Boomloos op langere termijn

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Boomloos op langere termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:13

@BZ: dat is idd een stevige prijs. Daar heb je zelfs al eeb BM voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:18

Ik rij nu sinds 2005 op een BF western model en het bevalt nog steeds prima. Zelfs een trektocht mét bagage op het zadel mee gereden, geen drukplekken :j

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:50

Fijn dat er toch een hoop mensen zijn die goede ervaringen met boomloos hebben!

Hoe meer reacties hoe liever, dus als er nog meer mensen zijn die al een tijdje boomloos rijden, meld je dan even ;)

@BZ voor die prijs zakt de intresse wel heel erg... jammer!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:30

Ik heb die prijs niet verzonnen helaas.... :n

Een Startrekk ZONDER de tooling, rawhide horn en extra zilver kost € 1299,00 Ook geen kattenpies. :oo Voor de "versiering" rekenen ze extra...tussen de € 150 en € 200. Prijzen zijn ook weer omhoog gegaan, dus bovengenoemde prijs is voor zover ik weet nog de prijs van vorig jaar...

DD...het voordeel van Startrekk is dat je de fork kunt wisselen, dus dan blijft hij passen...net als dat je er nieuwe en eventueel aangepaste kussens onder kunt zetten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:41

Wat zijn de voordelen van een BM eigenlijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:46

Geen gedoe met losse forken o.a. :D
Ik blijf me er over verbazen dat BM het blijkbaar wél voor elkaar krijgt om met een vaste fork tóch op heel veel paarden te passen.
Verder is hij in veel uitvoeringen te krijgen (tooling/modellen etc).
Stugge dikke pad, die de druk goed verdeeld en zich toch goed vormt (contradictie in terminus ik weet het :D ).
Enige nadeel is de lengte; je moet minstens 65 cm kwijt kunnen en voor het showmodel zelfs 68/69 cm.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:02

Helaas heb ik zoveel ruimte niet, dus alle langere zadels vallen af. Nog andere ervaringen?

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 07:01

Ik rijd al een jaar of vier met Barefootzadels. Ook meerdere keren per week langere afstanden. Ik vind het heerlijke zadels. Kwalitatief goed en heb er gelukkig nooit problemen mee ervaren. De paarden lopen er ontspannen onder, tot nu toe geen drukplekken en/of witte haren te vinden. Ik gebruik wel de originele pads van Barefoot onder het zadel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:38

Ik rij al jaren met een BF Cheyenne (endurance) en western met een Arizona. Niks geen drukplekken of wat dan ook. Gebruik HAFpads met wisselbare inlages en singels van thorowgood van neopreen met elastiek. Bevalt mij al jaren prima. Voor de dressuur heb ik gewoon een dressuurzadel met boom omdat dat voor dressuur toch beter werkt is mijn ervaring.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:51

Vippie schreef:
Ik rij al jaren met een BF Cheyenne (endurance) en western met een Arizona. Niks geen drukplekken of wat dan ook. Gebruik HAFpads met wisselbare inlages en singels van thorowgood van neopreen met elastiek. Bevalt mij al jaren prima. Voor de dressuur heb ik gewoon een dressuurzadel met boom omdat dat voor dressuur toch beter werkt is mijn ervaring.

Wat is daar beter aan??? Het uiterlijk in verband met de punten?? Of zit het lekkerder? Of kan je je benen beter aanleggen? (bennienieuwsgierig 8-) )

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:03

Gisteren op de ghost 6 uur gereden. Alle paarden waren flink bezweet maar de ruggengraat was nog mooi droog en de zweetplekken waren prima gelijkmatig verdeeld. Ook vandaag na de rit was ze absoluut niet gevoelig op de rug en had ze geen drukplekken.
De ghost is voor mij echt ideaal.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:21

Ineke op wat voor (model) paarden rijden jullie met de Ghost? Hoe lang gebruiken jullie dit zadel al en welke zadels heb je ervoor gebruikt? Vanwaar de overstap? (neeikbenooknietnieuwsgierig :o )

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:15

Buitenzinnig schreef:
[. Voor de dressuur heb ik gewoon een dressuurzadel met boom omdat dat voor dressuur toch beter werkt is mijn ervaring.

