Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:49

als je zadel boven de 95% ligt lijkt me dat idd geen strak plan
al zijn sommige dik lijkende dekjes dunner dan sommige dun lijkende dekjes
ben wel erg te spreken over de traagschuim dekjes
veel paarden verliezen swinters wat bespiering
en zadel kan dan wat gaan bridgen , veel ruiters hebben dat niet door ,
met deze dekjes heb je daar of eigenlijk je paard geen last van
de ouderwetse wol en iets minder de vilt zijn ook goede drukverdelers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:50

runningkawa schreef:
Maar ff een volgende
Zadel word aangepast, liefst zonder dekje gekeken of het past
En vervolgens word er een verschrikkelijk dik anky dekje onder gepropt of anders soort dekbed...dat kan toch ook niet goed zijn?

Als het bij de schoft drukt of net achter de schoft het zadel te smal wordt, maar dan past het zadel volgens mij sowieso niet, het mag nl niet te veel zakken bij de schoft als je dan wat er tussen gaat proppen.

Ik heb een oud zadel dat opgevuld moet worden, alle wol er uit, want het zadel is best hard geworden, rij het ook met een bontje eronder. Maar het zadel zakt niet, ligt nog goed, dus knelt niet ergens en daar gaat het om. Vaak zijn de bomen te smal , dan gaat het knellen als je EROP gaat zitten, want hoe vaak kijkt men niet als het zadel op de rug ligt en er naast staat?

Dan zijn de kamers teruggesneden dus de schoft ligt vrij, dan kan je vaak niet meer zien of het juist bij de schouders knelt als het zadel zakt als je erop gaat zitten en dus een knelpunt gaat geven, immers de schoft ligt vrij en de kussens achter klapperen niet, dus denkt men dat het zadel past.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:50

rijoyco schreef:
runningkawa schreef:
Maar ff een volgende
En vervolgens word er een verschrikkelijk dik anky dekje onder gepropt of anders soort dekbed...dat kan toch ook niet goed zijn?

Twijfel, aan de ene kant denk ik: een dik pad lijkt mij zachter liggen, evt. drukpunten worden meer opgevangen.
Aan de andere kant ken ik ook het 'verhaal' van bontjes die zadelkamers vernauwen.

'Vroeger' reed ik inderdaad met de simpele, kleine ruit dekjes...

geloof me , heb hier simpele kleine ruitdekjes liggen varierend tussen de 10 en 30 euro
er zit een groot verschil tussen de een en de ander
vroeger had je iig die flut mode dekjes nog niet ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:51

Nickyu, traagschuim dekjes? Verward Verward Verward

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:51

runningkawa schreef:
Maar ff een volgende

Dit heb ik me ook al meer dan eens afgevraagd RK. Hoewel ik ze best geinig vind, gebruik ik toch ook allemaal behoorlijk dunne dekjes, sommige zonder vulling andere met een klein beetje, maar lang niet zo dik als die pads nee. Al is het idee wel verleidelijk dat een dikker pad prettiger is, maar het enige wat je doet is de kostbare ruimte opvullen en verkleinen waardoor het op een bepaald moment de pasvorm wel moet belemmeren lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:52

traag schuim ken ik ook niet als in matrassen Tong uitsteken

En minder spieren in de winter, waarom?
Als je tenminste gewoon door traint Lachen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:53

nickyu schreef:
rijoyco schreef:

Twijfel, aan de ene kant denk ik: een dik pad lijkt mij zachter liggen, evt. drukpunten worden meer opgevangen.
Aan de andere kant ken ik ook het 'verhaal' van bontjes die zadelkamers vernauwen.

'Vroeger' reed ik inderdaad met de simpele, kleine ruit dekjes...

geloof me , heb hier simpele kleine ruitdekjes liggen varierend tussen de 10 en 30 euro
er zit een groot verschil tussen de een en de ander
vroeger had je iig die flut mode dekjes nog niet ..

