nieuw bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:15

de catalogus wil graag verkopen.........neem er een zonder rolletjes

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:16

willen jullie me een ander bit aanraden hij loopt nu op een dubbelgebroken watertrens

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:24

woehoe

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:08

en waarom wil je wat anders?
Is het te dik voor zijn/haar mond of juist te scherp?

Alle andere redenen.. zou t niet bij t bit zoeken. Een scherper bit lost niet perse dingen op zoals het wegpiepen waar jij over schrijft.

Neem een enkelgebroken bustrens oid. Je moet het toch uitproberen. Kan je niet lenen?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:15

ik kan eens rondvragen
in de manege hebben ze wel bitten ongebruikt maar sommigen zijn verroest kan dat kwaad

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:17

meen je dat nou serieus?
je gaat een gewoon geroest bit toch niet in je paard zn mond hangen.......

overleg eens met iemand die ervaring heeft en die je paard kent

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:21

ale niet geroest maar ze liggen daaral zo lang dat ze er niet meer zilverkleurig uitzien

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:23

die dubbelgebroken trens doet het toch ook prima? Dat je verzorgpaard zijn hoofd ineens in de lucht gooit is omdat hij de kans daarvoor krijgt. (met andere woorden: er is zoveel gewoon rijtechnisch op te lossen)
misschien kan je eens een bitje lenen?? er zijn zoveel bitten...
Een roestig bit zou ik niet meer gebruiken, zijn er echt geen mensen daar die meerdere bitten hebben??
Het gaat niet om hoe makkelijk je een paard aan de teugel kan rijden met een bit, maar om hoe het bit in de mond ligt, als het in de mondhoeken drukt omdat het te klein is bijvoorbeeld zal je snel merken dat het paard misschien een paar keer goed nageeft, maar daarna krijgt het eelt (of juist open plekken) zodat je weer wat anders moet uitproberen.
Probeer niet alles wat je leest voor waar aan te nemen, veel paarden doen het (ondanks het notenkraker effect) nog steeds goed op een enkelgebroken watertrensje.

Waarschijnlijk is het paard gewoon wat sterk voor jou en ben jij niet helemaal de baas. Ik zou aan de eigenaar vragen of je misschien ook op les mag met dat paard. dan kan je de dingen samen met de instructeur oplossen in plaats van 10 nieuwe bitten uit te proberen en dan te eindigen op een pessoa bit. Zal de eigenaar blij mee zijn als je zijn paard hard in de mond hebt gekregen...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:36

weet je ik heb het eens gevraagd en volgende zaterdag ga ik er misschien eens een lesje mee volgen
maaar ik hbe ontdenkt waarom hij er vandaar was hier komt het:
ik gebruik altijd van die oornetjes en nu niet en ik had men sporen aangedaan omdat hij nooit door een plas wil en een zweep hielp niet en nu was hij geschrokken en ik niet meer gedacht aan mijn sporen ik has druk bezig met men benen vast te klampen en hem terug te nemen dat ik niet doorhad dat ik met die spoor in zijn zij porde
dom van me he Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:53

Socraatje schreef:
ik heb bijna twee jaar op een myler bit gereden. Super deedt hij het erop. Niet meer drammen, geen neus eruit willen drukken, niet hangen op de hand en ga zo maar door. Maar zo perfect als het plots allemaal was zo plots verdween dat ook weer totdat hij in de staak kwam en totaal geen aanleuning meer accepteerde. Mondhoeken waren heel, lagen niets aan te zien, tong ook niet......totdat ik beter ging kijken aan de binnenkant van zijn wang........zat toch echt een beste afdruk in van het bit.
Nou zal men zich natuurlijk afvragen hoe dat kan...heb ik elders al beschreven en doe ik niet nog een keer. wil men alleen maar waarschuwen! Zo geweldig zijn die bitten dus niet. Ja, als je met een losse teugel rijdt en geen drammerig paard hebt is het mischien iets. Of voor cowboys..

dit kan met ieder bit gebeuren, en komt ook meer voor dan je denkt. mensen kopen een bit wat een ander goed vindt, of wat als 'standaard' bekend staat. voor de aanschaf van een bit wordt er niet eens in de mond gekeken, en dáár draait het nu juist om. myler claimt zéker niet dat hun bitten voor ieder paard goed zijn. een bit is het goed als je paard het prettig vindt, en het bij de mond past. wat voor bit dat dan is, is dus per paard verschillend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:18

het beter luisteren met een ander bit heeft alleen voordeel als dat omt omdat het bit prettiger/comfortabeler in de mond ligt en je no subtieler kunt worden in je hulpen

luisterd hij beter omdat het bit scherper inwerkt, dan schiet je je doel voorbij want je wil juist dat hij nageeft en licht in de mond is

paard leert luisteren door correct actief rijden en consequent zijn en duidelijke hulpen geven

