Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 02:22

tornadogs schreef:
enkel of dubbel gebroken.
is lekker zacht in zijn mond.

mag ik vragen waarop je deze uitspraak baseert? waarom zou dit zacht zijn voor de mond?

@ sara, een plat middenstukje kan flink scherper inwerken op de tong dan een olijfvormig middenstukje. een bolletjesvormig middenstukje zit er tussenin.

uiteraard is het altijd afhankelijk van de individuele paardenmond wat als scherp of zacht kan worden aangemerkt.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:08

Normaal gesproken rij ik met een 'Curb Bit'http://www.westernstore.nl/index.php?target=products&product_id=1640,
is een erg lkkr bit als je paard in de western de 'nek raing' goed beheersd Pling, rij jules met dit bit meestal ook op de wedstrijd...

Maar rij soms in de les ook met een 'Billy allen snaffle',
en als ik op buitenrit ga rij ik meestal met een Pro roller correctional Brown steel maar dan ziet ie er een beetje anders uit, met sterren Haha! http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1643 (plaatje avatar)

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:13

Ik reed met mijn haf met een enkelgebroken koperen trensje, omdat ze hierop vrij zacht in de mond was. Heb nu een KWPN'er en die rijd ik op een dubbelgebroken trensje (met bol middenstuk) omdat deze heel zacht is in der mond en zij zelf ook zacht in der mond is. + toen ik haar 3 weken terug kocht reed ze al met zo'n bit en dan ga ik dat niet veranderen als ze er goed op loopt Knipoog

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:01

een k&k turnado, fijn bit, ze neemt het lekker aan.
zonder bit gaat mijn paard heel hard lachen denk ik... om er vervolgens haar eigen zin te doen Clown

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:07

Ik rijd met een normaal dubbelgebroken(olijfje) bustrensje, ze heeft een normale mond en loopt hier fijn op.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:24

Mijn paard heeft een hangend rooster en reageerd zeer heftig op gebroken bitten.
Wou een happy mouth stang proberen, maar kon m niet vinden.
Heb nu een rubber stang in.
Hij reageerd nu niet meer heftig op het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:40

vanja schreef:
zonder bit gaat mijn paard heel hard lachen denk ik... om er vervolgens haar eigen zin te doen Clown

Er is geen paard dat begint te 'lachen' en z'n eigen zin gaat doen zonder bit.
Rijden zonder bit zal voor de meeste paarden wèl een verademing zijn, waardoor ze dan juist erg ontspannen en meewerkend zijn.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:05

ik gebruik een watertrens want dat is dun dus kan die meer spelen in de mond.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:30

We rijden nou op een dubbelgebroken bit waarom? Die had hij al en reageert er goed op. We stappen binnenkort over op bitloos:D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:35

Pelryo schreef:
We rijden nou op een dubbelgebroken bit waarom? Die had hij al en reageert er goed op. We stappen binnenkort over op bitloos Haha!

OK dan!

hoe kwam je tot deze keuze?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:20

Ik rij mijn paard op een enkel gebroken watertrens. Eigelijk omdat hij al jaren op dat bit gereden is en dan vind ik het onzin om er een ander bit in te gooie als hij hier prima op loopt.

(me paard is 14 en 2 jaar bij mij)

Furore_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:44

Ik gebruik een enkelgebroken bit, een bustrens.
Dit omdat ze een "normale" mond heeft, en op dit bit fijn loopt.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:18

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:35

Toevallig heb ik vandaag voor het eerst zitten kijken naar happy mouth bitjes Lachen Ik heb net een 3 delige watertrens met appelsmaak gezien en die lijkt mij eigenlijk wel wat om te proberen. Maar ik moet toch eerst overleggen of het wel mag enz. dus voorlopig rijden we nog met dit bitje (bit met van die koperen rolletjes..)

