Beugelneusriem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:42

griebels schreef:
Met je laatste zin ben ik het wel eens, maar niet alle problemen liggen aan de ruiter.

Uitleg:
Mijn paard wil buiten in de bossen altijd maar harder en harder. En daar doet hij ook zijn uiterste best voor (lees: trekken, en niet zo'n beetje ook niet) . Met een gewoon bitje is hij helaas buiten niet rustig te rijden. Want dan heeft hij een houten bek en loopt hij dwars door jouw ophoudingen heen tot hij uiteindelijk in rengalop zit. Zitten bij een renpaard werkt niet, omdat het een drijvende vorm voor ze is, ofwel, ze gaan harder Knipoog

Ik rijd hem buiten met een slof als begrenzing, zodat hij geen lengte in zijn hals kan krijgen om te racen en trekken (niet om hem in de krul te trekken) of met een pessoabitje. Deze laatste helpt wel wat maar niet genoeg eigenlijk... Ik moet vaak nog flinke ophoudingen maken. Let wel, ik blijf niet trekken hoor, ik maak een flinke ophouding en laat hem dan terugkomen met stemhulp. Dit moet ik meerdere keren doen om hem terug te krijgen.

Veel naturals hebben gezegd om het bitloos te proberen, maar helaas.... ben nog niet levensmoe.
Heb het weleens geprobeerd maar was daar heel snel van genezen Schijnheilig

Uiteraard rijd ik liever ook bitloos, maar bij sommige paarden gaat dat gewoon niet

Weet je wat ik denk?!
Dat jouw schimmie helemaal nog niet zo moeilijk is, zoals je m eerder beschreef.
En hoe bedoel je dat de jouwe wel mag rennen, ook na zijn peesblessure? (laatste post)
Heeft die van jou daar ook toevallig last van gehad? Jeetje wat een overeenkomsten weer!
Genezen is genezen, dat klopt, maar eenmaal een blessure gehad, is de kans nog wel aanwezig dat het weer gebeuren kan, omdat het een zwakker punt blijft! Achterblijvend littekens-weefsel en bewegings-beperking.
Zeker als je 2jr uit de running bent geweest in mijn geval en dat je paard door de kliniek afgekeurd werd als rijpaard.
Of is dat bij jou ook het geval geweest?
Ook rijd je er endurance mee, als we je profiel als waar kunnen aannemen, dus zal jouw schimmie niet zo knetter zijn zoals je beweert.
Aangezien dat er DA controle is en zijn hartslag goed moet wezen, dus dood zal die zich niet lopen, dacht ik zo!
Dan is hij waarschijnlijk rustig genoeg!
Ik zie in je profiel op bepaalde foto's dat je paard door al dat hang en trek werk, wat je er om heen hebt hangen, zijn rug compleet wegdrukt en zich meer verzet dan nodig is.
Ook een renpaard kun je omtoveren tot een normaal te berijden paard.
Zag toevallig laatst nog foto's van iemand hier op bokt, die van een draver die op de renbaan had gelopen, het dier omgetoverd had tot een compleet goed gereden dressuur paard.
Ik heb met verbazing gekeken en vond het bijzonder knap van haar!
Als ik de link kan vinden zet ik m er wel bij!
Maar conclusie : als je kundig genoeg bent, de tijd en energie erin wilt steken, kun je heel veel bereiken zonder je paard onnodig te behangen met slof en alle andere sterk inwerkende hulpmiddelen, die over het algemeen niet nodig zijn.
Je conditioneert je paard gewoon op een volledig andere manier dan die gewend is.
Dus de ruiter is vaak het probleem bij 'probleem' paarden!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:53

Ik stuur je wel ff een pb met uitgebreidere uitleg, anders gaan we erg offtopic Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:55

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:01

Netjes gedaan hoor Ja

Maar verschil is wel dat die draver door haar ingereden was en mijn paard al jaren ingereden was en op een bepaalde manier gereden was.
Lees met bit voor trekkers, en met vaste thiedemann Knipoog

Ps wat ik bedoelde met 'hij loopt zich dood' is:
Hij geeft niet op, ook niet als hij kreupel zou worden in de koers. Hij blijft lopen omdat hij daar voor leeft Ja

