[WN] schuurplekken van de pad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Re: schuurplekken van de pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:20

Als je even googled op Mattes western saddle pad, dan vind je wel wat plaatjes. Ik heb hem destijds in Vorstenbosch gekocht. Hij kan overigens ook in de wasmachine mits je speciaal schapevachtwasmiddel gebruikt om ervoor te zorgen dat de huid niet uitdroogt.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:51

ik heb ff in me kast gesnuffeld en ik had nog zo'n coolback pad liggen die heb ik toen bij me zadeel gekregen maar vond hem te dun dus heb ik hem nooit gebruikt.
heb altijd gehoord dat zo'n dunne pad niet goed was voor de rug

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:35

Ja zoveel mensen, zoveel meningen en smaken. De één wil liever een dikke pad en de ander een dunne. Wat is goed?
Ik rij én boomloos én met een (dunne) coolbackpad. En hij loopt er heerlijk onder. Heb een (dikke) airride geprobeerd, maar daar vind ik hem lang zo fijn niet mee lopen. Ik merk echt verschil. Maar zo zal een ander misschien het verschil juist andersom merken...

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:41

maar zou die coolbackpad dan niet te dun wezen voor onder een westernzadel?

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:46

Nor schreef:

Ik heb er ook 2 van, een roundskirt en een vierkant model. Vindt ze erg fijn in het gebruik omdat ze dus in de machine kunnen. Maar, het werkt pas goed als je een ECHT goed passend zadel hebt!

Ik heb een custom made zadel wat is aangemeten op mijn paard in mei (paard dik van het gras en al 4 maanden niet bereden wegens gebrek zadel) wat nu dus mooi te wijd is aan de voorzijde... de coolbackpad werkt nu dus niet goed. Maar ik wacht nog even af wat er gebeurd met mijn paard als het weer mei wordt want dan gaat ie weer 24/7 de wei op. Daarbij is mijn paard nog jong en nog niet geheel in de bespiering.
Momenteel gebruik ik dus de coolbackpad niet maar een build-up pad (tijdelijk dus). Mocht mijn paard niet breder worden c.q. dikker, dan moet ik toch echt mijn zadelmaker vragen mijn zadel aan te passen.

Maar bij een goed passend (en dat is soms best lastig) zadel, kan je best een coolbackpad gebruiken.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:13

Nor schreef:

Ik heb een westernzadel, maar wel boomloos. Ik vind het prima kunnen en wil liever niet meer anders. Maar zoals Sjuutje zegt een goed passend zadel is het allerbelangrijkste. Maar dat staat los van welke pad dan ook. Ik ben van mening dat je een goed passend zadel zelfs zonder pad zou moeten kunnen gebruiken. Maarja, dan wordt hij wel erg snel vuil Rolleyes vandaar een pad.

Maar als je het gevoel hebt dat je een wat dikkere fijner vindt, dan doe je dat toch? Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:17

@SusanW : voor een engels zadel gaat dat misschen op wegens de aanwezige kussens, maar een westernzadel zou ik echt niet zonder een goede pad gebruiken of er moet wel een héél dik schaap onder zitten Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:49

en wat vinden jullie dan van de airride pad want die zijn ook heel dun heb ik gehoord

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:18

De airride is dikker dan de coolback. In elk geval stugger. Bij mijn paard gaf hij wel schuurplekken en dat is nou net wat je niet wilde, toch?

@DD, een goed westernzadel heeft toch een dik schaap aan de onderkant? Knipoog (maar ik ben het met je eens dat er een pad onder 'hoort'.)

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:47

SusanW schreef:
De airride is dikker dan de coolback. In elk geval stugger. Bij mijn paard gaf hij wel schuurplekken en dat is nou net wat je niet wilde, toch?

@DD, een goed westernzadel heeft toch een dik schaap aan de onderkant? Knipoog (maar ik ben het met je eens dat er een pad onder 'hoort'.)

Hee

Even helemaal offtopic, jij doet ook mee met de onderlinge van Paulette komende zondag??? Zag je op de deelnemerslijst staan! Leuk paard heb jij!

