Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:14

topic 3001

bit heeft onzin geplaatst (zoals zo vaak)
Wil je meten moet je dat niet aan de buitenkant doen maar aan de binnenkant...dat hebben ze niet gedan dus onderzoek van niks.

Verder zouden er veel paarden kapotte benen moeten hebben, zeker die in de topsport want die trainen nooit zonder wat om de benen...
Zouden ze dat doen als dat zo slecht is en paarden van tonnen of miljoenen daarmee kapot rijden.... 3x raden

Zelf rij ik nooit zonder bescherming, al meer dan 20 jaar verschillende paarden... de 1e die er last van krijgt moet ik nog gaan rijden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:16

Jolliegirl schreef:
Oke dat is dan jou mening Lachen
mischien moet je eens kijken of je ergens meetapperatuur vandaan kunt halen om te meten hoe warm het onder de pezen word. een temp. van 50 gradne lijkt me zeker niét bevorderlijk.

En ondersteuning..? Heb nog nooit een bandage gezien die ondersteuning gaf.
Ahoewle zo'n peesje ook geen ondersteuning geeft, als er 500 kilo verkeerd opkomt breken ze ook wel

Ondersteuning biedend aan de pezen, dus niet aan het complete paard, anyhow... De temperatuur in de sauna loopt ook hoog op, zitten wij doorgaans graag in om de afvalstoffen sneller uit ons lichaam te doen afvoeren, ze noemen dat ook wel een 'kunstmatige koorts'. Wellicht heeft het bij paarden een soortgelijke werking, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij is dat nog nooit onderzocht. Ik heb het in ieder geval nergens gelezen, dus het is een theorie.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:23

wat maakt het ook uit?

ik bedoel, de mensen die voor het gebruik van bandages zijn die gebruiken ze maar lekker Knipoog

en mensen die er tegen zijn gebruiken ze niet Knipoog

mijn mening is dat het niet nodig is, maar het lijkt me ook niet dat paarden daar problemen van gaan krijgen.
En zodra er paarden problemen mee krijgen kan er een discussie komen Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:26

En ondersteuning kun je dus ook anders opvatten. Als tegendruk...

Als de discussie dan maar mondeling wordt uitgevochten vind ik een discussie niet erg hoor Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:49

Heeft er iemand van de bokkers in deze discussie al ooit een paard gezien dat een letsel heeft opgelopen omdat het bandages droeg? En dan bedoel ik, net als Schimmelig, bandages die goed zijn gedraaid.

Ik ken er geen enkel.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:50

Ik ken wel zat paarden met plekken van peeskapjes Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:53

ook dan zijn ze niet goed aangebracht Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:53

klopt Haha!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:54

ik ben ook tegen het gebruik van bandages zonder medisch nut. Ik ben zoiezo wel vaker tegen dingen die alleen voor de mode op of om een paard zitten. behalve natuurlijk dingen waar ze geen last van hebben. Dekens vind ik ook vrij nutteloos, is gewoon niet beter weten van de mens. ik veroordeel niemand maar ik vind het een beetje dubbel. eerst scheer je zijn haar af en dan leg je er een schapenwollen jas op, dan kan je net zo goed zijn eigen vacht laten zitten.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:54

Okee, maar volgens mij gaat het hier nu niet om dekens, maar om bandages.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:04

manutjuh schreef:
ik ben ook tegen het gebruik van bandages zonder medisch nut. Ik ben zoiezo wel vaker tegen dingen die alleen voor de mode op of om een paard zitten. behalve natuurlijk dingen waar ze geen last van hebben. Dekens vind ik ook vrij nutteloos, is gewoon niet beter weten van de mens. ik veroordeel niemand maar ik vind het een beetje dubbel. eerst scheer je zijn haar af en dan leg je er een schapenwollen jas op, dan kan je net zo goed zijn eigen vacht laten zitten.

pardon? scheer niet iedereen over 1 kam he! Lachen
hier staat er ook 1 onder een deken, en nee die is niet geschoren, en ja die heeft de deken alleen om bij guur weer, dus regen met koude wind.
Ivm longonsteking. en ja deze heeft weinig weerstand.
Zielig? nee, tis zielig als ze hem zonder buitenzetten, dan kan je hem wegbrengen als die ziek wordt.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 01-03-08 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:04

En dat is nogal wat kort door de bocht Manu Lachen
Heeft ook niks met mode te maken.
Voor mij hebben peesbeschermers bijv ook niks met mode te maken... heb geen setjes Lachen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:11

Guinness schreef:
De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.

Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.

Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?

Laat de discussie maar beginnen.

wist je dat nu nog maar Bloos .
toch logisch dat het er heel warm onder wordt, tot zwetend toe.
hebben jullie al hartlopers in de atliek zien lopen met bandages om?? nee toch... alleen als ze problemen hebben.... en ze redden het ook.
Ons paard heeft nooit niets om. En ze red het perfect. We rijden er veel mee, doen verre wandeling van 15 kilometer mee over baan. en nee ze heeft niets van last van haar pezen of dergelijke. Dus ik snap niet waarom ik er zou moeten aandoen. We springen er ook mee tot een meter heel af en toe, en dan doen we eigenlijk ook geen peesbeschermers aan, want ze heeft dit niet nodig. We hebben er wel hoor.
Als ik zou beginnen lopen, zou ik er ook nooit van mijn leven aan denken om iets van versteviging aan mijn benen te doen.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:12

En een cap heb je ook nooit op begrijp ik hieruit?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:14

Nee, en om kort door de bocht te blijven doen: jij weet wat het is als er een straaljager overkomt tijdens het rijden. En een paard niet en als die uit zijn plaat gaat en zich raakt doordat hij binnen de bak van 20x40 moet blijven (en dus niet weg kan zoals in de weide).

Paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Vergelijking gaat meestal niet op. Mensen zijn eigenlijk altijd al bezig met paarden tegen zichzelf te beschermen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:16

runningkawa schreef:
En een cap heb je ook nooit op begrijp ik hieruit?

das wel iets anders he. Het gaat hier over het paard.
Dus jij pakt je paard volledig in (inclusief jezelf dan zeker), want oei wat zou er wel kunnen met gebeuren. Stel voor dat je er niet meer mee rijd, want rijden heeft risico's Bloos
en mijn paard vliegt in weide ook rond zonder iets, dus wat is het grote verschil met een ruiter erop? Er is oke gewichtsverschil en dergelijke, maar een paard gaat niet omdat er een ruiter opzit zijn benen anders gaan zetten.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:18

Mijn paard heeft altijd beschermers om, 3 in 1, peesbeschermers en bandages. Ik heb dat altijd zo met al mijn paarden gedaan en er is er nog nooit een slechter van geworden.
Verder vindt ik het argument dat mensen aanhalen over dat paarden het in de natuur ook niet hebben zo afgezaagd.
Je kunt dat nu echt niet meer vergelijken. Ik heb namelijk nog nooit een paard in de natuur gezien die vrijwillig tussen een hoopje palen rondjes van 20x40 gaat lopen of paarden die in de natuur in een zandbak blijven staan als ernaast een groene wei ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:19

Nee het gaat niet om iets anders, precies hetzelfde
Je beschermt ter voorkoming van.
Gelukkig heb je het niet vaak nodig, maar als je het nodig hebt wel van belang.

Mijn paard vliegt in de weide ook rond, zonder bescherming.
Maar idd, dan heeft hij geen last van mij als ruiter die in een schrik reactie van het paard achter de beweging blijft en hem zo uit balans brengt. Want ja, daardoor gaat hij wel zijn benen anders zetten. Dat is het hem nu net Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:21

charlotvanre schreef:
Dus jij pakt je paard volledig in (inclusief jezelf dan zeker), want oei wat zou er wel kunnen met gebeuren. Stel voor dat je er niet meer mee rijd, want rijden heeft risico's Bloos
en mijn paard vliegt in weide ook rond zonder iets, dus wat is het grote verschil met een ruiter erop? Er is oke gewichtsverschil en dergelijke, maar een paard gaat niet omdat er een ruiter opzit zijn benen anders gaan zetten.

