Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:44

ik zie het idd ook wel eens, maar dan nog, dit valt voor mij in hetzelfde schuitje als al die meisjes met veel te strenge handen, maar wel een paard dat mooi (ogend) loopt.

Datsoort mensen zijn egoistisch, die heb je in de paardenwereld, maar ook zat in welke andere "wereld" dan ook.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:44

Nikkii_Lisa schreef:
Ik zou nou nooit met een bordeaux rijbroek aan met een roze dekje gaan rijden, maar dat is natuurlijk iets wat per persoon heel erg verschilt Lachen

Loop je paard daar anders van dan?

Mijn paard loopt er echt niet anders van als ik er als een versierde kerstboom op zit hoor:p

Ik trek aan wat ik lekker vind zitten of dat nou de ene keer een pimpelpaarse broek is die pico bello zit in combinatie met een groen dekje dan zou dat mij een wordt wezen.
Ik rij zelf fijner als mijn broek lekker zit ongeacht of die bij mn dekje past.
Mijn paard loopt fijn onder de dekjes die ik gebruik of die nou bij mijn broek passen of niet.
(ik vind bijv. een bruin dekje mooi bij mijn paard staan maar zou zelf niet gauw een bruin tint rijbroek kopen omdat die mij niet staat en ik dat niet zo mooi vind voor mijzelf Knipoog dus ook niet omdat het dan mooier zou staan bij het dekje)

Ze loopt zoals het die dag gaat!

Ik rij ook echt niet van de een op andere dag ineens zoals anky als ik anky op mijn pad heb staan.

Daarmee zeg ik niet dat je niet van mooie spullen mag houden.
En tuurlijk betekent het niet dat de mensen die van setjes afwisselen houden per definitie een slecht passend zadel en hoofdstel hebben, maar helaas zie je gewoon vaak dat mensen te veel naar andere dingen kijken en zich met anderen willen meten en zo de mooi voor de noodzaak laten gaan en ja dan vind ik het jammer.

Ik koop dekjes die ik mooi vind en die fijn voor mijn paard zijn.
En ja dan zijn dat heus wel eens dekjes die enorm in de mode zijn zoals de Pk pad.
Maar die is gewoon fijn. Nu heb ik hem in een kleur die ik mooi vind maar daarbij gekeken naar de kleur van mijn paard. Niet naar de kleur van mijn rijbroeken:p

Iedereen koopt het dekje wat die gene zelf mooi vindt.Dat is logisch en doe ik zelf ook. Alleen vergeten sommige mensen, dat je paard niet mooier gaat lopen van een mooi dekje. Dat je paard geen hogere ogen scoort vanwege het mooie dekje, maar dat je pas echt hoge ogen scoort als je paard de sterren van de hemel loopt. En als dat toevallig met een mooi dekje is dan is dat mooi meegenomen!

Maar op die mooie outfit is men zo uitgekeken als het paard niet lekker beweegt (of hij moet zulke rare bokkensprongen uithalen dat dat de aandacht weer trekt:) Naar een paard dat fijn loopt kan je uren kijken en op een gegeven moment zie je enkel nog het paard en de ruiter die je aandacht stelen en niet meer het dekje!
Laatst bijgewerkt door dresspaard op 21-01-08 18:59, in het totaal 5 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:48

ben het helemaal met je eens Afgod

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:01

Ik kies altijd vrij neutrale kleuren rijbroeken.
Zo hoef ik me nooit druk te maken of mn broek wel bij mn dek past Tong uitsteken

Mn paard gaat er verder ook niet anders van lopen al gooi ik een paars met rood en roze gestippeld dek op.

Ik vindt het alleen zo jammer dat dit weer een topic is waar set en slecht tuig aan elkaar gekoppeld worden.

Er zijn ook mensen die hun geld aan andere dingen besteden en niet aan BV goed tuig.

