Nikkii_Lisa schreef:Ik gebruik mijn bontje voor lange buitenritten met mijn veelzijdigheidszadel, maar doe er dan meestal geen dekje onder. En als ik er al een dekje onder doe is het echt een hele dunne die alleen mijn zadel een beetje schoonhoudt als ik verwacht dat ze veel gaat zweten.
Pads gebruik ik graag met dressuur, ze nemen goed het zweet op, paard is nooit nat onder het zadel en ze gaan veel langer mee en blijven langer mooi. Ook veel makkelijker te wassen.
Maar een pad én bontje gebruik ik nooit samen, vind ik veel te dik, bovendien zou ik dan niet eens kunnen voelen wat ze van plan is. Je bent dan volgens mij het hele contact met je paard verloren?
*geeft je een hele grote knuffel* precies zoals een bontje gebruikt hoort te worden 
Dat je er niks aan kan voelen betekend niet dat het geen pijn is. Het ene paard gaat al bijna liggen als je er op af komt, de ander houdt zich zo sterk dat er niets te merken is.
Heeft niks met de rug te maken, maar mijn paard heeft doorgelopen met een chip in d'r kogel waar niets van te merken was totdat ze d'r kogel verdoofd hadden en de verdoving uitgewerkt was.
Wat pijn betrefd kunnen we helaas niet altijd van onze vrienden op aan om ons iets te laten merken.
Ik pleit voor onderzoek naar het gevolg van bontjes, pads, dekjes en alle voorgenoemden in combinatie.