pads en bontjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: pads en bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:17

Woogy schreef:
okay dan duidelijk Knipoog
valt mij op...ik gok(gezien foto's op HAW en op de EMAM fora) dat ongeveer de helft tot drie kwart van de bokkers pads+bontjes gebruikt...maar er wordt niet geantwoord waarom...

Dan krijg ik mijn singel niet eens meer vast *LOL*
Geef mij maar een simpel dun dekje, vind ik meer dan zat.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:03

verwijdert.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:28

Ik ben het er niet over eens dat een paard geen blijvende schade ervan kan ondervinden.
Mijn paard heeft korte tijd een drukkinkje gehad en het lijkt mij dat daar toch onderhuids lidtekenweefsel door ontstaat(witte plukken haar op de schoft).
Lidtekenweefsel zit eigenlijk altijd in de weg vooral op plaatsen als de schoft, rug en singelplek.

Ik vraag me af of bontje tussen dek en zadel onderhuidse drukkingen maakt die van buitenaf nog niet te zien zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:35

Woogy schreef:
Ik ben het er niet over eens dat een paard geen blijvende schade ervan kan ondervinden.
Mijn paard heeft korte tijd een drukkinkje gehad en het lijkt mij dat daar toch onderhuids lidtekenweefsel door ontstaat(witte plukken haar op de schoft).
Lidtekenweefsel zit eigenlijk altijd in de weg vooral op plaatsen als de schoft, rug en singelplek.

Ik vraag me af of bontje tussen dek en zadel onderhuidse drukkingen maakt die van buitenaf nog niet te zien zijn...

als je zadel gewoon goed ligt, en je hebt een zadelvormig bontje, denk ik het wel, je zadel ligt als het ware op een rand, waar jij dan weer op gaat zitten, dus hij lijkt me wel dat dat druplekken gaat geven Ja bij mij was het een versteviging bij haar schoft, verder lag het zadel erop, dus geen randen, dan kan het voor nood niet zoveel kwaad denk ik.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:41

ik ga geen uitingen doen of het bij kort gebruik kwaad kan ja of de nee, maar ik denk dat het toch wel huid en spier kneuzingen en blauwe plekken kan geven...net als schoenen met teveel voering heb je blauwe enkels...alleen bij paarden zie je het niet door de kleur van het haar.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:41

ik gebruik altijd pads omdat die gewoon mooier blijven na het wassen en langer meegaan Haha!

een bontje heb ik indertijd aangeschaft voor het springen (om mijn nog niet altijd zo goede houding en gebonk wat te dempen) Knipoog en dat dus iets vriendelijker vind voor mijn paard zo'n "schokdemper"

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:39

@ diesel, ik had voor mijn paard een passend zadel gekocht bij een goede dealer, flinke prijs maar goed, als het past maakt me dat niet uit. poosje mee gereden (achteraf nog een geluk dat we winterstop hadden ivm slechte en niet verlichte bak), en toen de zadelmaker laten komen om de vulling eens te controleren. bleek dat het zadel veel te smal was! mijn paardje liep braaf zijn trainingen en buitenritten, niemand die het ooit gezien of gemerkt heeft, en ik heb dat dier al zijn hele leven en zie álles aan hem.
hij liet dus niets merken, ondanks dat het oncomfortabel geweest moet zijn. hij bleef gewoon zijn best voor me doen, ook al ging dat onbewust ten koste van zichzelf.
had ik die controle niet gedaan, dan had ik dus gereden met dat zadel tot er wel iets te merken was. het feit dat je niets ZIET wil niet zeggen dat er ook niets IS.

je paard is in vele zaken een uitstekende graadmeter, maar reken niet onbeperkt op hem. het doorzien en lezen van een paard is niet gemakkelijk, en daarbij laat een paard zich soms gewoon niet volledig zien, dat zit nou eenmaal niet in zijn natuur. zwakte betekent roofdiervoer, pijn laten zien daarmee ook.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:59