Maar merk je dan verschil in kwaliteit (dat kan sowieso verschillen), of kan je echt verschil merken in pasvorm ect. ?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:54

Ik heb ook nog een oude KN (´89) type symfonie, met diepe zit. Ik heb het altijd op alle paarden gegooid die ik reed en ook nu ik zelf een paard heb (met gevoelig ruggetje) krijgt hij ook gewoon de KN op zijn rug. Overal ligt het zadel op als een huis, of het nu een arabier of een KWPNer is, het ligt. Dit zadel heeft wel keilkussens, daar is helemaal niets mis mee, het voorkomt de stoelzit houding die je met veel vzh zadels zag vroeger.

Maar ik heb vorig jaar eens de KN van een stalgenoot geleend (2 dagen omdat de mijne werd nagekeken bij Divoza) en het was exact dezelfde maat, model en type maar het lag voor geen meter op mijn paard. Dus de kwaliteit wordt minder? Er zijn ook veel van die vage merken bijgekomen, maar waar het echte probleem nu inzit? Geen idee...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:56

dekjes met laagje traagschuim er in
speciaal ontwikkeld voor jongepaarden in de groei en oudere paarden in de krimp
gebruik deze zelf ook zag hier de bespiering komen en gaan en komen en gaan
je gaat niet continu je zadel aanpassen

veel ruiters rijden swinters minder , ook ik Bloos , met deze temperaturen wil mijn lijf niet zo
vroeguh reed ik in weer wind en regen
veel mensen die wel door rijden trainen swinters minder intensief omdat de buitenbak dan
slecht(er) ligt , als ze al evenveel blijven rijden word er meer buiten gereden
en volgens "sommigen" is buitenrijden niet dressuur matig rijden

we hebben niet allemaal een allweather bak of een binnenbak Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:58

rijoyco schreef:
[Maar merk je dan verschil in kwaliteit (dat kan sowieso verschillen), of kan je echt verschil merken in pasvorm ect. ?

de een is na 1 keer wassen vervormd de ander na 56 x nog niet
daarbij is de ene vulling flut en na 1 x wassen geminimaliseerd of erger geklonterd en de ander na
een jaar wekelijks wasssen nog goed , de ene vullling is niet te meten zo dun de ander 2mm
ook de zweet opname varieert enorm
pasvorm wil ook enorm verschillen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:59

@ Esperanza: Geld verdienen misschien? De paardenwereld is zooooo commercieel en er valt ook enorm in te verdienen natuurlijk... Helaas gaat dat vaak niet samen met kijken wat nu echt het beste is voor het paard vrees ik en wint de wens van de ruiter het vaak. Daar speelt de bedrijfswereld natuurlijk op in.. Je hoeft het maar een beetje mooi te brengen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:01

nickyu schreef:
rijoyco schreef:
[Maar merk je dan verschil in kwaliteit (dat kan sowieso verschillen), of kan je echt verschil merken in pasvorm ect. ?

de een is na 1 keer wassen vervormd de ander na 56 x nog niet
daarbij is de ene vulling flut en na 1 x wassen geminimaliseerd of erger geklonterd en de ander na
een jaar wekelijks wasssen nog goed , de ene vullling is niet te meten zo dun de ander 2mm
ook de zweet opname varieert enorm
pasvorm wil ook enorm verschillen

Klonteren zou ik dan wel als een probleem zien ja, krimpen of dunner worden lijkt me niet zoveel uitmaken voor de pasvorm van het zadel.

Apart verhaal ook van die KN hierboven!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:02

Ik doe nooit meer dikke dekjes onder mijn zadel, vroeger was ik zo stom om met een anky pad + bontje te rijden, gevolg is dat mijn paard nog altijd atrofie heeft. Ben hem momenteel druk aan het trainen op grond om het proberen weg te krijgen maar echt makkelijk gaat dat niet...

