Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:29

Een paardenhoofd kan best zo laag, wanneer ik vw-nw rijd streef ik echt naar 'neus op de grond' en niet naar het maar al te vaak gebruikte 'neus op boeghoogte'.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:37

Ik twijfel aan de objectiviteit van dit onderzoek. Onderzoek zou nl. gedaan moeten worden door objectieve personen. Dat kan je van de familie Nevzorov (hoezeer ik ze ook bewonder) in deze niet zeggen!
Neem bijv. de kaak met botschade. Ik weet alleen dat dit paard bereden is, maar ik weet niet op wat voor manier en met welk bit. En in donker Rusland kan het er best ruig aan toe gaan op dit gebied.
Ander punt is dat er getest is met een dressuurstang zonder onderlegtrens. Nou, alleen al aan de houding van de 'ruiter' zie je al dat dit niet de manier is waarop doorgaans met een dressuurstang wordt gereden.

Niettemin is het goed je te realiseren dat je met een bit schade aan kunt richten, maar op deze manier wordt het wel wat in het absurde getrokken en het verdient zeker niet het predikaat 'wetenschappelijk onderzoek'.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:40

Jammer dat het geen onderzoek is van een onafhankelijke instelling oid. Ik sta graag open voor zulke onderzoeken maar deze is naar mijn mening super onprofessioneel en door een partijdig persoon uitgevoerd.
Mij lijkt een bit ook niet supervriendelijk maar zolang er geen fatsoenlijk onderzoek naar gedaan wordt zal het allemaal wel meevallen.
Het is maar net wat je gebruikt en hoe je het gebruikt. Een simpel dubbelgebroken trensje met een normale hand zal niet zoveel schade aanrichten als een zware stang met harde hand. Zoals in dit onderzoek gebruikt is.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:43

Kijk, we moeten niet vergeten dat natuurlijk wel veel mensen in de mond van hun paard zitten te roppen en dat er veel in de krul getrokken wordt... Maar denk ik dan, los je dat op door die mensen bitloos te laten rijden?

Ik denk dat er veel moet gebeuren aan de educatie en rijstijl van veel ruiters. Daarom is een stukje bewustwording wel nodig, maar zeg eens eerlijk, heb je nu echt zo'n onderszoek nodig om te realiseren dat je je paard ook pijn kan doen? Dat soort mensen hebben een plaat voor hun kop en die willen de resultaten van een onderzoek toch ook niet horen...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:45

Als mensen nu niet gaan nadenken en inzicht krijgen over de impact van een bit, dan weet ik het ook niet meer!
Dat sommige mensen nog meer bevestiging nodig hebben, die zijn in mijn ogen méér dan onbewust en hebben een bord voor hun kop!
Sorry dat ik het zeg hoor, maar waarom is het zo moeilijk om verandering aan te brengen ter welzijn van je paard, door hem een plezier te doen en geen pijn meer te geven? Verward

En waarom een paard nog een bit accepteert?
Mijne houdt de kaken echt stijf op mekaar hoor, als ik het bit voor zijn mond houdt.
Ik moest er in het verleden echt een vinger tussen proppen en dan nog met moeite kreeg ik de mond open.
Mijn andere paard nam het wel aan, maar trok meteen een bek van dit vind ik niet prettig en ontblootte de tanden met zijn hoofd schuin trekkend!
Dat zijn dan redelijk duidelijke aanwijzingen, maar als je onbewust door het leven gaat, dan merk je de kleine subtiele aanwijzingen niet op nee!

Maar een paard accepteert het omdat hij zoveel onvoorwaardelijke liefde bezit, gehoorzaamt omdat hij onder die pijn uit wil.
Als jij een ijzeren draad door je bek gesnoerd krijgt en iedere keer als je niet doet wat er van je verlangt wordt, krijg je er een ruk aan die pijn doet, wat doe je de volgende x dan?
Of je gehoorzaamt om onder die pijn uit te komen of je gaat in protest om onder die druk uit te komen!
Heb je wel eens in de ogen van een paard gekeken op zielsniveau?
Trieste blikken van hier tot Tokio en terug of een hoge dosis frustratie en angst!

