Peesbeschermers, goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Peesbeschermers, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:07

Maar dat is met alles wat je slecht gebruikt dat het niet goed is. Lachen
Een mes kan een moordwapen zijn..maar ook een handig ding om je groente te snijden Tong uitsteken

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:12

Dat is zeker zo. Tong uitsteken
Maar ik blijf denken dat veel mensen het meer voor het plaatje gebruiken dan dat ze het gebruiken voor waar het eigenlijk voor bedoelt is. Natuurlijk zijn er ook zat mensen die het wel voor het juiste doel gebruiken.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:14

Ik zou echt niet weten wat er slecht is aan peesbeschermers!
Het voorkomt blessures door het tegenmekaar klappen van de pezen!
Het knijpt ook niet af!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:15

Zou voor het mooi niet eerder bandages gebruikt worden?
Persoonlijk vind ik peesbeschermers niet direct mooi Lachen
Ja oke, je hebt ze voortaan in alle kleuren en toen ik nog wedstrijden sprong had ik ook bordeaux rode, zelfde kleur randje aan mijn dekje en onderlegde front en neusriem.
Dat vond ik dan wel sjiek samen, maar voor het echt sjieke vind ik nog altijd bandages mooier Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:27

SanneKyla schreef:
Het knijpt ook niet af!

Afbeelding

Lees dan toch eens de argumenten die eerder in dit topic zijn geplaatst! En peesbeschermers knellen wel degelijk af. Ook zorgen peesbeschermers voor een minder schokabsorberende pees doordat alles ingepakt zit en dus niet meer goed kan rekken en strekken.

Tegenwoordig doen we onze paarden allemaal bandages, peesbeschermers en strijklappen om omdat dat zo hoort. Het hoort standaard bij de uitrusting en dat vind ik er fout aan. Als je paard het echt nodig heeft, ja, dan zou ik ze ook gebruiken (ik gebruik strijklappen bij mijn fjord omdat die heel erg strijkt, je ziet het niet alleen, je hoort het ook), maar anders zit je je paard er alleen maar mee in de weg.

En al die "wat als..." verhalen...
-Wat als...ik straks struikel en m'n arm breek...
-wat als...ik op mijn paard stap en hij schrikt en ik val...
-wat als...ik straks uitglijd en m'n nek breek...

Zo kun je alles wel proberen te voorkomen, maar uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer: heb je ze niet nodig? Dan val je je paard er alleen maar mee lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:28

tja...daar kijken we gewoon anders tegen aan

en tegenwoordig...20 jaar geleden gebruikte ik ze ook al hoor Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:36

Nou ja, je snapt wat ik bedoel Knipoog

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:08

[/quote]
Nou, ik heb het al héél vaak gezien. Peesproblemen, bijna elk amateur sportpaard heeft er wel eens last van gehad. En dan wordt gezegd 'ja hij zal zich wel verstapt hebben' of 'hij heeft zich in de wei geblesseerd', maar eigenlijk komt dit heel vaak doordat de pezen gewoon slapper worden door die hitte en te snelle afkoeling. Daardoor worden de pezen minder rekbaar, en dus gevoeliger voor blessures. Als een paard zich dan een klein beetje aantikt of struikelt is het direct raak..
En nee, ik heb het niet over spieren bij mensen, maar over de achillesPEES Knipoog Maar ik had het woordje spierpijn moeten vervangen door kramp Knipoog[/quote]

ik heb nog nooit gehoord dat pezen slapper worden door de hitte?
kan aan mij liggen, maar er rijden tog écht veel mensne hun paarden met peesbeschermers....

en het ene paard heeft al zwakkere pezen dan het andere.... dus het hoeft daardoor toch niet aan de peesbeschermers te liggen??

btw: na het rijden, tijdens het uitstappen doe ik hun peesjes af, & stap ik ze zo uit....
daarna spuit ik ze SOMS met water af....

maar zoals ik al zij... kunnen de peesjes dus ook afkoelen tijdens het uitstappen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:20

SanneKyla schreef:
Het knijpt ook niet af!

