Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laudtje

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:50

Ik heb die van Eskadron, met klitteband, maar zoals ik al zei rij ik weinig met bandages. Misschien zijn er hier mensen die meer ervaring hebben met onderlappen??
De benen zijn inderdaad iets dikker, maar dat lijkt me een betere optie dan afgeknelde benen. Als een pony hebt en dus kortere beentjes hebt, kun je de onderlappen en bandages ook afknippen zodat ze beter passen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:54

dan ga ik die eens zoeken
andere mensen met andere ervaringen met onderlappen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:55

oke ik ga ook eens kijken naar die van eskadron...
ik heb een paard van 1.66 dus dat komt hopelijk wel goed dan met de dikte Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:57

Ik gebruik helemaal geen beenbescherming en dus ook geen bandages. Ik vind ze onhandig, snel vies en echte bescherming bieden ze ook niet... Daarom moet mijn paard maar gewoon ontdekken waar hij zijn benen neer moet zetten Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:02

Bij Perdy gebruik ik geen beenbescherming. Ze kan prima zonder dus ik zou niet weten waarom. Daarnaast kan ik niet bandageren Clown

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:03

wat is jullie ervaring met de br onderlappen?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:05

Ik hoef bij mijn paardje geen kapjes te gebruiken omdat ze zichzelf nooit aanstoot (ze loopt wel echt héél ruim maar toch doet ze dat gelukkig niet Lachen ) Ik rijd wel altijd met bandages omdat ik het idee heb dat ze dan echt beter loopt en ze minder snel dikke benen heeft de dag erna..

Ik gebruik altijd fleece bandages zonder onderlappen.. dan wordt het alleen maar nog warmer!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:12

Oakland1990 schreef:
Als je onderlappen gebruikt heb je voldoende circulatie, en ja mijn paardje zijn benen zijn warmer met bandage dan zonder. Maar je kan er geen ei op bakken hoor! En hij loopt al heel zijn werkleven met bandages (al dan niet met onderlap) en hij mankeert niks, helemaal niks. En onder mijn peesjes gaat zand zitten waardoor de huid stuk gaat, en zonder riskeer ik niet wegens aantikken bij heethoofdig gedoe. Dus voor mij bandages en daarna goed koelen en lang genoeg uitstappen.

Inderdaad. Knipoog
Heb het al een andere keer gehoord, en heb toen gevoeld hoe warm de pezen waren toen ik ze eraf gehaald had, en ik moet eerlijk zeggen; het viel reuze mee!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:55

Joscaa schreef:
Heb het al een andere keer gehoord, en heb toen gevoeld hoe warm de pezen waren toen ik ze eraf gehaald had, en ik moet eerlijk zeggen; het viel reuze mee!!

En kon je daarmee ook voelen hoe hoog de temperatuur binnenin de pees is geweest? Ik wist niet dat mensen tegenwoordig zulke gevoelige vingers hadden om dat verschil te kunnen voelen.
Het is nl. niet zo dat warm in deze context kokend heet is, voor een pees is 40 graden of warmer te warm. Gooi maar eens een ei in water van 40 graden en kijk wat dat doet met het eiwit uit het ei, datzelfde gebeurt met de pees van je paard.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:58

Oakland1990 schreef:
Als je onderlappen gebruikt heb je voldoende circulatie, en ja mijn paardje zijn benen zijn warmer met bandage dan zonder. Maar je kan er geen ei op bakken hoor! En hij loopt al heel zijn werkleven met bandages (al dan niet met onderlap) en hij mankeert niks, helemaal niks. En onder mijn peesjes gaat zand zitten waardoor de huid stuk gaat, en zonder riskeer ik niet wegens aantikken bij heethoofdig gedoe. Dus voor mij bandages en daarna goed koelen en lang genoeg uitstappen.

Dus als ik onderlappen gebruik wordt het minder warm Ach gut hoe kan dat dan? je zwachteld er toch omheen?

Verder gebruik ik eigenlijk altijd bandages in combinatie met een dekje ( setje )....

Carliniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:15

Ik weet het niet, heb dr ook al een topic over Pling Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:19

Uums schreef:
Dit is een gerecycled artikel van Bit, want dit is al jaren bekend en heeft in de eerste jaargang ook al eens in Bit gestaan Knipoog

Maar doet dat er toe? Hoe oud het artikel is, of waar het al gestaan heeft? Dat is ook niet de vraag van de TS. De TS probeert een discussie aan te snijden. Knipoog

Ik ga helemaal met je mee, geen badages voor mij, maar peesjes. Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:26

am_vanes schreef:
Dus als ik onderlappen gebruik wordt het minder warm Ach gut hoe kan dat dan? je zwachteld er toch omheen?

