dubbelgebroken bit beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Deco_

Re: dubbelgebroken bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:01

runningkawa schreef:
Mijn paard pikt het dan ook niet Lachen

Zelfs na jaren toen ik eens ff uit nood een hoofdstel met enkel gebroken bit in deed (lang verhaal) liep hij slecht.
Liep achter de teugel (wat hij als jong paard dan altijd deed) maar nu durfde hij er ook vol tegen in te gaan. En dat op zo min mogelijk hand Lachen

En dat doet ie van mij dus juist met een dubbel gebroken. Het liefst gooit hij zn hoofd helemaal tegen mn neus aan of hij kruipt er inderdaad achter.
Ik heb al op veel manieren geprobeert het op te lossen. Gister dus met een enkelgebroken bitje gereden die ik nog had liggen, was benieuwd hoe hij daarop zou reageren. Met verbazing heb ik op mn paard gezeten. Hij nam het bit aan en ik heb nog nooit zo lekker ontspannen kunnen rijden...

Ik denk dat het inderdaad voor ieder paard anders is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:07

Het is idd voor ieder paard anders.
Al ken ik er persoonlijk weinig die een enkel gebroken boven dubbel gebroken of ongebroken verkiezen.
Maar ze zullen er zeker zijn Ja Niet elke mond is hetzelfde.
En dan dus ook lekker het bit gebruiken wat jou paard fijn vind Ja

Ik zeg ook altijd, je kunt gerust eens proberen wat het fijnste is tussen enkel- dubbel en ongebroken.
Daar doe je een paard geen schade mee.
Als mensen maar niet gaan rommelen met hefboom werkingen en rollenbitten en weet ik veel wat meer Lachen

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:03

Ik heb er een tijdje mee gereden en het ging goed. Toen was ik overgestapt naar niet gebroken bit en dit gaat ook prima. Ze loopt even goed op alle bitjes dus het ligt meestal met paard

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:05

mijn pony loopt er ook lekkerder op. ik denk ook wel dat het zal verschillen per paard/pony

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:10

Mijn pony loopt in de dressuur op een dubbelgebroken watertrens, maar voor het springen gebruik ik een enkelgebroken bustrens. Dit omdat zij té enthousiast is met springen en dan houd ik haar haast niet meer.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:13

Ik rijd met een K & K Dubbelgebroken Aurigan Trens Lachen SUPER FIJNE DINGEN! Haha!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:23

ik reed ook altijd met een dubbelgebroken trensje.
in het begin met een appelbitje, maar toen ben ik overgestapt en dat ging stukken beter! Verschilt per paard, maar ik kan me vaag herinneren dat iemand is zei dat een enkelgebroken bit gaat kantelen in de mond, dus zegmaar als het bit wordt terug getrokken dat de punt als het ware omhoog gaat tegen het gehemelte aan.

(tis een beetje grof gezegt maar voor de duidelijkheid om een goed beeld te geven van wat ik bedoel)

ik weet niet of dit zo is, maar er zit wel logica in

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:40

Ik rij mijn nieuwe paard met een K&K dubbelgebroken Dubbelgebroken Aurigan Trens. Dit omdat mijn instructrische dit adviseerde, zij heeft het paard jaren gereden.
Ik heb het ook in de winkel gevraagd omdat het een duur bit is, zij zei dat aurigan meer koper bevat en daardoor zoeter is, een RVS bit is volgens haar bitter. Omdat mijn paard altijd op aurigan had gelopen, adviseerde ze mij er weer een want een bit dat bitterder was zou ze minder acsepteren.

Ik heb tijdenlijk wel op een RVS enkelgebroken bit gelopen, op het nieuwe bit vind ik haar beter lopen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:36

Ik vind het moeilijk om daar iets over te zeggen. Het kan namelijk per paard verschillen. Ik denk dan aan karakter maar ook aan de bouw van het gehemelte

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:17

ik denk dat dat afhankelijk is van je paard.
Mijn ruin liep superfijn op een dubbelgebroken argentan bitje.
Mijn hengst niet.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:03

Mijn (vast) verzorgpaardje reed vroeger altijd met een ongebroken bit met kinketting. Maar aangezien ik helemaal niet ben voor zo'n straf bit, ben ik met een enkelgebroken trens beginnen rijden (ik had toen nog geen dubbelgebroken). Na enkele maanden ben ik dan ook overgestapt op een dubbelgebroken bustrensje omdat dit volgens mij toch aangenamer is in haar mond... Ze loopt nu echt wel goed op dat bitje, maar in feite liep ze ook goed op het enkelgebroken... Ik rijd nu alle andere (niet-vaste Knipoog ...nogal moeilijk uit te leggen) paardjes ook met dubbelgebroken, en ik ben daar heel tevreden over... En zij duidelijk ook!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:38

Ik zou graag dubbelgebroken bitjes voor mijn 2 verzorgjes proberen, (allebei RVS enkelgebroken gewend, een nog bezig met inrijden, ander nu sinds kort bitloos)
Het enige probleem is dat ze nieuw niet zo goedkoop zijn, en de eigenaar maar moeilijk overtuigd raakt (je hebt toch een bit?)
(Dus als iemand nog tweedehands heeft liggen: ben ik geïnteresseerd)

Wat vinden jullie trouwens; is met dik (rond) tussenstuk fijner of is er niet veel verschil met zo'n plat stukje?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:41

Charlottte schreef:
enw at denken jullie van koper of tin?

ik rijd al mijn paarden in met een monty roberts bit ( koper, enkelgebroken, vaste ringen en dik) daarna stap ik meestal over op een dubbelgebroken en met draaiende ringen en als ze zo'n jaar of 6, 7 zijn stap ik over op combinatie van bovenstaande en stang en trens

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:45

Ik rij altijd met dubbelgebroken veel vriendelijker voor het paard

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:51

Ik rij altijd met dubbelgebroken watertrensje.

