VValar schreef:Dat kan wel zo zijn Sjuimpje, maar dan hebben die mensen gewoon geen goede zadelmaker. Een voorsingel is in de eerste instantie niet in het leven geroepen om slecht passende zadels op hun plek te houden. Als mensen de voorsingel met dit doel in laten bouwen, tja dan kan ik wel bedenken waardoor het komt dat het zo'n slechte naam krijgt.
Maar om te verkondigen dat voorsingels voor alle paarden slecht zijn, gaat mij te ver.
zo, het wordt tijd dat ik mij er ook maar eens mee ga bemoeien.
voorsingels zijn SLECHT. het geeft teveel druk waardoor het paard minder gaat bewegen !!!
natuurlijk werkt het wel bij paarden ,waar het zadel naar voren schuift , het houd het zadel op zijn plek maar het paard blijf je in zijn beweging beperken.
als het nodig is dan kan het minder belastend zijn voor het paard dan een zadel wat op zijn schouders ligt.
denk maar eens aan een formule 1 wagen,hang er een opel moter in en je hebt ineens een formule 3 touring wagen. rijd wel gaaf maar is niet vooruit te branden tussen de formule 1 wagens.
ik vind het wel heel jammer dat er mensen zijn die per se hun gelijk willen hebben en het niveau zakt behoorlijk en wordt meer en meer op de persoon gespeeld.
ik kom dagelijks een hoop ellende tegen tussen de paarden en slechte zadels, mijn ervaring is dat de ingebouwde voorsingels vaker slecht uitpakken en de ruitersport zaken te makkelijk zo'n zadel verkopen, terwijl het paard het absoluut niet nodig heeft.
gelukkig zijn er zadels ( KN ) waarbij je zelf de stooten kunt verzetten en de juiste drukverdeling kan creeren.
jammer genoeg wordt dat niet uitgelegd aan de ruiter. ik zag in het begin van dit topic dat de wereldtop er mee heeft gereden in den Bosch ,maar ik kan je zeggen dat 1 amazone ook zo'n zadel heeft.
na 3 maanden tobben met haar nieuwe zadel ( Gekocht bij een erkende zadelverkoper ) heb ik haar uitgelegd dat de achterste positie beter was en het zadel veel stabieler zou gaan liggen.
na 3 weken zag ik haar weer op stal en zij vond dat het paard veel soepeler was gaan lopen.
hoop dat het een beetje duidelijk is.