Of mensen die heel inpulsief een paard kopen en niet de juiste informatie hebben verzameld.

Of koste wat het kost een merkzadel terwijl dat niet past op het paard, niet elk merk past op elk paard.
Ik had een passier op mijn paard liggen tijdens het uitzoeken van een nieuwe.
Zadel zat heerlijk maar mn paard drukte haar rug weg.
Hoe goed het merk ook is en hoe lekker het zadel ook zat die werd het dus niet.

Een hoop paarden moeten ook koste wat het kost "aan de teugel" lopen, als is het met rukken en plukken.

Het welzijn van het paard zal echt een eindeloze discussie zijn.
Het beste is misschien wel om de paarden lekker paard te laten zijn zonder dat wij mensen ons er mee bemoeien.
(maar dat zie ik nu niet echt zitten Tong uitsteken )

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:13

areke schreef:
Ik vindt het alleen zo jammer dat dit weer een topic is waar set en slecht tuig aan elkaar gekoppeld worden.

Lees mijn post nog maar eens door dan Tong uitsteken
Daar in vermeld ik juist dat ik dat niet persee aan elkaar koppel!

En om op de rest van je post terug te komen.

Wat jij zegt over dat sommige mensen hun geld in andere dingen stoppen ipv goed tuig, tja daar draait dit topic nu juist om;)

Over dat merk zadel etc.
Tja hoe je het ook went of keert.
Een zadel als Kn is qua kwaliteit gewoon beter dan bijv. een merano.
En dat zie je niet alleen aan de prijs; MAAR een zadel moet hoe dan ook goed passen topkwaliteit of middenklasse of het nou een kn of bijv. een rossner betreft. Een passend zadel is geen must maar noodzaak!

(kom maar op met jullie reacties over; Maar wat als je nou meerdere paarden met hetzelfde zadel rijdt Haha! )

Kijk, een mens loopt de marathon ook liever op kwalitatief goede/op zn minst goed aangemeten sportschoenen ipv op sneackers van de bristol die ook nog eens een halve of zelfs hele maat te krap zijn Tong uitsteken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:17

wij hebben ook meerdere zadels, en eigenlijk voor ieder paard een kieffer 17.5 inch medium boom. en eigenlijk ligt het op ieder paard goed, het schuift niet het drukt niet. heb er ook zadelmakers naar laten kijken en het ligt gewoon goed. je kunt moeilijk voor ieder paard een apart zadel kopen. maar ik kijk altijd of het niet schuift kleppert of te smal is.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:18

Ik vind het jammer wanneer mensen hun paard tekort doen omdat ze die euro maar 1 keer uit kunnen geven, en dat dan doen aan een onnodig dekje of nog een extra broek oid. Ik ken ook mensen die dure spullen kopen en beknibbelen op goede instructie. Ik snap dat niet. Ik hou ook van mooie spullen hoor, maar niet als het betekend dat ik essentiele zaken ervoor moet laten.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:29

dresspaard lees mijn post dan ook nog maar eens door, die gaat niet over jou post Tong uitsteken

Over het merkzadel, daar heb ik dus ervaring mee.
er kon gekozen worden uit een paar zadels, maar ze wilde perse dat bepaalde merk
terwijl het andere merk beter lag, daar gaat het mij om.

Ik snap ook wel dat een zadel als KN super van kwaliteid is. Clown
Maar dat is passier ook, ik heb gekozen voor een euroriding diamant (net zo duur als KN symfony die ook heerlijk zat.)

ik vindt het gewoon jammer dat in dit topic de setjes weer worden gebruikt als voorbeeld.
Er zijn zoveel topics over slecht passend tuig en de meeste eindigen of beginnen met de combinatie met setjes.

