Zachtste bit voor mijn pony is??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bella123

Re: Zachtste bit voor mijn pony is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:24

Interessante discussie, niet alleen voor de starter van het toppic maar ook voor mij. Ik heb niet zoveel verstand van bitten maar heb wel het idee dat mijn paard op mijn huidige bit niet zo lekker loopt (houdt vaak vast aan een kant, wil niet lekker ontspannen en gooit soms haar tong naar buiten). Ik was ook van plan een dunner bitje dubbelgebroken te proberen maar was bang dat het dan ook scherper zou zijn. Hoeft dus niet!
Succes met het vinden van een geschikt bit in ieder geval!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:34

Bella123 schreef:
Interessante discussie, niet alleen voor de starter van het toppic maar ook voor mij. Ik heb niet zoveel verstand van bitten maar heb wel het idee dat mijn paard op mijn huidige bit niet zo lekker loopt (houdt vaak vast aan een kant, wil niet lekker ontspannen en gooit soms haar tong naar buiten). Ik was ook van plan een dunner bitje dubbelgebroken te proberen maar was bang dat het dan ook scherper zou zijn. Hoeft dus niet!

tong naar buiten is vaak een teken dat de mond te vol is, inderdaad. mijn minimerrie deed het met haar 8 mm dunne bitje ook, dit was een ongebroken bitje. zij loopt (in het tuig) nu op een mylerbitje met lichte tongvrijheid, van maar 7 mm dik, en het is héél duidelijk dat dit haar super bevalt. haar tong heeft nu lekker de ruimte, het mondje gaat niet meer open en ze neemt het bit heel makkelijk aan.

wél is het zaak om bij bitproblemen ook kritisch naar jezelf te kijken, de ruiterhand maakt natuurlijk ook een hoop uit. weet je zeker dat je dusdanig met de teugelhulpen omgaat dat dat de oorzaak niet zal zijn, dan is het inderdaad raadzaam om een ander bit te proberen. zoveel paarden, zoveel bitten.

ik heb voor mijn kleine dus een mylertje, mijn NRPS paardje rijd ik ohz met een Sprenger Ultra Dynamic, ook een (vergeleken met de meeste bitten) dunner bit, maar dit bit vormt ook een heel mooi oppervlak door de mond, waardoor er dus toch sprake is van een nette drukverdeling (dus niet scherp doordat het dunner is zoals een dikker bit een groter oppervlak meepakt).

verder is het bij het inzetten van een nieuw bit belangrijk dat er bij het optomen in de mond gekeken wordt naar hoe het bit in de mond ligt, hoe is de hoogte, knelt het de wangslijmvliezen niet af (veel voorkomende klacht), hoe ligt het in een ontspannen mond, is de maat optimaal, kan het paard er zelf ook mee bewegen of juist niet, etc.
vervolgens vind ik het persoonlijk raadzaam om er niet gelijk mee weg te rijden, maar om het paard zelf te laten ontdekken dat hij iets nieuws in de mond heeft ,het dier bewust laten worden van de verandering en hem de ruimte geven om daarop in te spelen. op de mylersite staat een manier uitgelegd om dat te doen, verder is het natuurlijk ook altijd paardafhankelijk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:53

Ik vind dit ook wel interessant, ik heb nu een watertrensje maar vind dat mijn pony toch erg onrustig is ( met zijn tong bedoel ik)
Dus ik hoop hier nog wat goede suggesties op te kunnen doen Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:06

Bella123 schreef:

Vasthouden aan een kant ligt aan de handen van de ruiter of aan gebitsproblemen, heeft weinig te maken met het bit, het kan het hooguit erger maken als er een verkeerd bit in zit. Tong eruit gooien is vaak ook een teken van een te harde hand, gebitsproblemen, spanning en in de laatste plaats pas een verkeerd bit. En ontspanning, tjah, dat heeft bijna overal mee te maken behalve met het soort bit, hooguit met het feit dat er een bit in zit.
Bij jouw problemen is het dus verstandiger om eerst het gebit van je paard, vervolgens jouw teugelvoering, zit en hulpen en als laatste pas je bit eens onder de loep te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:31

en het woord rechtrichten eens in de zoekfunctie gooien Lachen
Al zal dat bekend moeten zijn bij goede les Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:46

Juist.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:25

_Bonte_ schreef:
roxxxiejjj schreef:
zijn er ook mensen die ervaring hebben met happy mouth bitten?

