Sperriem, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: Sperriem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:10

ik rijd sinds kort ook zonder,
en het bevalt me goed,
blijf het ook doen, je paard kan gewoon lekkerder kauwen enzo, en zo verdoezel je ook geen dingen die je met je hand doet..

mag je er ook gewoon mee starten? zonder sperriem? ik zit er aan te denken om het lusje er idd ook af te snijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:17

Zonder lusje mag je starten.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:55

en die kan je er gewoon afsnijden?:)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:26

Ja, gewoon met een scherp mesje voorzichtig erover heen gaan totdat hij eraf komt. :d heb het gisteren nog gedaan bij mijn nieuwe hoofdstel. Wel even wat zwarte schoensmeer eroverheen doen. De binnenkant van het leer is namelijk bruin. Knipoog Het is idd dat als er een lusje aan je neusriem zit, er ook een sperriem door moet. Maar je mag het lusje er wel afhalen en dus zonder sperriem starten Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:31

oke thanx!!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:06

het is mij een keer geadviseerd toen ik in de les kwam zonder neusriem.
Heb toen toch maar een neusriem omgedaan ook met sperriem en sindsdien rijd ik eigelijk niet meer zonder vind het toch fijner rijden.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:25

Ik rij zonder sperriem, al jaren.
Mijn paard schud namelijk als een gek met dr hoofd met een sperriem, en dat is echt niet fijn rijden. Daarbij vind ik het ook niet normaal dat neusriemen zo strak moeten dat het paard zijn mond niet open kan doen, als jij zacht met je hand bent, hoeft zijn mond toch ook niet open???
Mijn aansnoer hangt er ook maar voor jan banketstaaf bij, ik vind hem mooi, maar snoer hem niet aan. Kan net zo goed zonder neusriem rijden dus eigelijk.
Ik vind het iig een slechte zaak als je een neusriem om moet doen, of strakker moet trekken, om je eigen fouten op te lossen.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:19

reed bijna altijd met sperriem, maar heb hem er toch maar afgehaald en ze loopt er net zo fijn op

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:44

Ik rijd altijd met spierriem, het zit niet voor niks aan mijn hoofdstel. Ik doe de riempjes altijd vrij los, snoer mijn paard zijn mond nooit

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:48

ik heb m der aan zitten..
als dr geen een aan zit hoef ik alleen maar om te kijken
en heeft ie zijn tong al over t bit..
overigens zit ie niet erg strak..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:15

Inderdaad als ze hun tong over het bit gooien. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:18

waaom zou je met een sperriem moeten snoeren?
Met een sperriem kan bij mij een paard de mond nog steeds een stuk openen...anders vind ik hem te strak

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:20

bij mij zit hij ook niet erg strak, maar ik heb een hoge brede dressuur neusriem en daar hoort ook een sperriem bij, mijn paard kan gewoon nog knabbelen enzo, maar het helpt me mijn teugel heupen niet al te hard door te laten trekken! ik ben er een voorstander van, als de sperriem je neusriem scheef trekt heb je hem zelf niet goed vast gedaan! overgens paarden houden zeker niet van dingen die klapperen aan hun hoofd, dus te los is ook niet goed! in de bit staat hier een heel mooi artikel over! Cool

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:35

geen sper riem.
een van de eerste keren op buitenrit met mijn verzorgpony heb ik besloten hem er af te halen. omdat ik het idee heb dat hij geen nut heeft voor mijn bit&pony.
kheb een D trens dus die kan zoizo maar heel weinig schuiven en niet eens door de mond worden getrokken dus.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:32

Ik draag bij mijn pony ook een sperriem. Ze opent vaak haar mond ondanks dat ik heel weinig druk geef. Het ziet er zielig uit maar met sperriem valt het minder op. Ik heb eigenlijk wel het idee dat het helpt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:34

