Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
felicity schreef:En dat ze tweedehands niet te krijgen zijn en als er een op staat je nog rond de 1600 betaalt.
Bitch schreef:felicity schreef:En dat ze tweedehands niet te krijgen zijn en als er een op staat je nog rond de 1600 betaalt.
Is niet altijd zo, hoor. Vriendin van me heeft er gister een overgenomen voor 1000 euro.
Gerrie schreef:Nou vraag ik me af zadelboer,of je bij een paard met een verschillend ontwikkelde schouder met een met lucht gevuld kussen,ook tot de schoudervrijheid kunt komen zonder dat het zadel scheeftrekt?
Ik ben nl gewoon bij wolvulling gebleven, maar merk nu , door goed te kijken, (en ooit een keer proefgereden met een equestor waar veel meer vrijheid onder de schouder mogelijk was) dat links veel strakker ligt dan rechts..
Hoe denk jij daarover?
germie schreef:Zadelboer, hoe zit het dan met die losse kussens, die onderlegger? Is dat vergelijkbaar? Of is dat toch minder?
En hoe zit het dan met boommaten? Stel je hebt nu een 31 en het klopt dat je paard breder wordt van Flair omdat de boel niet meer weggedrukt wordt. Kun je dat dan weer aanpassen? Of kan dat alleen met de Wow zadels?
En als je een iets te brede boom hebt, kun je dat met flair corrigeren?
Zadelboer schreef:Gerrie schreef:Nou vraag ik me af zadelboer,of je bij een paard met een verschillend ontwikkelde schouder met een met lucht gevuld kussen,ook tot de schoudervrijheid kunt komen zonder dat het zadel scheeftrekt?
Ik ben nl gewoon bij wolvulling gebleven, maar merk nu , door goed te kijken, (en ooit een keer proefgereden met een equestor waar veel meer vrijheid onder de schouder mogelijk was) dat links veel strakker ligt dan rechts..
Hoe denk jij daarover?
zal even proberen het uit te leggen.
flair geeft een drukverdeling en vermindering op de rug van je paard.
een betere verdeling en meer comfort.
schoudervrijheid heeft meer te maken met de kussens die helemaal doorlopen naar de onderkant van je zweetblad. door flair in je zadel met een dik kussen bij de schouder te zetten krijg je wel drukverdeling maar de druk bij de schouder blijft het zelfde.het flair kussen is ongeveer 15 cm hoog aan de voorkant gemeten vanaf de kamer.daaronder zit de originele wolvulling.
de schouder zit daaronder en wordt vaak door het onderste zweetblad belemmerd.
dat is de reden dat flair een eigen zadel heeft ontwikkeld, het Wow die een enkelvoudig zweetblad heeft. dwz. dat het kussen niet doorloopt naar beneden mar allen op de rug en zeg maar in het kuiltje naast de schoft dragend is.
dat geeft volledige schoudervrijheid.
gelukkig zijn er nog ander fabrikanten die ook dit systeem toepassen in bepaalde type zadels die ze maken.op de website staat dit allemaal heel duidelijk uitgelegd met fotos en tekeningen.http://www.wowsaddles.comhet is wel mogelijk om het kussen a-symetrisch op te vullen om een zadel recht te krijgen op een scheef ontwikkeld paard, maar het is beter om dit rij technisch op te lossen en het paard aan 2 kanten gelijk te laten ontwikkelen.
in extreme gevallen kan het wel gedaan worden en zal er in 1 van de 4 luchtkusens die het systeem heeft meer lucht gedaan worden . door de drukvermindering zal het paard er minder "last "van hebben dan bij een wolgevuld zadel. dat zal veel meer druk geven.
germie schreef:In Zaldi kun je het in laten bouwen, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Stubben?
Welke noorderling heeft zo'n zadel waarbij ik het eens zou mogen voelen?
Nikka schreef:Ik heb een zadel van Danny Kroetch bij Marktplaats vandaan gehaald.