Is het nou zo moeilijk om te accepteren dat het gewoon schadelijk is?
Blijkbaar gaan de sceptici liever met het oude vertrouwde kudde-gedrag mee, staan nog teveel met hun ego in verbinding, zien het paard niet als een zielsmaatje, maar als een gebruiks voorwerp dat maar heeft te gehoorzamen ter wille van het ego omdat de mens zichzelf zo nodig moet bewijzen en zo graag wil presteren!

Ik vind het een grotere prestatie om bewust om te gaan met je dier en het hem zo aangenaam mogelijk te maken omwille van het dier en niet voor jezelf!
Ik hoop echt dat mensen hiervan bewust worden en gaan nadenken!
Ik heb geen onderzoek nodig om me te laten vertellen dat een bit niet prettig voor je paard is en dan druk ik het nu nog mild uit, maar ik luister naar mijn paard en heb het verschil wel opgemerkt van bit naar bitloos!

Het gaat om je eigen bewustwording!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:47

Hm, heel apart onderzoek zo. Dat het alleen maar met stang is gedaan okee, dan houd je de uitslag simpel. Maar niet te gebruiken voor de normale ruiter.

Moet wel zeggen dat als het paard zoveel pijn zou hebben van het bit op de lagen (wat ze zeggen door die zenuw die daar loopt), dan had toch never nooit het paard het bit geaccepteerd? Dan had je er bij de kleinste ophouding toch afgelegen? Een paard is een vluchtdier, en zelfs bij paarden waar je voor het eerst op gaat zitten en je neemt de teugel aan krijg je alleen de reactie van het opgesloten zijn. En geen pijnreactie.

Vind het heel vaag.

*Edit* Die van mij pakt het bit gewoon vrolijk van mijn hand af als ik hem aanbied.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:52

Miska:dat kan ook te maken hebben gehad met hoe jij een bit hanteerde... Bitloos kun je net zo scherp en soms zelfs scherper inkomen! Het gaat er niet om wat je gebruikt, wel hoe je het gebruikt! Wie dat niet ziet heeft volgens mij meer plaat voor zijn kop dan wie jij beschrijft..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:53

Miska schreef:
Als mensen nu niet gaan nadenken en inzicht krijgen over de impact van een bit, dan weet ik het ook niet meer!
Dat sommige mensen nog meer bevestiging nodig hebben, die zijn in mijn ogen méér dan onbewust en hebben een bord voor hun kop!
Sorry dat ik het zeg hoor, maar waarom is het zo moeilijk om verandering aan te brengen ter welzijn van je paard, door hem een plezier te doen en geen pijn meer te geven? Verward

En waarom een paard nog een bit accepteert?
Mijne houdt de kaken echt stijf op mekaar hoor, als ik het bit voor zijn mond houdt.
Ik moest er in het verleden echt een vinger tussen proppen en dan nog met moeite kreeg ik de mond open.
Mijn andere paard nam het wel aan, maar trok meteen een bek van dit vind ik niet prettig en ontblootte de tanden met zijn hoofd schuin trekkend!
Dat zijn dan redelijk duidelijke aanwijzingen, maar als je onbewust door het leven gaat, dan merk je de kleine subtiele aanwijzingen niet op nee!

Maar een paard accepteert het omdat hij zoveel onvoorwaardelijke liefde bezit, gehoorzaamt omdat hij onder die pijn uit wil.
Als jij een ijzeren draad door je bek gesnoerd krijgt en iedere keer als je niet doet wat er van je verlangt wordt, krijg je er een ruk aan die pijn doet, wat doe je de volgende x dan?
Of je gehoorzaamt om onder die pijn uit te komen of je gaat in protest om onder die druk uit te komen!
Heb je wel eens in de ogen van een paard gekeken op zielsniveau?
Trieste blikken van hier tot Tokio en terug of een hoge dosis frustratie en angst!

Is het nou zo moeilijk om te accepteren dat het gewoon schadelijk is?
Blijkbaar gaan de sceptici liever met het oude vertrouwde kudde-gedrag mee, staan nog teveel met hun ego in verbinding, zien het paard niet als een zielsmaatje, maar als een gebruiks voorwerp dat maar heeft te gehoorzamen ter wille van het ego omdat de mens zichzelf zo nodig moet bewijzen en zo graag wil presteren!

