uitrijdeken, zin of onzin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: uitrijdeken, zin of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:38

Bij mijn pony heeft het zin Lachen Hij voelt zich anders de eerste 20 minuten niet fijn. Hij kan moeilijk ontspannen en wil wat sneller lopen om eerder opgewarmd te zijn. Scheelt per paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:33

smurffie schreef:
per puur geluk hebben wij ook kleding die hier ook voor zorgen Haha!
en een paar dat bezweet is, en te snel afkoelt krijgt net als een mens spierpijn Knipoog
hier komt bij dat ik het onderandere had over paarden die geschoren zijn! waarbij die die vacht heb weggehaalt!

Onze kleding kan nooit doen wat de vacht van een paard doet.
Ik had het inderdaad over ongeschoren paarden, dus paarden die geschoren zijn zullen een deken misschien nodig hebben. Al begrijp ik nooit waarom mensen kunstmatig (scheren, vervolgens dekens op) gaan proberen wat het paard prima zelf kan.

Voltigeur schreef:
Dat dacht ik ook gelezen te hebben (ik heb intussen nog altijd dat artikel niet terug gevonden). Ik blijf zoeken (niet tot in het oneindige natuurlijk)

Misschien bedoel je dit?

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Kijk bij 'heeft mijn paard het koud? '

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:47

RedPassion schreef:
smurffie schreef:
per puur geluk hebben wij ook kleding die hier ook voor zorgen Haha!
en een paar dat bezweet is, en te snel afkoelt krijgt net als een mens spierpijn Knipoog
hier komt bij dat ik het onderandere had over paarden die geschoren zijn! waarbij die die vacht heb weggehaalt!

Ik had het inderdaad over ongeschoren paarden, dus paarden die geschoren zijn zullen een deken misschien nodig hebben. Al begrijp ik nooit waarom mensen kunstmatig (scheren, vervolgens dekens op) gaan proberen wat het paard prima zelf kan.

Voltigeur schreef:
Dat dacht ik ook gelezen te hebben (ik heb intussen nog altijd dat artikel niet terug gevonden). Ik blijf zoeken (niet tot in het oneindige natuurlijk)

Misschien bedoel je dit?

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Kijk bij 'heeft mijn paard het koud? '

Het was niet datzelfde artikel (maar ik las het een aantal jaren terug, dus het kan intussen ook al van het net verdwenen zijn, hé). Maar in grove lijnen komt het wel op hetzelfde neer. Dus wat wij deden (blijven stappen tot ze droog waren) was eigenlijk nog zo geen stom idee. Kwestie van koud krijgen was het nutteloos, maar om de spieren niet direct van inspannen naar "niks doen" te laten overgaan was het dus wel in orde. Veel mensen onderschatten trouwens het belang van stappen (weer een andere discussie natuurlijk)...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:51

Alleen als het echt vriest leg ik mijn zweetdeken op tijdens het in- en uitstappen. Ook tijdens het poetsen laat ik die er (gedeeltelijk) opliggen. Ik merk toch wel dat dit helpt wat betreft te ontspanning en opwarming. Mijn merrie is dan ook al wel een dagje ouder en vatbaarder voor kou op de spieren Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:54

Als het veel regent en ik maak een rustig buitenritje doe ik 'm op. Hij is wel geschoren.
Met het rijden ga ik vaak lekker draven enz en dan istie niet nodig, tenzij de temperaturen onder de 5 graden komen, dan wel.
Bij uitstappen doe ik hem niet op ik stap lekker door en zadel af en ga nog even met een fleecedeken stappen.

Het is dus niet zin/onzin maar voor mij afhankelijk van de weersomstandigheden.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:56

Mijn paardje krijgt tijdens het stappen altijd een dekentje op, omdat hij erg gevoelig is voor de kou!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:11

Ik merk dat weinigen het artikel dat hier gepost geweest is hebben gelezen...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:20

Ik heb et wel gelezen en het zal wel maar ik doe het op mijn manier Lachen
Met de beste intenties voor mijn paard.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:24

Allejandro schreef:
Ik heb et wel gelezen en het zal wel maar ik doe het op mijn manier Lachen

Zal ik ook niet betwisten. Maar zoals je zal gelezen hebben zijn de beste intenties niet altijd het beste voor het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:50

Allejandro schreef:

Dit is zeker geen aanval, maar ik wil dan graag weten wat er volgens jou beter is aan scheren en deken op doen in plaats van wintervacht laten groeien? Hoe is dat beter voor je paard?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:28

RedPassion schreef:
Allejandro schreef:

Dit is zeker geen aanval, maar ik wil dan graag weten wat er volgens jou beter is aan scheren en deken op doen in plaats van wintervacht laten groeien? Hoe is dat beter voor je paard?