Dan vindt ze het bit niet prettig, of heb je toch een minder zachte hand dan je dacht. Hangt het bit wel hoog genoeg? Zeker omdat een sperriem helpt kan het best dat het bit gewoon 1 a 2 gaten te laag hangt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:42

als je een goed passend hoofdstel en goed passend bit hebt, zal het paard echt niet last hebben , als je de sperriem weglaat..

wel als je echter een hardere hand blijkt te hebben, dan dat je zelf dacht... Clown
ik blijf erbij, dat zonder sperriem rijden ( of zelfde geheel zonder neusriem)
een erg goede "test"is om te kijken of je paardje niet onder "druk"staat ( of uit wil)
houdt jou paard dannog zijn mond netjes dicht, gaat niet kantelen etc. heb je het best goed voor mekaar Haha!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:09

_Nann_ schreef:
.....
wel als je echter een hardere hand blijkt te hebben, dan dat je zelf dacht... Clown

....

Of je paard heeft gewoon een gevoeligere mond Verward

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:28

Ik gebruik bij het ene paard geen sperriem, bij de ander wel. Als het niet nodig is dus niet en bij de ander wel omdat die nog wel eens de mond kunnen open doen, dus het heeft wel degelijk nut.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:32

Hmm, ik ben er niet helemaal over uit wat ik er van vind als je een sperriem gebruikt omdat je paard een gevoeligere mond heeft en hem zonder sperriem dus op doet. Nagelbijten / Gniffelen Als hij hem zonder wel op doet en met niet, lijkt het mij alsof hij er wel last van heeft, maar jij het niet wilt zien. Nagelbijten / Gniffelen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:33

Ik rijd zonder sperriem, Gracy loopt prima zo!

Sperriem is een beetje standaard geworden in de uitrusting maar toch vind ik het ondingen. Een sperriem voorkomt het sperren van de mond, maar voor het paard is dit wel het communicatiemiddel en ik vind het buitengewoon triest als je hem dit afneemt door de mond dicht te snoeren.

Excuses als het feit dat het bit stiller ligt, als je bit goed past en op de goede plaats in de mond ligt dan ligt het prima stil, dat er ruiters zijn die het bit door de mond trekken is hun fout, en dan verbloemen het protest van het paard door de mond dicht te snoeren..

Nee sperriem is 9 van de 10keer niet nodig en als het paard de mond extreem spert dan zal dat vast een rede hebben.

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:52

ik heb bitringen om mijn bit zitten dus erdoorheen kan zoiezo niet, ik denk dat die sperriem weldegelijk een taak heeft behalve het sperren v/d mond! en een communicatie middel?! je paard hoort met jou te communiceren als je aan t rijden bent en ik vind het knap als jij de mond kunt zien als je erop zit! (megan_)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:04

Ehm... Nagelbijten / Gniffelen Ik denk niet dat een paard weet dat jij vanaf zijn rug de mond niet ziet. Clown Bovendien communiceerd een paard ook niet bewust met je op die manier. Hij heeft een onprettig gevoel in zijn mond, dus doet hij hem open in de hoop dat dat helpt. Niet om jou iets duidelijk te maken. Clown

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:12

lisjolienbob schreef:
_Nann_ schreef:
.....

....

Of je paard heeft gewoon een gevoeligere mond Verward

gevoeligere mond? zonder riepmpjes?
riempjes zorgen juist voor meer drukpunten op het hoofd..
dus een gevoeliger paard, zal dna alleen maar gestresster worden.. Clown

maargoed, ieder heeft zo zij excuus he Knipoog
en natuurlijk zijn eigen mening...
plus dat elk paard anders is Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:13

_tulpje01_ schreef:
ik heb bitringen om mijn bit zitten dus erdoorheen kan zoiezo niet, ik denk dat die sperriem weldegelijk een taak heeft behalve het sperren v/d mond! en een communicatie middel?! je paard hoort met jou te communiceren als je aan t rijden bent en ik vind het knap als jij de mond kunt zien als je erop zit! (megan_)

via een spiegel in de bak die ze misschien heeft wel Pling, of mensen die er rondlopen of dr lesgeefster als ze die heeft.