voor mijn paard gebruik ik een Sprenger K&K Ultra Dynamic:

dit bit is 45 graden gedraaid, waardoor het het verloop van de mond beter volgt. anatomisch gevormd mondstuk waardoor de druk zacht (mits je met zachte hand rijdt zoals bij elk bit geldt) en gelijkmatig over tong en lagen verdeeld wordt. bus uitvoering zodat het bit ook zacht is in de mondhoeken en de monhoeken niet bekneld kunnen raken. aurigan mondstuk wat niet te dik is, dus geen hele mond vol en ingedrukte lagen omdat het paard anders de mond niet kan sluiten. zelf heb ik ervaren dat mijn paard dit een prettig bit vindt, hij liep op zijn oude bit niet verkeerd maar ik heb het idee dat dit bit gewoon lekkerder in de mond ligt. hij zoekt mijn hand fijn op en de communicatie is erg verfijnd met het gebruik van dit bit. ook de aanleuning begint nu echt te komen, dit bit staat ook bekend als duwtje in de rug voor paarden icm ruiters die wat moeite hebben met aanleuning. mijn paard neemt het met plezier aan, en dat vind ik erg belangrijk.
voor mijn kleine merrie gebruik ik momenteel ongebroken mondstukken (B-stang en ongebroken trens), zij heeft langere tijd erge bitproblemen gehad, ze was er erg bang voor, wilde het bit niet in, begreep het niet en vond het gewoon niet prettig. ook met haar heb ik bitloos gewerkt, en dat doen we nu en dan nog steeds (met een ander hoofdstel dan we voor het mennen getest hebben, want dat vindt ze echt niks. helaas is het hoofdstel wat ze wel fin vindt niet geschikt voor mennen, er is dan geen release meer door het gewicht van het leidsel, en de communicatie wordt daardoor ook verstoord). bij het werk voor de wagen of aan de lange lijnen werkt een bitloos menhoofdstel voor haar niet, eerst leek het dé oplossing, maar naarmate ze er meer ervaring mee kreeg werd mij duidelijk dat ze het niet prettig vond. ze wilde het hoofdstel niet meer aan, en begon tijdens het lopen aan de lijnen angstreacties te geven. daarop heb ik haar oude bitjes er weer bijgepakt en alles helemaal opnieuw gedaan, het wennen aan de mondstukken etc. ze loopt nu goed op haar B-stang, maar ik ben bezig met een mini Myler bit voor haar te regelen, met name voor het werk aan de lijnen/ longe (waarvoor we nu de ongebroken trens gebruiken). ze loopt makkelijk tegen de trens aan (niet zo erg als met het bitloze hoofdstel maar ik weet dat het beter kan), en vindt het moeilijk om de aanleuning te vinden.
lastige is dat mylers in maatje 10 of 10,5 alleen in amerika te krijgen zijn...
het bit wat ik ga bestellen is deze:

ziet er heel indrukwekkend uit, maar het is gewoon een multi functionele bitring. dit doen ze met opzet, omdat de markt voor minibitten klein is, hoeft op deze manier maar één soort bit gemaakt te worden voor vele doelen. wanneer bakstuk en teugel gewoon door de bitring (aan de buitenkant van het dwarslatje zeg maar) worden bevestigd heb je gewoon een Comfort trens level 1 met halve knevel.
dit bit is het enige met anatomisch gevormd mondstuk en in een mondstuk uitvoering die mij écht aanspreekt voor mijn dieren, wat in de goede maat te krijgen is. er zijn op deze diverse varianten qua mondstuk maar dit is de basis uitvoering, de africhtingstrens zeg maar. myler staat bekend als zeer paardvriendelijk, en ik ben erg benieuwd hoe Flicka (en mijn nu jaarling Snatje, voor wie ik er ook maar gelijk één laat komen, ding wordt niet minder van twee jaar in de kast liggen, en het scheelt verzendkosten, laten we eerlijk zijn) het hierop gaat doen.
wel ben ik van plan om onderdelen van de ringen die we niet gebruiken eraf te laten slijpen, is alleen maar nutteloos gewicht wat erbij aan hangt anders.