Verder gebruik ik eigenlijk altijd bandages in combinatie met een dekje ( setje )....

Dan wil ik niet weten hoe warm het wordt zonder onderlappen. Het is wel het verhaal van de mensen die de onderlappen produceren, dat de benen er koeler onder blijven, of het echt waar is weet ik niet. Als ik de test zo lees dan is de temperatuur met onderlappen al te hoog, dus ik zou sowieso geen bandages meer gebruiken.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:37

Soet schreef:
Uums schreef:
Dit is een gerecycled artikel van Bit, want dit is al jaren bekend en heeft in de eerste jaargang ook al eens in Bit gestaan Knipoog

Maar doet dat er toe? Hoe oud het artikel is, of waar het al gestaan heeft? Dat is ook niet de vraag van de TS. De TS probeert een discussie aan te snijden. Knipoog

Om maar even op je passive-agressive reactie te reageren Knipoog :
dat doet wel degelijk ter zake, omdat de discussie over bandages sinds die tijd al aan de gang is, zo niet langer. Dit onderwerp heeft dan ook een meterslange baard.

Los daarvan sta ik er versteld van dat er mensen zijn die, ondanks al die eenvoudig toegankelijke informatie over de gevolgen die bandages kunnen hebben, dit artikel als een openbaring zien. Deze deur is toch al lang ingetrapt? Slapen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:47

Misschien zien ze dat artikel als een openbaring omdat het eindelijk eens bewezen wordt ipv 'horen zeggen'.
Het artikel bevestigt voor mij wat ik al langer wist!

Op een ander forum hebben we er ook een discussie over... Daar krijg je dan steevast de reactie: als bandages geen nut zouden hebben, waarom bestaan ze dan? Haha!

Dus ze gaan er vanuit omdat het bestaat dat het wel goed is... Slapen en vervolgens steken ze hun kop in het zand en gaan ze vrolijk verder...
Sigaretten bestaan ook en het is daar ook bewezen dat het slecht is... maarja...

Of je krijgt als reactie: tjah gij met uw lelijk paard moet inderdaad zo weinig mogenlijk opvallen! dus maargoed dat je geen bandages gebruikt Dromen

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:54

Dat zou dan nog kunnen Lachen
Maar dan nog: iedereen weet toch wat hoge temperaturen met eiwitten doen? Verdrietig Die struisvogelpolitiek snap ik niet zo; wat moet er dan nog specifiek aangetoond worden?

Een aantal mensen in dit topic heeft een gegronde reden, waarbij er een keuze tussen twee kwaden wordt gemaakt. In een zware cross of bij een kwalijke schiefel kun je ze idd beter maar gebruiken, maar dan ben je tenminste op een bewuste manier met je paard bezig. Onwetendheid is een doodzonde, en niet voor niets...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:39

Maar in elke discussie over dit onderwerp zie je ook weer mensen die zichzelf totaal goed praten Sigaar Jammer want het gaat niet om de mooi maar of het functioneel is. Soms is het kiezen tussen kwaden en is er wel goed over na gedacht. Wat ik hier veel lees is gewoon doorgaan met wat je deed (en Anky rijdt er toch ook mee?).

Komt iemand met een vraag naar onderlappen in een topic waar staat dat bandages slecht zijn Verward Dan heb je het geloof ik niet echt begrepen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:45

Het is echt een WEL NIET geleuter waar je jaren over kunt discusseren.
Ik zeg altijd als het niet nodig is dan niet, anders gebruik ik kapjes en als ik weer eens wat werk fotos wil dan gebruik ik bandages, maar niet langer als een half uur en alleen als de bak droog is.
Daarbij idd de neopreenlaag in de kapjes is ook warm.
De een denk er anders over dan de ander.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:22

annepanne schreef:
Maar in elke discussie over dit onderwerp zie je ook weer mensen die zichzelf totaal goed praten Sigaar Jammer want het gaat niet om de mooi maar of het functioneel is. Soms is het kiezen tussen kwaden en is er wel goed over na gedacht. Wat ik hier veel lees is gewoon doorgaan met wat je deed (en Anky rijdt er toch ook mee?).