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:43

gewoon een dubbelgebroken watertrensje.
Hier loopt ze het beste op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:04

ik heb vandaag mijn mini Myler uit Amerika binnengekregen. aangezien er voor kleine paardjes weinig te krijgen is op bittengebied zijn wij naar Amerika uitgeweken voor een Myler comfort snaffle met lichte tongvrijheid. ik ken mijn paardje erg goed, maar het is en blijft afwachten. ik dénk dat dit bitje goed bij haar past, maar Flicka is degene die zal aangeven of ik dat goed gedacht heb of niet.

to be continued!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:14

Ik heb een dubbelgebroken bustrens..
Dubbelgebroken omdat dat zachter is en het paard er lekkerder op gaat kauwen etc.
en bustrens omdat dat als het ware gelijk inwerkt, en watertrens zit 'los' van elkaar.. als je een ophouding maakt gaat de ring eerst een stuk door het bitje heen draaien en dan pas merkt je paard van de ophouding..

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:16

onder het zadel een dubbelgebroken cyprium watertrens,en voor de wagen met een liverpool met argentan mondstuk

waarom?op cyprium loopt hij super
en de liverpool,ja...wil eigenlijk iets anders,maar hij doet het er best aardig op

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:23

Ik rijd Devon op het moment nog met een Dangerbit.
Hij kan uit angst en nog wel een flink tussenuit knallen, met dit bit heb ik dan wat meer te vertellen.
Als hij wat meer "rust" in en over zich heeft dan wil ik hem met een dubbelgebroken watertrensje gaan rijden.
voor de wagen loopt hij met een liverpoolstang met de leidsels in het bovenste gat.
Tinka rijd ik met een enkelgebroken bitje.
voor de wagen staat ze ook met een liverpoolstang met de leidsels in het bovenste gaatje.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:33

ik rijd altijd met een halster op mijn haf.
En op onze New Forrest rijd ik met enkel gebroken, op onze KWPNxNRPS rijd ik met een bit met een bobbel erin, weet niet hoe het heet, maar dan steekt ze haar tong niet steeds uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:18

Jimmylove schreef:
op onze KWPNxNRPS rijd ik met een bit met een bobbel erin, weet niet hoe het heet, maar dan steekt ze haar tong niet steeds uit..

Een paard steekt niet voor de lol z'n tong uit de mond. Boos!
Er is altijd een oorzaak als een paard dit doet. En je kunt maar beter de oorzaak opsporen en verhelpen, dan het paard verhinderen om uiting te geven aan het ongemak of pijn wat hij ervaart.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:23

JoviBan schreef:
Jimmylove schreef:
op onze KWPNxNRPS rijd ik met een bit met een bobbel erin, weet niet hoe het heet, maar dan steekt ze haar tong niet steeds uit..

Een paard steekt niet voor de lol z'n tong uit de mond. Boos!
Er is altijd een oorzaak als een paard dit doet. En je kunt maar beter de oorzaak opsporen en verhelpen, dan het paard verhinderen om uiting te geven aan het ongemak of pijn wat hij ervaart.

mee eens. als een paard de tong uitsteekt is daar een reden voor. imo is het dan zaak om die reden op te zoeken, en met de oorzaak aan de slag te gaan. simpelweg verhinderen dat de tong wordt uitgestoken is dan ook symptoombestrijding.
zelf heb ik bitten die naar voren gebogen in de mond liggen (Myler en K&K Dynamic), waardoor de tong veel vrije ruimte heeft. met deze bitten kan een paard de tong heel gemakkelijk eroverheen leggen oid, waardoor evt. signalen van ongemak snel opgemerkt kunnen worden.

de ruiter moet niet alleen met het paard communiceren via het bit, maar ook andersom. als ruiter dien je de signalen van je paard imo serieus te nemen. geef het dier dan ook gelegenheid om die signalen te laten zien!

Ekiw_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:55

Ik heb een dubbelgebroken bitje, voor een jong paard.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:11

enkelgebroken watertrens. Voor haar prima.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:24

Ik rij met een myler bit, geeft meer tongvrijheid en mijn paard loopt er super op
Bij een dubbelgebroken bit had hij de bitring altijd in zn mond, met een myler bit kan dat niet. Rij soms nog met een D-trens maar dan merk ik dat hij veel zwaarder op de hand is.