met een Xwijde boom (36/37 cm).

Hoe breder de boom bij een Thorowgood, des te breder het kussenkanaal. Vele merken (Wintec oa) hebben dit niet, waardoor de boom wel kan passen, maar de ruggengraat ligt niet lekker vrij. Verder gaan de bomen t/m XXWijd.

Ik sluit mij helemaal aan bij Tatjanaa. Ik heb ook een haflinger die een kort zadel moest hebben en toch zeer breed. Als je hem ziet zul je dat niet denken. Ik heb na lang zoeken een Thorowgood zadel en dat bevalt goed. Ik heb nieuwe model waar je ook nog eens de boom van kunt verwisselen en door middel van T4 kun je ook nog veel doen met de singelstoten etc.

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:03

http://www.goedhard.nl
Aanrader! Naast dat het zadel, als het past, goed op het paard ligt, zijn de podium zadels ook zeer geschikt voor ruiters met een lang bovenbeen. Vriendin van mij kon haar benen nooit kwijt op een gewoon zadel, maar zit nu ineens met een keurig contact met het bovenbeen. Dus als het zadel eenmaal op je paard past, pas jij er ook nog eens goed op!
Succes!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:53

josie schreef:
Een goede zadelmaker laten komen, Kootstra uit Groningen is heel goed, ken ook wel collega's in het land en kan je er vast wel eentje adviseren, je zou hem eens kunnen bellen en met hem overleggen...................

Heb je evt en tel.nr? Enne een collega zou handig zijn denk ik want ik woon in het zuiden

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 08:13

viktor00 schreef:
Hallo,

Ik heb net zoals jij zadelellende gehad en helaas nu nog steeds. Heb ook een rondhafje maar ik heb het geluk dat hij flinke schouders heeft waar het zadel achter blijft hangen. Ik heb ook vanalles gehad boomloos (barefoot en startrekk). Maar helaas witte haren van de barefoot.kieffer, wintec. thorowgood. De startrekk was helamaal niets. Ik heb nu een zadel op maat laten maken van Daaleman ligt echt perfect op mijn Haflinger dus zeker een tip. Alleen nu heb ik het volgende probleem ik kan er totaal niet op zitten!! Maar dat komt waarschijnlijk door de gelvulling. Maar misschien jij wel. Ik hoop dat je Massimo past!!

Ohhh dat is balen viktor00. Ik hoop dat je een oplossing vindt. Mijn massimo zit best lekker...afgelopen zondag geprobeerdd Haha! Alleen als ze heel hard draaft en onregelmatig loopt doordat ze haar evenwicht moet zoeken zit ik niet zo lekker. Maar ja dat ligt denk ik ook aan mijn zit en dat is gewoon oefenen. Bloos Ik heb soms dhet gevoel dat het zadel te groot voor me is. Maar om dat te kunnen uitsluiten wil ik vragen of mijn zadelmaker even wil komen kijken. Daarnaast heb ik het idee dat de kussens te dicht bij elkaar zitten. Al met al is de eerste indruk goed maar wil een paar kleine puntjes laten checken......

Ik hou jullie op de hoogte....

En victor00 succes met het je zadel..... is het echt jouw zitvlak wat niet lekker zit of wordt het denk je ook veroorzaakt door de kussens?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 08:15

[/quote]
wel handig voor misschien 3 maanden Knipoog meestal veranderen ze snel van vorm als je een passend zadel hebt.
Ik heb 3 weken kunnen rijden met mijn op maat gemaakte zadel, toen kreeg ze opeens spieren en moest alles weer aangepast worden.
Uiteindelijk paste niets meer en ben ik boomloos gegaan.
Nu is ze weer afgevallen en blijft mijn wintec weer goed liggen en rij ik met beide zadels.

