De rug van je paard en het flair systheem ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: De rug van je paard en het flair systheem ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:16

sabje19: bedankt, dan weet ik ongeveer wat ik kwijt ben. Altijd nog een stuk goedkoper dan een nieuw zadel.
Waar heb jij het laten doen en hoe lang was jij je zaldel kwijt? Mag ook via pb.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:31

Ik heb ook eens op dit zadel mogen rijden. En moest er wel even aan wennen. Eenmaal aan gewend vind ik het een super zadel. Helaas heb ik er echt het geld niet voor. Zag dat een wow zadal rond de 2400 euro kosten. En dat ze tweedehands niet te krijgen zijn en als er een op staat je nog rond de 1600 betaalt.
Kun je met een wow ook meerdere paarden rijden?
Of word het echt anagepast op een 1 paard?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:35

Wordt aangepast op 1 paard. Het is heel makkelijk aanpasbaar naar andere paarden maar niet zo makkelijk dat je het een paar keer per dag doet zeg maar. Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:28

Dat is inderdaad wel jammer.
Ik heb momenteel 3 paarden te rijden. VInd het dan wel erg veel geld om 3 zadels aan te schaffen. Misschien als ik ooit de loterij win;-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:28

Maar hoe doe je dat nu dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:38

felicity schreef:
En dat ze tweedehands niet te krijgen zijn en als er een op staat je nog rond de 1600 betaalt.

Is niet altijd zo, hoor. Vriendin van me heeft er gister een overgenomen voor 1000 euro.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:52

Ik wacht al een paar maanden op het flair systeem in m'n zadel!! Ik ben heel benieuwd hoe mijn paard hier op reageert.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:28

Bitch schreef:
felicity schreef:
En dat ze tweedehands niet te krijgen zijn en als er een op staat je nog rond de 1600 betaalt.

Is niet altijd zo, hoor. Vriendin van me heeft er gister een overgenomen voor 1000 euro.

Hoop dat ik ook ooit eens zo'n koopje tegen het lijf loop Haha!
Maar aan de andere kant is het wel logisch dat er weinig tweedehands op staan. Ze kunnen altijd weer passend gemaakt worden op een ander paard. Dus je hoeft geen nieuw zadel aan te schaffen als je een ander paard hebt gekocht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:53

Dit is toch in vrijwel elk zadel in te bouwen?
Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken omdat Anouar steeds veranderd qua bespiering. Het zadel is in één jaar tijd al vier keer aangepast.
Vind het alleen wel weer een hoop geld

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:06

Het past alleen als je zadel zowiezo al goed past, anders niet.
Teminste zo heb ik het begrepen. Maar goed als je zadel dus goed is kost het je 500 euro, reken maar uit wat je nu al kwijt bent en wat je nog kwijt zult zijn met iedere aanpassing.
Op wat langere termijn zal je op hetzelfde uitkomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:56

Maar nog steeds geen springruiters die er mee rijden. Niemand die hier ervaring mee heeft en dan niet uit de tigste hand, maar zelf ervaring?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:25

ik heb in de 8 jaar dat ik flair heb ingebouwd al honderden zadels voorzien van flair ,maar daar zat maar een handje vol springzadels tussen.
ik heb ervaren dat er veel springruiters zijn die zeggen, heb het niet nodig ,mijn paard springt goed
en als ik het op een ander paard leg dan doe ik er wel een gelpad tussen of een dik dek.
veel springruiters rijden op meerdere paarden met maar 1 zadel.
juist bij de springzadels geeft het een hoge mate van schoudervrijheid en drukvermindering tijdens de landing.
met een gewoon zadel krijg je tijdens de landing een puntbelasting onder de zadeltakken die op kan lopen tot 60 kilo per vierkante cm. het duurt dan enkele galopsprongen voordat de druk weer normaal is. bij het flair systeem wordt de punt belasting met 40% verminderd en na 1 galopsprong is de druk weer normaal.
flair heeft wel een aantal engelse topruiters die er mee rijden in het springen en in de eventing sport.
Sara Philips ,de dochter van de Engelse prinses heeft afgelopen jaar op een flair gevuld zadel de eventing op de wereld ruiterspelen in Aken gewonen.
helaas lukt het op een of andere manier niet om de nederlandse springers te overtuigen van flair.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:28

Is het mogelijk om het een keer te proberen? Ik zou wel een keer een oefenparcours ofzo willen rijden met zo'n zadel. Gewoon om te kijken of ik verschil merk. Hier in het noorden hoor je er nooit iemand over.
Ik ben kennelijk zo'n idioot met 1 paard (nou ja, en een veulen als je dat als tweede wilt rekenen) en 2 zadels. Eentje voor dressuur en eentje voor springen. Dus het wisselen op verschillende paarden gaat voor mij niet op.
Maar ik geef ook eerlijk toe, 2400 euro heb ik niet voor een zadel over. Ik zou eerder een bestaand zadel laten ombouwen omdat de zadels die ik heb op zich goed zijn.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:44

