Singel met elastiek: werkt dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scoebje

Re: Singel met elastiek: werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:49

Ik vind het zeer makkelijk , de mijne is van kieffer

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:13

Ik lees even mee. En vertel mijn verhaal. Ik heb dus ook een merrie die enorm chagerijnig is met aansingelen. Ze heeft een op maat gemaakt zadel, singel schuift wel iets naar voren omdat zij een rond buikje heeft
Ze is bij mij geboren en door mij zelf aangereden.
Ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik lees hier over gelsingels met elastiek, ben benieuwd waar jullie die vandaan halen. Ik rij haar nu met een neopreen singel, leren singel is helemaal een ramp.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:21

ik heb een leren singel met elastiek, vind het echt een super uitvinding!

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:24

Ik heb sinds kort bij mn springzadel voor mn haf ook een singel met elastiek...Ik had er voor altijd een gewone brede, en dat ging eigenlijk wel goed, maar mn zadel schoof altijd wat naar 1 kant. En wat ga je dan doen?!...nog een gaatje strakker Bloos
Ik heb t helemaal niet zo op elastiek, ben van mening dat ze zoveel uitrekken dat het als nog niet vast zit.
Maar nu heb ik een anatomisch gevormde singel, ik heb nog nooit op zo'n vast zadel gezeten! hij schuift helemaal niet meer.
Moet er alleen wel aan denken dat ik de singel links net zo hoog heb als rechts. En het elastiek valt me eigenlijk helemaal niks tegen, volgens mij vind het peerd t ook wel fijn Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:19

ik heb de thorowgood en het fijne vindt ik van deze singels dat ze idd mooi om het lijf passen en er een minimale rek in zit.

er bestaan ook hele mooie singels van westip, helemaal van elastisch materiaal, en blijven ook mooi op de huid liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:23

Ik heb zonder singel gereden, dus als je zadel past kan een elastiek singel makkelijk.
Zo strak hoef je ook niet aan te singelen, als je zadel maar past Ja

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 05:31

Bijna alle paarden op mijn manege hebben leren of neopreen singles met elastiek aan 1 of 2 kanten. Ik vind het erg fijne dingen! Veel fijner voor de paarden en van schuivende zadels hebben we geen last.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 05:41

bromfiets schreef:
Tipje: Er bestaan ook singels die helemaal van elastisch meteriaal zijn (het merk is onderdeel van de Silverlinde). Die vind ik persoonlijk praktischer dan de singels met een stukje elastiek. Als je die namelijk wat strakker aan moet singelen kan het gebeuren dat de gespen boven het beschermende materiaal uitkomen en alsnog gaan schuren :)

Ik heb ook net een singel met elastiek en dat is idd een nadeel...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 08:52

pol013 schreef:
Iemand had het over de oorzaak aanpakken? Mijn paard wordt boos op alle dekens, dekjes, zadel en whatever er op hem gelegd wordt. Iemand ideeen?

Ik droeg dat aan om de oorzaak aan te proberen te pakken.
Sportmassage voor paarden lost een hele hoop spierproblemen op.
voor meer info kun je me altijd vragen

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:52

Ik heb er dus ook een gehad, maar vind het echt niet fijn. Mijn zadel ligt hartstikke stevig en schuift met normale singel niet. Met die elastische singel schuift ie helemaal naar voren. Ik heb ook al gehad met springen dat mijn zadel in een keer onder aan dr buik hing. Voor mij geen elastische singel meer.

Mijn merrie heeft trouwens geen singelvrees en chagarijnd nooit met aansingelen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 01:07

Ik heb ook die van Thorowgood, de airform. Heerlijke singel! Ik heb ook eens zo'n dikke neoprene gehad, maar die was zo dik, paardje schuurde haar ellebogen er tegen! Verdrietig
Ze is wat afgevallen, dus de singel is eigenlijk een beetje te groot geworden (55cm) Als iemand er toevallig eentje heeft liggen van 50cm hou ik me aanbevolen! Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:18

Ik heb de kentaur. Helemaal fijn. Anders bijt hij in mijn zij, of doet alsof. Paard keek in elk geval heel lelijk.
Ik vind juist dat ik minder strak aan hoef te singelen. Maar ik houd zo wie zo niet van heel strak aansingelen.

kyraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:41

ìk heb een stubbe singel met elastiek, maar ik heb er een paar keer mee gereden. maar mijn zadel ging schuiven. tewijl mijn zadel helemaal op maat voor mijn paard gemaakt is. en met een gewone singel gewoon perfect blijft zitten. en ik vind het zelf ook minder fijn, ik weet nooit hoe strak ik hem voor het perfecte moet doen. ik ben bang dat ze straks in tweeen breekt als ik hem te strak doe. maar als die goed zit geloof ik wel dat het comfortabeler is voor het paard.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:41