Dus als je er niet zeker van bent dat de vorm hetzelfde blijft zou ik eerst advies vragen aan een goede zadelmaker of het wel verstandig is om er nu 1 helemaal op maat te laten maken die misschien niet goed aanpasbaar is naderhand.[/quote]

Klopt idd helemaal wat je zegt. Mijn zadelmaker adviseert me dan ook een zadel met verstelbare boom.... Knipoog

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 08:18

zammetje schreef:
Ik heb voor mijn vrij brede groninger de ainsley vanguard popular met verstelbare boom. Pas er zelf net op met mijn bovenbenen (1.85 lang, lengtemaat 36).

Ohhh das lekker dat die ainsley past.... De maten passen bij mij idd ook goed echter is het probleem dat we niet weten of het zael gaat schuiven wanneer we deze op maat laten maken. We willen liever een zadel dat gewoon goed past . En een ainsley op maat laten maken dat later blijkt te schuiven is een dure grap... M'n haf heeft nl geen 'uitstekende c.q goed zochtbare 'schouderpartij. Het is een tonnetje rond zonder 'uitstekels' Tong uitsteken Knipoog

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 08:22

Maaike_ schreef:
Aanrader! Naast dat het zadel, als het past, goed op het paard ligt, zijn de podium zadels ook zeer geschikt voor ruiters met een lang bovenbeen. Vriendin van mij kon haar benen nooit kwijt op een gewoon zadel, maar zit nu ineens met een keurig contact met het bovenbeen. Dus als het zadel eenmaal op je paard past, pas jij er ook nog eens goed op!
Succes!

Ik zal eens kijken en er over nadenken.... Ik heb net even snel een blik geworpen op de site. Waren dit niet nu zadels met of zonder boom.

Thanx in ieder geval...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:47

Ik heb met een zelfde probleem gezeten.
Niet dat ze te breed was, maar wel te rond. Zadels gleden eraf, en wat ik zelf had liggen bleef niet liggen. Nog een paar geprobeerd, maar niets geschikts kunnen vinden. Mede omdat ze nog niet zadelmak was, was het ook lastig passen.
Mijn barefoot Cheyenne bleef wel liggen, dus besloten haar hiermee zadelmak te maken. Ondertussen is ze een jaar onder het zadel. De schoft is nu meer zichtbaar, en ineens hoeft ze geen breed zadel meer te hebben.
We zijn momenteel rustig op zoek naar een geschikt dressuurzadel voor ons beiden.
Maar ik ben blij dat ik gewacht heb, want ze heeft nu een hele andere rug, dan toen.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 13:32

Dyonne schreef:
Ik heb met een zelfde probleem gezeten.
Niet dat ze te breed was, maar wel te rond. Zadels gleden eraf, en wat ik zelf had liggen bleef niet liggen. Nog een paar geprobeerd, maar niets geschikts kunnen vinden. Mede omdat ze nog niet zadelmak was, was het ook lastig passen.
Mijn barefoot Cheyenne bleef wel liggen, dus besloten haar hiermee zadelmak te maken. Ondertussen is ze een jaar onder het zadel. De schoft is nu meer zichtbaar, en ineens hoeft ze geen breed zadel meer te hebben.
We zijn momenteel rustig op zoek naar een geschikt dressuurzadel voor ons beiden.
Maar ik ben blij dat ik gewacht heb, want ze heeft nu een hele andere rug, dan toen.

de mijne is ook met een barefoot zadelmak gemaakt alleen dat zadel ligt gewoon niet goed op haar dus vandaar dat ik het ook niet meer wil gebruiken. Ze nu wel al zadelmak en ingereden. Ze zal idd nog van vorm veranderen alleen niet meer heel extreem (ze wordt nl 5 ). Maar omdat ze nu spieren gaat ontwikkelen kan het dadelijk idd zo zijn dat het zadel niet meer past. Dat is ook de reden dat ik dus een verwisselbare/aanpasbare boom wil hebben.

Thanx voor het meedenken in ieder geval. En hopelijk heb je straks ook een goed passend zadel.

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:48

Snovje schreef:
Maaike_ schreef:
Succes!

Ik zal eens kijken en er over nadenken.... Ik heb net even snel een blik geworpen op de site. Waren dit niet nu zadels met of zonder boom.

Thanx in ieder geval...