Ik vind het een grotere prestatie om bewust om te gaan met je dier en het hem zo aangenaam mogelijk te maken omwille van het dier en niet voor jezelf!
Ik hoop echt dat mensen hiervan bewust worden en gaan nadenken!
Ik heb geen onderzoek nodig om me te laten vertellen dat een bit niet prettig voor je paard is en dan druk ik het nu nog mild uit, maar ik luister naar mijn paard en heb het verschil wel opgemerkt van bit naar bitloos!

Het gaat om je eigen bewustwording!

Waarom ik niet ga nadenken na dit onderzoek? Het is zeer onpressioneel beschreven, er is alleen getrest met een stang en ook nog eens uitgevoerd door iemand die van nature een afkeer van bitten heeft. Tja, in mijn ogen niet echt betrouwbaar.

Wie zegt dat (bv) mijn paard pijn heeft, ze paard pakt het bit gewoon aan en ik hoef er ook nooit aan te gaan lopen sjorren ofzo. In mijn ogen gewoon aangenaam. Geen trieste blikken van hier tot tokio en weer terug.
Natuurlijk worden ze ook vaak verkeerd gebruikt maar ja, het zal er bitloos ook niet altijd even aardig aan toe gaan.

Maar goed, dit onderzoek stookt het vuurtje tussen bitgebruikers en niet-bitgebruikers weer lekker op.

Wat je zegt over zielsmaatjes etc vind ik nogal belachelijk.... Alsof je je paard alleen ziet als zielsmaatje als je er geen bit in hangt Clown En mijn ego hoeft zich niet zo nodig te bewijzen. Ik rijd gewoon lekker recreatief, met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:59

Kan er niks anders over zeggen dat een en al kortzichtig zooitje is...

Ik heb zulke zielige paarden hier staan... staan dagelijks met tranen in de oogjes...
Ik heb regelmatig bitloos gereden en merk totaal niet! dat het paard dan bijv met meer ontspanning loopt.

merk je dat wel... dan trek ik daar 1 conclusie uit... leer die klauwen van je eens stil houden en leer verdorie eens op je zit rijden.
Ja helaas zie ik dat maar weinig gebeuren (al denken mensen zelf van wel), dus kan me voorstellen dat het voor deze paarden een verademing is.
Maar dat ligt dan niet aan het bit, maar aan de gebruiker...

ow ja, niet alle reacties gelezen... dus als mensen nu de schoen aantrekken... jammer

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:01

runningkawa schreef:
Kan er niks anders over zeggen dat een en al kortzichtig zooitje is...

Ik heb zulke zielige paarden hier staan... staan dagelijks met tranen in de oogjes...
Ik heb regelmatig bitloos gereden en merk totaal niet! dat het paard dan bijv met meer ontspanning loopt.

merk je dat wel... dan trek ik daar 1 conclusie uit... leer die klauwen van je eens stil houden en leer verdorie eens op je zit rijden.
Ja helaas zie ik dat maar weinig gebeuren (al denken mensen zelf van wel), dus kan me voorstellen dat het voor deze paarden een verademing is.
Maar dat ligt dan niet aan het bit, maar aan de gebruiker...

ow ja, niet alle reacties gelezen... dus als mensen nu de schoen aantrekken... jammer

Ik vind het iedere keer weer knap hoe je het omschrijft... de volgende keer wacht ik gewoon op jou en zeg ik dat ik het er mee eens ben, scheelt mij een hoop onnozel gezever Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:01

wizewo schreef:
Ik blijf bij mijn stelling, ieder werktuig is zo goed als de handen die het vast hebben.

dit is het enige waar het om draait, als er zoveel narigheid in een paardemond moet hangen, zou je je af kunnen vragen of je wel goed bezig bent en of er geen andere manieren zijn. Kom ik toch weer op het feit dat dit bij velen het om andere belangen gaat; winnen, prestatie, geld en eigen gewin en niet het belang van het paard wat voorop staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:05