Wat is daar beter aan??? Het uiterlijk in verband met de punten?? Of zit het lekkerder? Of kan je je benen beter aanleggen? (bennienieuwsgierig 8-) )[/quote]

Nou Don valt me tegen dat je denkt dat het mij om punten gaat (Dan was ik niet met een fjord gestart maar had ik wel weer een WPNer gekocht ;) ). Ik heb dan zelf meer "steun" bij de hogere oefeningen (reed natuurlijk geen B meer) en dat geeft een rustiger beeld. Zit dan ook minder in stoelzit ivm de beugelophanging die verder naar achter ligt. Verder is de kamer hoger en breder dan bij een HAFpad en heeft de ruggegraat meer vrijheid om te welven en buigen bij de verzameling en zijgangen.
Ik combineer het dus gewoon lekker, boom voor de dressuur en boomloos voor de endurance. Werkte voor poownie ook prima, het een sluit het ander niet uit nl.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:23

Citaat:
Nou Don valt me tegen dat je denkt dat het mij om punten gaat (Dan was ik niet met een fjord gestart maar had ik wel weer een WPNer gekocht ).
Het was een overweging...sommige mensen gaat het echt om de punten en dan zijn sommige boomloze zadels niet echt aantrekkelijk genoeg. Zeker niet in de ogen van een jury...
Citaat:
Ik heb dan zelf meer "steun" bij de hogere oefeningen (reed natuurlijk geen B meer) en dat geeft een rustiger beeld. Zit dan ook minder in stoelzit ivm de beugelophanging die verder naar achter ligt. Verder is de kamer hoger en breder dan bij een HAFpad en heeft de ruggegraat meer vrijheid om te welven en buigen bij de verzameling en zijgangen.

Heb je al eens een Startrekk dresuuur overwogen dan? Is net een echt dressuur zadel, maar boomloos. En derhalve wat makkelijker aan de passen aan je paard wanneer hij groeit
Citaat:
Ik combineer het dus gewoon lekker, boom voor de dressuur en boomloos voor de endurance. Werkte voor poownie ook prima, het een sluit het ander niet uit nl.

Dat zei ik ook niet... ik vroeg het me af, tenslotte wil iedereen hier weten hoe boomloos bevalt op lange termijn...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:35

Ik rij inmiddels ook al ruim een jaar boomloos. Heb een BF London, en wil niet meer anders.
Ben erg te spreken over de kwaliteit. Zadel slijt amper en vet hem helemaal niet zo vaak in. Elk half jaar even goed in de olie en meer niet. Ik gebruik hem 3 tot 4 x per week.
Het enige dat kapot gaat zijn de "hoesjes" van de beugelriemen, daar gaat bij 1 van de 2 het stiksel los.
Heb nu al een jaar dezelfde inlages in de grandeur pad en dat gaat nog steeds goed. Denk dat ik binnenkort er voor de zekerheid weer een keer nieuwe in stop, maar ze zijn echt nog niet platgedrukt oid.

Verder loopt Duncan er fantastisch onder. Ik rij (recreatief) dressuur met hem en dat gaat super met het zadeltje. Hij loopt veel fijner dan dat hij ooit met een boomzadel heeft gedaan. Wel merk ik dat als er een zwaarder persoon met beperkte ervaring opstapt, dat hij dat niet heel prettig vindt. Daar heeft hij boomloos meer last van dan met boom. Een zwaar persoon dat elke keer op zijn rug stuitert en neerploft vind hij gewoon niet prettig, ik heb het idee dat dat toch harder doorkomt met het boomloze zadel dan met het boomzadel.

Maarja, ik ondervind er helemaal geen problemen aan. Dus ik vind het echt een fantastisch zadel, en nog belangrijker: Duncan ook. Duncan is een heel bewegelijk paard, hij loopt echt met zijn hele lichaam, niet alleen met zijn benen. En zo'n bewegelijk zadel past daarom ook echt goed bij hem. Vroeger sprong hij al op zij als het zadel eraan kwam, maar sinds onze BF London, heeft hij geen enkel probleem met het opzadelen.