Deze zadels hebben juist wel een boom Lachen Bovendien zijn ze erg makkelijk in gebruik want ze wegen bijna niets. Ik heb hele goede ervaring met de Podium Champion, en de eigenaren van Goedhard zijn bovendien erg kundig. Ze zullen eerlijk zeggen of het zadel past, nemen verschillende maten boom mee en de zadels kunnen op veel plaatsen aangepast worden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:50

Ik heb misschien wel een zadel voor je, 16,5 inch van Max Hofner.
Heeft hiervoor op een brede fjord gelegen, ik ben zelf ook 1,78 en dat pastte nog wel redelijk. Ik hoor het wel Tong uitsteken

nancymeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:39

Ik weet niet of je inmiddels al voorzien bent, maar ik verkoop Sommer zadels en Sommer Duitsland produceert ook speciale haflinger zadels die een extra brede kamer hebben. Bijkomend voordeel is dat de zadels van Sommer door de kunststofboom met speciale ijzerlegering zonder materiaalverslechtering door de vakman aangepast kunnen worden, dus altijd passend gemaakt kunnen worden op het paard. De firma Sommer kan ook altijd een zadel maken met langere zweetbladen en de zitgrootte is ook naar wens te bepalen.
Groet, Nancy Meyer zie ook www.peelviervoeters.nl (onder webshop)

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:24

nancymeyer schreef:
Ik weet niet of je inmiddels al voorzien bent, maar ik verkoop Sommer zadels en Sommer Duitsland produceert ook speciale haflinger zadels die een extra brede kamer hebben. Bijkomend voordeel is dat de zadels van Sommer door de kunststofboom met speciale ijzerlegering zonder materiaalverslechtering door de vakman aangepast kunnen worden, dus altijd passend gemaakt kunnen worden op het paard. De firma Sommer kan ook altijd een zadel maken met langere zweetbladen en de zitgrootte is ook naar wens te bepalen.
Groet, Nancy Meyer zie ook http://www.peelviervoeters.nl (onder webshop)

Ook voor de andere mensen. Tong uitsteken Ik ben al heel ver mert m'n massimo zadel....mocht ik hier niet uitkomen of in de toekomst weer een ander zadel nodig hebben dan zal ik zeker nog eens op die website kijken. Thanx voor je info..... Haha!

Even vooor jullie om een voorstelling te kunnen maken. Ik heb een massimo gepast met boombreedte 42, deze was nog iets te smal en het zal waarschijnlijk nu 44 of 46 worden.... Alleen is m'n meisie nu een gespierde schouderpartij aan het ontwikkelen dus ik ben benieuwd wat het gaat worden en ben zeer blij met de verschillende boommaten.

Nogmaals mensen super bedankt voor de tips.....want nu eindelijk met jullie hulp heb ik een bijna zadel Haha! Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:39

Snovje schreef:
Snovje schreef:
Ik blijf bij mijn beslissing geen boomloos maar wil je wel bedanken voor je reactie. Ik heb ook de mensen van boomloos rijden gebeld een tijd geleden. Ze komen niet meer langs. Daarnaast klonken ze niet echt vriendelijk en kwam het er op neer dat zij het ook niet wisten..... Dit even ter info.... Ik heb kortweg gewoon slecjhte eravringen met boomloos....

Citaat:
Dan ben ik benieuwd wie je gesproken hebt want ik ken de meeste van die mensen en die zijn over het algemeen erg aardig.
Verder kan je gewoon net zoals iedereen een testzadel aanvragen Pling

Citaat:
Ik heb er ook goede ervaringen mee Ja
De eigenaresse van boomloosrijden.nl (pmarena op bokt) verkoopt sinds kort geen zadels meer en heeft ook geen testzadels meer voor zover ik heb begrepen, daarvoor moet je nu bij de verdeelpunten zijn.
Maar de Startrekk zadels (met verstelbare panelen, dus eigenlijk niet écht boomloos) zijn als testzadel te krijgen bij http://www.buitenzinnig.nl en volgens mij (maar helemaal zeker weet ik het niet) komen zij wel langs om te passen Lachen

Citaat:
Hun had ik idd gebeld. Ze kwamen bij mij niet erg vriendelijk over in eerste instantie en ook niet echt helemaal deskundig. Het was allemaal van volgens mij... en anders weet ik het ook niet. Maar dit was telefonisch en misschien had ze niet zo'n goede dag. Dat kan altijd dat heb ik ook Knipoog . Ik wil dan hierover niet te snel oordelen maar wilde het je even laten weten. Ik zal nog eens kijken op de website.

