zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: zadel te krap, 'ophogen' met een lamsvacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

Kijk als zij zegt dat haar zadelmaker zegt dat haar zadel te krap ligt.. Dan zal een bontje niet helpen.

Als het te wijd ligt (dus te dicht op de schoft). Dan zegt de zadelmaker toch niet dat hij te krap ligt? Scheve mond Snap er niks meer van. Clown Maar als de boom wel te wijd is ga ik met jou advies mee Needje. Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

Ik snap nou niet waarom je een zadel dat te krap is op wilt hogen?

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:17

Nou als een zadelmaker dat zegt, zou ik om een second opinion vragen bij een ander. Een zadel hoort goed te liggen, het liefst gewoon zonder hulpmiddelen. Mij lijkt het ook dat je juist met een bontje eronder het nog krappper maakt, ook al komt het hoger. Zou zoiets eerder onder een iets te ruim zadel leggen.

Een zadel hoort gewoon goed te zijn. Heb dat ook gemerkt aan mijn paard en gelukkig was ik er op tijd bij. Haar rugspier zat helemaal vast, doordat ook mijn zadel te krap lag. Haar rugspier was te breed voor de kamer van mijn zadel. De rugspier is losgemaakt door de fysio, zadelmaker constateerde idd dat m'n zadel te smal was en voelde ook gelijk verschil met een zadel met een bredere kamer.

Mijn advies, ook al is het niet de leukste, koop een nieuw (2e hands desnoods) goed passend zadel en verpest je paard niet.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:18

Kun je de boom van je zadel niet breder laten maken? Dat heb ik met mijn Kieffer wel laten doen en dat kost iets van 25 euro.

edit:ik zie nu dat het zadel waarschijnlijk te wijd is? dan zou ik het niet nog wjder laten maken Tong uitsteken

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:08

Nee, het zadel is niet te wijd maar te krap. Iedereen zegt: koop een nieuw zadel (dat ga ik ook doen), voordat je de rug verpest? Maar heb ik dat niet al gedaan? Ik heb hem toch al verkloot/kapotgereden? Ik heb nu geen idee meer waar ik moet beginnen: DA, second opinion, nieuw zadel, andere maker? :S

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:10

Als het te krap is kun je dus informeren of de boom breder gemaakt kan worden. Dat is relatief goedkoop Knipoog Een nieuwe kan altijd nog (inruilen bij de ruitersportzaak??)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:14

Een paard verdient een passend zadel. punt. een van de laatste dingen om op te bezuinigen. denk aan heel veel moeten lopen met schoenen die niet passen..........

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:26

aleida_thijs schreef:
Nee, het zadel is niet te wijd maar te krap. Iedereen zegt: koop een nieuw zadel (dat ga ik ook doen), voordat je de rug verpest? Maar heb ik dat niet al gedaan? Ik heb hem toch al verkloot/kapotgereden? Ik heb nu geen idee meer waar ik moet beginnen: DA, second opinion, nieuw zadel, andere maker? :S

Als je paard idd last van z'n rug heeft zou ik m sowieso de eerste tijd alleen longeren. Even z'n rug wat rust gunnen.
Evt kan je m misschien een keer lekker los laten werken door een fysio. (kost gem. 50 euro)
En ik zou op zoek gaan naar een ander zadel (hoeft dus niet per se nieuw te zijn).
Welke regio zit je?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:29

ja tegenwoordig kunnen ze een heleboel, zou mooi zijn als je zadel wat breder gemaakt kon worden..
ik zou als eerste dus op zoek gaan naar een andere zadelmaker Ja

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:42

Maar als het zadel te dicht op de wervelkolom ligt, dan is de kamer te wijd, niet te smal. vandaar het advies om het 'op te vullen' met een pad. Maar een zadel hoort gewoon goed te passen. onderleggers zijn alleen maar noodoplossingen en moeten nooit langdurig zijn.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:29

