Wat zijn dit voor bitten *pas op zielig!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Wat zijn dit in godsnaam voor bitten *pas op zielig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:43

Tsja, het is echt zo. Enkel of dubbelgebroken half cheeck trens, een halve kneveltrens zeg maar. Soms ook met rubber of leer omkleed. Onze koerspaarden (en dat zijn er nogal wat...) hebben nooit op iets anders gelopen dan dat.

@suleilitha; niet elke draver is makkelijk nee. Helaas Haha! Mijne was er ook zo een, vreselijk heet (zie je wel op de foto's in mijn profiel), liep altijd met de mond open en vreselijk gestressed tijdens koersdagen. Die heeft dus ook niet lang gekoerst. Point daarentegen (even oud, beide als jaarling aangekocht) doet alles op zijn sloffen. Doet niet meer dan nodig is, maar als ie moet koersen danst ie over de baan.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:43

suleilitha schreef:
Een doodgewone trens kan in onervaren handjes ook al levensgevaarlijk zijn. Mensen die dravers hebben en ermee koersen, weten wel waar ze mee bezig zijn!!!

Jááá, en dat is het hem nou juist! Ze weten véél te goed waar ze mee bezig zijn!
En omdat ze zo goed weten waar ze mee bezig zijn gaan ze grijpen naar dit soort middelen. Je gaat mij niet vertellen dat die huis-tuin-en keuken ruiter zijn paard zal optomen met dit....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:45

Tsja, daar verbaas je je over. Mensen die gewoon recreatief rijden en een keer iets zien en denken dat dat de oplossing is voor een probleem. Maar dat is het niet. Je verdoezelt het, je probleem is er nog steeds.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:45

ligt eraan welke hulpmiddelen en waarom
een kousje om te zorgen dat een paard met zijn tong zijn eigen luchtpijp niet afsluit en dus niet halverwege een koers dood neervalt, dan zeg ik prima
zolamg het kousje niet te strak of te los word gebruikt
en een rol om die zelfde reden, prima...maar er zijn ook hulpmiddelen die idd niet zo tof zijn , meeste daarvan zijn in nl ook gewoon verboden ,

maar het valt me weer op dat zodra er onbekende dingen geshowd worden er gelijk gegild en geroepen word dat het allemaal ozo slecht is terwijl degene die dat doen niet eens op de hoogte zijn wat iets is ...en dat is een beetje jammer

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:47

Jep. Maar ik leg graag alles uit hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:49

Citaat:
Jááá, en dat is het hem nou juist! Ze weten véél te goed waar ze mee bezig zijn!
En omdat ze zo goed weten waar ze mee bezig zijn gaan ze grijpen naar dit soort middelen. Je gaat mij niet vertellen dat die huis-tuin-en keuken ruiter zijn paard zal optomen met dit....

Nee, niet met dit maar er zijn ook ware kunstenaars figuurzagers bij, net zolang tot met een onschuldig trensje het bloed in de mondhoeken van een paard staat, ik bedoel maar te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:52

Citaat:
@suleilitha; niet elke draver is makkelijk nee. Helaas Haha! Mijne was er ook zo een, vreselijk heet (zie je wel op de foto's in mijn profiel), liep altijd met de mond open en vreselijk gestressed tijdens koersdagen. Die heeft dus ook niet lang gekoerst. Point daarentegen (even oud, beide als jaarling aangekocht) doet alles op zijn sloffen. Doet niet meer dan nodig is, maar als ie moet koersen danst ie over de baan.