Hee , ik open dit topic , lees het , wil het antwoord geven : er zijn veel verschillende boomloze merken en types , en kijk anders eens naar de Mssimo die steeds populairder wordt vooral ook omdat ze van die brede boommaten hebben Lachen

En zie ik ineens dat er over me gepraat wordt !

Ik weet niet wie je aan de telefoon hebt gehad maar ik was het absoluut niet. Daar ben ik 100% zeker van Lachen
Ben wel benieuwd wie het nu was , want je hebt ongetwijfeld 1 van de wederverkopers gebeld dan.... ik baal er wel van als ik zoiets hoor.

Inderdaad kan iemand een slechte dag hebben of kan het antwoord wat teleurstellend zijn als je iets anders verwacht / hoopt , maar in principe zijn het allemaal fijne mensen die je graag willen helpen Ja En het ook eerlijk tegen je zeggen als ze denken dat je beter voor iets anders kunt kijken.

Mocht je er nog op komen wie het was , dan hoor ik het graag Lachen

Zonde trouwens wel dat je boomloos meteen afgeschreven hebt. Kan prima zijn dat JOUW zadel er uiteindelijk niet bij zit , maar het is niet echt eerlijk om alle boomloze zadels over 1 kam te scheren. Het is net alsof je bvb. een Kieffer Wien geprobeerd hebt en dan meteen zegt : dit is niet fijn , ik wil helemaal geen Engels boomzadel meer. Terwijl er alleen bij Kieffer al heel veel verschillende modellen en maten in zijn , om over de andere merken nog maar te zwijgen....

Die "boomloos-conclusie" is dus wel een beetje onrechtvaardig Lachen

Verder natuurlijk wel succes bij je zoektocht , is vaak een ellende om een echt fijn zadel te vinden Ach gut

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:36

Hee , ik open dit topic , lees het , wil het antwoord geven : er zijn veel verschillende boomloze merken en types , en kijk anders eens naar de Mssimo die steeds populairder wordt vooral ook omdat ze van die brede boommaten hebben Lachen

En zie ik ineens dat er over me gepraat wordt !

Ik weet niet wie je aan de telefoon hebt gehad maar ik was het absoluut niet. Daar ben ik 100% zeker van Lachen
Ben wel benieuwd wie het nu was , want je hebt ongetwijfeld 1 van de wederverkopers gebeld dan.... ik baal er wel van als ik zoiets hoor.

Inderdaad kan iemand een slechte dag hebben of kan het antwoord wat teleurstellend zijn als je iets anders verwacht / hoopt , maar in principe zijn het allemaal fijne mensen die je graag willen helpen Ja En het ook eerlijk tegen je zeggen als ze denken dat je beter voor iets anders kunt kijken.

Mocht je er nog op komen wie het was , dan hoor ik het graag Lachen

Zonde trouwens wel dat je boomloos meteen afgeschreven hebt. Kan prima zijn dat JOUW zadel er uiteindelijk niet bij zit , maar het is niet echt eerlijk om alle boomloze zadels over 1 kam te scheren. Het is net alsof je bvb. een Kieffer Wien geprobeerd hebt en dan meteen zegt : dit is niet fijn , ik wil helemaal geen Engels boomzadel meer. Terwijl er alleen bij Kieffer al heel veel verschillende modellen en maten in zijn , om over de andere merken nog maar te zwijgen....

