Het nut van een neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Het nut van een neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:00

Bij mij is de neusriem versiering in de dressuur en lekker losjes vastgemaakt. En buiten rij ik met een westernzadel/hoofdstel en dus zonder neusriem.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:03

Maanling schreef:
Oja? Hoe dan? De hoge neusriem komt niet eens in de buurt van het bit, en de sperriem voorkomt op geen enkele wijze dat het bit te hard in de mond getrokken wordt.

Sorry? Hoe kom je erbij dat de sperriem daar voor is? Dat is juist voor het dichthouden van de mond.
De neusriem, waar die voor gebruikt word weet ik eigenlijk niet, maar ik rijd soms ook zonder.

Als ik mijn neusriem eraf haal dan lijkt het juist of ik hard in haar mond trek, terwijl ik dat zeker niet doe.
Dan trekt ze haar mondhoeken als het ware naar achteren, waardoor het er allemaal heel "uitgetrokken"
uitziet.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:05

Iedereen loopt achter elkaars mening aan, maar uiteindelijk
weet volgens mij niemand waarvoor de neusriem nou precies dient,

ik ga er even achteraan Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:11

Doel van neusriem? geen idee ontgaat mij....

Mijn bolle loopt net zo lekker zonder als met...
Maar met is voor dressuur verplicht..
net zoals een zadel..

Ben 1 x door jury na proef teruggeroepen..
Pony d'r neusriem zat volgens haar zo strak dat d'r
neus uitpuilde... (vond het wel goed dat ze dat durfde!)
hi hi, alleen wat zij niet kon weten, is dat mijn pony een
reuze bult op d'r neustrompet heeft... (artheroom)
Laten zien dat mijn vingers gewoon onder riempjes door
konden.... (juist omdat mijn bolle een bult heeft,
neusriem volkomen onpractisch..) en dat bult maar aan
1 kant zat.. Jury zag dat het inderdaad oke was, en
bekende nog nooit een artheroom te hebben gezien..

Ik ben dus tegen neusriem vanwege bult...
Verder tegen neusriem omdat je zonder veel beter
de mooit aftekening van d'r meelneus kunt zien!!!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 05-12-07 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:22

runningkawa schreef:
runningkawa schreef:
Bij een neusriem ligt het bit niet stiller
Maar bij een sperriem wel, die drukt als het ware het bit tegen de mondhoeken.
Niet nodig als je het bit op de juiste hoogte hebt hangen, maar toch zijn er veel mensen die het graag een gaatje te laag hebben hangen.

Hiervoor heb je het bakstuk toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:24

@ Tumba die blijkbaar niet het hele topic heeft gelezen?
Of het echt zo is weet ik niet, maar het zou zeker een logische verklaring zijn

runningkawa schreef:
Paarden die de mond open gooien tongen over het bit gooien enz... dat ga je toch niet verstoppen met neusriemen aantrekken?
Leer gewoon je paard fijn nageeflijk te rijden. Want het is heel simpel, je handen zijn dan te vast of het bit past niet.
Niet meer niet minder. KLinkt heel hard, is is niet lomp bedoeld, maar zo simpel is het wel Lachen
Daar moet je een oplossing verzinnen, het niet verdoezelen. Lachen

Waarom een neusriem
Mij is verteld dat dat uit vroegere tijden komt (net als het links opstijgen)
Men ging ten strijde te paard.
Tijdens gevechten en achtervolgingen werd er niet altijd even netjes gereden met de hand dus paard deed ook daar de mond open omdat te ontwijken (ja paarden zijn niet veranderd wat dat betreft) Maar als een paard dan te val kwam door bijv een greppel en hij had de mond open dan hapte hij als het ware zand en sloeg de onderkaak naar achter en brak hij deze.
Door de mond dicht te snoeren en het paard zou vallen, dan kon de onderkaak niet naar achter knallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:27

ztugwell schreef:
runningkawa schreef:
Bij een neusriem ligt het bit niet stiller
Maar bij een sperriem wel, die drukt als het ware het bit tegen de mondhoeken.
Niet nodig als je het bit op de juiste hoogte hebt hangen, maar toch zijn er veel mensen die het graag een gaatje te laag hebben hangen.

Hiervoor heb je het bakstuk toch ?