Mooi, dit heb ik op Wolvega ook vaak genoeg gezien dat de ene de andere niet is. Sommigen zijn gewoon zo moeilijk dat je ze niet kunt rijden op een simpele optuiging maar wel supergetalenteerd voor het doel waar ze voor gefokt zijn en ik kan me best voortstellen dat er trainers zijn, die dan naar bepaalde hulpmiddelen grijpen, verder kun je gerust zeggen dat die trainers professionals zijn en dus wel weten wat ze doen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:53

Als ik zulke foto's zie dan denk ik....als je nou zo van snelheid houdt, als je een dier moet optuigen met de halve ijzerwinkel om dat voor elkaar te krijgen dat hij het doet en dat hij ook nog blijft ademen....ga dan lekker motorcrossen. Geldt niet alleen voor de draverij hoor, voor alle takken van de paarden"sport" waar geld of wínnen wínnen centraal staat in plaats van het paard en er van alles uit de kast wordt gehaald om het paard nóg beter te laten presteren of nóg harder te laten lopen. Zoek een hobby waarbij je alleen jezelf lastig valt.
Maar gelukkig zijn er veel echte paardensporters die het tegendeel bewijzen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:57

Gelukkig (of helaas) zit ik lang genoeg in de paardenwereld om de meest getalenteerde trainers naar de meest verkeerde hulpmiddelen te hebben zien grijpen en die dan ook héél verkeerd gebruiken Scheve mond
En nu hou ik op, anders wordt het zo'n 'welles-nietes' discussie en daar heb ik geen zin in Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:00

suleilitha schreef:
Citaat:

Mooi, dit heb ik op Wolvega ook vaak genoeg gezien dat de ene de andere niet is. Sommigen zijn gewoon zo moeilijk dat je ze niet kunt rijden op een simpele optuiging maar wel supergetalenteerd voor het doel waar ze voor gefokt zijn en ik kan me best voortstellen dat er trainers zijn, die dan naar bepaalde hulpmiddelen grijpen, verder kun je gerust zeggen dat die trainers professionals zijn en dus wel weten wat ze doen.

Denk dat je dat wel iets te naïef voorstelt helaas Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:01

Aldewereld schreef:
Gelukkig (of helaas) zit ik lang genoeg in de paardenwereld om de meest getalenteerde trainers naar de meest verkeerde hulpmiddelen te hebben zien grijpen en die dan ook héél verkeerd gebruiken Scheve mond
En nu hou ik op, anders wordt het zo'n 'welles-nietes' discussie en daar heb ik geen zin in Vork

Ooooo, dan kom ik nog maar net kijken Clown Clown Clown al geloof ik niet dat die trainers talent hadden als ze al naar de meest verkeerde hulpmiddelen grepen en ze dan ook nog verkeerd gebruikten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:02

katiavl, dan maar naief...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:02

Goede uitleg, Wendy!

Ik denk dat mensen ook altijd een beetje overweldigd zijn door al dat ijzer. Ook al zit het ijzer niet in de mond ofzo het ziet er meteen heel erg uit. Mensen kijken dan ook niet verder en bovendien hebben ze geen idee waar alles voor dient.

Die eerste foto is ook niet vriendelijk maar daar zijn ook middelen gebruikt die in Nederland niet toegestaan zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:11

Zelfs ik, met mijn beperkte kennis haha, weet dat niet elke draver zo moeilijk is, dat al die hulpmiddelen nodig zijn en voor een belangrijke koers staan ze veel meer op scherp (lees: op krachtvoer, waar door ze extreem heet kunnen worden) dan normaal gesproken het geval is. Ik ken uitgekoerste dravers die op de baan heet waren en erg moeilijk en eenmaal uitgekoerst, ander voer, andere omstandigheden, veranderen in brave gebruikspaarden.
Sterker nog, ik zit al een poos met de gedachte te spelen er zelf eentje aan te schaffen als menpaard.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:27

Vooral ook andere omstandigheden. Ze leveren ook topprestaties, daar hebben ze wel energie voor nodig. Bij het koersen komt wel wat kijken, dus niet raar dat ze daar heet of gestressed van worden.
Maar ze kunnen ook erg verschillen onder zadel of voor de sulky. Ik ken er zeker wel wat die voor de sulky gevaarlijk zijn maar onder het zadel is er niets aan de hand.