Afbeelding

Voortaan toch wat beter lezen? Eerder in dit topic staan al zo veel argumenten waarom peesbeschermers niet goed zijn. Net zoals heiditjj als zei: ze knellen wel degelijk af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:22

Jullie vinden dat ze afknellen Lachen
Een hoop andere, waaronder ik, zijn het daar niet mee eens.
Simpelweg al door meer dan 20 jaaar gebruik en alleen nog maar voordeel mee gehad, geen enkel nadeel *afkloppen geen peesblessure paard ooit gereden en nog nooit een wit haartje gekweekt*

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:35

runningkawa schreef:
Jullie vinden dat ze afknellen Lachen
Een hoop andere, waaronder ik, zijn het daar niet mee eens.
Simpelweg al door meer dan 20 jaaar gebruik en alleen nog maar voordeel mee gehad, geen enkel nadeel *afkloppen geen peesblessure paard ooit gereden en nog nooit een wit haartje gekweekt*

Amen Ja
Ik gebruik ze al jaren bij allerlei verschillende paarden (zelfs op de manege hadden de paarden ook bescherming om als ze dat nodig hadden) en nog nooit problemen/witte haren gehad.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:51

Als je ze goed omdoet knellen ze zeker niet af hoor. Het is meer die warmte die meer kwaad dan goed zou kunnen doen.

Vergelijkingen met zadels e.d. vindt ik geen argument. Daar liggen niet direct pezen onder.

Dus ze bieden zeker wel bescherming, maar ik ben wel van mening dat je ze niet achteloos maar moet om doen of af laten.

Ik rijd niet altijd met peesjes. Als ik simpel basis werk doe laat ik ze lekker af. Het risico dat de pezen beschadigen door de warmte is op dat moment groter dan dat hij zich beschadigd door aantikken. Als ik zwaarder train en meer oefeningen meepak doe ik ze juist wel weer om. Omdat de kans op blesure dan door het aantikken juist weer groter is.
Zo bekijk ik het van dag tot dag.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:25

Oké, knellen is misschien een beetje een té groot woord, maar een peesbeschermer heeft gewoon niet alleen maar voordelen. Het kan natuurlijk zijn dat je er zelf ook nooit geen problemen mee hebt (heb ik ook niet), maar op en top goed zijn ze gewoon niet voor je paard

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:52

Peesbeschermers knellen de haarvaten in de onderbenen af waardoor oververhitting ontstaat, dit is niet te voorkomen, tenzij je een peesbeschermer weet die niet om het hele paardebeen heen hoeft. De warmte kan niet meer weg omdat de haarvaten zich niet meer kunnen uit kunnen zetten. Hierdoor ontstaat oververhitting binnen het been die later de pees aan kan tasten. Daarnaast word de oververhitting ook nog eens gestimuleert door de meest gangbare binnenkant van onze peesbeschermers...neopreen, dit laat weinig tot geen vocht en warmte door.

Van het een komt dus het ander. Zo lang je ze goed gebruikt en aanbrengt is er niet zo veel aan de hand, maar ga zeker de benen van je paard niet afstpuiten als je net de peesbeschermers eraf hebt gehaald. Dan wordt te snel gekoeld waardoor de pezen hun "rek" kunnen verliezen of zelfs kunnen scheuren. Stap dan liever eerst uit als je ze al af gedaan hebt zodat de pezen gelijkmatig af kunnen koelen. Dit is natuurlijk aan de gebruikers zelf, maar volgens meerdere dierenartsen:"als je ze al gebruikt, doe het dan zo".