Ik gebruik mijn bontje voor lange buitenritten met mijn veelzijdigheidszadel, maar doe er dan meestal geen dekje onder. En als ik er al een dekje onder doe is het echt een hele dunne die alleen mijn zadel een beetje schoonhoudt als ik verwacht dat ze veel gaat zweten.
Pads gebruik ik graag met dressuur, ze nemen goed het zweet op, paard is nooit nat onder het zadel en ze gaan veel langer mee en blijven langer mooi. Ook veel makkelijker te wassen.
Maar een pad én bontje gebruik ik nooit samen, vind ik veel te dik, bovendien zou ik dan niet eens kunnen voelen wat ze van plan is. Je bent dan volgens mij het hele contact met je paard verloren?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:18

@ merrieveulen; ik weet dat je niet altijd alles merkt als eigenaar, paarden zijn sterke dieren die zeker niet altijd laten merken dat er iets mis is.
Daarom wordt het zadel én haar rug ook zeker 2 keer per jaar nagekeken. En tot op heden heeft ze echt nergens last van. De laatste keer dat haar rug werd nagekeken stond ze heerlijk te genieten Lachen
Daarbij zoals ik al eerder zei; ik gebruik het dusdanig weinig en met lange tussenpozen tussen het gebruik dat het eigenlijk een wonder is als ze er last van krijgt. Dan zou ze daar al gevoelig op moeten zijn, en dat is ze iig niet!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 17:18

Nikkii_Lisa schreef:
Ik gebruik mijn bontje voor lange buitenritten met mijn veelzijdigheidszadel, maar doe er dan meestal geen dekje onder. En als ik er al een dekje onder doe is het echt een hele dunne die alleen mijn zadel een beetje schoonhoudt als ik verwacht dat ze veel gaat zweten.
Pads gebruik ik graag met dressuur, ze nemen goed het zweet op, paard is nooit nat onder het zadel en ze gaan veel langer mee en blijven langer mooi. Ook veel makkelijker te wassen.
Maar een pad én bontje gebruik ik nooit samen, vind ik veel te dik, bovendien zou ik dan niet eens kunnen voelen wat ze van plan is. Je bent dan volgens mij het hele contact met je paard verloren?

*geeft je een hele grote knuffel* precies zoals een bontje gebruikt hoort te worden Haha!

Dat je er niks aan kan voelen betekend niet dat het geen pijn is. Het ene paard gaat al bijna liggen als je er op af komt, de ander houdt zich zo sterk dat er niets te merken is.
Heeft niks met de rug te maken, maar mijn paard heeft doorgelopen met een chip in d'r kogel waar niets van te merken was totdat ze d'r kogel verdoofd hadden en de verdoving uitgewerkt was.
Wat pijn betrefd kunnen we helaas niet altijd van onze vrienden op aan om ons iets te laten merken.

Ik pleit voor onderzoek naar het gevolg van bontjes, pads, dekjes en alle voorgenoemden in combinatie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:44

Bij mijn vorige zadel gebruikte ik een pad en een bontje, omdat het net te wijd was voor mijn paard en we de hoop hadden dat ze er 'nog in zou groeien'...
Helaas is dat niet gelukt en heb ik een ander zadel moeten kopen, daarbij kunnen gelijk de dikke pads en bontjes de deur uit, wat bij dit zadel zitten die alleen maar in de weg! Knipoog

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:46

ik heb zon bontje wat nep is dus zonder vulling aan de onderkant, ik vind het erg chique staan!!!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:35

Ik rijd niet (meer) met bontjes..heb een nieuw passend zadel.
Pads heb ik wel...

