bitloos met hackamore..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ice_baby

Re: bitloos met hackamore..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:31

wauw.. das handig om te weten!!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:37

Merens schreef:
PinkyBubble schreef:
Enig idee waar ik hem zou kunnen kopen of bestellen??

Zowiezo iemand met een site met hackamores??doe maar in me PB Want wil de TS haar topic niet vergallen Bloos!

Ja, mijn site Knipoog http://www.outdoor-riding.nl

Ik heb met Biothane (elke kleur die je wil), onderlegd met neopreen of bont, maar ook de basis versie met touw uit amerika. Alhoewel ik van de laaste er nog maar 1 heb.

En kan je die ook gewoon aan je eigen hoofdstel maken? Of moet je echt nog zon hoofdstel erbij kopen?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:13

Nee hoor, kan je ook aan je eigen hoofdstel maken, als je bakstukken tenminste kort genoeg kunnen.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:10

Mag ik vragen wat nou eigenlijk het wezelijke verschil is tussen een gewone hack met korte scharen en een S-hack? Werkt een S-hack net zo goed en duidelijk als een gewone hack?

Ik heb mijn paard nu drie keer gereden met gewone hack en daar reageerde ze super op. Heb nu ook een S-hack te leen gekregen om te proberen, maar twijfel of dat hetzelfde effect zal hebben. (ga het wel proberen hoor Haha! )

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:32

bij mij werkt het niet zo goed..
omdat er geen kinketting aanzit.
hij hangt wel stiller langs het hoofd maar ik blijf bij mijn oude vertrouwde hack

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:56

Ik heb er wel een kinketting aan (je beslist toch zelf of je een ketting of een riempje gebruikt?). Hij werkt duidelijker dan de gewone, omdat er minder ruis in het signaal zit, omdat hij stabieler hangt. Ik vind het bovendien fijner dat de scharen niet zo langs de mond hangen, ivm drinken buiten e.d.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:15

Ok maar degene waar ik hem nu van geleend heb die zegt dat haar paard er in de winter als ie frisser is er dwars door heen loopt (de S-hack) en dan alleen met gewone hack te rijden is.

Ik denk dat een riempje of kinketting ook nog wel een behoorlijk verschil zal zijn.

Is er ook nog verschil bij de S-hack in de dikte van het ijzer. Een meisje van stal vond deze S-hack behoorlijk dik en zei dat ie daardoor veel minder scherp zou zijn, klopt dat?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:20

De dikte van het metaal maakt voor de werking niets uit. Riempje of ketting inderdaad wel, en de hoogte waarop je hem hangt. Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen of je verschil merkt met de gewone.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:21

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:24

_Mir_ schreef:
Ok maar degene waar ik hem nu van geleend heb die zegt dat haar paard er in de winter als ie frisser is er dwars door heen loopt (de S-hack) en dan alleen met gewone hack te rijden is.

Ik denk dat een riempje of kinketting ook nog wel een behoorlijk verschil zal zijn.

Is er ook nog verschil bij de S-hack in de dikte van het ijzer. Een meisje van stal vond deze S-hack behoorlijk dik en zei dat ie daardoor veel minder scherp zou zijn, klopt dat?

Ik rij mijn merrie in de winter met mijn gewone hackamore met korte scharen omdat die net ff wat scherper is dan mijn S-hackamore.
Als ze heel rustig is (warme zomer) rij ik ook wel met een rijhalster of crosslink (zelfgemaakt).
Sinds kort hebben we er een glüksrad bij voor in de bak of in de zomer, deze heeft van de mechanische bitlose optomingen die ik heb de minst scherpe inwerking doordat de hefboomwerking minder is.

Dikte van het ijzer maakt bij een gewone hackamore niet uit, daar ligt de kracht in de lengte van de scharen.
Bij een S-hack is het materiaal ook belangrijk omdat deze snel meebuigt door de vorm, hij is ook minder scherp als een gewone hackamore omdat de scharen minder lang zijn en daardoor de hefboomwerking minder is.

Een kinriempje of kinketting maakt idd een erg groot verschil, ik rij nu met een ketting met beschermhoesje.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:26

_Mir_ schreef:
En een Glucksrad, kennen jullie dat? Hoe "scherp" is dat? Of hoe scherp kan dat zijn, want dat kun je op verschillende manieren gebruiken.
[HAR] Hackemore, S-hack of Glucksrad?

Afbeelding
scherpst op de neus (dune neusriem)
Afbeelding
minst scherp
Afbeelding
scherp onder de kin (ketting)

Je kunt met de teugels, het bakstuk, de neusriem en de kinriem/ketting van plek veranderen en zo de juiste manier vindt die bij je paard past.
Ik heb er 1tje en vindt het een fijne optoming als moet je pony niet te sterk zijn Knipoog