Wat grappig al die positieve verhalen. Hier in de buurt zijn er mensen niet zo positief over het flair systeem. De meerderheid van hen spreekt uit eigen ervaring... wat ik begrijp is dat de paarden er o.a. weke ruggen van krijgen.
Bovendien schijnt een flair zadel door druk van de ruiter versus paardenrug net zo `hard´ te zijn als een met wol gevuld zadel. Zo heb ik mij laten vertellen door de zadelmaker.

Edit, heb hele topic even doorgelezen. Zie nu dat het vooral over de Wow gaat. Bovenstaande is puur wat ik aan ervaringen van mensen hoor die een zadel met flair gehad hebben en deze vanzelfspreken niet meer hebben. Dus niet over de Wow.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:54

Germie
ik kan me voorstellen dat je het eens een keer wilt proberen in een oefen parcours.
praktisch word dat erg lastig.
je kan niet zomaar een zadel met flair op de rug leggen en dan optimaal de werking ervaren.
met flair inbouwen in een zadel moet je wel passend model hebben, wat voor merk dan ook.
het is erg lastig om een voorraad te hebben van heeeeeeel veel zadels om iedereente laten proberen.
als je een eigen zadel al heel lang hebt ,heb je tijd nodig om te wennen aan een ander zadel , daarbij de verandering met het flair en je hebt 2 dingen die niet in een uurtje voor een optimaal resultaat zorgen.
het wow zadel kan wel perfect aangepast worden voor je paard zodat je optimaal kunt voelen hoe het paard er op reageert.
je geeft al aan dat je dat bedrag niet wilt uitgeven dus kan je voorstellen dat het voor mij niet echt intressant is om "even"naar je toe te komen en je het zadel uit te laten proberen.
mijn idee is wel om in de nabije toekomst een dag ergens te organiseren waar belangstellende met hun paard naar toe kunnen komen om de zadels eens uit te proberen en de voelen hoe het zit en wat voor reactie de paarden hier op hebben.

Becannie.
ik weet niet uit welke regio jij komt en kan ook niet beoordelen wat de reden is dat de mensen bij jou in de buurt ontevreden waren ,maar in jou berichtje staan in iedergeval 2 tegenstrijdigheden.
"de druk is net zo hard als een wol gevuld zadel en de paarden krijgen een weke rug."
dat is dan opzich al vreemd.
het is zelfs ook beide niet juist.
de flair kussens zijn 4 luchtkamers die onder en boven een foam laag hebben. door de combinatie van beide geeft het de drukvermindering die we willen bereiken, ook tijdens het rijden.
er zijn in europa, amerika en australie testen gedaan met een computermat onder het zadel en daaruit zijn de zefde resultaten gekomen. drukvermindering tot 45% tegenover de wolgevulde zadels.
de testen zijn gedaan met een wol gevuld zadel die daarna is omgebouwd met lucht , zelfde ruiter ,zelfde dag en zelfde ondergrond.
de fysiotherapeuten die paarden behandelen en adv. om flair of wow te gebruiken beamen dat na een poosje de paarden juist sterker worden in de rug en de behandelingen na enige tijd niet meer nodig zijn.
Wat wel heel belangrijk is, is dat het flair goed afgesteld moet worden, met de juiste hoeveelheid lucht.
net als bij een wolgevuld zadel dat keihard is opgevuld zal het niet comfortabel zijn voor het paard.
in het verleden zijn er een aantal flair verkopers geweest die de zadels verkeerd afgevuld hebben.
vooral met Kieffer zadels is er een groot probleem geweest. ruitersport zaken die geen degelijke instructie hebben gehad en de zadels te hard oppompte waardoor er een skypie bal effect ontstaat.
dan weet je zeker dat het paard er niet beter van gaat lopen en de ruiter het na een poosje ook niet meer willen gebruiken.
Flair inbouwen voor een zadelmaker of ruitershop ,vergt een behoorlijke investering, financieel, tijd en aandacht.
als je daar dan geen zin in hebt is het natuurlijk met eenvoudigst om te vertellen dat het flair niet goed is en het af te raden.
daarbij komt ook nog eens dat je alleen flair mag verkopen als je en instructie dag hebt gevolgd of in Engeland bent geweest om het in kunnen bouwen.
Erg lastig als je dat niet hebt gedaan en dan positief bent naar de klant toe, zodat je die naar een concurent moet sturen.
voor een optimaal gebruik van flair zal je 2 keer per jaar het zadel moeten nakijken en evt. aanpassen als dat nodig is .
Heel normaal ,net als bij een wolgevuld zadel . maar zoals je hier veelvuldig kan lezen op bokt is dat voor een hoop mensen een Kosten post waar ze niet aan willen denken.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:11

Van Triest heeft mij ook uitgelegd dat je bij het springen het meest profijt zou hebben van luchtgevulde zadels Ja

Nou vraag ik me af zadelboer,of je bij een paard met een verschillend ontwikkelde schouder met een met lucht gevuld kussen,ook tot de schoudervrijheid kunt komen zonder dat het zadel scheeftrekt?