Haha!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:42

Jawel hoor, dat heb ik wel gedaan Lachen

runningkawa schreef:
@ Tumba die blijkbaar niet het hele topic heeft gelezen?
Of het echt zo is weet ik niet, maar het zou zeker een logische verklaring zijn

runningkawa schreef:
Paarden die de mond open gooien tongen over het bit gooien enz... dat ga je toch niet verstoppen met neusriemen aantrekken?
Leer gewoon je paard fijn nageeflijk te rijden. Want het is heel simpel, je handen zijn dan te vast of het bit past niet.
Niet meer niet minder. KLinkt heel hard, is is niet lomp bedoeld, maar zo simpel is het wel Lachen
Daar moet je een oplossing verzinnen, het niet verdoezelen. Lachen

Waarom een neusriem
Mij is verteld dat dat uit vroegere tijden komt (net als het links opstijgen)
Men ging ten strijde te paard.
Tijdens gevechten en achtervolgingen werd er niet altijd even netjes gereden met de hand dus paard deed ook daar de mond open omdat te ontwijken (ja paarden zijn niet veranderd wat dat betreft) Maar als een paard dan te val kwam door bijv een greppel en hij had de mond open dan hapte hij als het ware zand en sloeg de onderkaak naar achter en brak hij deze.
Door de mond dicht te snoeren en het paard zou vallen, dan kon de onderkaak niet naar achter knallen.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:43

Tumba schreef:
Iedereen loopt achter elkaars mening aan, maar uiteindelijk
weet volgens mij niemand waarvoor de neusriem nou precies dient,

ik ga er even achteraan Lachen

Okee ik ga er maar niet achteraan Lachen
Genoeg info in het topic haha

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:56

Tumba schreef:
Maanling schreef:
Oja? Hoe dan? De hoge neusriem komt niet eens in de buurt van het bit, en de sperriem voorkomt op geen enkele wijze dat het bit te hard in de mond getrokken wordt.

Sorry? Hoe kom je erbij dat de sperriem daar voor is? Dat is juist voor het dichthouden van de mond.
De neusriem, waar die voor gebruikt word weet ik eigenlijk niet, maar ik rijd soms ook zonder.

Als ik mijn neusriem eraf haal dan lijkt het juist of ik hard in haar mond trek, terwijl ik dat zeker niet doe.
Dan trekt ze haar mondhoeken als het ware naar achteren, waardoor het er allemaal heel "uitgetrokken"
uitziet.

Wat bedoel je precies?
Ik zeg toch helemaal niet waar de sperriem wel bedoelt voor is? Ik zeg alleen waar de sperriem naar mijn mening niet voor is.

Charlottesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:41

Ik heb een neusriem omdat ik het mooi vind staan( met lak ) maar ik doe hem ook zo los mogelijk en zonder sperriem. Maar waarvoor een neusriem is vraag ik me ook al jaren af want een hoge neuriem zit onder de bakstukken dus houd het bit niet stil. Bij een pony rijd ik met en bij de ander zonder omdat de een een dikke neus heeft dus vind ik het niet mooi zonder neusriem de ander Rij ik zonder omdat zij een mooie smalle neus heeft.

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:45

Een tijdje geleden was ik aan het rijden op een hafje zonder neusriem, maar het zag er qua ligging van het bit niet fijn uit. Met neusriem lag het ineens een stuk beter. Hoe het kan weet ik niet, want in principe zijn de neusriem en het bit twee 'losse' delen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:05

Een neusriem mits goed bevestigd kan zorgen voor een stillere ligging van het bit in de mond als de ruiter onrustig is in de handen. Het kan er tevens voor zorgen dat het paard de mond niet te ver kan openen om zich te onttrekken aan de hulp. Natuurlijk onttrekken goed gereden paarden zich nooit aan een hulp :+ , maar ooit zijn ook die paarden groen geweest, hebben eens spierpijn gehad, zijn scheef geweest, hebben eens iets niet gesnapt, etc waardoor de neusriem toch heeft geholpen in de communicatie.

Een neusriem aantrekken om je eigen fouten te verdoezelen is natuurlijk nooit okay, maar de grens tussen eigen fouten en miscommunicatie is soms niet makkelijk te trekken. Daarom mag er wat mij betreft beter gecontroleerd worden of de neusriem niet te strak zit op wedstrijden. Dat is de manier om niet correct rijdende ruiters door de mand te laten vallen.

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:08

Er mag idd wel vaker gecontroleerd worden op te strakke neusriemen, dan kunnen ze gelijk eens goede bit controles doen.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:23

Tinkerloos schreef:
Tumba schreef:
Waarom zou die afgeschaft moeten worden?
Heb jij er last van?
En bij sommigen zie je deuken, maar dat komt
gewoon omdat de haren plat zitten, want dat
heb ik ook bij mn halster die toch echt super
ruim valt.

