Wat is er zo goed aan Anky pads

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: Wat is er zo goed aan Anky pads

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:07

Daar komt dus bij dat als een zadelbontje gebruikt zou worden zoals het moet en waar het voor bedoeld is (nl. in geval een paard last heeft van zijn rug cq zadel en verder niet) niemand het meer zou gebruiken: het hoort nl. met de bont kant direkt op de paardenrug te liggen en daaróverheen het sjabrak. Maar ja: als één ding nou een modeverschijnsel is (behoudens in de gevallen waar het voor bedoeld is) dan is het wel zo'n bontje Cool

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:16

__KELLY schreef:
maar ik vind sokken in een schoen iets heel anders als een zadel op je paard, je voet zit echt helemaal om een schoen heen en een zadel licht op het paard.
Mijn theorie er over is dat bij een pad het zadel alleen een paar mm/cm hoger komt te liggen en daardoor niet ineens niet meer past Knipoog
bij een zadelbontje is mijn theorie dat het zadelbontje de druk van het zadel overneemt en verdeelt. Maarja ik ben geen zadelmaker, en volgensmij hebben zadelmakers er ook nog verschillende meningen over heb ik het iddee. Dat is hetzelfde als de trainingsmethode van anky, volgens theoriën is dat een slechte methode maar de paarden van anky hebben wel altijd winnend resultaat.

oei, nu mag jij eens een praktijktestje doen
doe eerst je zadel op zonder dekje, en onthou op welk gat je singel zit aan beide kanten
en dan met pad nogmaals hetzelfde doen,
kan zo maar 2 a 3 gaten schelen, een zadel ligt om een paard,en als jij tussen 2/3 van dat zadel een dikke matras legt, dan krijgt je over die gehele lengte een verdikking
en dan komt whiskunde aan te pas, lengte x breedte = rommel die je tussen je paard stopt Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:07

crossmonster schreef:
__KELLY schreef:
maar ik vind sokken in een schoen iets heel anders als een zadel op je paard, je voet zit echt helemaal om een schoen heen en een zadel licht op het paard.
Mijn theorie er over is dat bij een pad het zadel alleen een paar mm/cm hoger komt te liggen en daardoor niet ineens niet meer past Knipoog
bij een zadelbontje is mijn theorie dat het zadelbontje de druk van het zadel overneemt en verdeelt. Maarja ik ben geen zadelmaker, en volgensmij hebben zadelmakers er ook nog verschillende meningen over heb ik het iddee. Dat is hetzelfde als de trainingsmethode van anky, volgens theoriën is dat een slechte methode maar de paarden van anky hebben wel altijd winnend resultaat.

oei, nu mag jij eens een praktijktestje doen
doe eerst je zadel op zonder dekje, en onthou op welk gat je singel zit aan beide kanten
en dan met pad nogmaals hetzelfde doen,
kan zo maar 2 a 3 gaten schelen, een zadel ligt om een paard,en als jij tussen 2/3 van dat zadel een dikke matras legt, dan krijgt je over die gehele lengte een verdikking
en dan komt whiskunde aan te pas, lengte x breedte = rommel die je tussen je paard stopt Clown

ik heb het er niet over dat met een pad er onder dat dat niet dik is maar dat als die pad er onder licht het zadel niet ineens niet meer past..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:08

xEsther schreef:
een zadelbontje verdeelt de druk toch niet van het zadel of ligt dat nou aan mij Clown?

Nou al denk jij dat jij het beter weet vertel het dan eens Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:18

__KELLY schreef:
xEsther schreef:
een zadelbontje verdeelt de druk toch niet van het zadel of ligt dat nou aan mij Clown?

Nou al denk jij dat jij het beter weet vertel het dan eens Knipoog

Lees dit topic eens door, misschien wordt het dan wat duidelijker
Bontonderlegger drukverdelend?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:37

Een Ankypad is helemaal niet zo dik hoor, ze zijn bijvoorbeeld dunner als van die dekjes van Lamicell oid. Ze zijn ook erg flexibel, zijn haast onverslijtbaar (mijn oudste pad is 4 jaar en daar zie je echt niks aan) en als je zadel goed past, gaan ze niet schuiven. Ook nemen ze super het zweet op.

Ik koop enkel nog Ankypads of look-a-likes, maar die nieuwe van Eurostar zijn misschien qua zweetabsorbtie nog nèt iets beter (maar die zijn ook dikker) dus die kunnen ook nog voor mij.
Bontjes, gelletjes en al de rest vind ik onzin, als je zadel goed past is dat nergens voor nodig.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:18

Ik vind de pasvorm van anky dekjes slecht, dan is pk of eurostar beter. Maar dat zulke "dikke" dekjes knellend zijn is juist niet zo. Er heeft iemand een keer de dikte van verschillende dekjes gemeten die onder druk staan mbv bankschroef geloof ik (kan het topic even niet vinden). Daar kwam juist uit dat dun ogende dekjes onder het zadel en het gewicht van de ruiter bijna niet samengeperst worden. De zachte pads (Anky, eurostar, pk etc) worden wel samengeperst door gewicht van ruiter en zadel en zijn dus dunner als ze onder het zadel liggen. Vork

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:56

_Nicky schreef:
moet zeggen dat PK pads ook prettig zijn. Ze zijn flexibeler en zachter dan de Anky pads.