Ik hoorde alleen dat je bij een watertrens kan krijgen dat het velletje er tussen komt? Dus dat je beter een bustrens kan hebben? Ik heb dat nog nooit gemerkt, ook nog nooit wondjes ofzo gehad.. Maar is dit waar of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:55

@Safiera
voor 22 euro heb je een rvs dubbelgebroken bit van harry's horse Lachen

rond tussenstukje is zachter Lachen

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:29

Mijn merrie heeft tot 5 jaar geleden altijd een dubbelgebroken bit gehad. Ze had toen een ruiter met een héle strenge hand en was dus ook heel erg zwaar. Ik heb hierna een enkelgebroken bit gepakt, en nu ze veel lichter in de hand is wil ik toch weer een dubbel gebroken bit gaan proberen. In het bos pak ik vaak een ongebroken bitje, hier reageerd ze net wat beter op en aangezien ze ontzettend heet wordt in het bos en echt kan gaan drammen. Doe ik er liever een bit in waarbij ik maar 1 keer hoef te reageren.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:00

bij jonge paarden is het zo beter om dubbelgebroken bit in te steken en ze lopen er idd wel goed en ontspannen bij. Maar voor hete paarden die naar buiten gaan wandelen en in groepen dan heb ik zeer weinig te vertellen loopt er gewoon doorheen. Dan heb ik nog een paard die met een dubbelgebroken bit in de koets loopt en dit gaat super is veel zachter in de mond dan met een liverpoolstang die normaal altijd gebruikt wordt voor het inspannen.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:30

Ik heb een Enkel-en een dubbelgebroken bit. Ik rij zelf liever met het dubbelgebroken, omdat mijn paard hier beter mee ontspant, en ik heb het gevoel dat de ligging in zijn mond ook beter is dan bij de enkel.
Af en toen wissel ik wel eens van bit, voor de verandering, maar ik rij het liefst met de dubbel Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:32

Wij hebben ook dubbelgebroken, voor alle twee de paarden en ze lopen er super op!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:42

Dubbelgebroken werkt op de tong en is daardoor scherper dan enkelgebroken. Een dubbelgebroken bit kan echter niet in het gehemelte prikken.

Ik vind het een kwestie van uitproberen. Ik wilde mijn merrie wel graag op een dubbelgebroken bit rijden, maar dat vond ze echt niets. Instructrice vond haar ook fijner op een enkelgebroken bit. Die hangt er dus ook in.

De ruin heeft weer een dubbelgebroken bit.

Mirte_ schreef:
Af en toen wissel ik wel eens van bit, voor de verandering, maar ik rij het liefst met de dubbel Lachen

Het lijkt me voor een paard erg onplezierig, dat gewissel van bit. Nagelbijten / Gniffelen Is nergens goed voor.
Een bit uitproberen of het paard er beter op loopt, dat vind ik niet zo vreemd, maar er zo nu en dan wat anders inhangen voor de afwisseling... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:45

Ik heb niet de ervaring dat paarden de druk op de tong als scherper ervaren Lachen
Ik heb het idee dat ze het notenkraak effect en het gerik als scherper ervaren.
Tenminste het meerendeel van de paarden dan Lachen

Al dat gewissel met bitten zie ik ook niet zitten
Goed is goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:34

Alles wat zacht inwerkt is in de meeste gevallen toch wel beter voor het paard.. Lachen Ben er dan ook een voorstander van om je paard gewoon aan de basis te krijgen met een enkel, dubbel of ongebroken bitje. Wil het niet lukken oefen je wat langer, maar bitten met hefboomwerkingen e.d. zijn imo alleen uit gemakzucht van de ruiter, die er het geduld niet voor heeft aan de slag te gaan om het paard te leren lopen op een zacht bitje.
(uitzonderingen daargelaten)

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:56

_Lorette_ schreef:
Het lijkt me voor een paard erg onplezierig, dat gewissel van bit. Nagelbijten / Gniffelen Is nergens goed voor.
Een bit uitproberen of het paard er beter op loopt, dat vind ik niet zo vreemd, maar er zo nu en dan wat anders inhangen voor de afwisseling... Verward

Ik heb mijn merrie (zoals eerder beschreven) met de dressuur (dinsdags) op een dubbelgebroken bitje staan. Maar hier hoef ik met springen (donderdags) niet mee aan te komen, dan houd ik haar echt niet!! Dan kan ik er (bij wijze van spreken) aan gaan hangen en er gebeurt nog niets! Ik merk wel dat ik met een enkelgebroken bustrens en martingaal, veel meer over te zeggen heb, maar of dat alleen aan de martingaal ligt, durf ik niet te zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:01

Het notenkraker-effect is een term die niet de juiste indruk geeft. Er is GEEN hefboomwerking op de manier van een notenkraker bij een enkelgebroken trensbit, de kaak wordt ook niet samengeknepen. Om zo'n effect te krijgen moeten de krachten namelijk naar elkaar toe werken, en bij een bit doen ze dat niet, je teugels lopen evenwijdig aan elkaar.

(Dat wil niets zeggen over wat een paard het prettigst vindt, maar het 'notenkrakereffect' heeft daar niets mee te maken en wekt ten onrechte de indruk dat het hier om iets zeer onvriendelijks gaat.)