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je breder zit dan op een boomzadel. En op mijn últrabrede paard, levert dat dus een hoop meer spierpijn op.
Maar verder zijn Duncan en ik nog steeds totally in love met het zadel. Voor ons niets anders.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:23

Christah hoe lang rij je meestal achter elkaar? Doe je ook aan´lichtrijden´? En heb je ook al een een lange rit gemaakt met dit zadel (van een uur of 3-4)?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:21

Ik rij meestal een uur intensief en met losstappen en uitstappen erbij zeker zo'n anderhalf uur per keer.
En lichtrijden doe ik ook, meestal zelfs. Dat gaat echt prima. Voor mij is dat niet anders dan op een boomzadel, en Duncan heeft echt geen last van de beugelophanging. Ik controleer zijn rug heel vaak op pijnlijke plekken, omdat hij een behoorlijk gevoelige rug heeft (Hij is te vroeg ingereden en dat heeft zijn rug hélemaal geen goed gedaan) . Maar hij heeft echt nergens last van.
Sinds we onze London hebben, heeft hij júist geen last meer van zijn rug.

Ik maak ook wel eens langere ritten ja. Zeker in de zomermaanden maak ik regelmatig buitenritten. Duncan vind dat met dit zadel verder prima, ook dan heeft hij nergens last van.
Echter moet ik zeggen dat ik toch echt vermoeider uit het zadel kom dan met een boomzadel. Waarschijnlijk toch omdat ik op een beweegelijk zadel, op een zeer beweegelijk paard zit en daarbij zelf heel actief moet zitten. In tegenstelling tot een boomzadel, daar wordt je toch meer in een houding gedrukt en voel je de bewegingen een stuk minder (dat zijn op zich nadelen, maar is wel een stuk minder vermoeiend).

Ik kan me verder wel heel goed voorstellen dat er paarden zijn die wél last hebben van de beugelophanging van een boomlooszadel tijdens langere ritten. Maar dat hangt denk ik vaak wel samen met het gewicht van de ruiter. Een wat zware ruiter, dat tijdens langere ritten ook veel lichtrijdt, zal dan toch wel heel veel druk op 1 plek (beugelophanging) veroorzaken.
Dat kan ik me prima voorstellen. Maar met een ruiter met een normaal gewicht zal dit volgens mij niet snel gebeuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:19

laura1986 schreef:
Fijn dat er toch een hoop mensen zijn die goede ervaringen met boomloos hebben!

Hoe meer reacties hoe liever, dus als er nog meer mensen zijn die al een tijdje boomloos rijden, meld je dan even ;)

hier nog 1 die graag zo veel mogelijk reacties ziet
als ik strakjes paardlief moet gaan indrijden en ik wat beter p gewicht ben blijft boomloos stiekem toch ergens kriebelen, maar wil er wel flink wat extra info in de zin van gebruikers ervaringen over
zeker lange termijn ervaringen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:41

ik gebruik nu een jaar of 4 ook! boomloos.
de eerste kwam door een erg breed trekpaard waar ik niets voor kon vinden.
dat zadel is later naar mijn tinker gegaan en na een jaar heb ik voor hem de arizona gekocht.
het oude zadel is door gegaan naar de pony van mijn vader die weer hol in de rug is,te hol voor een goed passend boomzadel.
zeker de tinker heeft ook lange ritten van 7 uur gelopen [trektochten] en nooit een drukking gehad.
zelf ben ik geen zware ruiter overigens.
mijn arizona is ook door en aantal andere mensen uitgeprobeerd en heel eerlijk was er 1 paard die er slecht onder liep.
dit paard kon weer niet tegen het singel systeem en liep wel netjes onder de london maar die vonden wij dan weer niet lekker zitten. ;)
ik rij licht,met tijden grotere ritten en al langere tijd.
geen problemen tot nu toe.
oke,1 min puntje.....
ik vind de originele arizona pad te warm voor de zomer. :D