Nut springschoenen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Re: Nut springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:51

Ah, misschien moet ik die met die flappertjes dan eens aanschaffen voor mijn ene merrie, dan wordt ze misschien ook eens een keer vlot Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:15

Mijn paard heeft eigenlijk altijd springschoenen aan. In de zomer langdurig in het land niet, dat durfte ik afgelopen zomer niet echt aan, maar misschien deze zomer wel.
Mijn merrie trapt nogal eens een ijzer af, en heeft vorig jaar haar kroonrand achter opengehaald, waarschijnlijk door een voorijzer. Ze gaat zodra het weideseizoen weer aan is gebroken en als ik de mogelijkheid heb dus ook weer rondom in de springschoenen op het land. Met losgooien, buitenstaan, rijden momenteel heeft ze altijd voor om. Soms niet, maar zeker de laatste twee weken voor ze weer naar de smid moet, zowiezo om.

Als je goede springschoenen heb zie ik het probleem niet. Het gaat neit warm worden of broeien onder die dingen. Ze sluiten bij mij niet geheel aan in de kootholte, dus ook niet steeds druk of dat het gaat snijden (heb vaak rubberen, al heb ik ook neoprene en bont).

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:22

ik heb mijne soms ook springschoenen aan. iig als ik naar het bos ga, hij trapt er namelijk wel eens een ijzer af.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:55

Mijn paarden hebben buiten vaak de springschoenen om.
Ik smeer de kootholtes eerst in met uiercreme dat trekt geen vuil aan en je krijgt ook geen schuurplekken dan.
Uierzalf trekt juist wel vuil aan.
Als ik de paarden naar binnen doe zijn de benen dan makkelijk schoon te krijgen en ze blijven mooi zacht.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:01

ik weet wel dat ik bij mijn vorgie merrie ze eerst omdeed omdat ik het leuk vond staan. Maar toen ze speciaal beslag kreeg wat niet goedkoop was, en ze haar ijzers vrij snel af tikte ben ik ze daarvoor gaan gebruiken.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:19

Lies heeft met buitenritten of in vreemde omgeving altijd springschoenen om tegenwoordig. Soms kan ze zich zo gek maken dat ze met haar achterbenen of zelfs voorbenen óp haar voorbenen terechtkomt. Ze let gewoon niet meer op en daardoor heeft ze vaak gehad dat haar benen open lagen. Daar had ik geen zin meer in en heb nu om haar voorbenen een neoprenen springschoen. Af en toe ook met dressuur, maar eigenlijk is dat nooit écht nodig.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:56

Mijn paard heeft in de wei en als hij gelongeerd wordt springschoenen om, aangezien hij al een paar keer wondjes op de kroonrand had, omdat hij gek had gedaan.

Met rijden doe ik ze niet om.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:56

Ik vind springschoenen beter dan peesjes.. mijn paard stat veel buiten en die heeft vaak modderige hoefjes waardoor je geen peesjes op kan doen door het schuren van het zand.. met een springschoen heb je hier veel minder last van en kan je toch altijd wel om doen met of zonder zand..

Ik vind springeschoenen met bont wel mooier dan de rubberen springschoenen deze lijken me erg gaan schuren omdat het zo stroef is.. geef mij maar de gewone stoffen die zijn het best

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:00

Ik snap jouw vergelijking niet helemaal... Springschoenen en peesjes geven toch een hele andere (onvergelijkbare) bescherming.

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:02

ik doe ze alleen met SGW om
gewoon voor de veiligheid van zijn hoef

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:03

Mizora schreef:
Springschoenen beschermen de kroonrand en voorkomen aftrappen van ijzers. Als je simpele rubberen heb en je paard krijgt er geen schuurwondjes van dan zijn er eigenlijk geen nadelen, het is de veiligste bescherming die er eigenlijk is.

Daar ben ik het mee eens, ik gebruik ze zodat als me pony iets geks doet dat hij geen ijzers eraf trapt. Knipoog

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:48

BE_GENTLE schreef:
met een springschoen heb je hier veel minder last van en kan je toch altijd wel om doen met of zonder zand..

Dat maakt zeker wel uit. Ook springschoenen kunnen schuren, denk aan de kootholte en/of kroonrand.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:04

springschoenen kunnen idd wel schuren Ja net zo erg als peesjes....

ik heb er geen last van, mijn paard heeft ook vaak modderbenen, en dan borstel ik het meeste eraf, maar doe gewoon peesbeschermers om hoor.... nergens geen last van, ze komen toch wel weer onder het zand te zitten.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:18

Die rubberen dingen lijken net van die tentjes. Huilen van het lachen (zon ding waar je mee kampeert ja.)