Mara goed, weer ontopic Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:04

Aldewereld schreef:
suleilitha schreef:
Bedankt voor je uitleg, WendyBZ!!!!! En niet elke draver is te hanteren op een dubbelgebroken trensje...

Nee, en dan is het goed dat we grijpen naar hulpmiddelen (zoals op de foto) Frusty Lips are sealed

Gelukkig gebruiken de dressuur ruiters ook geen slof,en scherpe sporen.
Je kun mij niet wijs maken.. dat ze dat doen uit liefde voor hun paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:07

Nou, dat heb je goed gezegd, Snackie, ik vind dat ook een hele geruststelling....... Clown

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:12

Foto 1 ziet er pijnlijk uit, maar misschien komt dat meer door hoe hard er aan de teugels wordt getrokken, dan door de dingen die in de mond zitten al zien die dingen er ook pijnlijk uit. Foto 2 lijkt me wat paardvriendelijker dan foto 1.
Maar ik weet niet of ze hier nou echt gemarteld worden, door de mondstukken die ze in hebben.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:27

suleilitha schreef:
Nou, dat heb je goed gezegd, Snackie, ik vind dat ook een hele geruststelling....... Clown

Clown ROFL

Maar je snapt wel wat ik bedoel toch?

TKTG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:29

Wat een overdreven gedoe zeg. Het is ten eerste (zoals al eerder gezegd is) een moment opname. Ten tweede een paard is een paard, en dus geen mens, als wij denken auw, hoeft dat paard dat nog niet te denken? (Hiermee keur ik natuurlijk niet meteen alle bitten, sporen, hulpteugels, enz goed.)
En wat is er mis met geld verdienen mbv paard? Ik hoor niemand roepen dat het schandalig is als Jos lansink, of Jeroen Dubbeldam(Of een andere internationale ruiter) 1e word en een prijs wint? Is dat opeens wat anders? (Paardje laten springen over hekjes, of paardje heeel hard laten rennen? Tong uitsteken )

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:33

Schijnheilig Dit vind BOKT wel zieluuuuugg.
Kijk toch eens naar de gemiddelde ruiter, hoeveel hangen er niet te veel in de bek van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:17

En met geld verdienen aan een paard is ook niks mis mee.
Ik heb vaak jonge paarden na het inrijden verkocht en daar geld mee verdiend, en heb nog steeds geen strafblad aan mijn kont.
Verder wil je al die boktkinderen niet de kost geven die vooraan staan te schreeuwen ZIELIGGGGG terwijl ze op veel te kleine shetjes rijden of rondhobbelen op ponies opgetoomd met bokkebitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:07

WendyBZ schreef:
Leidsels hebben niets met het stellage te maken Knipoog De normale opzet ook niet, die zit tussen de oren door vast aan het tuig. Deze ook alleen deze heeft geen bitje maar een bandje of ketting onder de kin door. Misschien is het beter te zien op deze foto:
http://www.wendyfoto.nl/003.jpg

Een lipkoord zit als ik me niet vergis achter de bitringen langs en over het tandvlees onder de bovenlip.

[edit]
De linkerfoto vind ik geen reclame nee, maar met de rechterfoto is niets mis. Dit is puur een optoming die gebruikt wordt.

De paarden op die foto (uit deze quote) en op die rechterfoto waar jij 'niets mis' mee vindt kijken anders behoorlijk ongelukkig. Walgelijk, al die 'hulp'middelen om een paard te laten presteren zoals de mensen het willen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:09

Tsja, het is maar net wat je wilt zien dan dnek ik. Ik zie een paard dat rustig tussen de kettingen staat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:10

Het ziet er veel indrukwekkender uit, maar het valt alleszins mee. Ik schrik eerder van de dressuur- en springwereld, wat daar aan hulpmiddelen gebruikt wordt. En nee, zelf doe ik aan recreatierijden, draverijen hebben niet echt mijn interesse.