Voorsingel in zadel KN Symphonie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

Re: Voorsingel in zadel KN Symphonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:32

VValar schreef:
Als voorsingels voor ALLE paarden écht zo slecht waren, zou niemand ze toch meer gebruiken? Zeker niet de mensen die hiermee hun brood moeten verdienen, en er baat bij hebben dat hun dieren zo lekker mogelijk in hun vel zitten waardoor ze ze hoog mogelijk kunnen scoren.

Ik vind dat je een stelling moet beargumenteren met goede argumenten niet met drogredenen. Om even heel flauw te doen, als Anky in de sloot springt.. blabla.
Als ik hoor van goede zadelmakers en een paardenfysiotherapeut dat een voorsingel (ingebouwd of los) niet goed is voor het paard omdat het de schouder(spieren) blokkeert en dit ook uit mijn eigen ervaring blijkt, heeft dat voor mij meer waarde dan dat ene Laurens van L of Anky van G ermee rijdt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:42

Ik heb zaterdagmiddag de zadelmaker hier gehad, ik heb een tweedehands Stubben Scandica gekocht MET ingebouwde (verbouwde) voorsingel.
Hij heeft de kussens er onder uit gehaald en laten ZIEN wat die ingebouwde voorsingel op de rug doet..................... en daar wordt je echt niet blij van! Boos! Drukt vreselijk in de spieren! Als je zoiets nodig denkt te hebben, past je zadel niet goed.
Gaat dus weer mooi terug naar waar hij hoort! Haha!

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:23

Ik zou het zadel er gewoon af laten. Hoort daar niet!

trouwens, Unamie, ik zou je zadel eens na laten kijken. Het schuift wat naar voren.
Afbeelding

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:00

VValar schreef:
Dat kan wel zo zijn Sjuimpje, maar dan hebben die mensen gewoon geen goede zadelmaker. Een voorsingel is in de eerste instantie niet in het leven geroepen om slecht passende zadels op hun plek te houden. Als mensen de voorsingel met dit doel in laten bouwen, tja dan kan ik wel bedenken waardoor het komt dat het zo'n slechte naam krijgt.
Maar om te verkondigen dat voorsingels voor alle paarden slecht zijn, gaat mij te ver.

zo, het wordt tijd dat ik mij er ook maar eens mee ga bemoeien.
voorsingels zijn SLECHT. het geeft teveel druk waardoor het paard minder gaat bewegen !!!
natuurlijk werkt het wel bij paarden ,waar het zadel naar voren schuift , het houd het zadel op zijn plek maar het paard blijf je in zijn beweging beperken.
als het nodig is dan kan het minder belastend zijn voor het paard dan een zadel wat op zijn schouders ligt.
denk maar eens aan een formule 1 wagen,hang er een opel moter in en je hebt ineens een formule 3 touring wagen. rijd wel gaaf maar is niet vooruit te branden tussen de formule 1 wagens.
ik vind het wel heel jammer dat er mensen zijn die per se hun gelijk willen hebben en het niveau zakt behoorlijk en wordt meer en meer op de persoon gespeeld.
ik kom dagelijks een hoop ellende tegen tussen de paarden en slechte zadels, mijn ervaring is dat de ingebouwde voorsingels vaker slecht uitpakken en de ruitersport zaken te makkelijk zo'n zadel verkopen, terwijl het paard het absoluut niet nodig heeft.
gelukkig zijn er zadels ( KN ) waarbij je zelf de stooten kunt verzetten en de juiste drukverdeling kan creeren.
jammer genoeg wordt dat niet uitgelegd aan de ruiter. ik zag in het begin van dit topic dat de wereldtop er mee heeft gereden in den Bosch ,maar ik kan je zeggen dat 1 amazone ook zo'n zadel heeft.
na 3 maanden tobben met haar nieuwe zadel ( Gekocht bij een erkende zadelverkoper ) heb ik haar uitgelegd dat de achterste positie beter was en het zadel veel stabieler zou gaan liggen.
na 3 weken zag ik haar weer op stal en zij vond dat het paard veel soepeler was gaan lopen.
hoop dat het een beetje duidelijk is. Knipoog

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:06

Zeabiscuit schreef:

trouwens, Unamie, ik zou je zadel eens na laten kijken. Het schuift wat naar voren.
Afbeelding

Knap hoor dat je dat zo kan zien !!!!!!

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 06:37

Citaat:
Knap hoor dat je dat zo kan zien !!!!!!

ik kan niet zien dat hij daadwerkelijk schuift, maar ga me niet vertellen dat je dit een goed liggend zadel vindt.