Komt iemand met een vraag naar onderlappen in een topic waar staat dat bandages slecht zijn Verward Dan heb je het geloof ik niet echt begrepen

Maar aan de andere kant, als mensen om welke reden dan ook toch met bandages willen rijden kun je maar beter igg goede spullen gebruiken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:15

daniella74 schreef:
Maar aan de andere kant, als mensen om welke reden dan ook toch met bandages willen rijden kun je maar beter igg goede spullen gebruiken.

Tjah de vraag is dan WAT zijn goede spullen...

Ik kan begrijpen dat sommige mensen om medische redenen bandages gebruiken bij hun paarden...
Op een ander forum zeiden ze ook dat als je degelijk materiaal gebruikte dat het niet slecht was... Er bestaan verschillende bandages, en bepaalde bandages zouden beter zijn dan anderen... Maar hoe dan ook, het feit blijft dat als je bandages gebruikt om te werken het daaronder te warm wordt... en dat heeft NIETS te maken met het materiaal waarvan bandages gemaakt zijn...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:30

Willeke, ik begrijp je punt maar ik zie soms mensen met stukjes fleecedeken als lappen rijden en dan zie ik liever dat men lappen gebruikt van een gerenomeerd merk als men toch besluit met bandages te rijden. Ik ben het ook met je eens dat de beste spullen verkeerd gebruikt kunnen worden en dat e.e.a. dan volledig zijn doel voorbij schiet en ronduit slecht kan zijn.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:05

Maar ja de vraag is nog steeds: wat is niet schadelijk voor de pezen van het paard en beschermt toch zijn benen?
Ik ben nu echt aan het afstrepen:
kapjes: krijgt hij schuurwondjes van
3-in-1: te warm
bandages: te warm en gevaar op afknellen
Tja wat houden we nu nog over om tijdens het rijden en in de wei om te doen?
Zonder beschermers vind ik ook een beetje eng.... Heb op die manier namelijk al een keer 9 maanden lang met mijn paard moeten stappen....
Ik weet het zo langzamerhand niet meer hoor!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:20

en toch denk ik dat alles wel zijn voor en nadelen heeft...
peesjes en 3 in 1 en ook bandages
maar even terug komend op de bandages...
er wordt dan wel gezegt van Jaa anky rijdt er ook mee dus vinden sommige mensen het ook geen probleem om er mee te rijden..
en ik denk dat dat deels wel waar is...
Op dat soort stallen wordt toch wel op de beste manier voor ze gezorgt met de beste en duurste spullen
als bandages echt zoveel schade aanrichten waarom zouden die top ruiters met paarden van een miljoen ze dan toch gebruiken?
misschien een beetje cliche.. maar goed..
ik denk dat iedereen gewoon de beshcerming moet gebruiken waar hij/zij zich het beste bij voelt...en anders niks..maar daar ben ik niet voor, ongeluk zit in een klein hoekje
maar goed...ik ga met meer mensen nog wel eens overleggen over de onderlappen want ik wil gewoon wel graag met bandages blijven rijden..maar als onderlappen het gebruik dan beter maken ga ik die zeker aanschaffen..tips dus nog steeds welkom

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:25

Ik heb laatst een paar crossbeschermers aangeschaft van N.E.W. en die zijn erop gemaakt op lucht door te laten en die werken echt goed Ja
Als ik mijn paard flink getraind heb, zijn zijn pezen vaak droog of anders een beetje vochtig, that's it.

Als ik hem gebandageerd heb voel ik heel erg duidelijk verschil. Mijn paard zweet daar dus wel onder en worden de benen (en dus ook de pezen) voelbaar warmer.

Misschien zijn crossbeschermers iets voor jullie?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:41

En dat is een van de redenen waarom ik niet met bandages rij...
Wel heeft mijn paard tijdens het rijden en longeren peesbeschermers om. Dit omdat ik denk dat die dingen tijdens de training nodig zijn, omdat er een dusdanig gevaar bestaat dat hij zich aan kan tikken. (Met alle gevolgen van dien..)
Wanneer we naar het bos gaan en meerdere uren rijden, laat ik ze wel thuis..

Weet iemand een goed merk peesbeschermers die goed warmte- en luchtdoorlaatbaar zijn?

Goed trouwens dat zo'n artikel geplaatst wordt OK dan!
Al vraag ik mij af of de dyhard bandage-gebruikers hierdoor het licht gaan zien..