Stef heeft aan het begin al een hele goeie gegeven
"if it ain't broke, don't fix it"
dus als je paard nu ontspant op het huidioge bit, zou i niets veranderen
doet hij dta niet , zou ik eerst uitzoeken waarom niet
misschien ligt het aan het bit, vind hij het niet comfortabel en past het niet bij de vorm van de monsd
maar misschien is het rijtechnichs op te lossen

misz_tashaa

nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:06

Mijn tandarts rade mij dit bit aan omdat het zeer paardenmondvriendelijk ligt. wel heb je verschillende fases van myler bitten.. ik heb geloof ik de 2e moet je maar even goed lezen op de site welke voor jou paard het beste is..
verder..
Mijn paard schuimde altijd heel weinig of haast niet met een normaal metale bit. Met een myler bit schuimt zij heel veel! heeft verder haar mond gesloten en is heel fijn in de aanleuning!
ik ben er dus wel heel erg over te spreken..
succes..!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:25

dasj_02 schreef:
weet je ik heb het eens gevraagd en volgende zaterdag ga ik er misschien eens een lesje mee volgen
maaar ik hbe ontdenkt waarom hij er vandaar was hier komt het:
ik gebruik altijd van die oornetjes en nu niet en ik had men sporen aangedaan omdat hij nooit door een plas wil en een zweep hielp niet en nu was hij geschrokken en ik niet meer gedacht aan mijn sporen ik has druk bezig met men benen vast te klampen en hem terug te nemen dat ik niet doorhad dat ik met die spoor in zijn zij porde
dom van me he Haha!

Dat is zeker niet slim, je moet altijd blijven nadenken over wat je doet en hoe. Ik denk zeker dat het erg verstandig is voor jou en voor je verzorgpaardje om eens wat lessen te volgen want ik denk eigelijk dat het paard jou niet snapt en daardoor gaat lopen stierendat daar de problemen wegkomen.. dus zoals hier al wel wat vaker gezegt neem wat lessen want onbewust maak je het paard erg onzeker en dat wil je oplossen door er een ander bit in te hangen? ik kan je dan nu al vertellen dat het je nooit gaat lukken en het enige dat je doet is het paard nog onzekerder maken, en zelf een oneerlijke ruiter worden. Denk niet dat je dat wilt. Schudden met het hoofd of er vandoor gaan kunnen tekennen zijn van een slecht passend zadel wees daar ook bewust van. Ik zou zeker niet een ander bit kopen als ik jou was, een dubbel gebroken bitje is meer dan genoeg, in mijn ogen is het onzin een scherper bit te kopen als je het paard niet altijd aan kunt.

Het is misschien ook verstandig niet de sporen meer aan te doen, als jij je been aanlegt dan is het niet zo dat de sporen er constant in moeten drukken. Op deze manier maak je het paard ontzettend imuum voor alle hulpen die je maar geeft en heb je straks een paard dat van beton gemaakt is. Dus weg die sporen, geen nieuw bit en wat lessen.... dat is wat dokter duifje aanraad.

ps, ben je net zo ongeduldig op het paard als hier? je mag best even wachten op comments die komen heust wel.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:27

maar ik gebruik ze niet veel maar soms blijft hij plots staan en wil niet meer verdergaan en rageert niet op beenhulp en dan krijgt hij een spoortje

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:24

daar zijn nou die sporen niet voor,je paard gaat steeds slechter reageren op je been daardoor

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:23

snoevie: Geroeste bitten zijn in bijv de westernsport heel normaal hoor. Krijgen ze niks van, ze vinden de zoete smaak van roest juist lekker. mede daarom worden westernbitten van sweet iron gemaakt (roest sneller)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:26

oke,dat heb ik weleens gehoord,maar is het niet zo dat die daar speciaal voor gemaakt zijn,en dat een gewoon geroest bit(door slecht onderhoud)dan niet zo goed voor je paard is?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:29

idd roestige bitten zijn niet erg

maar even ter info hoor.....mijn paard was ook altijd sterk en stront eigenwijs,heb bijna alle bitten geprobeerd,nu na een paar jaar blijkt dat hij een alergie heeft voor rvs of zo en dus rij ik hem nu op cyprium.....en dat gaat super,zijn in vele soorten maten te krijgen en niet duur!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:36

roest is roest, of dat nou van sweet iron of een ander metaal komt.
Heb vroeger bij een handelaar gelopen die nog echt ouderwetse belzen had, die bitten waren ook compleet verroest, ze hebben er nooit moeilijk op gedaan of problemen van gekregen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:42

wat wél minder gezond is zijn die vernikkelde bitjes, als deze gaan roesten gaat het nikkel afbladderen en ontstaan er scherpe randen aan het bit. de afbladderende stukjes nikkel zijn daarnaast ook allesbehalve gezond voor het paard.

dus een vernikkeld ijzeren bit dat roest aan het mondstuk kan je toch beter even vervangen. oppervlakkig roest zonder scherpe randen is geen enkel probleem voor het paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:56

oke weer wat geleerd!
thnx