Die "boomloos-conclusie" is dus wel een beetje onrechtvaardig Lachen

Verder natuurlijk wel succes bij je zoektocht , is vaak een ellende om een echt fijn zadel te vinden Ach gut[/quote]

He harstikke bedankt voor deze reactie...en ik ben het inderdaad eens met de snelle conclusie van mij. een boomlosszadel past niet dus boomloos is slecht.. Knipoog
Dit heeft alleen wat toelichting nodig...
Ik ben nl al lang op zoek naar een zadel en kreeg diverse info over boomzadels en over boomloos kreeg ik geen advies bijna. Althans niet uitgelegd. En bij boomzadels wel. Op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken omdat je verder wil en dan ook kiezen wat het beste is voor je paard en jezelf. Althans je doet daarvoor je uiterste best, paarden praten niet Knipoog Clown dus vragen kun je ze het niet ....

Omdat de wereld van zadel zo groot is ben ik dus op een gegeven moment verder gegaan op boomzadels. Een omdat ik geen info kon krijgen over boomloos, twee, niemand mij advies kon of wilde geven,
drie, testezadels uitproberen kon ik maar niemand die dan kwam of kon komen kijken naar mij, het paard en het zadel. Ik kon dan wel naar een winkel toegaan met mijn paard maar deze winkels liggen allemaal ver uit de buurt van mijn woonplaats. Aangezien het hier om een jong paard gaat kun je je voorstellen dat ik niet direct een reis kan gaan maken van minimaal 2 uur enkele reis.
Daarom ben ik uiteindelijk dus voor een boomzadel gegaan maar dan wel met een flairsysteem er in straks.

Ik vond bovenstaand in eerste instantie een te veel tekst en misschien ook wel of topic om dit eerder te vermelden. Maar ja als iemand zoals jij regaeert Knipoog Haha! (niet verkeerd bedoeld hoor!) dan vindt ik dat ik ook duidelijk moet zijn. Vandaar bovenstaand verhaal.

Samenvattend kun je eigenlijk dus wel stellen dat ik boomloos nog niet helemaal heb weggestreept Bloos . Mocht je iemand weten, of misschien jezelf, die boomloze zadels verkoopt en bij mij een keer langs wil komenen met deze zadels dan hoor ik dat heel graag!

Groetjes,
Snovje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:51

Hee , ben je toch niet zo blij met de Massimo dan...?

Ik zie geen woonplaats bij je naam dus weet niet wie er bij je in de buurt zit(ten).

Van Buitenzinnig.nl (die boomloze zadels verkoopt) hoor ik ook regelmatig dat ze op pad zijn om zadels te passen. Zij hebben de Ghost , Freeform en Startrekk in het assortiment , dus dat kan ook zeker erg interessant zijn omdat je dan meteen 3 merken meepakt.

Overigens erg begrijpelijk wat je nu verteld hoor Ja

Bij www.greendistance.nl hebben ze ook hele leuke zadels trouwens , maar op zich dacht ik dus ook meteen aan de Massimo bij je verhaal Ja

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 15:51

pmarena schreef:
Hee , ben je toch niet zo blij met de Massimo dan...?

Ik ben tevreden qua pasvorm en zit. Ik heb er alleen nog geen. De massimo die ik heb gepast was boommaat 42 en die was te krap. Een 44 en 46 is besteld maar daar gaat tijd inzitten. En deze zijn nog niet binnen...... Knipoog

Ik zie geen woonplaats bij je naam dus weet niet wie er bij je in de buurt zit(ten).
Zie je pb

Van Buitenzinnig.nl (die boomloze zadels verkoopt) hoor ik ook regelmatig dat ze op pad zijn om zadels te passen. Zij hebben de Ghost , Freeform en Startrekk in het assortiment , dus dat kan ook zeker erg interessant zijn omdat je dan meteen 3 merken meepakt.

zie je pb, want wat ik hier wil zeggen mag niet in topic's van bokt.

Overigens erg begrijpelijk wat je nu verteld hoor Ja

Thanx Haha!

Bij http://www.greendistance.nl hebben ze ook hele leuke zadels trouwens , maar op zich dacht ik dus ook meteen aan de Massimo bij je verhaal Ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:11

PB ontvangen ! Lachen

Aha nu is het verhaal ineens heel anders , zie PB terug Haha!