Reactie over het meerdere paarden met 1 zadel.
Ik vindt dat prima kunnen, als het zadel gped ligt en past op de rug geen probleem.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:35

Wat is per definitie een goed zadel?
Een merk als Stubben en KN zijn goede merken maar als ze niet aangepast worden zal het nooit perfect liggen, ik vind het bijvoorbeeld dikke onzin dat mensen zeggen over een standaard zadel past perfect is gewoon onmogelijk elke rug is anders dat vereist een aanpassing. Waar mijn nekharen helemaal van overeind gaan staan is als mensen zeggen zadel past op veel verschillende paarden Frusty

Toen ik jaren geleden voor mijn oudere merrie een aangepast zadel kocht (die net zo duur was als het paard zelf) verklaarden mensen mij voor gek. Wat een onzin om voor dat paard een duur zadel te kopen. Voor dat paard zou geen passend zadel te krijgen zijn, dat was een paard die je niet moest rijden. Ook voor mijn jonge merrie heb ik direct een aangepast zadel gekocht. Zadels worden standaard 1 keer per jaar nagekeken en evt opnieuw aangepast wanneer dit nodig is. Als ik twijfel of het goed ligt komt de zadelmaker vaker langs. Maar ook ik had een hele hoop dekjes in allerlei kleuren Knipoog

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:02

Ben het volledig met je eens Mistral94!

Dat is net zo als de opvatting dat een smal paard een smal zadel nodig is. Nou mijn smal ogende paard liep met een verbrede wijde boom rond en mijn breder ogende paard liep met een medium rond die overigens ook was aangepast. Want GEEN enkel paard is standaard. Elk paard is uniek in zijn bouw. En dus zal een standaard zadel zonder welke aanpassing dan ook nooit perfect kunnen liggen of je moet wel heel erg geluk hebben!

En ja wat is nou echte en goed zadel.
Een zadel dat past op het paard, waar de ruiter ook nog in past en wat qua boom opbouw goed in elkaar steekt en als het even kan overtrokken is met een fijne leerkwaliteit.
Nou hoeft dat laatste dus niet altijd van aan de orde te zijn want er zijn ook wel zadels die qua opbouw etc. goed in elkaar zitten maar waarvan de leerkwaliteit helaas wel te wensen overlaten. Maar als zn zadel goed op het paard past en de ruiter er goed in zit dan vind ik dat voor dat paard een goed zadel ondanks dat het leer wat te wensen overlaat.

De boom is de basis de kussens beschermen en vangen de druk op en vormen naar het paard en dat moet in elk geval in orde zijn!! Het leer komt dan wel! (hoewel het natuurlijk niet fijn is als je alleen vanwege het leer om de haverklap een ander zadel moet kopen:()

Was dit nog ontopic?:P

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:55

dresspaard schreef:
Loop je paard daar anders van dan?

Mijn paard loopt er echt niet anders van als ik er als een versierde kerstboom op zit hoor:p

Ik trek aan wat ik lekker vind zitten of dat nou de ene keer een pimpelpaarse broek is die pico bello zit in combinatie met een groen dekje dan zou dat mij een wordt wezen.
Ik rij zelf fijner als mijn broek lekker zit ongeacht of die bij mn dekje past.
Mijn paard loopt fijn onder de dekjes die ik gebruik of die nou bij mijn broek passen of niet.
(ik vind bijv. een bruin dekje mooi bij mijn paard staan maar zou zelf niet gauw een bruin tint rijbroek kopen omdat die mij niet staat en ik dat niet zo mooi vind voor mijzelf Knipoog dus ook niet omdat het dan mooier zou staan bij het dekje)

Ze loopt zoals het die dag gaat!

Ik rij ook echt niet van de een op andere dag ineens zoals anky als ik anky op mijn pad heb staan.

Daarmee zeg ik niet dat je niet van mooie spullen mag houden.
En tuurlijk betekent het niet dat de mensen die van setjes afwisselen houden per definitie een slecht passend zadel en hoofdstel hebben, maar helaas zie je gewoon vaak dat mensen te veel naar andere dingen kijken en zich met anderen willen meten en zo de mooi voor de noodzaak laten gaan en ja dan vind ik het jammer.

