Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:15

Bitten zijn in elk geval wat MIJ betreft toch wel de laatste optie als er een probleem met het rijden van je paard is. Altijd eerst tanden, energiegehalte voer, je eigen hand/schouderhouding etc. checken, alvorens scherp en hard gaan denken. Maar ik eb (tot nog toe) misschien makkelijk praten met mijn jonge paard, die niet alleen best na- maar ook zeer toe-geeflijk is, hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:23

Wat mij betreft is een bit helemaal geen optie. Juist weglaten dat ijzerwerk in de mond.
En vervolgens inderdaad alles bij langs: het gebit, de mond, het zadel, de rug, de voeten, eventueel een osteopaat (of iemand anders op dat gebied) erbij voor een algehele lichaamscheck, en ja, vooràl ook kritisch en bewust kijken naar je eigen zit/houding/rijstijl/communicatie/samenwerking met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:24

Ja dan is het makkelijk praten, maar sommige paarden zijn knap eigenwijs en daar zal je altijd je handen vol aan hebben, hoe oud ze ook zijn. Ik rij ook bitloos, maar buiten alleen stappen, draven en zeker galopperen is vragen om problemen, dan is hij zo eigenwijs dat hij zelf blijft bepalen hoe hard we gaan, welke kant we op gaan en zeker niet stoppen, neeen, ik volle vaart terug naar stal, desnoods plat door de bocht. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:25

Je hebt toch ook zo een linda tellington bit??

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:56

mijn pony hield ook altijd vast nu heb ik een dubbelgebroken bit en nu is het een heel stuk minder

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:22

hoi joyce, ik weet niet of je suprise van Deobrah nog kende, maar die pakte ook altijd zijn bit vast en ging aan de kletter. zij had er dan zo'n rolletjes bit in zitten. weet de precieze naam niet!

summer1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:41

Misschien moet je een rollertjes bit proberen... als het paard vast pakt beginnen de balletjes te rollen en glijden ze tussen de tanden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:21

russel schreef:
Is er niet ergens een stuk waar ze voluit kan gaan? Een breed veilig stuk waar je bv wel wat kmters kan maken? Wellicht heeft je paard dat regelmatig even nodig, even uitrazen. In de winter wat meer dan in de zomer. Dat zal zeker helpen. Dan kan je haar gehoorzaam buiten houden en zodra je voelt dat ze dat bommetje in haar heeft, kan je daarna toe gaan en laat haar maar knallen.

Mensen zijn zich niet altijd bewust dat paarden dat heerlijk vinden, dat het ook gezond is voor ze, zowel voor lijf als geest en dat je. ze daar heel erg blij en attent meer houdt. Ik snap wel dat dat niet altijd mogelijk is, maar als je zo een paard hebt, pak anders in het weekend een regelmatig de trailer en rij naar een natuurgebied met goede ruiterpaden.

Volgens mij is dit ook niet bij alle paarden verstandig. Ik heb de beschikking over 'veilige paden' waar Moos flink hard kan. Maar als hij zich heeft mogen uitleven, is hij de rest van de weg opgefokt en heb ik 3 weken lang mijn handen vol aan hem. Omdat hij iedere keer als ik mijn teugels op maat maak, denkt dat hij weer keihard mag Clown

Heel af en toe mag hij even uitrazen, maar zeker niet elke keer en dan het liefste niet op paden waar ik vaak rijd. Dan kan ik niet meer normaal draven en galoperen.

Ik denk dat dressuurmatig trainen in het bos uiteindelijk de beste oplossing is, die ook een blijvend resultaat heeft.

Maar iemand een idee hoe ik Moos bij kan brengen dat hij netjes nagefelijk gaat lopen in het bos i.p.v. als een halve tuiger, zonder grof te worden, want daar heb ik geen zin in. In de bak weet hij over het algemeen wel dat hij dressuurpaard hoort te zijn Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:11

1 van mijn paarden heeft dit altijd gedaan bit pakken en wegrennen, dit is gevaarlijk en mijn rij plezier met deze dame nam af.
Ik heb toen een western stang aangeschaft had eerst een gebroken watertrens dit gaat perfect klein beetje druk op de teugels en ze luistert, hoef niet meer in de mond te hangen.

En we kunnen weer heerlijk buiten rijden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:55

oeeff moeilijk ...ik reed met mijn haffie buiten met een pelhambit enkelgebroken..2 teugels eraan...stang gedeelte losjes..zodra ze het op een lopen zette en ik haar niet meer op mijn zit terug kreeg pakte ik even mijn onderste teugel erbij..als dat niet hielp en korte ruk aan de teugels..en dat hielp meteen...

en tijdens het buiten rijden deed ik veel overgangen maken...dan een keer stoppen volte maken en weer door rijden..zo hield ik haar bij mij..attent maken op jou en niet op de omgeving...

succes met het zoeken naar een oplossing !! Knipoog

NiG_Tolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:57

een rolletjes bit kan helpen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:59

ja joh, vooral martelwerktuigen als rollenbitten erin gaan hangen..

Vind het overigens altijd knap dat paarden hun bit tussen de kiezen nemen...hangt bij jullie het bit niet op het tandloze gedeelte? Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:01

een rolletjes bit lijkt mij ook pijnlijk als ik aan mijn eigen tanden denk dat daar metaal over rolt zou toch voor een stangetje gaan MAAR dan moet je wel HEEEEEL zacht in de hand zijn anders trek je hem zo achter over
iig succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:02

runningkawa schreef:
ja joh, vooral martelwerktuigen als rollenbitten erin gaan hangen..