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:56

Dus heiditjj, je geeft als tip (aan degenen die dat willen) dat als je klaar bent met rijden en je gebruikt peesjes, dat je ze dan af doet met uitstappen en dat de pezen dan ook geleidelijk aan af kunnen koelen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:58

Ik heb ook alleen nog maar voordelen meegemaakt van peesbeschermers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:00

heb ik geluk dat ik afspuiten al nooit doe Tong uitsteken
(of alleen bij een wondje oid)

Zie dat niet zitten 2 seconde met water erover heen plensen.
Wil je echt koelen moet je 10 min per been doen...dat doe geen mens Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:01

ik gebruik ze eigenlijk niet. mijn paard staat correct op zijn benen en strijkt niet en tikt zich niet aan bij normaal rijden. Als ik zou springen zou ik het wel overwegen, maar dat doe ik dus niet.
als ik ga longeren gebruik ik ze wel omdat die bak erg zwaar is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:35

lie_ke schreef:
als je ze te los (of als ze te groot zijn) kan er zand of vuil tussen gaan zitten zodat er wondjes ontstaan.
ook niet zo mooi

Maar dan heb je het ook weer over verkeerd gebruik. Volgens mij heeft iemand anders het ook al benoemd: alles wat je verkeerd gebruikt kan slecht zijn. Bovendien ben ik van mening dat er genoeg peesbeschermers te krijgen zijn, waarvan de pasvorm dusdanig goed is dat je ze echt alleen maar hoeft vast te maken zonder aan te trekken. Als de pasvorm goed is, blijven ze echt wel zitten. Je kan klittenband toch gewoon dichtdoen zonder het aan te trekken?

De voorbeelden die genoemd worden van witte plekken door peesbeschermers zijn ook door verkeerd gebruik. Als je je paard er mee op stal zet, loop je dat risico. Ookal doe je het niet expres, dan gebruik je de peesbeschermers verkeerd. Daar zijn ze niet voor bedoeld en dat het dan te warm wordt vind ik logisch.

Dat tijdens het werk de temperatuur onder de peesbeschermers oploopt vind ik ook logisch. Maar volgens mij is die periode zo kort, dat dat geen probleem is. Dat is ook mijn ervaring. Ik kom al bijna 15 jaar op een springstal en wij gebruiken ook altijd peesbeschermers als we met de paarden aan het werk zijn (rijden en longeren). In die tijd heb ik nog nooit een paard gehad wat door het dragen van peesbeschermers problemen heeft gekregen.

Ook noemde iemand dat een paard zonder peesbeschermers vanzelf voorzichtiger wordt als hij zich een keer aangetik heeft. En een paard met peesbeschermers steeds onvoorzichter omdat hij het niet voelt? Dat vind ik erg kort door de bocht. Ik denk dat het voorbeeld van runningkawa tijdens het longeren een mooi voorbeeld is. Er kan altijd een keer iets gebeuren zoals bokken, struikelen enz. waardoor het paard zichzelf aantikt. En daarom gebruiken wij altijd peesbeschermers. Omdat je inderdaad nooit van te voren weet wanneer dit gebeurd.

Dus wat mij betreft zijn de voordelen belangrijker dan de (eventuele) nadelen. Omdat ik er van overtuigd ben dat een deel van de nadelen voorkomen kan worden door goed gebruik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:46

Ashley__ schreef:
Dus heiditjj, je geeft als tip (aan degenen die dat willen) dat als je klaar bent met rijden en je gebruikt peesjes, dat je ze dan af doet met uitstappen en dat de pezen dan ook geleidelijk aan af kunnen koelen?

Paard schrikt springt opzij en tik been aan jij (das voor het gemak de eigenaar) domme koe dacht dat je er slim aandeed om ze af te doen want dan kunnen ze afkoelen en nu sta in de bak met een peesklap

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:10

heiditjj schreef:
SanneKyla schreef:
Het knijpt ook niet af!

Afbeelding

Lees dan toch eens de argumenten die eerder in dit topic zijn geplaatst! En peesbeschermers knellen wel degelijk af. Ook zorgen peesbeschermers voor een minder schokabsorberende pees doordat alles ingepakt zit en dus niet meer goed kan rekken en strekken.

Tegenwoordig doen we onze paarden allemaal bandages, peesbeschermers en strijklappen om omdat dat zo hoort. Het hoort standaard bij de uitrusting en dat vind ik er fout aan. Als je paard het echt nodig heeft, ja, dan zou ik ze ook gebruiken (ik gebruik strijklappen bij mijn fjord omdat die heel erg strijkt, je ziet het niet alleen, je hoort het ook), maar anders zit je je paard er alleen maar mee in de weg.