Ik koop dekjes die ik mooi vind en die fijn voor mijn paard zijn.
En ja dan zijn dat heus wel eens dekjes die enorm in de mode zijn zoals de Pk pad.
Maar die is gewoon fijn. Nu heb ik hem in een kleur die ik mooi vind maar daarbij gekeken naar de kleur van mijn paard. Niet naar de kleur van mijn rijbroeken:p

Heb ik gezegd dat mijn paard anders gaat lopen als ik in bijpassende kleding op mijn pony zit? Volgens mij niet Knipoog
Ik wil dat niets haar in de weg zit, ik wil dat ze gelukkig is, swingend loopt, en lekker gaat ontspannen. Maar goed, dat heeft natuurlijk niets met een kleur rijbroek te maken.
Wat ik in mijn post duidelijk probeerde te maken, is dat iedereen anders is.
Je hebt mensen die het niets kan schelen of een dekje en peesbeschermers bij elkaar passen, en je hebt mensen die het leuk vinden om alles op elkaar af te stemmen.

Sowieso koop ik alleen een rijbroek als deze lekker zit, al is de kleur nog zo mooi. Ik houd toevallig wel van bruintinten, die heb ik dan ook veel. Maar ik weet ook kleuren die ik nevernooit aan zou trekken. Wat ik leuk vind is er hip bij lopen, met pony en al. Dekens, halsters, hoofdstellen, dekjes etc. Maar dat het goed past, lekker zit en comfortabel is staat voorop uiteraard.

Oh ja, en als er Anky op je dekje of rijbroek staat, denk ik niet dat mensen dan denken dat ze zoals Anky kunnen rijden Clown Ik gebruik Anky pads omdat het duurzaam materiaal is, makkelijk schoon te houden is, het comfortabel ligt op mijn pony en omdat ze vaak leuke, rustige bruintinten heeft zonder een biesje hier, logo daar. Een rustig en tijdloos dekje.

Maar goed, nogal een loze discussie.
Want jij blijft gewoon je paarse rijbroek aantrekken en ik m'n bijpassende Haha!
Want het maakt mij echt geen moer uit hoe anderen erop zitten.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:01

goed tuig. Leuke definitie.
VOlgens sommige mensen is een wintec-zadel ook niet altijd goed. Maar toch, ik heb en een paar setjes (ook veel te koop) en een goed passend wintec-zadel.
Vorig jaar mijn paard gekregen en iedereen zei, je moet een leren zadel kopen, maar is dat zo? De wintec is net zo goed en past ook goed (en heb geen zin om meer uit te geven aan een zadel dan wat mijn paard heeft gekost, als er andere goede oplossingen zijn).

Hoe komt het toch dat mensen iedereen in hokjes willen plaatsen (oa door dit soort stellingen)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:09

Moest even lachen toen ik dit topic zag, ik snapte meteen wat er bedoeld werd.

Ik zie ook wel eens een dekje dat ik denk van wow, dat zou gaaf zijn, maar als ik die (wat is het tegenwoordig?) €50,- ook voor iets anders kan gebruiken, wat op dat moment harder nodig is (ik vind het belangrijk om te lessen, haar zadel wordt ieder jaar netjes opgevuld, tandarts komt eens per jaar en weet ik het wat allemaal nog meer) dan laat ik dat dekje wel liggen, komt wel in een 'goedkopere' maand.