De Anky's worden gelukkig na een tijdje ook erg flexibel,vind ze nieuw inderdaad erg stug.

Maar ben er verder tevreden over Lachen

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:13

Ik heb een denkje van Harry's Horse.. Ook een soort pad. Hij zit alleen maar vast bij de singel en blijft perfect liggen. Mijn pony zweet best snel, maar dit dekje neemt het heel mooi op en wordt helemaal niet snel vies. (ondanks de zweet en huidvet)
Het scheelt in ieder heel veel geld.. of je nou een anky dek koopt of een hh. slim toch? En hijs nog mooi ook:
Afbeelding
Ik ben gek op blauw dus die heb ik gekocht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:45

Chaddie93 schreef:
Het scheelt in ieder heel veel geld.. of je nou een anky dek koopt of een hh.

Dat scheelt weldegelijk heel veel. Een HH kun je meestal na 2 jaar weggooien omdat het versleten is. Een Anky is na een aantal jaar gebruik nog gewoon mooi. Goedkoop is in dit geval duurkoop is mijn ervaring.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:08

Wat is er goed aan anky dekjes?

Naar mijn mening vrij weinig. Ze nemen goed vocht op en zijn er in leuke kleurtjes, volgens sommigen hier. Dat zijn denk ik de enige twee pluspunten maar dat neemt niet weg dat de rest niet goed is.

De dekje zijn erg dik. Als je een goed passend zadel hebt, wat we maar even aannemen. Dan vul je met zo'n dik dekje het zadel alleen maar op, of je maakt de rug breder, net zoals je het wilt zien. Dit levert drukkingen op die voor de ruiter vaak niet eens merk en zichtbaar zijn maar voor een paard wel degelijk nadelige gevolgen kunnnen hebben. De opmerking dat het zadel alleen maar hoger zou komen te liggen is ontzettende flauwekul. Een zadel word zowel in de hoogte als in de breedte voor een paard aangepast. Een te nauwe kamer kan drukkingen veroorzaken zodra een ruiter erop gaat zitten. Het zadel word dan wel degelijk naar beneden gedrukt. De rug dus de te nauwe kamer in.

Ook de pasvorm is ontzettend verkeerd. Het is een rechthoekige vorm. Een paard heeft toch zeker een gewelfde rug. Het dekje de kamer intrekken is ook niet goed. Die kamer zit er toch echt niet voor niets, maar om de ruggengraat vrij te houden van enige druk. Als je het dekje van voor tot achter de kamer intrekt dan wordt deze dus gedeeltelijk of geheel opgevult met grote kans op .. weer.. drukkingen. Alleen het dekje aan de voorkant erin trekken is ook onzin, er komen dan kreukels in de achterkant getrokken, wat ook niet erg raar is.

Het enige positieve is dus de kleurtjes en het zweet opnemen. Makkelijk en leuk voor de ruiter, maar daar draait het niet om.

Naar mijn mening zou de ouderwetse dunne dekje met goede pasvorm het beste. Natuurlijk hebben alle paarden een andere rugvorm maar door zo dicht mogelijk in de buurt te komen bij de echte vorm van de rug, probeer je kreukels in het dekje zoveel mogelijk te vermijden. Een dun dekje de kamer intrekken is ook geen drama, deze zal de kamer niet snel opvullen.

Ik vind de kleurtjes overigens wel fantastisch Haha! jammer dat ze zo dik zijn en een slechte pasvorm hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:10

ik wil ook nog even toevoegen dat als je zadel past de anky dekjes wel degelijk kunnen schuiven,idd vanwege die beroerde pasvorm(vorm?er zit eigenlijk geen vorm in)

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:10

de look-a-like pads en de anky pads komen gewoon allebei van de zelfde fabrikant, dus er is helemaal geen verschil in kwaliteit van de pads, het ligt er gewoon helemaal aan hoe je hem zelf gebruikt, de een is er voorzichtiger mee als de ander dus iedereen heeft een andere mening Knipoog

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:03

misschien is dat t wel..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:09

Ik ben juist wel fan van de anky pads Haha!
mijn paard zweet ontzettend snel en die dunne dekjes kan ik na 2 keer rijden dan in de was gooien omdat ze helemaal hard zijn geworden en daarbij drogen ze niet snel.
anky pads worden niet zo hard.
Bijkomend voordeel is dat ze in veel leuke kleuren zijn Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:28

daar gaan we weer.