als je heel erg hard voor wedstrijden traint, gaat het paard overmatig veel zweten, zonder de wintervacht is dit makkelijker af te voeren dan met.
hier komt bij dat sommige paarden een dusdanig dikke wintervacht hebben dat dit niet meer binnen 1,5 uur opdroogt. waardoor het paard ook kou op kan lopen Knipoog

RedPassion schreef:

onze kleding is niet meer dan die dekens nadat je een paard heb geschoren, je haalt de vacht weg, ofwel je zorgt ervoor dat het paard het neit zelf meer kan regelen. mensen die wedstrijd rijden en daarvoor trainen scheren dus vaak, puur om het belang van het paard want deze kan je moeilijk nat op stal gooien en hoeveel mensen gaan na 2 uur droogstappen nog verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:41

Lees het artikel eens (die link die ik eerder postte), staat heel veel in over kou, zweten, vacht etc.

Ik heb altijd wedstrijden gereden met een pony met wintervacht, die is nooit ziek geweest hoor.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:48

Ik denk dat het wel zin zou hebben, anders zouden ze toch niet worden gemaakt? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:13

Aan de andere kant; de vacht van een paard heeft ook zin, anders zouden ze die niet hebben!

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 02:55

kiezen jullie dan liever voor een fleece, een wollen of een waterdichte met fleece voering uitrijdeken?

misschien is deze vraag al beantwoord, maar ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten.

zelf heb ik een uitrijdeken gehad die waterdicht was maar dat kwam omdat ik vaak savonds laat of juist heel vroeg in de ochtend reed en toevallig vaak in miesserig weer.

maar wol lijkt mij persoonlijk toch wel het fijnst? als het in elk geval droog is dan.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:51

dresspaard schreef:
kiezen jullie dan liever voor een fleece, een wollen of een waterdichte met fleece voering uitrijdeken?

misschien is deze vraag al beantwoord, maar ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten.

zelf heb ik een uitrijdeken gehad die waterdicht was maar dat kwam omdat ik vaak savonds laat of juist heel vroeg in de ochtend reed en toevallig vaak in miesserig weer.

maar wol lijkt mij persoonlijk toch wel het fijnst? als het in elk geval droog is dan.

Als je een paard echt paard laat zijn (zonder er een scheerapparaat op te gebruiken), dan heb je NIKS nodig. Dan kan je rustig in de regen of de kou rijden zonder dat die er last van hebben.
Een fout die veel mensen maken is een paard "vermenselijken", en dat is in geen enkel opzicht nuttig.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:03

Voltigeur schreef:
Als je een paard echt paard laat zijn (zonder er een scheerapparaat op te gebruiken), dan heb je NIKS nodig. Dan kan je rustig in de regen of de kou rijden zonder dat die er last van hebben.
Een fout die veel mensen maken is een paard "vermenselijken", en dat is in geen enkel opzicht nuttig.

Volledig mee eens, als je een paard paard laat heeft het niks nodig, geen ijzers, geen dekens, geen gedoe. Maar de meeste van onze paarden staan onder een deken op stal, waardoor de vacht dus platgeduwt wordt en niet meer kan isoleren, dan heb je dus een dubbel effect. Zonder deken heeft een paard geen deken nodig, met deken net wel omdat hij anders kou krijgt omdat de vacht plat is gedrukt. IIG mijn paard staat onder een 3tal dekens omdat hij helemaal geen vacht heeft, en ik wil dat graag zo houden, het is veel praktischer omdat hij niet zweet (wat totaal niet schadelijk is moest ie dat wel doen) maar ook omdat hij beter afkoelt in zijn dun vachtje. Maar omdat mijn paard dus uit de warme stal komt met dekens op krijgt hij een inrijdekentje op. Omdat hij al geen wintervacht heeft en anders wel erg springerig wordt wat mijn bakgenoten veelal niet accepteren uitzonderingen daar gelaten. Bij mijn pony deed ik ook niks op, was een echte beer, die zweette enorm en kreeg je niet droog, dus de dekens gingen er enkel 's avonds op. Deken had bij mijn pony ook geen enkel effect, vacht bleef komen. Maar omdat je als "puber" op een manege ook onder ""druk"" wordt gezet doe je gewoon mee met al de rest. Iedereen doet het dus waarom zou ik het toen niet gedaan hebben op mijn 13jaar?! Uiteindelijk had mijn pony geen dekens nodig, zelfs nu hij geschoren is bij de nieuwe eigenaar heeft deze pony het nauwelijks koud.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:15

onzin. Ik leg als het koud is gewoon een zweetdeken over het paard en het zadel en stap dan op. Kun je ook gewoon mee rijden als het heel erg koud is, schuift niet. Een apart uitrijdeken is echt onzin.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:56

Citaat:
als je een paard paard laat heeft het niks nodig, geen ijzers, geen dekens, geen gedoe

dan moet je ze ook niet in (sommige delen van) arbeid stellen

geen ijzers zolang ze niet nodig zijn : als jij ritten van weet ik veel hoelang buitenrijd over verharde wegen zullen ze hoeven aardig slijten!

geen dekens zolang niet scheert of vanaf vroeg in t jaar m er wel oplegt zodat ze hun wintervacht hebben!