Nee, het gaat om de beperkte ruimte die je een paard bied in de bak. Als een paard op volle snelheid moet draaien omdat de 20x40 bak ophoud, komt daar even wat meer spectakel bij kijken dan wanneer hij zijn onrust in de wei uit kan razen. En dan kan hij zichzelf goed raken. Heb paarden om minder zich helemaal open zien halen...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:21

blacklight schreef:
Mijn paard heeft altijd beschermers om, 3 in 1, peesbeschermers en bandages. Ik heb dat altijd zo met al mijn paarden gedaan en er is er nog nooit een slechter van geworden.
Verder vindt ik het argument dat mensen aanhalen over dat paarden het in de natuur ook niet hebben zo afgezaagd.
Je kunt dat nu echt niet meer vergelijken. Ik heb namelijk nog nooit een paard in de natuur gezien die vrijwillig tussen een hoopje palen rondjes van 20x40 gaat lopen of paarden die in de natuur in een zandbak blijven staan als ernaast een groene wei ligt.

wat heeft nu het lopen in de zandbak te maken met het lopen op een groene wei? wist je dat paarden zonder zadel ook op zandgrond rondlopen?
kan je me dan vertellen waarom je het afgezaagd vind dat paarden het niet aanhebben als ze in wei lopen? Wat maakt voor jou het verschil? Doe jij bandage's om, omdat je het geleerd heb zo te doen? omdat je het mooi vind? omdat je bang bent dat er je paard iets zou overkomen?
Want ik meen te zien dat paarden in wei of die in zandbak loslopen ook scherpe bochten of dergelijke maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:22

charlotvanre schreef:
Er is oke gewichtsverschil en dergelijke, maar een paard gaat niet omdat er een ruiter opzit zijn benen anders gaan zetten.

Ik vind dat eerlijk gezegd nogal een gewaagde uitspraak. Ik vraag me af hoe je aan die conclusie komt. De praktijk leert mij toch andere dingen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:24

Annemeik schreef:
charlotvanre schreef:

Nee, het gaat om de beperkte ruimte die je een paard bied in de bak. Als een paard op volle snelheid moet draaien omdat de 20x40 bak ophoud, komt daar even wat meer spectakel bij kijken dan wanneer hij zijn onrust in de wei uit kan razen. En dan kan hij zichzelf goed raken. Heb paarden om minder zich helemaal open zien halen...

ik heb hier in mijn omgeving nog niemand zien omraken, en ze rijden al zonder. mijn paard maakt met mij ook korte bochten. Maar nooit in een bak, haten we beiden. als ze verschiet kan ze voorruit rennen. Maar evengoed draait ze ze haar 180 graden om om te kijken. en nee nog nooit heeft ze haar verwond. Zot toch om dan iets aan te doen.
Een paard kan nog steeds op zijn eigen benen lopen hoor. ze zijn niet dom

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:25

charlotvanre schreef:
blacklight schreef:

wat heeft nu het lopen in de zandbak te maken met het lopen op een groene wei? wist je dat paarden zonder zadel ook op zandgrond rondlopen?
kan je me dan vertellen waarom je het afgezaagd vind dat paarden het niet aanhebben als ze in wei lopen? Wat maakt voor jou het verschil? Doe jij bandage's om, omdat je het geleerd heb zo te doen? omdat je het mooi vind? omdat je bang bent dat er je paard iets zou overkomen?
Want ik meen te zien dat paarden in wei of die in zandbak loslopen ook scherpe bochten of dergelijke maken.

Ik bedoel alleen maar: iedereen zegt dat het niet natuurlijk is.
Maar in een paddock staan, rondjes lopen in een baan van 20x40. ect is ook niet natuurlijk

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:26

Dus kan je een paard ook niet 100% natuurlijk houden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:26

Mij dus ook Tieneke...
En daarbij ben ik niet zo'n geweldige ruiter dat ik altijd maar perfect mee zit als een paard onverwachts wat doet... misschien dat het hem dat is en andere een geweldige zit hebben? Tong uitsteken

ik heb domme paarden.. Verdrietig