Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Maanling schreef:Oja? Hoe dan? De hoge neusriem komt niet eens in de buurt van het bit, en de sperriem voorkomt op geen enkele wijze dat het bit te hard in de mond getrokken wordt.
runningkawa schreef:runningkawa schreef:Bij een neusriem ligt het bit niet stiller
Maar bij een sperriem wel, die drukt als het ware het bit tegen de mondhoeken.
Niet nodig als je het bit op de juiste hoogte hebt hangen, maar toch zijn er veel mensen die het graag een gaatje te laag hebben hangen.
runningkawa schreef:Paarden die de mond open gooien tongen over het bit gooien enz... dat ga je toch niet verstoppen met neusriemen aantrekken?
Leer gewoon je paard fijn nageeflijk te rijden. Want het is heel simpel, je handen zijn dan te vast of het bit past niet.
Niet meer niet minder. KLinkt heel hard, is is niet lomp bedoeld, maar zo simpel is het wel
Daar moet je een oplossing verzinnen, het niet verdoezelen.
Waarom een neusriem
Mij is verteld dat dat uit vroegere tijden komt (net als het links opstijgen)
Men ging ten strijde te paard.
Tijdens gevechten en achtervolgingen werd er niet altijd even netjes gereden met de hand dus paard deed ook daar de mond open omdat te ontwijken (ja paarden zijn niet veranderd wat dat betreft) Maar als een paard dan te val kwam door bijv een greppel en hij had de mond open dan hapte hij als het ware zand en sloeg de onderkaak naar achter en brak hij deze.
Door de mond dicht te snoeren en het paard zou vallen, dan kon de onderkaak niet naar achter knallen.
ztugwell schreef:runningkawa schreef:Bij een neusriem ligt het bit niet stiller
Maar bij een sperriem wel, die drukt als het ware het bit tegen de mondhoeken.
Niet nodig als je het bit op de juiste hoogte hebt hangen, maar toch zijn er veel mensen die het graag een gaatje te laag hebben hangen.
Hiervoor heb je het bakstuk toch ?

runningkawa schreef:@ Tumba die blijkbaar niet het hele topic heeft gelezen?
Of het echt zo is weet ik niet, maar het zou zeker een logische verklaring zijnrunningkawa schreef:Paarden die de mond open gooien tongen over het bit gooien enz... dat ga je toch niet verstoppen met neusriemen aantrekken?
Leer gewoon je paard fijn nageeflijk te rijden. Want het is heel simpel, je handen zijn dan te vast of het bit past niet.
Niet meer niet minder. KLinkt heel hard, is is niet lomp bedoeld, maar zo simpel is het wel
Daar moet je een oplossing verzinnen, het niet verdoezelen.
Waarom een neusriem
Mij is verteld dat dat uit vroegere tijden komt (net als het links opstijgen)
Men ging ten strijde te paard.
Tijdens gevechten en achtervolgingen werd er niet altijd even netjes gereden met de hand dus paard deed ook daar de mond open omdat te ontwijken (ja paarden zijn niet veranderd wat dat betreft) Maar als een paard dan te val kwam door bijv een greppel en hij had de mond open dan hapte hij als het ware zand en sloeg de onderkaak naar achter en brak hij deze.
Door de mond dicht te snoeren en het paard zou vallen, dan kon de onderkaak niet naar achter knallen.
Tumba schreef:Iedereen loopt achter elkaars mening aan, maar uiteindelijk
weet volgens mij niemand waarvoor de neusriem nou precies dient,
ik ga er even achteraan

Tumba schreef:Maanling schreef:Oja? Hoe dan? De hoge neusriem komt niet eens in de buurt van het bit, en de sperriem voorkomt op geen enkele wijze dat het bit te hard in de mond getrokken wordt.
Sorry? Hoe kom je erbij dat de sperriem daar voor is? Dat is juist voor het dichthouden van de mond.