Natuurlijk zijn ze duur, maar niet echt dikker dan het gemiddelde dek wat je ziet in de winkel tegenwoordig, dus dat argument daarnaast, omdat ze zo slijtvast zijn gaan ze veel langer mee dan een gemiddeld dekje, dus per saldo ben je hetzelfde kwijt omdat je minder dekjes hoeft te kopen. Als je dan besluit dat je toch een ander kleurtje wil hebben, ze zijn erg waardevast en je kan ze voor een leuke prijs weer verkopen. (als je niet veel geld te besteden hebt kan je ze natuurlijk net zo goed 2e hands kopen, als je het dekje na een jaar weer verkoopt is de kans groot dat je het voor de koopprijs weer kan verkopen, dat lukt echt niet met een katoenen dekje)

Maar ze liggen goed op de rug van mijn paard, ze blijven erg mooi na tig keer wassen (k heb er een uit de eerste serie en die is nog steeds als nieuw qua kleur, dit in tegenstelling tot de katoenen dekjes die ik ook heb), nemen goed zweet op en verschuiven niet zodat je geen lusjes etc nodig hebt (die toch nooit op de juiste plaats zitten).

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:08

ingvdh schreef:
maar niet echt dikker dan het gemiddelde dek wat je ziet in de winkel tegenwoordig, dus dat argument

Maar dit is ook een slecht onderbouwd argument dat ze wel goed zouden zijn. Naar mijn mening zijn idd alle dekjes van de dikte van de ankypads niet goed voor een paard. Dat zo ongeveer alle ruitersportzaken volliggen met dekjes van die dikte maakt het dekje niet beter voor de pasvorm van je zadel wat aan is gepast zonder dekje.

Ik hoor veel argumenten als ze nemen veel zweet op, zijn slijvast, mooie kleuren e.d. maar nogmaals hier heeft het paard niets aan...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:05

gamblerlover schreef:
ingvdh schreef:
maar niet echt dikker dan het gemiddelde dek wat je ziet in de winkel tegenwoordig, dus dat argument

Maar dit is ook een slecht onderbouwd argument dat ze wel goed zouden zijn. Naar mijn mening zijn idd alle dekjes van de dikte van de ankypads niet goed voor een paard. Dat zo ongeveer alle ruitersportzaken volliggen met dekjes van die dikte maakt het dekje niet beter voor de pasvorm van je zadel wat aan is gepast zonder dekje.

Ik hoor veel argumenten als ze nemen veel zweet op, zijn slijvast, mooie kleuren e.d. maar nogmaals hier heeft het paard niets aan...

Misschien moet je mijn vorige post even lezen. Anky-pads zijn zachte dikke pads als je zo in je handen hebt. Maar druk je zo'n dekje plat (wat gebeurd als ze onder je zadel liggen met jezelf er ook nog op), dan wordt deze dunner dan de dun ogende doorgestikte dekjes die jij dun en beter vindt.
Pads maken het zadel dus helemaal niet smaller of knellend..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:06

De prijs dat is er goed aan

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:18

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:27

cremellogek schreef:
Misschien moet je mijn vorige post even lezen. Anky-pads zijn zachte dikke pads als je zo in je handen hebt. Maar druk je zo'n dekje plat (wat gebeurd als ze onder je zadel liggen met jezelf er ook nog op), dan wordt deze dunner dan de dun ogende doorgestikte dekjes die jij dun en beter vindt.
Pads maken het zadel dus helemaal niet smaller of knellend..

Was net bij de ruitersportwinkel hier in de buurt om nieuwe schoenen te kopen en heb precies gedaan wat jij hier nu aangeeft Lachen En toch vind ik die anky dekjes dikker aanvoelen als je ze dichtknijpt. Misschiend dat dit minder word na een x aantal keren gebruik maar zo nieuw in de winkel vind ik ze toch wel degelijk dikker.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:13

De vulling is veel luchtiger dan die van de katoenen dekjes waardoor het sneller ineendrukt. De buitenstof maakt dat het er stijf uitziet, maar na een paar keer wassen worden ze erg soepel en zijn echt niet dik.

De vulling van andere dekjes is vaak veel dichter van structuur en dat kan niet echt ineengedrukt worden, daarnaast blijven deze dekjes stijver door het vele stikwerk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:17

Klopt wel dat ze dikker zijn als ze nieuw zijn (dan zijn zo ook nog niet echt fijn en idd wat te dik); na een paar keer gebruiken en wassen worden ze dunner en soepeler en dan zijn ze imo niet dikker dan de gemiddeld pad. Zeker de wat dikkere katoenen pads (bedoel ik niet die héle dunne) zijn dan niet dunner dan de Anky's...

marl0nn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:33

hee,

ik ben van mening dat de anky's niet zo handig zjn als
de gewone want het pad dat ik heb is er wel gedacht
aan de vorm van een paardenrug Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:37

Ir111 schreef:
Chaddie93 schreef:
Het scheelt in ieder heel veel geld.. of je nou een anky dek koopt of een hh.

Dat scheelt weldegelijk heel veel. Een HH kun je meestal na 2 jaar weggooien omdat het versleten is. Een Anky is na een aantal jaar gebruik nog gewoon mooi. Goedkoop is in dit geval duurkoop is mijn ervaring.

Inderdaad, HH en Anky zijn niet met elkaar te vergelijken qua kwaliteit.