Ja geweldig hè, al die paardvriendelijke "adviezen" hier. Bah. Verdrietig
"Hang dit er maar in, hang dat er maar in, ik hang zus er altijd in", helemaal super! Boos!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:12

een roller bit kunnen ze moeilijk vastpakken begreep ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:19

En willen ze ook niet vastpakken.... en niet omdat het rolt

Idd jovi, ik wordt er ook altijd triest van. Heel triest Verdrietig
Gelukkig zegt TS het voornamelijk Rt op te willen lossen...en eigenlijk is dat ook de enig werkende manier.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:23

Een fluitbit, dat is een bit met gaatjes erin, daardoor kunnen ze het bit niet vastpakken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:25

Ik ben de TS en reageer niet zo heel veel meer in dit topic. Omdat het mijn streven voorbij gaat, Ik lees namelijk alleen maar welles nietes.
Mijn doel was ook geen scherper bit, ik wilde gewoon even kijken of er iets was wat evt voor ons kon werken.
Mijn eerste plan is te kijken of ik het rijtechnisch op kan lossen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:29

Hackamore? en verder dat alleen voor buiten. Bij ons staat een paard wat dat anders ook zou doen met een bit rent ie er ook door heen. Dus buiten met een hackamore en het werkt prima hoor. En je breekt echt niet zomaar een neus ofzo en veel druk is daarbij ook niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:29

Imo zou er weinig welles/nietes zijn en vind het ook jammer dat de mensen met de meest dieronvriendelijke oplossingen komen.
Ik zeg altijd, gewone trenzen, dus zonder bolletjes en frutseltjes, dat zijn de bitten die je gerust eens uit kunt proberen wat je paard daar het fijnste van vind. Daar doe je een paard geen schade mee. De paardenmond is gevoelig genoeg, dus een gewoon bit zou ook voldoende moeten zijn Lachen
De rest is RT.

Gelukkig heb jij dat ook door Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:48

LaFunkyJazz schreef:
volgens mij lezen de meeste mensen niet hoor Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb geschreven dat ik het rijtechnisch op ga proberen te lossen, Mijn instructrice zei tegen mij dat als een paard nageeft, goed van je been naar je hand is, niet het bit vast kan pakken. Dus nu tijdens te buiten ritten, ga ik gewoon met die basis rijden

Zoals ik opmaak negeert je paard je, hier kan je ook aan werken, houd hem actief. Zoals je zelf zegt en zoals iemand voor mij ook zei zet hem buiten aan het werk.

Ik zou het absoluut niet gaan proberen met scherpere bitten, op den duur dramt ie daar ook doorheen.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:33

Mijn pony kon er ook steeds vandoor gaan en omdraaien. Heb er ook verschillende bitten in gehad (enkel gebroken, dubbel gebroken, ongebroken). Maar als een paard echt wil helpt geen enkel bit. Ik ben haar in de bak ook strenger gaan rijden , en buiten ook, denk ik dat ze gaat, dan reageer ik gelijk. Gaat ze rennen, op de volgte (ik weet het, is niet altijd mogelijk). En als ze wil omdraaien zet ik haar stil en draaien we gewoon weer terug en rijden we door alsof er niets gebeurd is. En consequent zijn.
Ze heeft het nu geleerd om niet om te draaien of het bit vast te pakken, en dat buiten rijden gewoon ontspanning moet zijn. Heb een gewoon enkel gebroken bitje en kan met een lange teugel buitenrijden, heb er alleen nog wel altijd een martingaal aan.
Ze blijft alleen thuis een hele erg drang naar huis houden, want er loopt er altijd wel een in het land die op haar geschreeuw een reactie geeft. En aangezien ze aan een grote weg staat ga ik die niet meer over op een buitenrit. Gewoon uit voorzorg, moet er niet aan denken dat ze wel een keer terug gaat en dan die weg over steekt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:29

ik zou beginnen met de réden van het vastpakken op te zoeken. het bit vastpakken doet een paard immers niet omdat hij het prettig vindt. als je paard lekker met je samen wil en kan werken komt dit niet voor, en de oplossing ligt dan ook niet in een ander bit, maar in het rijtechnische gedeelte. is je bit al eens goed nagekeken? past het wel goed bij de mond van je paard? kan het ergens pijn doen, hoe is de mond van je paard van binnen qua bouw? een pijnlijk of oncomfortabel bit kan een oorzaak zijn van het vastpakken, op die manier probeert het paard zich er dan aan te onttrekken (en niet onterecht!).

verder eens goed rondkijken naar mogelijke oorzaken, een scherper bit is slechts symptoombestrijding, en wellicht zal je paard het niet meer vastpakken, het probleem waaruit het vastpakken voortkomt is er niet mee opgelost.
een poosje bitloos rijden (of helemáál bitloos rijden) kan je ook helpen om het eens uit een ander perspectief te zien, en je paard wat rust te geven in de mond.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:34

Met een myler leren ze het in ieder geval snel af....

Zelf ondervonden...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:51

Klopt een Myler is erg fijn, maar niet DE oplossing ! Je paard zoveel mogelijk buiten laten om energie kwijt te raken, kan een oplossing geven en minderen in krachtvoer. Mijn paard is nu in de winter ook te fris, pakt zijn bit soms vast en wil alleen maar crossen. Met Myler pakt hij het bit niet vast, maar zet alsnog gang. Ik laat hem nu zodra het droog is buiten staan, en kan weer normaal rijden. Hij is weer rustig, niet klierderig, nu hij veel minder op stal staat. Echt een overduidelijk verschil !