De neusriem, waar die voor gebruikt word weet ik eigenlijk niet, maar ik rijd soms ook zonder.
Als ik mijn neusriem eraf haal dan lijkt het juist of ik hard in haar mond trek, terwijl ik dat zeker niet doe.
Dan trekt ze haar mondhoeken als het ware naar achteren, waardoor het er allemaal heel "uitgetrokken"
uitziet.
, maar ooit zijn ook die paarden groen geweest, hebben eens spierpijn gehad, zijn scheef geweest, hebben eens iets niet gesnapt, etc waardoor de neusriem toch heeft geholpen in de communicatie. Tinkerloos schreef:Tumba schreef:Waarom zou die afgeschaft moeten worden?
Heb jij er last van?
En bij sommigen zie je deuken, maar dat komt
gewoon omdat de haren plat zitten, want dat
heb ik ook bij mn halster die toch echt super
ruim valt.
Ik vind het een beetje vreemd, waarom zou het
geen eerlijk beeld geven? Om de mond van een paard
dicht te houden bestaat de sperriem, dan haal je
die er toch af? Probleem opgelost...
Waarom zou het met geen eerlijk beeld geven?
Je bedoeld dus dat iedereen die met neusriem rijd,
dat die allemaal 'niet eerlijk'rijden?
Sorry maar ik vind dit een vreemd topic..
Vertel jij dan eens in duidelijke woorden WAAROM een neusriem dan gebruikt wordt?
Ik zeg niet dat iedereen die met neusriem rijd oneerlijk rijd,maar negen van de tien ruiters weten niet waar de neusriem voor is,en rijden er gewoon mee 'omdat het hoort'.
Ik zei wel dat als je de neusriemen van iedereen zou weglaten,dat je dan opeens veel open monden zou zien.
Of denk je dat dat niet waar is?
juval schreef:oud topic, maar nog altijd actueel...
gister had ik nog een soortvan discussie met de instructrice van mijn dochter. die vond dat mijn neusriem te laag en te los hing, en had ook de bakstukken een stuk omhoog gedaan waardoor de mondhoeken van mijn pony erg opgetrokken waren. de bakstukken heb ik dus meteen weer 'goed' gedaan. Wat neusriem betreft, misschien kan die inderdaad wel een gaatje hoger, maar helemaal aansnoeren wil ik niet (het is een normale gecombineerde engelse neusriem).
Pony heeft wel aanleuningproblemen en kan zich heel sterk maken, heeft een heel onrustige hoofdhouding, dochter is ook nog niet helemaal stil met haar handen. Zou misschien een africhtingsneusriem in dit geval meer helpen? in plaats van zo strak mogelijk aansnoeren wat de instructrice nu zegt?
hoop dat je er iets aan hebt Appelmoes_11 schreef:Waarom zou een neusriem voor een stabiele, stille ligging van het bit zorgen? Ik bedoel, dat het bit dan niet meer alle kanten opschuift is één ding, maar er komt toch nog steeds gewoon evenveel kracht op te staan? Als ik een stok in jouw vuist klem en vastbindt en ik geef er een ruk aan, is het toch ook niet 'stabiel en stil' omdat de stok niet door je hand getrokken wordt en/of jij je hand niet open kan doen? Ik snap het echt niet.
vivana schreef:Bij sommige is een lage ofwel africhtingsneusriem wél heel fijn en effectief. 1 groot spr paard van ons rijdt ik er ook mee met een dunner watertrensje en hij is zo fijn. Ik kan eraan zitten en hij laat fijn los (dus dan samen "los") Fijn nageeflijk. hij werdt sterk en rommelde heel erg met zijn tong en liet hem er soms ook nog eens langs hangen bij de gecombineerde aansnoer.. De africhtingsneusriem zit wel "strak" want normaal is net te los voor hem.
Paard wordt ook niet met hulpteugels gereden. Gewoon simpel.