Ik vind het een beetje vreemd, waarom zou het
geen eerlijk beeld geven? Om de mond van een paard
dicht te houden bestaat de sperriem, dan haal je
die er toch af? Probleem opgelost...

Waarom zou het met geen eerlijk beeld geven?
Je bedoeld dus dat iedereen die met neusriem rijd,
dat die allemaal 'niet eerlijk'rijden?

Sorry maar ik vind dit een vreemd topic..

Vertel jij dan eens in duidelijke woorden WAAROM een neusriem dan gebruikt wordt?
Ik zeg niet dat iedereen die met neusriem rijd oneerlijk rijd,maar negen van de tien ruiters weten niet waar de neusriem voor is,en rijden er gewoon mee 'omdat het hoort'.
Ik zei wel dat als je de neusriemen van iedereen zou weglaten,dat je dan opeens veel open monden zou zien.
Of denk je dat dat niet waar is?

De neusriem is voor betere controle over je paard. Als het paard zijn mond de hele tijd open doet uit protest kun je niks met dat dier. Je zorgt dat hij zijn mond niet open kan doen. Dan pas kun je het probleem, het protest, oplossen. Als hij blijft protesteren kun je er niks mee en kun je het niet oplossen. Daarbij ligt het bit wél steviger in d mond! Ik zie namelijk bij mensen die zonder neusriem rijden het bit vaak half uit de mond getrokken worden als ze aan te teugel trekken. Met een neusriem kan dat niet. Vraag me niet waarom maar het is zo. En een sperriem zorgt voor betere ligging van het bit en versteviging. Het is helemaal niet zielig, een neusrien. Zolang je m niet vastsnoert. Er is een regel voor: twee vingers naast elkaar plat aan de onderkant vd neusriem moeten er tussen passen. Dan zit ie niet te strak. En een neusriem te laag is ook niet goed. Dat kun je goed uitleggen met de foto vh skelet. Als de neusriem te laag ligt dan drukt het op het dunne skukje schedel. Dat is natuurlijk jiet prettig. Op het robuuste stuk schedel kan het wel. Dat is 1 vinger onder het jukbeen dat uitsteekt, hooguit 2 vingers, maar dan vind ik m net te laag hangen

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. Ik heb geen zin om dit nog dagen lang te verdedigen dus je bent het er mee eens of niet maar ga mij aub niet beledigen want dit zijn toch echt de feiten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:34

oud topic, maar nog altijd actueel...
gister had ik nog een soortvan discussie met de instructrice van mijn dochter. die vond dat mijn neusriem te laag en te los hing, en had ook de bakstukken een stuk omhoog gedaan waardoor de mondhoeken van mijn pony erg opgetrokken waren. de bakstukken heb ik dus meteen weer 'goed' gedaan. Wat neusriem betreft, misschien kan die inderdaad wel een gaatje hoger, maar helemaal aansnoeren wil ik niet (het is een normale gecombineerde engelse neusriem).
Pony heeft wel aanleuningproblemen en kan zich heel sterk maken, heeft een heel onrustige hoofdhouding, dochter is ook nog niet helemaal stil met haar handen. Zou misschien een africhtingsneusriem in dit geval meer helpen? in plaats van zo strak mogelijk aansnoeren wat de instructrice nu zegt?

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:37

juval schreef:
oud topic, maar nog altijd actueel...
gister had ik nog een soortvan discussie met de instructrice van mijn dochter. die vond dat mijn neusriem te laag en te los hing, en had ook de bakstukken een stuk omhoog gedaan waardoor de mondhoeken van mijn pony erg opgetrokken waren. de bakstukken heb ik dus meteen weer 'goed' gedaan. Wat neusriem betreft, misschien kan die inderdaad wel een gaatje hoger, maar helemaal aansnoeren wil ik niet (het is een normale gecombineerde engelse neusriem).
Pony heeft wel aanleuningproblemen en kan zich heel sterk maken, heeft een heel onrustige hoofdhouding, dochter is ook nog niet helemaal stil met haar handen. Zou misschien een africhtingsneusriem in dit geval meer helpen? in plaats van zo strak mogelijk aansnoeren wat de instructrice nu zegt?