Doei Susan G.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:24

Ja, ik doe mee! Dus jíj bent die andere Susan! Grappig. Tot zondag dan!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:55

echt wara neopreen werkt goed in deze
stevig en niet schuren en voor schoonmaken even afspoelen onder d eraan
en misschien niet onbelangrijk ook nog betaallbaar

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:03

Maar neopreen werkt ook weer niet voor alle paarden. Jagger kan daar dus weer niet tegen...
Maar goed ik denk dat het zowieso heel persoonlijk is wat nu het beste voor je paard is. Het zal waarschijnlijk ook veel met de bouw van je paard te maken hebben, of een pad gaat schuren of niet. Jagger heeft een heel korte rug en is ook nog eens overbouwd, dus dan gaat het al vrij snel schuren. Heb je misschien een wat langer paard, met een rechtere rug zal het vast beter gaan.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:38

Hoi Susan,
Mag ik hieruit begrijpen dat je voor je Bob Marshall of Hilason of andere je gebruikt, de coolback gebruikt?
Sharon

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:00

Ja, ik gebruik een Bob Marshall met een coolbackpad.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:07

Hoe is zijn ruggegraat dan na het rijden?
Ik zit nl met een dilemma met mijn BM ik heb net een skito besteld. Omdat ik van vele mensen heb gehoord dat deze het beste is. En mijn Haf pad gewoon te dun is en zijn haren breken ervan af... Dus vandaar dat ik wil weten hoe de ervaringen met de diverse pads zijn.
Heb je misschien een foto van de coolback als ie onder de BM ligt?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:37

Zijn ruggegraat blijft prima met rijden, ik merk absoluut niks van drukkingen e.d. Ik had ook speciaal een airride gekocht om die ruggegraatvrijheid te hebben, maar die ging juist op de schoft drukken, al trok ik hem nog zo goed omhoog voor het rijden. Doordat die wat stugger was, wekte die zichzelf weer naar beneden, tijdens het rijden. Dus ik ben gewoon weer met mijn coolbackje aan het rijden en dat gaat prima.
Ik ben zelf niet bekend met een skito. Die zijn toch speciaal voor een BM? Dat zal dan zeker wel goed zijn verwacht ik.
Ik zal morgen als ik ga rijden een foto maken.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:46

Ja de skito is er speciaal voor de BM.
Ben wel benieuwd naar de foto!
Welke kleur heb je van de coolback? Dat vind ik het leukste aan de coolback juist al die kleurtjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:55

vergeet ook niet dat ruggegraatvrijheid een hoop te maken heeft met de vorm van de rug; een 'geultje' heb je minder 'ophoging' voor nodig als een ruggegraat die er iets opligt/uitsteekt.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 15:56

ik ga een neopreen bestellen en dan zie ik het vanzelf wel zo duur zijn ze niet dus kan altijd proberen Haha!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:12

Dat ben ik met je eens DD! Maar ik vind ook dat een paard met bijv een wat hollere rug en wat meer schoft, helemaal geen gemak hoeft te hebben van een stijve pad met ruggegraatvrijheid. Die gaat dan toch voor en achter wat drukken omdat hij in het midden doorzakt.

shcmarathon: Ik heb de naturelkleur, hoe noem je dat? Beige ofzo. Vind ik gewoon mooi staan. Maar er zijn inderdaad een hoop mooie kleurtjes te verkrijgen!

En Nor, ik hoop dat je pad straks bevalt! Laat het nog eens weten!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:17

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:17

@SusanW : daarom zijn al mijn pad's ook nog eens gecontourd, dus die volgen de rugvorm in holling.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:23

DD, dat is ook een goede oplossing. Ik heb ze zelf niet, maar vraag me dus af, klopt die holling altijd met de paardenrug, of zit daar ook weer verschil in?

shcmarathon, ziet er goed uit! Laat jij dan ook een foto zien, als je hem hebt? Ben heel benieuwd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:25

Zoveel heb je er niet van, dus heel veel verschil zal er ook niet inzitten.
Ik weet wel dat ik bij mijn Swayback pad iig erg veel baat heb met mijn oudere merrie.