Eerst had ik rubberen, voor de bescherming. Die schuurden, dus heb ik stoffen springschoenen aangeschaft.
Soms heb ik ze om voor de mooi, maar vaak met crossen voor de bescherming.

Die bonte dingen vind ik ook maar lelijk. Bloos

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:50

het zorgt ervoor dat een paard niet heel lomp zijn eigen hoeven kapot trapt en is ook beter voor zn balans

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:01

Clown Ik ga wel springschoenen kopen denk ik, heb laatst hele leuke kleurtjes + mooie prijsjes gezien Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:13

Ik zie het nut van die dingen nog steeds niet in, behalve dan voor topdressuurruiters, topspringruiters en in de eventing. Eerder een modeverschijnsel dus.

Paarden kunnen prima tegen een stootje, laat ze maar wat sterk zijn. Als er iets moet gebeuren, dan zal het ook gebeuren, met of zonder die dingen aan.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:19

Hoezo zijn ze dan wel nuttig voor topDRESSUUR paarden...? En niet voor "gewone" paarden

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:22

Omdat toppaarden nu eenmaal wat hoger in het bloed staan en ietwat meer kosten Knipoog .

Wat een paard niet aan hoeft in een dressuurproef heeft het ook niet nodig.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:46

mijn pony trapte echt continu zijn ijzers eraf, en echt telkens nét voor een wedstrijd..
heb toen toch maar springschoenen gekocht, eerst de gewone rubberen> dat was voor hem niks, kreeg gelijk al schuurplekken en wondjes
toen van neopreen> kreeg die ook wondjes door
uiteindelijk dus springschoenen met bontrand, en het gaat er goed mee. hij heeft zijn ijzers er niet meer afgetrapt, dus het werkt wel degelijk

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:48

Biepje schreef:
Omdat toppaarden nu eenmaal wat hoger in het bloed staan en ietwat meer kosten Knipoog .

wat een onzin, dus omdat mijn paard goedkoper is dan het paard van anky, moet ik geen springschoenen omdoen omdat een goedkoper paard maar sterk moet zijn Haha!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:51

lotjj92 schreef:
Biepje schreef:

wat een onzin, dus omdat mijn paard goedkoper is dan het paard van anky, moet ik geen springschoenen omdoen omdat een goedkoper paard maar sterk moet zijn Haha!

idd, als een paard het nodig heeft. heeft hij het nodig
wat die ook kost

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:40

Biepje schreef:

Ja en? Betekend toch niet dat mijn simpele paardje wel zijn kogels kapot hoeft te trappen? Voor mij is ie vermoedelijk emotioneel gezien meer waard dan zo'n topper voor een topruiter.
Sorry, belachelijk argument.
Verder probeer ik tijdens een training de grens wat te verleggen en dan vind ik b.v. peesbeschermers toch wel zo fijn. En bij losgooien of longeren wil mijn paard nog wel eens ploffen en dan vind ik het ook wel erg fijn om hem in de beenbescherming te zetten om zijn benen heel te houden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:17

Al zou ik mn paard gratis hebben gekregen, of zelfs geld toe had gekregen Lachen Lachen

Als mijn paard springschoenen nodig heeft krijgt hij ze om! Mijn ene merrie heeft ze totaal niet nodig, ze heeft ook geen sterke achterhand dus tikt zichzelf nooit aan. Mijn ruin tikt met ijzers zich elke stap aan. je hoort hem de hele tijd zn voorijzers aantikken

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:03

Wat een onzin!
Als mijn pony keer op keer haar benen openhaalt, krijgt zij bescherming om om dit te voorkomen!
En tijdens de dressuur heb ik die dingen juist niet nodig, omdat ze dan gewoon niet aantikt. Dan kan ik haar makkelijk controleren. Alleen met buitenrijden haalt ze zulke fratsen uit dat er wel eens wat misgaat. En die pony is hooguit een paar honderd euro waard, maar voor mij alles!
Een stootje? Krassen van 7cm in haar benen vind ik niet fijn, kan gaan ontsteken etc. Nee hoor, ze krijgt springschoenen om!
Ik zou juist eerder zeggen dat je met dressuur júist geen springschoenen omdoet, dat dat onnodig is, omdat je dan toch je paard 'verzamelt'. Dan hoort hij niet aan te tikken, ook niet bij het strekken.