Ja goede ervaring , heb er een met appelsmaak .

Oke. Want ik zit nu dus te twijfelen om ook zo'n bitje te gaan halen/tijdelijk lenen om te proberen. maar ik weet niet welke van de hoeveel ik zou moeten nemen/proberen. wat voor heb jij?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:18

probeer gewoon wat, wat bij een ander paard werkt hoeft niet perse ook bij die van jou te werken. Probeer gewoon wat en vooral niet te dik, de rest is gewoon proberen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:52

Weet er mischien ook iemand of die happy mouth bitten in 14,5 zijn? want mijn pony heeft nu een 14,5. en ik zag op de site tot 13 staan.:S

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:04

roxxxiejjj schreef:
Weet er mischien ook iemand of die happy mouth bitten in 14,5 zijn? want mijn pony heeft nu een 14,5. en ik zag op de site tot 13 staan.:S

14.5 lijkt mij heeeel groot voor een pony Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:08

Mijn pony hefet nogal een brede mond. mijn tandarts had het aangeraden anders zit het te strak en verdwijnt het dus helemaal inclusief een deel van de ringen in zijn mond;).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:45

Aziza_XX schreef:
roxxxiejjj schreef:

14.5 lijkt mij heeeel groot voor een pony Knipoog

Nou idd, weet je het zeker? Misschien moet je je normale bitje nog eens nameten.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:05

14.5 lijkt mij heeeel groot voor een pony Knipoog[/quote]
Nou idd, weet je het zeker? Misschien moet je je normale bitje nog eens nameten.[/quote]

Ja ik weet het helemaal zeker. ik heb aan beide kanten een halve cm over. En op het bit staat 14,5. Knipoog hij vindt een groter bit fijner dan een die in zijn mond verdwijnt;). Maar het veschilt wel met als hij ontspannen is en als gespannen is. Als hij gespannen is lijkt het bit te groot maar las hij gewoon ontspannen is past het goed. allleen hij vindt het bit niet fijn. zelfs met longeren als ik gewoon een ophouding geef of iets meer druk op de lijn gaat hij keihard rennen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:20

roxxxiejjj schreef:

Nee, ik dacht dat de maten beperkt waren van dit bitje. Ik heb er ook zo-eentje; keitevreden over. Mijn paarden reageren heel heftig op ijzer. Zeer sterk te merken dat ze beduidend rustiger zijn op plastic in de mond.

Maakt dat ik dus eigenlijk met een veel te groot bitje rondrijdt. Vind ik niet erg; what's the problem?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:55

scoxxx schreef:
roxxxiejjj schreef:

Nee, ik dacht dat de maten beperkt waren van dit bitje. Ik heb er ook zo-eentje; keitevreden over. Mijn paarden reageren heel heftig op ijzer. Zeer sterk te merken dat ze beduidend rustiger zijn op plastic in de mond.

Maakt dat ik dus eigenlijk met een veel te groot bitje rondrijdt. Vind ik niet erg; what's the problem?

Ik weet niet wat een te groot bit aan kan richten. maar mijn paard heeft deze maat in dit bit in ieder gevaal nodig gehad want als je namelijk contact heb bij een bit dat dubbel kan trek je heel die mond bij elkaar wat hij niet accepteerd. en mijn tandarts had het aan geraden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:05

