ervaring mattes (bont)singels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re: ervaring mattes (bont)singels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:35

Ik gebruik momenteel ook een Thorowgood aeroform singel, dressuur model.
Het is een hele fijne singel, de gespen maken geen contact met de huid, maar toch heeft Balou schuurplekken van de singel.
Ik heb ook neoprene singels gebruikt, maar daar ben ik wat schuurplekken betreft, helemaal niet tevreden over.
Ik ga me dus nu een Singelbontje van Mattes aanschaffen bij Hipponet.
Zo kan ik toch nog mijn Aeroform singel van Thorowgood gebruiken, Hij is tenslotte maar een ½ jaartje oud, met de bescherming van het Mattes singelbontje.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 00:05

ik hoop dat het bontje goed op z'n plek blijft zitten Ja ik vond het toen teveel gefrunnik en het schoof. ik kan mijn aeroform singels gelukkig wel blijven gebruiken bij mijn andere tink Ja

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:02

ff een stipje, heb nu een losse hoes om de singen maar vind dit niet echt mooi....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:27

Tieneke schreef:
Bij mij was dat een uitkomst Lachen Singelnijd is verdwenen bij deze singel. Nu heb ik (door aanschaf nieuw zadel) weer een andere singel, maar de singelnijd is definitief weg.

Ik denk wel dat ik mijn Mattes-singel ga verkopen. Niet omwille van de kwaliteit, zeker niet, ben er nl enorm tevreden over. Maar simpelweg omdat hij vzh is en ik nu een dressuurzadel heb.

(Off topic: Precious, jij bent ook een Belgisch Limburger en arabierenliefhebber, zie ik?)

Idd offtopic maar ja! Lachen En ik zit ook nog eens, net zoals jij, op de KHLim. Maar dat hadden we in het verleden eens over ge-pm't.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 01:17

Zijn de mattes singels eigenlijk ook wel verkrijgbaar met elastiek?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:34

Messica, ik kan natuurlijk fout zijn, maar ik denk niet dat ze er met elastiek zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:09

ondertussen zijn er ook modellen met elastiek beschikbaar heb ik ontdekt!

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:36

Ik heb me ondertussen een singelbontje besteld bij Hipponet.
Ben benieuwd of het helpt bij Balou zijn schuurplekken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:03

Andrea we maken het zo snel mogelijk in orde
PS Leuke stoere behaarde tink heb jij zeg! Een echte tank!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:58

foxy80 schreef:
ondertussen zijn er ook modellen met elastiek beschikbaar heb ik ontdekt!

Komen die ook bij jullie in het assortiment?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:20

ooooh elastiek!!! da's wel heul fijn idd Ja zou mooi zijn als je die ook in je assortiment krijgt, ik vind het voor mezelf ook fijner aansingelen Lachen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:21

Foxy, blijven die singels echt mooi. Ik wel er nl (mss) een aanschaffen. Ik gebruik nu een christ singelhoes om mijn singel, werkt goed, maar ik vind het lelijk. Dus nu wil ik eventueel zo'n singel van jullie aanschaffen om op concours te gebruiken, alleen als het zomers een warm is dan zweten mijn paarden nogal. Mijn springschoenen met bont worden hier erg smerig/goor van, wat denk je van die singel, zou het daar ook mee gebeuren?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:42

over de elastiek: stel je daar geen standaard elastiek bij voor die lekker meegeeft met het aansingelen. Hij zit in de singel ingewerkt zeg maar (dus niet helemaal aan het uiteinde), en geeft alleen mee tijdens het rijden met het ademen van je paard. Ik heb er vandaag net 1 in mijn handen gehad en je merkt er verdomd weinig van moet ik zeggen, vond dat het geen krimp gaf eigenlijk. Uitleg van Mattes: het geeft alleen mee wanneer het mee moet geven (lees: het is er niet voor het comfort bij het aansingelen).
Ik ga er dus niet speciaal mee adverteren denk ik, mensen denken dan snel aan een standaard stiek...

Over het mooi blijven van de singels: je kan ze in zijn geheel in de wolwas steken, daarna aan de lucht laten drogen en dan worden ze weer mooi. Het bont is erg dik en wordt nooit helemaal zeiknat, alleen de buitenste laag neemt het zweet op, en dat laat je gewoon aan de lucht drogen achteraf. Ik raad je aan voor zwart of donkerbruin te gaan, daar zie je sowieso minder op qua zandspetters etc. Tja, springschoenen met bont: van binnen zweet en vanbuiten modder, gras etc. Mattes produceert ze niet eens en daar hebben ze volgens mij reden toe, die dingen zijn gewoon niet proper te houden hoor. Singelbont gaat nog redelijk omdat het bont naar het paard gekeerd is, aan de buitenzijde van je singel zeg maar zit een zeer stevig katoen, en dat wast allemaal prima.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:07

Foxy80, over die elastiek, dan is dat een beetje zoals bij de Wintec-singels, denk ik? Die rekken zogezegd 5 centimeter uit, maar daar merk je zo ook niks van. Die hebben ook geen "zichtbare" elastiek, zit gewoon in de singel zelf.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:50

ja Tieneke, dat is de goede omschrijving. Als je het niet weet, merk je er niks van. Blijkt nu dus dat een elastiek standaard in een deel van het Mattes assortiment zit!