Aan het zadel kan niets veranderd worden, omdat het een erg oud model is.
Is het nodig om een andere zadelmaker te bellen? Ik heb alleen maar positiefs gehoord tot nu toe over hem (het is Labib trouwens).
Needje: Ik woon in NH

Ik vind het zo'n erg idee dat ik misschien zijn rug kaopt heb gereden, en dat hij waarschijnlijk al een tijdje met pijn rijdt..... Ik heb er niets van gemerkt!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:00

Ik ben niet echt weg van een zadelmaker die een blijvende oplossing zoekt in een onderlegger. Héél goede zadelmaker is John Kool. Ik stuur je zijn nummer per PM

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:14

Ik heb zelf mijn opleiding als Master Saddle Fitting Consultant bijna afgerond. Een bontje onder je zadel heeft totaal geen toegevoegde waarde. Het helpt echt niet om een probleem om te lossen. Dus kijk hier alstjeblieft mee uit. Vooral als je paard al gevoelig is door het zadel, dan is het al ver heen.

Je moet hier echt mee uitkijken, voordat het paard nog meer problemen krijgt. Als het zadel echt te krap is, dan zit er niks anders op dan een ander zadel. Je zou je eigen misschien kunnen verkopen of inruilen om de kosten te dekken. Een onderlegger kan een te krap zadel niet passen maken.

Vooral als je paard erg gevoelig is, dan moet je het eerst laten genezen en rusten.

Misschien kan ik iets meer voor je beteken of kan ik je tips of advies geven.

Kijk anders even op mijn site.

http://groups.msn.com/DeKnollebollenhoeve

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:49

De zadelmaker heeft NIET geadviseerd om voor altijd met een bontje te blijven rijden!! Hij had het ook over een nieuw zadel 'op den duur.'

Als het zadel te krap ligt, betekent het dan dat het altijd al zo is geweest? Ik heb eigenlijk niet echt gemerkt dat hij last had, hij heeft geen zadelnijd, en bokt of springt alleen als hij opgefokt is, zeg maar. Als hij rustig is niet. Toch doet zijn rug pijn, heeft hij er de hele tijd doorheen gelopen??

Mischien ga ik voor een boomloos zadel, maar hij heeft wel een hoge schoft...
Chrisss: Ik zal iig even op de site gaan kijken!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:52

aleida_thijs schreef:
De zadelmaker heeft NIET geadviseerd om voor altijd met een bontje te blijven rijden!! Hij had het ook over een nieuw zadel 'op den duur.'

Als het zadel te krap ligt, betekent het dan dat het altijd al zo is geweest? Ik heb eigenlijk niet echt gemerkt dat hij last had, hij heeft geen zadelnijd, en bokt of springt alleen als hij opgefokt is, zeg maar. Als hij rustig is niet. Toch doet zijn rug pijn, heeft hij er de hele tijd doorheen gelopen??

Mischien ga ik voor een boomloos zadel, maar hij heeft wel een hoge schoft...
Chrisss: Ik zal iig even op de site gaan kijken!

Het kan ook zijn dat je paard in de loop der tijd meer bespiering heeft gekregen en dat je zadel daarom niet meer goed past Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:43

ik vind het een heel raar advies. een zadel moet passen, zonder bontje. en ja, een zadel is duur. maar goed dat komt er gewoon bij kijken als je een paard hebt, paarden houden is nou eenmaal niet goedkoop. als je wilt rijden moet je zorgen dat de omstandigheden daarin voor het paard optimaal zijn. met een niet goed passend zadel rijd je imo gewoon niet.

ik vraag me af wat er van het dier wordt als deze bijv. een koliekoperatie moet ondergaan, dat is nl ook duur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:14

als ie zo'n hoge schoft heeft zou ik eens kijken naar een kieffer zadel, vind dat geen superfijne zadels, maar deze zadels hebben een teruggesneden boom , en een zeer ruime kamer,
wat ze ideaal maakt voor paarden met een hoge schoft.
en die oudere kieffers zijn helemaal niet zo duur !

laat een goed zadelmaker eens komen, die je een eerlijk en goed advies geeft.
evt koop je via MP een zadel (neem iemand met verstand vanz adels mee !!)
en laat je m passend maken door de zadelmaker
een kiefferboom kan heel makkelijk verbreed of versmald worden .
beter is natuurlijk gewoon direct zadel te kopen van zadelmaker, maar deze zijn altijd wel n stukkie duurder.

maar goed, bezuinigen doe je maar op dekjes , niet op het zadel...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:51

Citaat:
ik vraag me af wat er van het dier wordt als deze bijv. een koliekoperatie moet ondergaan, dat is nl ook duur.