Als het bit te groot is heb je altijd meer speling waardoor de inwerking minder nauwkeurig wordt en hoe groter het bit hoe groter de notenkraakwerking op de onderkaak is bij een enkel en dubbelgebroken bit. Bij een ongebroken bit heb je uiteraard geen notenkraakwerking dus dan heb je alleen last van de mindere nauwkeurigheid.
Persoonlijk zou ik nooit een te groot bit gebruiken omdat het vrijwel altijd minder prettig is om mee te rijden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:15

het is niet te groot voor mijn pony. vroeger toen hij nog jong was had hij 10.5 als ik die nu inhang bern ik zowat het bit kwijt! dus toen had ik een 12.5 gekocht daar liep hij goed op. maar na een tijdje ook niet meer. ik tandarts laten komen*was eerste keer tandarts voor hem , hij is pas een jaar van mij, en ook de eerste keer voor mij.* Maar mijn tandarts raadde aan een 14.5 te nemen want als hij ontspannen is dan verdwijnt zelfs de 12.5! dat had ik nooit gezien omdat hij nooit ontspannen loopt. En hij stond toen onder hele zware verdoving voor de tandarts en hoefsmid*het iseen heel pittig paardje* en was dus ontspannen *ook in zijn mond* en toen zag je overduidelijk dat dat bit in izjn mond verdween!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:24

Dus je wilt zeggen dat je paard eerst 10,5 had en nu 14,5? Dat zijn mond dus 4cm gegroeid is sinds je erop rijd?
Spijt me, maar dat kan echt niet. Dan heb je eerst met een veel te klein bit gereden of je rijd nu met een veel te groot bit.
Vraag je instructeur eens of hij/zij ernaar wil kijken, lijkt me een goed idee!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:54

14.5 voor een pony? Mijn volbloedmerrie heeft iets van een 10.5 dacht ik? meet je met de ringen erbij?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:00

Het kan wel hoor, als hij dikke lippen heeft die hij naar binnen trekt dan lijkt het als hij gespannen is, een veel kleinere maat. Hoogstwaarschijnlijk was die 10,5 eerst al een beetje klein, maar als de lippen breder zijn gaan staan dan krijg je dus dat de maat flink groeit.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:36

Mizora schreef:
Het kan wel hoor, als hij dikke lippen heeft die hij naar binnen trekt dan lijkt het als hij gespannen is, een veel kleinere maat. Hoogstwaarschijnlijk was die 10,5 eerst al een beetje klein, maar als de lippen breder zijn gaan staan dan krijg je dus dat de maat flink groeit.

HIj was toen nog niet van mij. toen ghij van mij werd heb ik meteen een groter bit gekocht. ik had hem eerst verzorgd en ik wist niet dat hij een te klein bit in had. en hij was niet van mij. Toen hij van mij werd heb ik een groter bit gekocht:12,5 en mijn tandarts zei (toen was hij verdoofd dus heeeeeeeeeel ontspannen) dat iik beter een 14,5 in kon hangen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 11:23

Ik zag nou ook pas een happy mouth bit. een stang. met zo'n bolletje er vast aan. en die toont groter dan mijn dubbel gebroken bit. vond hem wel fijn aanvoelen:)

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:35

Ben een tijdje geleden naar een demo van jossy reynvoet geweest, hij vertelde iets wat voor velen helemaal nieuw was. Hij zei dat een enkelgebroken watertrensje een van de scherpste bitten zijn, de tong wordt dan gekneld. Een dubbel gebroken bit is nog scherper omdat dit met een groter vlak op de tong drukt.
Volgen hem kon je het beste een bitje met tongvrijheid gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:46

Het is net hoe het paard erop reageert, de een is fel op druk op de tong, de ander bij druk op de lagen enz. Je kunt nooit zeggen; dit is scherp en dat is zacht, bij veel paarden zal het misschien kloppen maar er zijn altijd uitzonderingen.

Zoals ik al zei heb ik een paard wat lekker loopt op een enkel gebroken trens en helemaal wild wordt van een dubbel gebroken trens (dan kan ik de teugels bijna niet aanraken).
Ik denk dat hij wel een goed punt heeft maar zoals ik zei is het per paard verschillend.

@ roxxxiejjj; heb je een foto van het bit? kan me niet voorstellen wat je bedoelt met een bolletje er vast aan?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:27