De foto in mijn profiel met dat zadel naast hem... Dat is een goed voorbeeld van hoe hij is...
Hij was met geen mogelijkheid te stoppen toen bij de start zijn zadel wegschoof en zijn jockey in moeilijkheden zat. Hij ging ervoor Ja Hij heeft zich een 2e plaats weten te lopen daar, ook al wilde de jockey hem laten stoppen...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:09

Ach ja, het ene paard is het andere ook niet.
Zo heeft elk paard zijn probleem, maar als je maar goed kijkt waardoor het komt en hoe je het t beste kunt oplossen op een meest vriendelijke manier, ben ja al aardig op weg denk ik!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 01:54

Het is ook echt niet zo dat elk paard die af en toe zn mond open doet ergens last van heeft hoor. Sommigen doen het uit verveleing, of gewoon speels. Dat lees ik echt vaak de laatste tijd. Nee een paard doet niets voor niets maar ook niet ALTIJD uit pijn.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:58

Paarden die vervelend doen in de mond, doen dit vaak met een reden.
Is het niet uit pijn, dan ligt het wel aan de hand van de ruiter.
Tegen de hand zijn en het bit niet aan willen nemen!
Als je kundig genoeg bent en de tijd ervoor neemt, kun je je paard hier voor weer her-conditioneren.
Zorgen dat je een duplo verbinding krijgt met de hand en de mond.
Ook hoor je ge-centered te rijden, door oefeningen te doen zodat je een onafhankelijke zit krijgt en al je lichaamdelen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen en de hulpen goed kunt doorgeven.
Het complete plaatje hoort correct te zijn.
Maar goed rijden is een kunst en vergt tijd, inzet en energie.
Tevens is het ook vaak gewoon gemakzucht en onkunde van de ruiter, waardoor er te snel naar hulpmiddelen gegrepen wordt.
Als je aan de longe je paard zo kunt trainen, dat hij zijn vormspanning weet te behouden en voldoende voorwaarts is, wordt het rijden een stuk makkelijker.
Je paard moet leren gehoorzaam te worden aan de hulpen, zodra hij dat is heb je nagenoeg bijna geen strijd meer onder het zadel.
Het karakter van je paard speelt misschien wel een grote rol hierin, maar je moet zo op je paard ingespeeld zijn, om daar juist gebruik van te maken zodat je hem voor bent.
Door middel van grondwerk kun je dominantie en ongehoorzaamheid verhelpen.
De band met je paard wordt erdoor versterkt en hij gaat jou steeds meer als zijn leider respecteren.
Op die manier kun je hem dingen leren die 'ongewoon' voor hem zijn.
Éénheid tussen ruiter en paard!
Mijn paarden hebben ook fratsen, maar weten wel hoe de verhoudingen liggen, -ik- ben leider hoe je het ook went of keert.
Daar valt niet over te discussiëren!
Dusz....
Verdiep je in mogelijke andere trainings methoden, waar je het fijne nog niet van weet en het rijden wordt een stuk plezieriger voor jou en je paard!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:31

erg offtopic Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:41

Ach ja, de discussie loopt eenmaal zo, niet meer dan logisch.
Maar goed, ben dr nu klaar mee. Doei, doei
Succes verder met de vraagstelling!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:31

Kijk eens in dit topic, misschien wordt mijn punt dan duidelijker waarom ik niet van die vreselijk, strenge hulpmiddelen hou!
Het gaat voornamelijk over bitten, maar dan heb je er een beeld bij, hoe het niet moet!
[LN] verdient een paard dit ? NEEEEEE

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:59

Dat wil nog niet zeggen dat iedereen die met sporen, scherper bitje of een zweepje rijdt ook zijn paard daarmee mishandeld

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:08

Nee, dat klopt, maar door onkunde en niet weten hoe je dingen hoort te gebruiken, gaat het wel vaak mis.
Ook zijn die dingen gewoonweg niet nodig als je je paard goed conditioneert.
Je moet het geheel bekijken en niet maar 1 richting op.