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:03

Ik denk dat je nooit het passende zadel voor een paard vind voor altijd. Een paard blijft veranderen in bespiering, door de training (of juist door het gebrek eraan) Ik denk dat er tegenwoordig veel meer info over zadels en pasvorm ed is, waardoor mensen veel kieskeuriger zijn geworden en idd door de bomen het bos niet meer zien. Mijn ruin rijd ik op hetmoment ook met het meest oude zadel wat ik heb, omdat dit hem gewoon altijd goed ligt, niet perfect, maar hij heeft er geen last van. Heb al diverse zadels geprobeerd, maar dit blijft toch de meest passende. Voor een fokmerrie die dus elk jaar wisseld in bespiering, heb ik een vast zadel met een goed lamsvel eronder. Het is geen doen om daar elk jaar een nieuw zadel voor te zoeken, om het perfect te laten liggen, en zo met het lamsvel heeft ze er ook geen enkel last van. (nu zeg ik er wel bij, de frequentie in training zal ook veel verschil maken!!!)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:06

er is 1 merk die noem ik altijd de hema onder de paarden sport

moet zeggen dat sommige mensen ook wel heel erg zijn ..
laatst op zadelpas geweest , had passende zadels bij me
die vond mevrouw niet mooi , kan gebeuren uiteraard
maar mevrouw wilde persee 1 zadel wat niet , nu niet nooit niet gewoon absoluut niet paste ,
ze wilde persee toch dat zadel want die was mooi , stond leuk en met een dikke pad zag je niet dat die niet goed lag
schoft lag immers vrij en zadel lag stabiel was haar reactie toen ik m er weer op legde om het te laten zien ,maar paste voor geen meter en was ECHT niet passend te maken
ze rijd liever der paard naar de kalote en er mooi uitzien
heb het zadel direct door mijn hulp weg laten leggen
ben zonder een verkoop weer weggegaan ..kan er nog niet overuit ..wat heb ik me (innerlijk)
boos gemaakt

visconti in zo'n geval is dus een traagschuim een optie
verdeelt goed de druk lost lichte !! bridging op en de bespiering kan gewoon groeien
Laatst bijgewerkt door nickyu op 03-12-07 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:06

Visconti schreef:
Ik doe nooit meer dikke dekjes onder mijn zadel, vroeger was ik zo stom om met een anky pad + bontje te rijden, gevolg is dat mijn paard nog altijd atrofie heeft. Ben hem momenteel druk aan het trainen op grond om het proberen weg te krijgen maar echt makkelijk gaat dat niet...

EVen voor mijn info: wat is atrofie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:08

afname van spierweefsel door het verkeerd drukken van het zadel. (te smal zadel bijvoorbeeld)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-07 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:09

russel schreef:
Kieffer past niet op paarden met een hoge schoft, maar paarden met een wat breedere rug dus wel weer heel goed.

Maar ik denk juist dat de smal gebouwde paardjes met een hoge schoft problemen hebben met de moderne zadels.

Ik heb al bijna 4 jaar naar volle tevredenheid een Kieffer Lech Profi excellent op mijn redelijk smalle paard met hoge schoft liggen. Zadel zit als gegoten bij haar. Dat model is wel teruggesneden trouwens.

Ik laat mijn zadel regelmatig door de zadelmaker nakijken en heb afgelopen voorjaar een zadeldrukmeting gedaan (met zo een kleipad). Drukverdeling is prima.
Mocht het niet zo zijn zal ze wel snel drukplekken krijgen omdat ik met de endurance het zadel toch lang en intensief gebruik.

Ik denk dat het probleem ook is dat er heel veel zadelverkopers zijn i.p.v. zadelmakers.

nickyu

bespiering die door knellen afgenomen is
de cellen in de spieren zijn hierdoor wel beschadigd en
het duurt dan heel lang voordat dat hersteld is

weet niet of je een ring of bril draagt?
zo ja zie je die dus ook zitten als je m afdoet
dat is atrofie , alleen meestal dan alleen van de opper huid
als je dus een knellend zadel hebt krijg je het zelfde effect maar dan met de bespiering

harnessmaker

Traagschuim...... werkt de spier ook traag?

Volgens mij heeft traagschuim geen enkel nut anders dan een optisch beeld geven van correcte zadelligging en pasvorm omda het overal op de rug sluit. OOK OP PLAATSEN WAAR GEEN BOOM IN DE BUURT VAN HET PAARD KOMT. En dat kan niet kloppen.