Hahaha appie... zag dit topic niet eerder Lachen

Mijn tenen krullen ook als ik lees, mijn paard is sterk moet ik er een pelham inhangen oid

nee, je moet leren rijden denk ik dan... de schuld bij jezelf zoeken en stoppen met fitnessen, dat doe je op de sportschool, niet op een paard.
Maar goed, dat mag je in dergelijk topic niet zeggen... dan ben je te recht door zee Lachen

Maar daarom zijn bitten niet slecht... maar de gebruikers die niet nadenken waarop een paard doet wat hij doet

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:23

Op zich is het natuurlijk nooit verkeerd om je bewust te worden wat je allemaal in de paardenmond kan uitrichten. Wat dat betreft is het een heel aardig onderzoek. Alleen jammer dat het niet gedaan is door een neutrale instelling. Ik heb toch het idee dat het geheel ietwat is gekleurd door de persoonlijke voorkeuren...

Neemt niet weg dat je altijd voorzichtig dient te zijn met je paard, zijn mond, lijf en geestelijke toestand. Daar heb ik geen onderzoeken voor nodig. Kijk idd het paard in de ogen en hoe je paard reageert als je met een halster of hoofdstel aankomt. Dat moet al heel wat kunnen zeggen over wat het paard vind dat je met hem uitspookt.

Wat dat betreft heb ik toch wat moeite met de pijn die een bit zou kunnen geven. Als ik kijk naar hoe hysterisch een van de paardjes reageert op iets simpels als een wormenkuur. Dat smaakt alleen maar vies en toch ze weigert er pertinent haar mond voor open te doen. Voor een bitje doet ze haar hoofd omlaag en opent ze zelf haar mond (de andere paarden reageren beslist minder heftig op een wormenkuur, het ligt dus niet aan de manier waarop ze worden toegedient). En zo is een kennisje een jong paard aan het inrijden. Dat dier vreet zo ongeveer het hele hoofdstel, inclusief bit op als ze het voor de neus houdt. Ik weet het niet...

Al met al is mijn conclusie; nuttig om te weten wat een bit kan aanrichten en voor mij een extra stimulans om te letten op mijn teugelvoering, met en zonder bit overigens. Maar om nou direct die bitjes de plomp in te gooien...nee.

Oja, ik rij geen wedstrijden, alleen puur recreatief. Winnen hoef ik dus niet zo en rijk werd ik er al helemaal niet van...Ja, van binnen, gevoelsmatig, als er weer eens twee bokken staan te klooien omdat ze allebei in het halster willen...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:28

Er staat dat de testen werden gedaan met een DRESSUURSTANG. Dat vind ik nog iets anders dan een gewoon ergonomisch BIT.
Ik denk niet dat je dit met elkaar moet vergelijken Bloos .

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:29

Ik heb zowel bitloos als met bit gereden en men, noodgedwongen alleen met bit, aangezien ik nog geen minishetland kopstuk met oogkleppen heb kunnen vinden wat bitloos is. Ik men met een liverpool, omdat ik merk dat mijn pony's daar ontspannender mee lopen dan met een trens.

Mijn idee is dat de druk bepaalt wordt door de hand van de menner/ruiter. Als ik men, blijft de schaar gelijk aan de mondspleet, in de foto's bij het onderzoek, mis ik een hoofdstel, ik heb nog nooit een paard zien lopen met een los bit in zijn mond, een keer de mond open en weg is het bit, en ik zie een continue druk, waarbij de scharen een hoek van meer dan 90 graden op demondspleet maken, terwijl de maximale hoek in de mensport op 45 graden gehouden wordt. Dus ik stel mij dan ook de vraag in hoeverre is dit onderzoek maatgevend voor de gemiddelde ruiter die wel nadenkt bij wat hij doet. In de mensport wordt er heel duidelijk bij benoemd dat de druk binnen dit onderzoek met mennen, pas gehaald wordt als je de leidsels in het onderste leidseloog hebt, en ik heb nog nooit iemand zien mennen met de leidsels in het onderste leidseloog, zal vast wel gebeuren maar is ver in de minderheid.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:30

poes schreef:
Miska:dat kan ook te maken hebben gehad met hoe jij een bit hanteerde... Bitloos kun je net zo scherp en soms zelfs scherper inkomen! Het gaat er niet om wat je gebruikt, wel hoe je het gebruikt! Wie dat niet ziet heeft volgens mij meer plaat voor zijn kop dan wie jij beschrijft..

