Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
smurffie schreef:per puur geluk hebben wij ook kleding die hier ook voor zorgen
en een paar dat bezweet is, en te snel afkoelt krijgt net als een mens spierpijn
hier komt bij dat ik het onderandere had over paarden die geschoren zijn! waarbij die die vacht heb weggehaalt!
Voltigeur schreef:Dat dacht ik ook gelezen te hebben (ik heb intussen nog altijd dat artikel niet terug gevonden). Ik blijf zoeken (niet tot in het oneindige natuurlijk)
RedPassion schreef:smurffie schreef:per puur geluk hebben wij ook kleding die hier ook voor zorgen
en een paar dat bezweet is, en te snel afkoelt krijgt net als een mens spierpijn
hier komt bij dat ik het onderandere had over paarden die geschoren zijn! waarbij die die vacht heb weggehaalt!
Onze kleding kan nooit doen wat de vacht van een paard doet.
Ik had het inderdaad over ongeschoren paarden, dus paarden die geschoren zijn zullen een deken misschien nodig hebben. Al begrijp ik nooit waarom mensen kunstmatig (scheren, vervolgens dekens op) gaan proberen wat het paard prima zelf kan.Voltigeur schreef:Dat dacht ik ook gelezen te hebben (ik heb intussen nog altijd dat artikel niet terug gevonden). Ik blijf zoeken (niet tot in het oneindige natuurlijk)
Misschien bedoel je dit?
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Kijk bij 'heeft mijn paard het koud? '
Allejandro schreef:Ik heb et wel gelezen en het zal wel maar ik doe het op mijn manier
Met de beste intenties voor mijn paard.
Allejandro schreef:Met de beste intenties voor mijn paard.
RedPassion schreef:Allejandro schreef:Met de beste intenties voor mijn paard.
Dit is zeker geen aanval, maar ik wil dan graag weten wat er volgens jou beter is aan scheren en deken op doen in plaats van wintervacht laten groeien? Hoe is dat beter voor je paard?
RedPassion schreef:Onze kleding kan nooit doen wat de vacht van een paard doet.
Ik had het inderdaad over ongeschoren paarden, dus paarden die geschoren zijn zullen een deken misschien nodig hebben. Al begrijp ik nooit waarom mensen kunstmatig (scheren, vervolgens dekens op) gaan proberen wat het paard prima zelf kan.
dresspaard schreef:kiezen jullie dan liever voor een fleece, een wollen of een waterdichte met fleece voering uitrijdeken?
misschien is deze vraag al beantwoord, maar ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten.
zelf heb ik een uitrijdeken gehad die waterdicht was maar dat kwam omdat ik vaak savonds laat of juist heel vroeg in de ochtend reed en toevallig vaak in miesserig weer.
maar wol lijkt mij persoonlijk toch wel het fijnst? als het in elk geval droog is dan.
Voltigeur schreef:Als je een paard echt paard laat zijn (zonder er een scheerapparaat op te gebruiken), dan heb je NIKS nodig. Dan kan je rustig in de regen of de kou rijden zonder dat die er last van hebben.
Een fout die veel mensen maken is een paard "vermenselijken", en dat is in geen enkel opzicht nuttig.
Citaat:als je een paard paard laat heeft het niks nodig, geen ijzers, geen dekens, geen gedoe
dresspaard schreef:kiezen jullie dan liever voor een fleece, een wollen of een waterdichte met fleece voering uitrijdeken?
misschien is deze vraag al beantwoord, maar ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten.
zelf heb ik een uitrijdeken gehad die waterdicht was maar dat kwam omdat ik vaak savonds laat of juist heel vroeg in de ochtend reed en toevallig vaak in miesserig weer.
maar wol lijkt mij persoonlijk toch wel het fijnst? als het in elk geval droog is dan.
smurffie schreef:Citaat:als je een paard paard laat heeft het niks nodig, geen ijzers, geen dekens, geen gedoe
dan moet je ze ook niet in (sommige delen van) arbeid stellen
geen ijzers zolang ze niet nodig zijn : als jij ritten van weet ik veel hoelang buitenrijd over verharde wegen zullen ze hoeven aardig slijten!
geen dekens zolang niet scheert of vanaf vroeg in t jaar m er wel oplegt zodat ze hun wintervacht hebben!
Voltigeur schreef:Ik merk dat weinigen het artikel dat hier gepost geweest is hebben gelezen...
rebeltje schreef:Het punt is dat de meeste hun paard niet 'natuurlijk' houden. Dan zal het dier zich aanpassen aan de dekens ed. Dus zul je er dan ook rekening mee moeten houden als je gaat rijden. Ik ben sterk van mening dat je paard wel te snel kan afkoelen.
Heeft een paard al die poespas van nature nodig. Absoluut niet. We proberen onszelf het makkelijker te maken. Maar we veranderen het dier, door die dekens en de rest, dan moeten we er ook voor zorgen dat we dat een beetje verantwoord doen imo.
Ik doe voornamelijk wat ik goed acht, leer continue bij en kijk vooral naar mijn paard en pas het daarop aan.