Kijk eens hoe snel spieren bewegen als een paard beweegt. En vergelijk dat eens met het terug in model komen van het schuim.

Gewoon de ouderwetse dekjes van katoen met vilten tussenlaag en een molton onderkant. Die vormt zich naar het paard en blijft ook zo na het wassen. Alleen het drogen duurt erg lang.
En daar "hebben we de tijd niet meer voor".....

Ik denk dat ons gejaagde leven niet goed voor ons en niet goed voor onze dieren zijn.

Esperanza
Blogger

Maar nu jullie het over die dekjes hebben. Ben ik ook altijd erg eenvoudig mee geweest. Had vroeger altijd van die dingen van Divoza, dunne, stevige dekjes. Heb nu ook maar 2 (niet liegen 3) van die nep ANKY dingen (en dus 1 Eurostar Tong uitsteken ), misschien toch maar weer terug naar die simpele dekjes van Divoza?

Ik heb wel op aanraden van mijn instructrice zo´n lammetje gekocht voor er onder. Omdat mijn paard dus weinig bespiering had toen ik hem kreeg.

@Visconti, als je er nog bent.... Maar er zit toch een heeeele goed zadelmaker in de stad Groningen? Daarvoor zou ik zo nog weer terug gaan als ik een zadelprobleem zou hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:11

fransje23 schreef:
[.

Ik denk dat het probleem ook is dat er heel veel zadelverkopers zijn i.p.v. zadelmakers.

veel zadel verkopers die het geen hol uitmaakt zolang er maar centen binnen komen

denk zoals in mijn voorbeeld geval er een hoop verkopers waren geweest
die gezegt zouden hebben "ja hoor is goed hoor "dik dekje der bij zie je der niks van
problemen komen meestal toch pas na verloop van tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:12

Citaat:
Ik denk dat ons gejaagde leven niet goed voor ons en niet goed voor onze dieren zijn.

Dit denk ik dus ook Ja
Teveel willen van ons dier in een te korte tijd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:12

Vroeger ging men voor degelijkheid. Zaken als een zadel of een auto waren duur en men had minder geld in vergelijking met tegenwoordig. Bedrijven hadden ook graag kwaliteit achter hun naam staan, want daar verdienden ze mee, dus zorgden ze ervoor dat ze kwaliteit leverden.

Tegenwoordig draait alles om geld. Mensen hebben veel meer te besteden dus kijken niet meer op van een grote uitgave. Bedrijven spelen daar op in. Ze floreren nu nog op kwaliteit van eeuwen geleden, maar de kwaliteit van nu is bij lange na niet meer vergelijkbaar met de kwaliteit van toen. Waarom zouden ze? Ze verkopen toch wel. En als ze nu dat leer van een net iets minderen kwaliteit pakken en dat pekdraad ook net iets goedkoper inkopen dan verkopen ze net zo veel voor hetzelfde geld, maar hebben ze een grotere marge.

Tegenwoordig weet men meer over de anatomie van een paard en wat goed is en wat slecht. Maar tegenwoordig weet men ook beter men geld moet verdienen. En daarbij telt alleen ikke ikke ikke. Service? Was da?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:15

Traagschuim verdeeld de druk geheel niet.

Wat is drukverdeling eigenlijk?

we weten allemaal dat als het ijs te dun is je er niet op moet gaan staan. ls er iemand door het ijs is gezakt loop je er niet naar toe maar ga je liggen. liefst op een groter oppervlak zoals de brandweer doet met een ladder. Lopend zou je zelf ook door het ijs zakken maar als je de oppervlakte vergroot neemt de druk per cm² af en kan je redelijk veilig de ander redden.

Een goede test of je onder legger druk verdeeld is de "vingerproef": Leg je onderlegger op je hand en druk de top van je vinger in je onderlegger. Wat voelt je dragende hand? Meestal je vinger. Leg je echter een ijsstokje (ladder) op het dekje en druk je dan met je vinger dan zal je merken dat dat de druk verdeeld.

Een katoenen doek is niet drukverdelend, een plank echter wel.....