De neusriem heeft geen enkel nut als hij los hangt. Probeer eens met je vinger er tussen. Het is een kleine pony ga ik vanuit dus 1 vinger is genoeg. Dan zit ie niet te strak, maar heeft wel nut. :) hoop dat je er iets aan hebt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:40

Ik zou inderdaad gaan voor een africhtingsneusriem. Die hoeft niet strak om wel een functie te hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:42

nee hoor, t is een grote e-pony. de neusriem hangt niet los, maar is ook niet superstrak aangesnoerd, daar heb ik echt iets tegen. er kan 1 a 2 vingers tussen, pony loopt niet met open mond, maar maakt zich wel erg sterk. (t gaat om de appaloosa in mijn profiel.. nu ik de foto's weer bekijk zou de neusriem inderdaad wel iets hoger kunnen, maar of dat wat uitmaakt???)

je ziet ze niet veel meer, maar ik zou misschien toch eens een lage neusriem willen proberen, kijken of dat iets uitmaakt.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:47

Ik weet niet of een lage neusriem iets uitmaakt... Ben er niet zo fan van eerlijk gezegd. We vervelend dat hij zich sterk maakt. Heb ook zo'n paard gehad maar dat ging met veel trainingen en les vanzelf weg toen ik hem meer de baas werd en hij meer respect kreeg voor me.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:59

Bij sommige is een lage ofwel africhtingsneusriem wél heel fijn en effectief. 1 groot spr paard van ons rijdt ik er ook mee met een dunner watertrensje en hij is zo fijn. Ik kan eraan zitten en hij laat fijn los (dus dan samen "los") Fijn nageeflijk. hij werdt sterk en rommelde heel erg met zijn tong en liet hem er soms ook nog eens langs hangen bij de gecombineerde aansnoer.. De africhtingsneusriem zit wel "strak" want normaal is net te los voor hem.
Paard wordt ook niet met hulpteugels gereden. Gewoon simpel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:01

Waarom zou een neusriem voor een stabiele, stille ligging van het bit zorgen? Ik bedoel, dat het bit dan niet meer alle kanten opschuift is één ding, maar er komt toch nog steeds gewoon evenveel kracht op te staan? Als ik een stok in jouw vuist klem en vastbindt en ik geef er een ruk aan, is het toch ook niet 'stabiel en stil' omdat de stok niet door je hand getrokken wordt en/of jij je hand niet open kan doen? Ik snap het echt niet.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:05

Ik merk dat het enorm verschilt per paard. Ik rij meerdere paarden bij sommige paarden kan ik hem zo los of zo strak doen als ik wil en het heeft geen effect op de nagefelijkheid. Bij enkele andere maakt een gaatje strakker een wereld van verschil! Laat sneller los, ontspant mond en kaken beter wat de nagevelijkheid ten goede komt.

Ik denk dat het dus erg afhankelijk is van het paard. Maar ik ben er dus van overtuigd dat een neusriem dus kan bijdragen aan betere nagevelijkheid!

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:06

Appelmoes_11 schreef:
Waarom zou een neusriem voor een stabiele, stille ligging van het bit zorgen? Ik bedoel, dat het bit dan niet meer alle kanten opschuift is één ding, maar er komt toch nog steeds gewoon evenveel kracht op te staan? Als ik een stok in jouw vuist klem en vastbindt en ik geef er een ruk aan, is het toch ook niet 'stabiel en stil' omdat de stok niet door je hand getrokken wordt en/of jij je hand niet open kan doen? Ik snap het echt niet.

Je scheurt hem toch niet meer de hele mond door? En rukken moet natuurlijk nooit in de mond en daar hebben we het ook niet over. Maar je zegt nu precies hetzelfde. Hij schuift niet meer alle kanten op en dat is de bedoeling. Het voelt toch beter voor een paard als het bit stiller ligt? Ipv alle kanten op gaat

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:07

vivana schreef:
Bij sommige is een lage ofwel africhtingsneusriem wél heel fijn en effectief. 1 groot spr paard van ons rijdt ik er ook mee met een dunner watertrensje en hij is zo fijn. Ik kan eraan zitten en hij laat fijn los (dus dan samen "los") Fijn nageeflijk. hij werdt sterk en rommelde heel erg met zijn tong en liet hem er soms ook nog eens langs hangen bij de gecombineerde aansnoer.. De africhtingsneusriem zit wel "strak" want normaal is net te los voor hem.
Paard wordt ook niet met hulpteugels gereden. Gewoon simpel.

Je hebt idd wel gelijk dat klopt