Ik ben nl gewoon bij wolvulling gebleven, maar merk nu , door goed te kijken, (en ooit een keer proefgereden met een equestor waar veel meer vrijheid onder de schouder mogelijk was) dat links veel strakker ligt dan rechts..

Hoe denk jij daarover?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:49

Zadelboer, hoe zit het dan met die losse kussens, die onderlegger? Is dat vergelijkbaar? Of is dat toch minder?
En hoe zit het dan met boommaten? Stel je hebt nu een 31 en het klopt dat je paard breder wordt van Flair omdat de boel niet meer weggedrukt wordt. Kun je dat dan weer aanpassen? Of kan dat alleen met de Wow zadels?
En als je een iets te brede boom hebt, kun je dat met flair corrigeren?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:36

Gerrie schreef:
Nou vraag ik me af zadelboer,of je bij een paard met een verschillend ontwikkelde schouder met een met lucht gevuld kussen,ook tot de schoudervrijheid kunt komen zonder dat het zadel scheeftrekt?

Ik ben nl gewoon bij wolvulling gebleven, maar merk nu , door goed te kijken, (en ooit een keer proefgereden met een equestor waar veel meer vrijheid onder de schouder mogelijk was) dat links veel strakker ligt dan rechts..

Hoe denk jij daarover?

zal even proberen het uit te leggen.
flair geeft een drukverdeling en vermindering op de rug van je paard.
een betere verdeling en meer comfort.
schoudervrijheid heeft meer te maken met de kussens die helemaal doorlopen naar de onderkant van je zweetblad. door flair in je zadel met een dik kussen bij de schouder te zetten krijg je wel drukverdeling maar de druk bij de schouder blijft het zelfde.het flair kussen is ongeveer 15 cm hoog aan de voorkant gemeten vanaf de kamer.daaronder zit de originele wolvulling.
de schouder zit daaronder en wordt vaak door het onderste zweetblad belemmerd.
dat is de reden dat flair een eigen zadel heeft ontwikkeld, het Wow die een enkelvoudig zweetblad heeft. dwz. dat het kussen niet doorloopt naar beneden mar allen op de rug en zeg maar in het kuiltje naast de schoft dragend is.
dat geeft volledige schoudervrijheid.
gelukkig zijn er nog ander fabrikanten die ook dit systeem toepassen in bepaalde type zadels die ze maken.op de website staat dit allemaal heel duidelijk uitgelegd met fotos en tekeningen.http://www.wowsaddles.comhet is wel mogelijk om het kussen a-symetrisch op te vullen om een zadel recht te krijgen op een scheef ontwikkeld paard, maar het is beter om dit rij technisch op te lossen en het paard aan 2 kanten gelijk te laten ontwikkelen.
in extreme gevallen kan het wel gedaan worden en zal er in 1 van de 4 luchtkusens die het systeem heeft meer lucht gedaan worden . door de drukvermindering zal het paard er minder "last "van hebben dan bij een wolgevuld zadel. dat zal veel meer druk geven.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:46

germie schreef:
Zadelboer, hoe zit het dan met die losse kussens, die onderlegger? Is dat vergelijkbaar? Of is dat toch minder?
En hoe zit het dan met boommaten? Stel je hebt nu een 31 en het klopt dat je paard breder wordt van Flair omdat de boel niet meer weggedrukt wordt. Kun je dat dan weer aanpassen? Of kan dat alleen met de Wow zadels?
En als je een iets te brede boom hebt, kun je dat met flair corrigeren?

de losse kussens ( Korrector) heeft dezelfde werking als het ingebouwde flair systeem .
voor een tijdelijke oplossing is het een makkelijk hulpmiddel om het paard weer te laten ontwikkelen na bv. een blessure of spierverlies.
voor een te smal zadel is het geen goede oplossing. wel voor een passend zadel en helamaal voor een zadel dat net iets te breed is.
als je flair laat inbouwen in een zadel voor een paard dat zijn bespiering nog niet heeft dan zit er een kans in dat je na een paar maal aanpassen op een punt komt dat de boom te smal wordt en je een ander zadel zadel moet aanschaffen. zoals je al schrijft een Wow zadel kan wel meegroeien met je paard. net zoals de Ainsley met een verstelbare boom en de wintec en bates zadels. kieffer kan ook breder gemaakt worden met de warmte lampen.
als je een iets te wijde boom hebt dan is flair niet aan te bevelen.
omdat we met flair zo min mogelijk lucht willen gebruiken komt het zadel iets dichter bij de schoft te liggen.het volume in het kussen is dus minder dan met wol.
als het zadel te breed is zou je er weer iets onder moeten leggen om het vrij te houden van de schoft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:05