Hier ook iemand op zoek naar een zo fijn mogelijke singel voor het paard. Laatst vertelde iemand mij dat leer het beste is omdat je dan de minste kans op velletjes tussen de singel hebt en schuurplekjes. Dit omdat mijn merrie erge singeldwang heeft. Mijn paard staat onder behandeling van een osteopaat en ik heb ook meerdere cursussen bij Annemarie (Monty Roberts NL) gevolgd. Ik doe dus ook heel veel grondwerk met haar. Tip voor de singeldwang paardjes hier. Ik oefen ook met een longeertouw om haar buik heen op de singelplek, ik maak het touw strakker (niet heel strak natuurlijk) en als ze gaat lopen of draaien dan houd ik de druk aan tot ze weer stilstaat en dan laat ik het longeertouw weer losser, oftewel belonen voor het goede gedrag door de druk er weer af te halen. Dit wordt desensibiliseren genoemt oftewel ongevoelig maken. Dit even terzijde ik zoek dus een leren dressuursingel met gel of iets dergelijks iemand een idee?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:43

singel met elastiek,werkt dat????

ja heel erg op mijn zenuwen!!!!
mijn zadel gaat dus echt heel erg schuiven en daar word ik dan helemaal gek van,ik heb hem dus na 4x gebruiken aan de wilgen gehangen en nu hoor ik mijn stalgenootje steeds klagen...

kyraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:55

haha jaa, dat had ik precies het zelfde.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:57

Wij hebben friezen met dus weinig schoft, Heb een paar x met elastieken singel gereden altijd met opstappen zadel 10 cm verschoven,, Had gewoon iemand nodig om tegen te hangen!!

Schoot bij ons totaal niet op!!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:09

_Lola_ schreef:
Wij hebben friezen met dus weinig schoft, Heb een paar x met elastieken singel gereden altijd met opstappen zadel 10 cm verschoven,, Had gewoon iemand nodig om tegen te hangen!!

Schoot bij ons totaal niet op!!

zadel van een vriendin met haar fries schuift ook al zo erg. Als het beest een keer opzij springt ligt zij er bijna naast Nagelbijten / Gniffelen En dan is hij echt knoert strak aangesingeld!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:11

bij heel veel paarden met zadel- of singeldwang worden de problemen veroorzaakt door te strak aansingelen. een goed passend zadel moet blijven liggen zonder schuiven zónder singel... als je daardwerkelijk gaat rijden hoef je dan ook niet strak aan te singelen.

een andere singel kan een oplossing zijn, maar als het paard zelfs een dekensingel niet graag accepteert lijkt het toch een andere oorzaak te hebben. is het dier al eens specifiek op deze klachten nagekeken voor bijv. fysio of osteopaat?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:14

Ik heb een westip singel, deze is volledig van elastisch materiaal gemaakt. Vind het echt een hele goede singel. In het begin deed ik hem wel te vast (met elastische singels moet je wel meer oppassen dat je ze niet te strak trekt) maar mijn paard liet na enkele keren wel duidelijk merken dat ze er niet mee opgezet was. Bloos! Nu weet ik dat de singel aan 1 kant in het 4de gaatje moet en aan de andere kant in het 3de, zadel schuift niet en paardje is tevreden! Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:05

ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van een singel met elastiek, omdat ik vind dat je dan aan het aansingelen kan blijven.
ik heb er een aantal keer mee gereden. zowel met aan 1 kant een elastiek als aan 2 kanten. bij de singel met aan 1 kant elastiek vond ik dat mijn zadel naar 1 kant zakte.
ik zou dus altijd voor een singel met aan 2 kanten elastiek kiezen, bij deze is de speling meer gelijk.

BeneXc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:32

ikheb voor m'n pony een gelsingel met elastiek veel makkelijker vroeger werd ze gek als ik haar aansigelde en voor m'n paard heb ik een gewone gelsingel en die stampt steeds in het rond tijdens het aansingelen ze wordt er gek van ! Tong uitsteken dus gan ik mij toch maar een singel met elastiek aanschaffen voor m'n paardje maar altijd een gelsingel je zal me nooit zonder gelsingel zien rijden Tong uitsteken Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:48

@BeneXc: waar heb je die gelsingel met elastiek gekocht? Dressuursingel?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:13

ik heb zelf een fries en die vond het ook niet leuk om aangesingelt te worden ( toen singel zonder elastiek,was al 6jaar oud) ik heb toen de gesp afgebroken omdat ik hem aangesingelt kreeg. toen heb ik mijn wedstrijd singel gepakt. dit is een Thorowgood Airoform Dressuursingel. Kreeg hem meteen aangesingelt! dus blijf deze nog wel even gebruiken. Schoonmaken is ook zo super makkelijk, gewoon een borstel erover of even afspoelen. Dan blingt hij alweer Haha! En ik hoef trouwens maar 1 x gewoon aantesingelen, hij blijft gewoon goed strak zitten
http://www.dekroo.com/index.php?file=ru-product_detail&iProductId=468&section=ruitershop

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:17

het werkt prima.
echt supper fijn .
En het veschuift niet en ook ik kan in 1 keer aan singel.