Allebei mijn paarden hebben een mondgebrek waardoor een bit erg storend in de mond is en als ik niet naar mijn paard geluisterd had, was ik er nooit achter gekomen!
Natuurlijk is het ook wie het bit hanteert, maar als een kleine druk al een behoorlijke impact heeft hoe vriendelijk ben je dan?
Als er zoveel bitwerk in de mond gehangen moet worden, om hulpen door te kunnen geven of op zo'n manier je paard onder controle moet zien te houden, heb je wel een flink communicatie probleem of je kunt gewoon niet rijden!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:33

Wie heeft het over zoveel bitwerk, volgens mij rijden alle mensen die net gereageerd hebben gewoon op een simpel trensje Verward

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:34

[quote="Miska
Allebei mijn paarden hebben een mondgebrek waardoor een bit erg storend in de mond is en als ik niet naar mijn paard geluisterd had, was ik er nooit achter gekomen!
Natuurlijk is het ook wie het bit hanteert, maar als een kleine druk al een behoorlijke impact heeft hoe vriendelijk ben je dan?
Als er zoveel bitwerk in de mond gehangen moet worden, om hulpen door te kunnen geven of op zo'n manier je paard onder controle moet zien te houden, heb je wel een flink communicatie probleem of je kunt gewoon niet rijden![/quote]

En wat voor gebrek hebben die allebei?

En vooral, hoe(en wie) heeft dit veroorzaakt?

Ik blijf er ook bij, ELK tuig wat je je paard omhangt, kan een wapen zijn in de verkeerde handen.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:43

ik veroordeel geen mensen. Of je nou met of zonder bit rijdt. Bij dit onderzoek moet je je wel realiseren dat de initiators ervan een statement willen maken, HUN statement wel te verstaan. Zij hebben naar alle waarschijnlijkheid een grote vinger in de pap gehad mbt de omstandigheden, voorwaarden en materialen (lees paarden) die gebruikt en ingezet zijn. Zo'n onderzoek is NIET objectief. Daarmee zeg ik enkel iets over dit onderzoek niet over hoe ik over een bit denk.
Ik denk wel dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat het bit zo enorm veel pijn doet dat je over mishandeling kunt spreken. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat mijn paard vrolijk haar bit vastpakt en er vervolgens met een zeer tevreden uitdrukking op gaat kauwen. Dat heeft niks te maken met het accepteren van pijn want elk paard reageert op pijnimpulsen die hem zwaar ongerief brengen.
Bij een normaal en fatsoenlijk gebruik van een normaal bit geloof ik niet in die helse pijnen die in het onderzoek worden beschreven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:49

Voor degene die menen dit onderzoek aan de kant te kunnen schuiven, omdat het wat Russisch is opgezet:

Er zijn meer mensen met dit onderwerp bezig

Citaat:
ABOUT DR. ROBERT COOK, FRCVS.,PhD.

Robert Cook, FRCVS., PhD., Professor of Surgery Emeritus of Tufts University, Massachusetts, is a veterinarian who, for most of his career since graduating from the Royal Veterinary College, London, in 1952, has been a faculty member of clinical departments at schools of veterinary medicine in the UK and USA. He is the author of two books for horsemen, Specifications for Speed in the Racehorse: The Airflow Factors, and Metal in the Mouth: The Abusive Effects of Bitted Bridles. He has also produced a videotape Selecting Racehorses Using the Airflow Factors. His research has been focused on diseases of the horse's mouth, ear, nose and throat, with a special interest in unsoundness of wind, the cause of bleeding in racehorses, and the harmful effects of the bit method of communication.

