Wanneer is een bit scherp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Re: Wanneer is een bit scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:43

Tja het lijkt me inderdaad niet dat we hier een discussie moeten gaan voeren over wel of niet bitloos Haha!

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:48

Jullie hebben over een dubbelgebroken bit wat zacht zou moeten zijn, maar bij een dubbelgebroken bit heb je ook nog het verschil van het tussenstukje dat dik is, of het tussenstukje dat dun is.. Maakt dat nog wat uit? En hoe kun je bepalen welke dikte van het bit bij jou paard past.. Ik heb een haflinger die ik rijd.. Ik heb er nu een echt dik bit inliggen.. Omdat mij eerder vertelt is dat dat het zachts was, maar ik heb al gelezen dat hier echt helemaaal niks van klopt.. Gelukkig dat ik niet zo vaak en veel rijd..! Maar hoe kun je dat zien? alvast bedankt! =)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:54

Dik tussenstukje is idd zachter. Plat tussenstukje bestaat op 2 manieren; 1 manier is dat het ahw rechtop staat; de scherpe kant drukt dan in de tong. Dit is redelijk scherp. Sommige bitten hebben het platte stukje een kwartslag gedraaid. Dan is het wel weer zacht.

maar nog zachter is het ongebroken bit. Alleen schijnt dat weer minder handig te zijn voor de (zijwaartse) buiging.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:01

maakt het dan nog uit watertrens, busstrens, of dtrens, kneveltrens ect voor de dubbelgebroken bit? en hoe dik?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:14

D-trens en kneveltrens zorgen voor een rustigere ligging in de mond.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:19

Sorry voor de vele vragen, maar wat is dan het verschil tussen bus en watertrens? qua inwerking..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:54

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:04

Een bustrens heeft een heel klein beetje hefboomwerking, een watertrens heeft dat niet, doordat de ringen ten opzichte van het mondstuk kunnen draaien.

Verder moet je kwa dikte ook kijken wat "past" in de mond van paard of pony, in een heel klein jong bekkie een dik bit proppen lost ook niks op, dan kun je beter ietsje dunner nemen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:27

Lenneke_ schreef:
Sodeletuut schreef:
Ik heb een enkelgebroken bit. zijn die scherp? en welke zijn het minste scherp? een dubbelgebroken? want ik wil geen scherp bit hebben , dan koop ik een dubbelgebroken

Een enkel gebroken bit knijpt de tong samen als je er druk op geeft en prikt in het gehemelte.

Een dubbelgebroken bit geeft druk op de lagen en een ongebroken trens geeft voornamelijk druk op de tong.

Maar mijn paard is ingereden op een enkelgebroken. Word het met rijden dan ook heel anders met een dubbelgebroken?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:45

Wanneer er een ruiter niet mee kan rijden.

Sommige rijden fijner en beheerster met een stang en gaan heel verkeerd rijden met een trensje.

Ikzelf rijd met bustrensjes en watertrensjes. Ik heb ook ooit met een ''karrebit''(ben de naam kwijt geen liverpool) gereden ik reed hier super mee met mijn haflinger hoefde bijna geen hulpen te geven licht handje, maar mijn andere pony's kan ik er totaal niet mee rijden.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:51

Ik ben aan het twijfelen tussen een dubbelgebroken bustrens of -watertrens voor een jonge new forest met een heel zacht mondje.
Ook twijfel ik aan de maat, 11,5 of 12,5. Het is een pony met een fijn hoofdje.
Hoe moet ik de bitmaat meten?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:31

ik vind dat het bit zo scherp is als de hand.....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:17

Ik heb mijn pony een hele tijd gereden met een enkelgebroken bustrens. Kon nooit met 'druk' rijden, vaak reed ik zelfs zonder contact.
Nu heb rijd ik met een dubbelgebroken watertrens, veel en veel fijner kan nu ook weer goed contact met de mond maken.

Binnenkort ga ik een dubbelgebroken bustrens kopen, ik vind die draaiende ringen van de watertrens niet zo heel geweldig.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:19

beantsje schreef:
maar nog zachter is het ongebroken bit. Alleen schijnt dat weer minder handig te zijn voor de (zijwaartse) buiging.

Ik hoorde laatst dat een ongebroken bit wel wil helpen bij paarden die 'scheef' zijn. Om de druk weer goed op 2 teugels te krijgen.
Weet iemand of dit klopt?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:20

Martine123 schreef:
ik vind dat het bit zo scherp is als de hand.....

ja dat is wel zo, maar als iemand een harde hand heeft en een scherp bit is het denk ik wel erger dan bij iemand met een harde hand en een zacht bit. toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:50

Als je een bit om je pols heen legt en trek als die dan pijn doet vindt ik hem scherp.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:51

Om een bit zachter te maken kan je er ook bitbandage omheen draaien. Ik vind het fijn spul, vooral bij jonge paarden/pony's om aan het bit te laten wennen. Kan je denk ik gewoon bij een ruitersportzaak kopen.