Pony gaat bij mij voor alles. en dat betekent dat goed passend tuig en andere 'benodigdheden' (tandarts e.d.) vóór dat mooie dekje gaan. En ach, ik krijg nog altijd complimentjes over dat dekje dat ik 'al' en jaar heb Knipoog

Edit; van goed passend en lekker zittend tuig, gaat ze wél beter lopen dan van dat mooie setje

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:22

Ik bedoelde natuurlijk wanneer je allebei hebt he? Knipoog
Je paard gaat niet lekkerder of anders lopen als jij er een setje op hebt liggen.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:24

Of het nou een duur of een goedkoop zadel is, als het maar goed past. Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:38

ik ken het. bij ons op stal zie ik het ook.

nieuw paard, moest perse een nieuw zadel. dus dat werd een zadel van iets meer dan 200 euro. echt duur joh zo'n zadel!
en dan de weken erop wel een nieuwe zweetdeken kopen die ja al hebt. een paar nieuwe dekjes... meerdere halster enz enz.
had dat geld dan bij het zadel gelegd denk ik dan Slapen

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:54

Maar past dat zadel dan?
Als het 200 euro kost en het ligt prima zie ik het probleem niet?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:22

idd prijs van een zadel zegt niets over een pasvorm van een zadel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:23

Al denk ik niet dat zadels van 200 euro goed aan te passen zijn Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:27

kan ik me ook niet voorstellen nee Bloos , heb vandaag wel geleerd dat er in ons huis GEEEN 2ehands zadels meer komen Nagelbijten / Gniffelen

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:30

Je hebt natuurlijk wel minder kwaliteit dan wanneer je bijvoorbeeld een Kieffer zadel koopt. Maar het kan wel goed passen. Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:35

dat klopt, ik vind ook dat als je een klein budget hebt dat je echt niet een zadel moet kopen van 1500 euro. voor 500 euro heb je 2ehands mooie zadles!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:38

Ik vind dat iedereen gewoon lekker zelf moet beslissen met welke kleren, chabrakkleur, bandage kleur etc. gaat rijden. Of dat nou rood met roze door elkaar is interesseert me echt geen bal. (ook al zou ik het zelf ook niet doen)

Maar ik ben het wel heel erg met de TS eens dat het belangrijkste is dat je goed passend tuig gebruikt en aanschaft voor je beestje. Ook de kwaliteit van het chabrak vind ik belangrijk. Maar of dat nou rood met roze door elkaar is of pimpelpaars met witte stippen dat zal mij een worst wezen. Als iemand anders dat mooi vind moeten ze dat vooral op hun paard leggen.

Maar 1e zaak is goed passen harnachement en dan pas geld uitgeven aan dure of mooie of speciale chabrakjes etc.

(Vind ook dat als je een kleiner budget hebt er best genoeg te krijgen is. Zo lang het maar netjes is en vooral goed past.)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:23

Nikkii_Lisa schreef:
Maar past dat zadel dan?
Als het 200 euro kost en het ligt prima zie ik het probleem niet?

was het maar waar dat het zadel past. zadel schuift verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:32

Daar kan ik me ook aan ergeren. Een goed passend zadel en hoofdstel is prioriteit nummer 1 als je een paard hebt. Maar nee, wat gaan mensen doen: Ze geven onnodig veel geld uit aan het nieuwste hipste anky pad of aan de hipste kleurtjes peesbeschermers, halsters etc. En vervolgens kopen ze een scheef niet passend zadel van zadelmarkt kwaliteit Rolleyes En dan zeggen: Ja maar daar heb ik het geld niet voor! Straks hebben ze helemaal geen geld meer omdat het paard ontzettende rugproblemen heeft. Probeer dan te minderen op de drang om met de mode mee te gaan! Natuurlijk mag je al deze dingetjes kopen, ik ben daar zelf ook best bedreven in. Alles met een leuk fel kleurtje vind ik helemaal te gek en ik koop ook wel eens iets wat eigenlijk onnodig is, zoals nóg een halster. Ik heb er al 5 maar net dat ene halster en dat ene kleurtje maken het weer speciaal. Maar ik stel wel prioriteiten, ik heb een goed zadel van goede kwaliteit en het hoofdstel en bit zijn ook kwalitatief heel goed.