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:45

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Een goedkoop excuus voor een niet passend zadel trouwens.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:46

Ik heb overigens wel zo'n schapenvacht drukverdeler, maar gebruik hem nooit aangezien ik er de kracht niet voor heb om m telkens te wassen. Werkt wel erg goed trouwens met warmte afleiden (als je geen dikke pad eronder legt natuurlijk Knipoog ).
Wil graag een bontsjabrak hebben, voor wanneer pony net geschoren is, maarja. 150 eurie he Knipoog

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:50

En mijn laatste toevoeging; dat wetenschappelijk onderzoek is wel eens gedaan, heb er al eens een stuk over gelezen aangezien dit niet ht eerste topic is tegen bontjes. Zal t even opzoeken.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:55

ik heb ook gewoon een dun dekje Haha! volgens mij bestaat er ook een dekje waar een bontje bij de schoft zit, of er helemaal omheen Tong uitsteken

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:24

ja je hebt (bij vitalhorse in de aanbieding)
een sjabrak en voor het zadel zit een bontje

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:58

ik geloof best dat dit niet het eerste topic erover is, maar ik vraag me gewoon zo sterk af of mensen überhaupt wel nadenken voor ze iets kopen voor hun paard. Althans klopt deze uitspraak ook niet, aangezien er zat zijn die het kopen voor zichzelf omdat ze het mooi vinden, een paard er niet over kan oordelen en niet kan vertellen dat het niet echt lekker zit...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:01

ach, zo is het met dekens ook. hoeveel paarden zie je niet met kaalgeschuurde schouders? 'ja maar het is niet open, dus niets aan de hand'... nee de huid en onderliggende zachte weefsels, die hebben te lijden. maar goed wat je niet ziet is er niet toch? je steekt gewoon je kop in het zand en vraagt je niet af wat die krachten doen, die toch sterk genoeg zijn om je paard kaal te krijgen.

nee, een deken, dekje, bontje of wat dan ook moet vooral leuk zijn, in de mode, een bekend merk ,en een fijne kleur. heb je dat allemaal, dan kán je evt. naar de pasvorm kijken maar dat is niet echt nodig, bovendien is het al moeilijk genoeg om iets te vinden wat aan alle eerder genoemde criteria voldoet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:12

dat zie je helemaal goed, alleen je mist ene puntje...wat een ander heeft moeten we allemaal hebben natuurlijk Knipoog
Bah de meid die altijd zegt dat ze een bontje gebruikt omdat zij wat zwaarder is...zag d'r paard vandaag bruin plassen. Liggen die nieren van een paard niet vlak achter het zadel? Is het niet beter dat de meid gewoon ene kilo of 20 kwijt slijt inplaats duur bontjes en dekjes en padjes en bandages te kopen?

Trouwens..ik weet niet wat ik persoonlijk bezwaarlijker vind, bontjes of bandages...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:02

Die bontjes zijn net als een aantal jaar geleden met de ACTION gelpads(en alle varianten daarop) een mode grill.
Ze zijn er immers niets voor niets in allerlei kleuren.

Ik zie ze bij mij op stal ook en dan zie ik gelijk zadels die 20 cm hoger liggen en schoftjes die half afgekneld worden omdat het zadel niet past. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat ziet want ik krijg de meest rare antwoorden terug als ik er wat van zeg.

'Vroeger' leerde je nog dat een sjabrak alleen ter bescherming was van je zadel voor het zweet van je paard. Bloos

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:54

heel toevallig weet ik toen ik begon met rijden dat er alleen maar normale dekjes waren tien jaar terug. In alle mogelijke kleuren maar zelfs een welfje voor de schoft zat er nog niet in...Kan er toch een hoop gebeuren in korte tijd zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:07

http://static.bokt.nl/w/images/1/12/Ankypad.jpg
dit is mijn bontje (en pad) trouwens. ( kan je zien hoe die op het paard ligt)
ik heb 1 pad, verder alleen normale dekjes, dunne, en dikkere. een motiefje e.d is leuk, maar die dekjes waar een bontje oid opzet hoeft van mij niet, dat gebruik je vaak permanent, dus dan lijkt me dat niet goed voor de rug

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:42

jeetje je ziet dat het zadel op de rand van het bontje drukt , lijkt mij dus dat het makkelijk door het pad heen drukt op de rug van het paard...