Flair bevalt ons al 7 jaar uitstekend
Gisteren heben we in zadel nummer 8 Cool Flair laten inbouwen.
Ik vind het erg jammer dat hier beweerd word, dat het weke ruggen zou geven, want dat is pertinent niet waar!!
En als ergens paarden zijn die géén weke rug hebben, zijn het die van ons wel !!
Vorig jaar heb ik een ouder paard gekocht met een (verknoeide) weke rug
Als je nu ziet hoe die rug zich hersteld heeft, na massage's én een (oud KN) zadel met flair
Omdat ik werzaam ben als happy-athlete therapeut, kan ik heel goed vastellen
hoe los/vast een rug is qua spieren
Onder lucht blijven rugspieren gewoon veel losser!
Het geeft veel minder druk, is lekker zacht
Het blijft wel belangrijk dat het zadel (o.a. qua boom-maat) verder ook wel goed passend is.
maar dat is met wol net zo.
Het kan zijn dat er zadelmakers verkeerd mee omgegaan zijn (o.a. verkeerde boom-maat, te veel lucht erin etc. ) door onkunde ...
En dan is het natuurlijk veel gemakkelijker om te zeggen, dat het flair niet deugd Nors opkijken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:12

In Zaldi kun je het in laten bouwen, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Stubben?
Welke noorderling heeft zo'n zadel waarbij ik het eens zou mogen voelen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:49

Zadelboer schreef:
Gerrie schreef:

Hoe denk jij daarover?

zal even proberen het uit te leggen.
flair geeft een drukverdeling en vermindering op de rug van je paard.
een betere verdeling en meer comfort.
schoudervrijheid heeft meer te maken met de kussens die helemaal doorlopen naar de onderkant van je zweetblad. door flair in je zadel met een dik kussen bij de schouder te zetten krijg je wel drukverdeling maar de druk bij de schouder blijft het zelfde.het flair kussen is ongeveer 15 cm hoog aan de voorkant gemeten vanaf de kamer.daaronder zit de originele wolvulling.
de schouder zit daaronder en wordt vaak door het onderste zweetblad belemmerd.
dat is de reden dat flair een eigen zadel heeft ontwikkeld, het Wow die een enkelvoudig zweetblad heeft. dwz. dat het kussen niet doorloopt naar beneden mar allen op de rug en zeg maar in het kuiltje naast de schoft dragend is.
dat geeft volledige schoudervrijheid.
gelukkig zijn er nog ander fabrikanten die ook dit systeem toepassen in bepaalde type zadels die ze maken.op de website staat dit allemaal heel duidelijk uitgelegd met fotos en tekeningen.http://www.wowsaddles.comhet is wel mogelijk om het kussen a-symetrisch op te vullen om een zadel recht te krijgen op een scheef ontwikkeld paard, maar het is beter om dit rij technisch op te lossen en het paard aan 2 kanten gelijk te laten ontwikkelen.
in extreme gevallen kan het wel gedaan worden en zal er in 1 van de 4 luchtkusens die het systeem heeft meer lucht gedaan worden . door de drukvermindering zal het paard er minder "last "van hebben dan bij een wolgevuld zadel. dat zal veel meer druk geven.

Bedankt voor je antwoord!
Ik kom er op een ander tijdstip nog even op terug Haha!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:46

germie schreef:
In Zaldi kun je het in laten bouwen, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Stubben?
Welke noorderling heeft zo'n zadel waarbij ik het eens zou mogen voelen?

alle zadels met een wolgevuld kussen ,dus ook een stubben kunnen worden voorzien van Flair

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

Nikka schreef:
Ik heb een zadel van Danny Kroetch bij Marktplaats vandaan gehaald.

hoe bevalt deze? ben er erg benieuwd naar want zag hem staan tijdens indoor brabant, wel duur als nieuw zadel...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:49

Ja super, ik heb er 3 van. Ik wil nooit meer een ander zadel. Heb in het verleden Stubben, Barnsby, KN en Daaleman gehad. Misschien dat hij weer een voorlichtingsavond heeft binnenkort. Hij komt nl vandaag aan in Nederland. Ik weet het omdat hij even mijn zadels komt controleren.