Cook has published nearly a hundred articles in scientific journals and many articles too in horsemen's journals. These articles incorporate contributions to knowledge which have benefited the horse and been of practical value to horsemen and equine practitioners. But he believes that the work he has done since 1997 to investigate the bit method of communication in the horse and to validate the Bitless Bridle is now doing more for the welfare of both horse and rider than anything he has done previously. It is helping horsemen in all disciplines of equitation to achieve improved performance. The horse's mouth is one of the most sensitive parts of its anatomy. The application of pressure to a steel rod inserted in this cavity inflicts unnecessary pain and frightens a horse. Fear initiates a flight or fight response (bolting or countless forms of resistance). In addition, putting a bit in the mouth of a horse that is about to run, is akin to putting a muzzle on a horse that is about to eat. A bit is contraindicated, counterproductive and, in the wrong hands, potentially cruel. His research has shown that the bit is responsible for over a hundred behavioral problems. Cook is happy to endorse the Bitless Bridle as a preferable alternative to the Bronze Age technology of the bit.

The Bitless Bridle provides a method of communication that is safer, more humane, and more effective than the bit. By comparison with traditional bitless bridles, it is happier than a hackamore, better than a bosal and smarter than a sidepull. All these depend on the application of pain or the threat of pain, whereas the Bitless Bridle is painless. With a subtle but simple system of two loops, one over the poll and one over the nose, the Bitless Bridle provides the rider with effective communication through the ability to apply gentle and painless pressure to either the whole of the head (slowing and stopping) or half the head (steering). And where the head goes, the horse follows. Cook thinks of this head-hug signalling system as providing what he calls a benevolent headlock. He considers it to be the best thing to have happened to the horse since man first placed metal in its mouth, 6000 years ago. It outstrips the invention of the stirrup in terms of benefits, as the stirrup was solely for the benefit of man, whereas the Bitless Bridle benefits both man and horse.

We invite you to read the material presented on this website and learn more about what the Bitless Bridle can do for you and your horse.

You may contact Dr. Cook emailadres en tel.nr. op zijn website http://www.bitlessbridle.com

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:51

Arabesk schreef:
Voor degene die menen dit onderzoek aan de kant te kunnen schuiven, omdat het wat Russisch is opgezet:

Er zijn meer mensen met dit onderwerp bezig

Ik ben niet tegen bitloos, dat vooropgesteld.

Maar Dr Cook verkoopt zelf bitloze hoofdstellen.

Ook dit onderzoek is dus niet objectief.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:53

Miska schreef:
Als er zoveel bitwerk in de mond gehangen moet worden, om hulpen door te kunnen geven of op zo'n manier je paard onder controle moet zien te houden, heb je wel een flink communicatie probleem of je kunt gewoon niet rijden!

Bij een mondgebrek kan bitloos inderdaad de enige oplossing zijn, en dan is het goed dat daarnaar luistert Ja
Kleine druk op een crossrope bridle, bosal, touwhalster of hackamore hebben OOK een behoorlijke impact, dus dat is niet anders dan met bit...
Ongeacht het middel dat je gebruikt, moet je zo licht mogelijk blijven en het paard enkel die druk laten voelen die hij zelf in je handen legt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:57

@ Mindfields

Mijn ene paard heeft een achtergebleven wolfskies onder de huid, die alleen operatief verwijderd kan worden, waar het bit steeds tegen aankomt als je druk geeft.
Die kosten worden voor mij gewoon te hoog en zonder bit is het ook opgelost.
Tijdens het rijden heel vervelend op 1 kant en met het hoofd gooien, bit niet meer in de mond willen hebben en kaken stijf op elkaar houden.
Mijn andere paard heeft overbeet in de kiezen waardoor de bewegingsruimte zeer beperkt wordt en heeft zo'n aversie gekregen tegen het bit doordat hij pijn had, zijn rug wegdrukte en niet te rijden was.
Na de behandeling van de tandarts onder verdoving hebben ze meer dan 2 cm kies aan de voorkant en aan de achterkant aan beide zijden weggeslepen.
Als ik dit niet onderhoudt kan mijn paard dood gaan omdat hij op een gegeven moment zijn mond niet meer open kan doen om te eten.

I rest my case!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:58

@ arabesk: een beetje gezonde achterdocht tav onderzoeken is nooit verkeerd. Ook al bevestigd het onderzoek jouw gevoelens erover. Als Iemand die nav een "ondezoek" of artikel spullen probeert te verkopen is er toch in behoorlijke mate sprake van belangenverstrengeling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:00

hij is bitloze hoofdstellen gaan verkopen nadat hij conclusies uit z'n onderzoeken is gaan trekken om een alternatief te bieden Knipoog