Volgens mij doet dat er hier niet toe. Ik vind het ook een flauwe opmerking...
De TS vraagt om advies over haar zadel.

Een goed zadel is ook niet per definitie een duur zadel en een dure is niet altijd goed Het gaat er om dat het goed past. Ik heb zelf een tweedehands Kieffer waarvan de boom breder is gemaakt voor mijn paard. Past prima en het was geen duur zadel. Zo hou ik dus geld over (voor bijvoorbeeld een vette rekening van de dierenarts....... )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:01

Een zadel dat te krap ligt, wordt alleen maar krapper door er een bontje/velletje onder te leggen. Hiermee vererger je het probleem m.i.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:53

Jemig, al die reacties van: "en wat doe je nu als hij koliek krijgt, alles is duur, blablabla..."
Kom op he, we zijn niet arm hoor Knipoog
We gaan waarchijnlijk een nieuw zadel kopen, nadat er iemand is geweest van het msfc. Die kan dan ook vertellen of er een otheopaat bij moet komen, en wat er met het zadel moet. Misschien wordt er wel aangeraden om met een boomloos zadel te rijden, zo'n hoge schoft heeft hij nou ook weer niet.
Maar kom op mensen, hou nou op over dat: wat nou als....
Misschien dacht iemand dat we geen geld hadden voor een nieuw zadel? En heeft iedereen dat overgenomen, maar dat is dus niet waar Knipoog

EstherL Dit is allemaal al besproken en een bontje kan wel degelijk iets betekenen, maar het is geen goede oplossing voor altijd. Vandaar mijn beslissing. We bellen een msfc'er, vragen wat er met de rug/het zadel moet gebeuren, en het advies dat we krijgen wordt uigevoerd...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:06

goed zo, blij dat je niet naar een bontje grijpt.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:07

ja idd goed dat je niet naar een bontje grijpt!
een zadel hoort goed te liggen op een blote paardenrug! zonder bontjes dekjes enz..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:57

aleida_thijs schreef:
Jemig, al die reacties van: "en wat doe je nu als hij koliek krijgt, alles is duur, blablabla..."
Kom op he, we zijn niet arm hoor Knipoog
We gaan waarchijnlijk een nieuw zadel kopen, nadat er iemand is geweest van het msfc. Die kan dan ook vertellen of er een otheopaat bij moet komen, en wat er met het zadel moet. Misschien wordt er wel aangeraden om met een boomloos zadel te rijden, zo'n hoge schoft heeft hij nou ook weer niet.
Maar kom op mensen, hou nou op over dat: wat nou als....
Misschien dacht iemand dat we geen geld hadden voor een nieuw zadel? En heeft iedereen dat overgenomen, maar dat is dus niet waar Knipoog

EstherL Dit is allemaal al besproken en een bontje kan wel degelijk iets betekenen, maar het is geen goede oplossing voor altijd. Vandaar mijn beslissing. We bellen een msfc'er, vragen wat er met de rug/het zadel moet gebeuren, en het advies dat we krijgen wordt uigevoerd...

super hoor! wat mij betreft mag iedereen wel zo met zijn dieren en advies omgaan! echt top!

@ shera, ik pak die opmerking erbij omdat ik iets las over dat een nieuw zadel erg duur is. ik heb twee paarden meegemaakt die ingeslapen moesten worden omdat de eigenaar niet kon/wilde betalen, en dat vind ik kwalijk. vandaar die opmerking.