Daarbij doelde deze dame steeds op dat een zadel goed moet liggen (waar ik het mee eens ben), maar vervolgens ligt haar eigen zadel zo.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:09

Zeabiscuit schreef:

Dus als je niets zinnigs meer te melden heb, gaan we proberen te schoppen
met behulp van een 5 jaar oude foto waar mijn paard net onder zadel was Scheve mond
Ook een manier om te proberen je gelijk te krijgen... al voegt het niets helemaal niets toe aan het topic,
Erg jammer!
En het zegt meer over jou denkwijze, dan over de ligging van dit zadel. Knipoog

Jij verdiend deze uitleg eigenlijk niet.. maar vooruit dan maar speciaal voor de meelezers..
Een zadel hoort 2 cm áchter het schouderblad te liggen!!
Logisch dat bij een paard met een (behoorlijk) steile schouder een zadel verder naar voren ligt, dan bij een paard met een schuine schouder.
Het heeft helemaal met de bouw van de schouder te maken, wat de beste plek is voor het zadel. zolang het maar niet OP DE SCHOUDER ligt maar 2 CM ACHTER HET SCHOUDERBLAD!!

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-04-08 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: op verzoek typfoutje gefixed

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:19

linky schreef:
Hij heeft de kussens er onder uit gehaald en laten ZIEN wat die ingebouwde voorsingel op de rug doet..................... en daar wordt je echt niet blij van! Boos! Drukt vreselijk in de spieren! Als je zoiets nodig denkt te hebben, past je zadel niet goed.
Gaat dus weer mooi terug naar waar hij hoort! Haha!

Dit klinkt alsof Van Triest bij je is geweest
Of zit ik ernaast Tong uitsteken
Het zijn de betere zadelmakers die een voorsingels helemaal niets vinden..

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:20

Mijn zadelmaker zegt dat mijn arab baat zou hebben bij een voorsingel.
Doodat mijn arab een vrijbolle buik heeft en ronde ribben, schuift het zadel juist naar voren wanneer ik de singel vastmaak.
Het zadel leg ik achter zijn schouderblad neer, maar de singel komt hierdoor niet op het smalste stuk, maar een breder gedeelte. Hierdoor schuift de singel naar voren en neemt het zadel mee. Wordt als het ware naar voren getrokken, daarbij heeft hij ook nog eens weinig schoft.
Wanneer ik een voorsingel zou hebben zou dit niet gebeuren zegt hij.

Heel veel mensen leggen het zadel over het schouderblad heen. Ik laat we eens aan mensen zien waar het zadel daadwerkelijk hoort te liggen en dan kijken ze mij raar aan Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:26

@Jeannine
Bij een bolle buik kan een banaansingel ook zorgen dat het zadel op de goede plaats blijft.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:32

Die singels zijn ook niet zaligmakend unamie. Sommige paarden hebben zo'n bouw dat zo'n singel niet voldoende werkt.
Je kunt overigens zeggen wat je wilt, maar ik vind het ook geen representatieve foto. Ik kan niet door het sjabrakje heen kijken, of de zadel op stand zien liggen op je paard, maar het lijkt mij ook alsof het erom te spannen staat of de zadel net erop of erachter ligt. Niet echt ideale ligging. Maar goed, dat was zoals jij aangeeft 5 jaar geleden.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:36

unamie schreef:
@Jeannine
Bij een bolle buik kan een banaansingel ook zorgen dat het zadel op de goede plaats blijft.

banaansingel! Nooit van gehoord Bloos Ik ga even kijken!
thnx

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:39

@Jeannine
Of het bij jou paard werkt weet ik niet, maar het is het proberen waard
misschien kun je er eerst 1 lenen, of in de 2e hands ruitersport kijken
Afbeelding

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:43

Ziet er wel heel logish uit idd. Hebben ze ook nadelen! *sorry even offtopic*

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:46

Jeannine schreef:
Ziet er wel heel logish uit idd. Hebben ze ook nadelen! *sorry even offtopic*

Nadelen met betrekking tot de spieren bedoel je?
Niet dat ik weet
Voor drachtige merrie kan het ook een oplossing zijn.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:47

Ik eens kijken voor een 2de hansje, het is het proberen waard bedankt unamie.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:56

Zadelboer bedankt voor de helderheid. Zo weet ik precies waar ik aan toe ben.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:09

Jeannine schreef:
Mijn zadelmaker zegt dat mijn arab baat zou hebben bij een voorsingel.
Doodat mijn arab een vrijbolle buik heeft en ronde ribben, schuift het zadel juist naar voren wanneer ik de singel vastmaak.