Enfin, aan allen:
we verkopen ze dus MET elastiek (rechte en uitgelijnde dressuur en VZH singel en springsingel met buikflap)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:56

Er zijn ook lamsvellen hoezen, eenzijdig lamswol die over een anatomisch gevormde singel passen, als je dan een leren dressuursingel hebt en een 'gewone' tunnelhoes niets vind, is dat een oplossing

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:11

Interessant. Volg het ook even.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 00:20

brittje, hoe bedoel je dat precies want ik zie het niet voor me.

foxy, oke dank je wel voor de verduidelijking.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:38

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:56

foxy80 schreef:
bedoel je deze Brittje?
pg 40 onderaan in de mattes catalogus 'fur alle reitsportfans' via deze link:
http://www.e-a-mattes.com/0_kat_auswahl.htm

die ovv kurzgurt bezug.
Het gaat dusom een hoes, die alleen aan de paardzijde voorzien is van lamsvel, als je de hoes over je anatomisch gevormde dressuursingel schuift krijg je hetzelfde (optische) effect als op de foto's aan het begin van het topic.
Met als voordeel dat je de hoes goed kunt uitwassen, maar de singel dezelfde blijft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 10:04

wauw! als ik dat pdf bestand open zie ik alleen maar bont bont bont Haha! Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:24

ja, en het leuke is: je kan aan Mattes echt alles vragen.
Vb rechte dressuursingel gaat maar tot 50 cm, ik heb echter 40 cm nodig. No problemo, wordt dan op maat gemaakt zonder meerkost. Of een klant die een dubbelzijdige wollen western pad wil: geen probleem, twee weken later was die hier. Of een bokker die een echt nep bontje bestelde, nl een lapje stof ter grootte van de zadelkussen met vooraan en achteraan een bontrandje voor de sier, zo kon ze haar eigen sjabrakken blijven gebruiken, geen extra laag onder het zadel en toch bontrandjes (ja, het oog wil ook wat) -> twee weken wachten en de perfecte echte nepper was er! Ik heb zelf nu een passier GT gekocht, die heeft een extra riem om de buik die los afhangt om de zweetbladen bij elkaar te houden zeg maar (westernzadels hebben zo ‘n riem soms ook), probleem: sluitinkje hangt onderaan en wordt bemodderd en roest… Heb nu dus een kinkettingbontje zonder bont besteld voor paar eurie, is een perfect stevig katoenen hoesje met velcro van 10 cm lang om de sluiting en een stuk riem ‘in te pakken’.

Als je nu een knalrood dekje wil met gifgroen randje en grijs sierkoordje en zwart bont dan kan dat perfect zonder extra betalen. Je kan zo gek doen als je zelf wil…

De andere twee catalogi zijn ook de moeite op die pg trouwens, er staan nieuwe kwijl bontkleuren (oa zacht muntgroen, zand (teddybeerkleur), babyblauw, zachtroze…) en stofkleuren (heerlijk olijf, terraoranje, grafietgrijs, navyblauw -> combineert geweldig met babyblauw) en nieuwe modellen (fashion line systeem, kinkettingbontje, extra uitgelijnde singels) in.

Ik ga hier dit weekend trouwens eens een fotootjes zetten van een stel poetshandschoenen in zowat alle wolkleuren van Mattes, dan zien jullie het hele pallet eens in real life.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:32

Heeft mattes ook pads voor boomloos Barefoot cheyenne waar dus ook inlages in kan. En een dressuursingel 45 cm bruin voorgevormd. Zijn hier ook prijzen van.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:43

boomloze dekjes zitten in het standaard assortiment (zie pdf via link hierboven). Ook dressuursingel van 45 cm uitgelijnd kan, ik geloof zelfs dat er 2 modellen zijn (speciaal voor dieren waarvan de benen dichter bij elkaar staan dan bij een standaard paard vb c-pony)
prijzen zullen voor vanavond zijn, heb nu catalogus niet hier

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:52

jeetje echt een breed assortiment Nagelbijten / Gniffelen

is er trouwens handel voor een bordeauxrood setje, dressuursingel van 70cm. en zittingbontje?? ik vind toch dat het niet zo mooi staat op bruin-, en zwartbont Haha!