En al die "wat als..." verhalen...
-Wat als...ik straks struikel en m'n arm breek...
-wat als...ik op mijn paard stap en hij schrikt en ik val...
-wat als...ik straks uitglijd en m'n nek breek...

Zo kun je alles wel proberen te voorkomen, maar uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer: heb je ze niet nodig? Dan val je je paard er alleen maar mee lastig.

tita schreef:
Ashley__ schreef:

Paard schrikt springt opzij en tik been aan jij (das voor het gemak de eigenaar) domme koe dacht dat je er slim aandeed om ze af te doen want dan kunnen ze afkoelen en nu sta in de bak met een peesklap

Even terug lezen voor je zo'n reactie neerzet Knipoog

En als jij in een wereldje van "wat als..." en "maar dan is het mogelijk dat..." leeft...krijg je nooit rust en heb je nooit vertrouwen in de dingen die je doet. Als ik ga fietsen doe ik toch ook geen motorpak aan voor het geval ik zou kunnen vallen als er iets op de weg ligt?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:13

tita schreef:
Ashley__ schreef:

net ala wat heiditjj zegt : eerst goed (terug)lezen vóórdat je wat zegt aub Doei, doei

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:13

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven om te zeggen dat als je denkt aan "wat als" je nooit rust en vertrouwen zal krijgen in de dingen die je doet.

Het blijft een feit dat een paard een vluchtdier is en dus altijd kan schrikken. Ik vind het dus niet vreemd dat je hier dus rekening mee houdt...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:14

heiditjj schreef:
Ook zorgen peesbeschermers voor een minder schokabsorberende pees doordat alles ingepakt zit en dus niet meer goed kan rekken en strekken.

Hier heb ik niet eerder van gehoord. Is dit zo??

Zelf ben ik geen voorstander van de gewone peesbeschermer. Ik heb veel paarden bij ons op de ponyclub gezien met witte haren, dus blijkbaar doen mensen ze toch snel te strak om of ze vergeten ze.

Ook heb ik inmiddels vaak gelezen dat het onder een peesbeschermer erg heet wordt. Vaak zijn de benen na afloop ook bezweet. Boven een bepaalde temperatuur beschadigen de pezen beetje bij beetje. Deze temperatuur wordt niet vaak gehaald, maar kan wel met peesbeschermers/bandages.

Mijn paard tikt niet aan, maar toch wil ik het risico niet nemen dat ze een keer wegspringt en tegen haar pees aan klapt. Dus ik gebruik nu speciale peesbeschermers die rondom dicht zijn (dus het elastiek kan niet knellen) en die een speciaal koelsysteem hebben (new airoflow). Vandaag met dit warme weer en een drukke pony, was de pony nat, maar de benen onder de peesjes droog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:14

Wie zegt dat ze niet gelezen heeft?
Misschien gewoon een ander emening?

en daarom doe jij geen gordel aan of een helm op...
rij je vast altijd zonder cap
En ach, bij oversteken opletten hoeft ook niet..moet net dan maar wat aan komen...das ook maar toeval Lachen Clown

Ja voor die wat als momenten doe ik een peesbeschermer om
Ik zou het misschien niet doen als ik een bomproof paard heb.
Maar zowel kawa als zanda zijn paarden die wel eens springen zonder hindernis Lachen
Ook veel paarden die ik in het verleden heb gereden hadden pit. Die raken zich gewoon sneller dan een paard met een karakter van..ooh...was dat eng...nee, wordt ik moe van Haha!

Kawa's voorbeeld was er 1, maar heb er meer gehad waar ik ze op de bescherming hoorde knallen.
dus daar erger voorkomen.
maar nogmaals, geen 1 die wat van de bescherming heeft gekregen...waarom dan aflaten als ik wel heb kunnen voorkomen met die dingen?