Klinkt als mijn paard..
Ik heb een half arabier die van alle kanten bekeken wigvormig naar voren is (dus aan de voorkant smaller dan in het midden) bovendien heeft hij een redelijk holle rug (valt op zich wel mee hoor, maar holler dan de gemiddelde KWPN-er) veel zadels passen niet goed omdat ze niet dragen in het midden van de rug van mijn paard, dus alleen aan de voorkant en achterkant.
Ik heb zelf een tijdje met een losse voorsingel gereden, maar ik merkte gewoon dat het voor mijn paard niet goed was. Ik heb her en der geinformeerd naar zadels voor mijn paard (probleem uitgelegd) en ik heb zo vaak gehoord dat ik maar een voorsingel in moest bouwen..
Uiteindelijk heb ik ook gewoon een zadel (zonder voorsingel) gevonden die niet naar voren schuift omdat hij op de hele rug draagt.
Dus het is wel mogelijk!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:14

unamie schreef:
Needje schreef:
Ik vind het bijzonder storend dat jij jezelf beter vind als iemand die er voor gestudeerd heeft. Iedere ziel kan een massagecursus volgen. Ik vind het eigelijk van de zotte dat jij het werk doet wat fysio's doen. Bloos

Jammer dat je dat vind
Maar nu haal je toch wat cursussen en opleidingen door elkaar..
Er zit nogal een groot verschil in fysio en massage dus ik doe niet het werk van fysio
Laat je daarom eens goed informeren..
Iedereen kan een paardenmasseur worden, maar geen Jack Meagher (Happy-Athlete) therapeut
De criteria ligt nl een stuk hoger.

Maar is nog steeds geen fysio. In welk opzicht ligt de criteria hoger? Als ik een JM therapeut wil worden kan dat dus niet?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:24

Jeannine schreef:
Ik eens kijken voor een 2de hansje, het is het proberen waard bedankt unamie.

Hihi ik heb er een in de aanbieding voor je. 2e hands. Wel een vrij grote maat (75cm). Erg fijne singel trouwens!

Verder heb ik ook een KN gehad met ingebouwde voorsingel. Bij mijn paard lag dit niet ideaal. Zo'n voorsingel trekt toch de voorkant van de boom naar beneden en de zweetbladen bij de wrongen strak tegen het lijf. Dit hoort juist wat vrijer/losser te liggen voor de schoudervrijheid. Mijn paard had daar wel last van en heb de voorsingel bij mijn huidige nieuwe zadel ook laten verwijderen (deze zat er standaard in). Van de zadelmaker heb ik ook begrepen dat het niet voor elk type paard passend is. Verschilt helemaal qua bouw. Het beste is natuurlijk een passend zadel. Jammer genoeg zijn bij veel nieuwe zadels van tegenwoordig de voorsingel standaard ingebouwd. Verder geloof ik niet dat alle paarden er last van hebben. Hangt dus af van de bouw. Dat is ook wat de zadelmaker aan gaf.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:33

Ik zoek eigenlijk een maatje 60. Jammer zeg Knipoog

@Lianne84 Ja klopt wel een beetje idd, alleen heeft mijn arab geen holle rug maar een vrij rechte rug.
Misschien moet hij gewoon een paar kilo afvallen en dan heb je kans dat dat al de oplossing is Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:43

Ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd! Erg leerrijk!
Maar nu heb ik toch wel een blonde vraag... Wanneer kan je spreken van een (ingebouwde) voorsingel? Mijn vorig zadel, de Schumacher uit mijn profiel, had een ingebouwde voorsingel. Nu heb ik een Daaleman. De voorste singelstoot is iets naar voren gelegd maar volgens Daaleman is dit geen ingebouwde voorsingel. Klopt dit?
Ik zie ook wel een verschil t.o.v de Schumacher. Daar kwam de voorste singelstoot echt uit de kniewrong. Dat is bij de Daaleman niet het geval.

Edit: Jeanine, een banaansingel kan écht een uitkomst bieden. Ik heb ook een vrij rondgeribde en buikige Arab. Zijn singel en zadel schuiven ook altijd naar voren. Met de banaansingel gebeurt dit ook nog wel maar in mindere mate dan vroeger.

Edit 2: Hier een foto van de Daaleman. Is dit nu een voorsingel of niet?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 01-04-08 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:44

Volgens mij heeft Hulsebos ook ingebouwde voorsingel. Die komt ook boven uit de wrong.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:55

Precious20: dit is geen voorsingel. De voorsingel komt vanuit de wrong.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:03

Kentaurs hebben het ook maar daar heb ik geen last van. Ik heb er 3 gehad met voorsingelsysteem. Bij m'n KN is het echt te erg. Er komt geen degelijke beweging uit z'n lijf Boos!