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:11

dresspaard schreef:

Om even op mn eigen post terug te komen:

Ik heb de deken er niet de hele tijd op gehad. Enkel tijdens het uitstappen!!!

@Voltigeur:
dat is toch geen antwoord op mijn vraag?? Tong uitsteken

ontopic:

Ik zou zeker bij een geschoren paard na intensieve trainig een uitrijdeken gebruiken ook al zou het gewoon in een binnenbak zijn.
Bedoel maar, zn paard heeft goed gezweet dus dan is zn deken echt geen overbodige luxe tijdens het uitstappen.
Ook bij een ongeschoren paard wat verder geen deken draagt in de wei en stal etc. zou ik het na intensieve training een uitrijdeken doen omdat die dan toch weer sneller droog is lijkt mij.
Bij een paard wat wel een deken op heeft in zn dagelijkse doen en laten maar niet geschoren is, zou het ook best kunnen maar als het niet nodig is doe ik het niet.

Een uitrijdeken heeft heus zin als je m daar voor gebruikt waar die voor dient.
Maar hoe dan ook het hangt dus echt van het moment af bij welk paard en in welke hoedanigheid dan ook ik een uitrijdeken zou gebruiken.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:15

smurffie schreef:
Citaat:
als je een paard paard laat heeft het niks nodig, geen ijzers, geen dekens, geen gedoe

dan moet je ze ook niet in (sommige delen van) arbeid stellen

geen ijzers zolang ze niet nodig zijn : als jij ritten van weet ik veel hoelang buitenrijd over verharde wegen zullen ze hoeven aardig slijten!

geen dekens zolang niet scheert of vanaf vroeg in t jaar m er wel oplegt zodat ze hun wintervacht hebben!

Als je je paard paard laat hoeft ie ook niet te werken dus heeft hij niks nodig behalve voer en ontwormen en af en toe is enten.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:24

Voltigeur schreef:
Ik merk dat weinigen het artikel dat hier gepost geweest is hebben gelezen...

Ik heb het wel gelezen, maar ik ben niet overtuigd.
Wel over het feit dat een winterdeken de haren platdrukt en op die manier dus eigenlijk niks toevoegt qua warmte.
Maar niet wat betreft het zweten.
Een paar zweet om af te koelen, dus dan spreekt het vanzelf dat wind en kou ervoor kunnen zorgen dat het paard sneller of zelfs TE snel afkoelt, dus onderkoeld raakt.
Als zweten namelijk niet in functie is van afkoeling hoeft een paard überhaupt niet te zweten.
En een zweetdeken doet niets anders dan vocht extra snel absorberen, zodat als je hem eraf haalt het paard al een stuk droger is dan voorheen en dus minder snel af zal koelen.
In dat artikel staat dat een paard het niet koud kan krijgen als hij zweet, ik ben het daar absoluut niet mee eens.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 13-01-08 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:27

Mijne zweet nooit, heeft hij het dan nooit "koud"?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:20

Het punt is dat de meeste hun paard niet 'natuurlijk' houden. Dan zal het dier zich aanpassen aan de dekens ed. Dus zul je er dan ook rekening mee moeten houden als je gaat rijden. Ik ben sterk van mening dat je paard wel te snel kan afkoelen.

Heeft een paard al die poespas van nature nodig. Absoluut niet. We proberen onszelf het makkelijker te maken. Maar we veranderen het dier, door die dekens en de rest, dan moeten we er ook voor zorgen dat we dat een beetje verantwoord doen imo.

Ik doe voornamelijk wat ik goed acht, leer continue bij en kijk vooral naar mijn paard en pas het daarop aan.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:34

rebeltje schreef:
Het punt is dat de meeste hun paard niet 'natuurlijk' houden. Dan zal het dier zich aanpassen aan de dekens ed. Dus zul je er dan ook rekening mee moeten houden als je gaat rijden. Ik ben sterk van mening dat je paard wel te snel kan afkoelen.

Heeft een paard al die poespas van nature nodig. Absoluut niet. We proberen onszelf het makkelijker te maken. Maar we veranderen het dier, door die dekens en de rest, dan moeten we er ook voor zorgen dat we dat een beetje verantwoord doen imo.

Ik doe voornamelijk wat ik goed acht, leer continue bij en kijk vooral naar mijn paard en pas het daarop aan.

Helemaal mee eens!!
Het paard dat wij vandaag de dag fokken overleefd het waarschijnlijk niet eens meer in de natuur.
We houden ze op de manier die ons past. En inderdaad als we dan toch het paard aan het werk zetten dan kunnen we op zn minst zorgen dat ie dat in de beste omstandigheden doet.