Bont onderlegger, helpt het tegen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Bont onderlegger, helpt het tegen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:51

Sodeletuut schreef:
ik vind zo'n bondje wel mooi enzo.. er zijn echt heel veel mensen die ermee rijden 'voor de mooi' zegmaar.. ik weet niet hoor, volgens mij is het gewoon een rage

een rage is het zeker Ja zelfde met bandages etc

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:54

Misschien blont Blond : maar wat ik niet snap:
al stop je een heel bontje en dekje (bij wijze van spreken natuurlijk) in de kamer van je zadel, dan nog komt de druk via de kussens op de rug van je paard. Canuit de holte van kamer en tussen de kussens komt toch geen druk, als stop je het vol met bont? Dan maakt die volle kamer toch niet uit? DAn kan je toch gewoon een dekje en bont gebruiken?Als je begrijpt wat ik bedoel...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:56

Nee, want de kamer is er voor om de ruggegraat vrijheid van beweging te geven, het paard kan dan buigen in zijn rug en zijn rug ontspannen. Als je de kamer volstopt heeft het paard niet de mogelijkheid om zijn ruggegraat te bewegen en zal hij dus erg stijf gaan lopen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:59

feliciaa schreef:
Nee, want de kamer is er voor om de ruggegraat vrijheid van beweging te geven, het paard kan dan buigen in zijn rug en zijn rug ontspannen. Als je de kamer volstopt heeft het paard niet de mogelijkheid om zijn ruggegraat te bewegen en zal hij dus erg stijf gaan lopen..

Ja
De ruggegraat gaat als ware omhoog in de kamer van het zadel, daarom is het ook zo belangrijk om deze ruimte 'zo leeg' mogelijk te houden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:35

Ok, bedankt OK dan! , mijn vraag is beantwoord, maar levert weer een vraag op:
(ja sorry Blond )
Zou je die rug écht tegenhouden met wat bont en stof?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:42

Ja, in ieder geval voor een deel wel, het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe dik dekje en wat voor bontje je er onder hebt, het vernauwd de kamer in ieder geval wel, waardoor het paard zowieso minder bewegingsruimte heeft.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:45

Voor mijn oude paardje hebben we een heel chabrak van schuim (kavalkade) gekocht.. erg lekker voor de paardenrug (misschien niet drukverdelend maar wel lekker zacht)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:01

voor oudere paarden is het inderdaad weer anders, die hebben vaak niet meer een mooie ronde rug, de ruggegraat komt vaak wat meer boven op de rug te liggen en de bespiering zakt wat af.. Bij zulke paarden zou een bontje inderdaad wel kunnen helpen o.i.d..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:43

feliciaa schreef:
Het ingetrokken vocht krijg je er alleen niet uit door je zadel gewoon vaak te poetsen, hierdoor worden je kussens op den duur harder en zal je toch iets eerder aan een nieuw zadel toezijn als met dekje..

Het is sowieso belangrijk om de vulling van de kussens van het zadel minstens 1 x per 2 jaar te laten vervangen. Dus in dat opzicht maakt het niet uit of je er wel of geen dekje onder legt.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:39

foxy80 schreef:
yorghos, gebruikte je dan geen beschermende katoenen hoes over die gelpad?

Er zit wel een soort buitenstof omheen, maar geen losse hoes. Deze kon er dus niet af.

feliciaa schreef:

Ik heb een bontje dat wel de ruggengraat zelf vrijlaat, dus de kamer wordt niet helemaal vol gestopt, zoals dat bij pad van volledig bont wel gebeurt.

feliciaa schreef:
voor oudere paarden is het inderdaad weer anders, die hebben vaak niet meer een mooie ronde rug, de ruggegraat komt vaak wat meer boven op de rug te liggen en de bespiering zakt wat af.. Bij zulke paarden zou een bontje inderdaad wel kunnen helpen o.i.d..

Dat is idd de reden dat ik een bontje ga gebruiken.