Jana_en_Ik schreef:Zoveelste figuur dat een topic begint en na 2 paginas als ze teveel 'commentaar' krijgt om een slotje gaan vragen
Niet teveel "commentaar" hoor, maar iedereen gaat hetzelfde roepen nu, daar heb ik toch niks meer aan...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jana_en_Ik schreef:Zoveelste figuur dat een topic begint en na 2 paginas als ze teveel 'commentaar' krijgt om een slotje gaan vragen
Citaat:Het zadel moet een handbreedte achter de elleboog liggen, Minimaal 3/4 vingers tussen de kamer en de schoft, het zadel behoort net achter de schouder te liggen (dat lukt niet bij ieder paard kan ook natuurlijk aan de bouw van het paard liggen) waarom: anders word het belemmert in zijn/haar bewegingen. Als het zadel te ver naar achter ligt, heb je kans op drukkingen van de rug, lendenen etc (het paard kan zich nu ook niet goed bewegen), het zadel moet zo zijn dat het het gewicht van de ruiter goed verdeeld.
aerdenhout1 schreef:harnessmaker schreef:Ik blijft het knap vinden ( en gedurfd) om aan te geven dat dit zadel niet past.
Misschien heeft dit zadel een langere lepel dan wij veelal zien. Dat geeft al een vertekend beeld.
De foto is er maar één en ook niet erg duidelijk met het dekje eronder. Er is ook geen close up of een foro goed van voren genomen. Nog foto's van de rug.....
Op een foto kan je niet voelen hoe de boom op de rug aansluit, laat staan hoe de druk verdeling is.
Een foto kan een beeld geven maar om daat conclusies aan te verbinden vind ik ronduit onzinnig.
Kom nou harnessmaker...de kussen zijn zowat leeg en dit model komt zo ongeveer uit het jaar kruik, ga mij nu niet wijsmaken dat je dit zadel goed vind liggen.

aerdenhout1 schreef:Ja ja... dus een zadel ligt in jou ogen goed als de boom goed is ?
MMM ik zie dat toch een beetje anders.
harnessmaker schreef:Ik zie meerdere malen beoordelingen staan maar valt het dan niemand op dat de kussens erg rond zijn en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is van dit beeld. Het beoordelen van de pasvorm van de boom kan m.i. nooit vanaf een foto op deze wijze gemaakt.....
Lindaroxy: mijn idee!
harnessmaker schreef:Een niet passend zadel is in mijn ogen een zadel dat in de basis, de boom, niet past.
Hier is sprake van een niet correcte ligging/ aansluiting maar dat is te verhelpen. Als het zadel in de basis niet past zal ze naar een ander zadel moeten uitkijken.
Nouvel schreef:ik denk dat er bedoelt wordt dat als de boommaat en het model van de boom passend zijn op de rug van deze pony, dat het zadel dan met aanpassen van de vulling weer goed passend gemaakt zou kunnen worden...
maar de vraag is uiteindelijk of het zadel op deze foto goed ligt...
en zoals het er op de foto uitziet lijkt het zadel niet mooi te liggen, maar wat ik hier boven al aan gaf is dat je het niet goed kunt inschatten omdat de pony ook nog eens op rust staat...
harnessmaker schreef:Nee dat zijn jou woorden niet de mijne. Wel goed lezen en liefst ook begrijpend lezen. Pas dan antwoorden.
Misschien is de boom van dit zadel wel perfect voor dit paard maar geeft een te vol kussen dit beeld. DAT weten we dus niet en dat is ook niet te zien. Dat deel zit nl onder/ achter het zweetblad. En dan vind ik het gedurft om het zadel in zijn geheel te beoorden en te zeggen dat het niet past.
Nee aansluiten doet het achter niet en voor zie je bijna geen kussen. Misschien heeft dit paard wel een arm bespierde schoft-schouder en zakken de kussens daarin weg.
Misschien heeft dit zadel een heel plat kussen en niet zo´n prop als je tegenwoordig veel ziet. Ook DAT is niet te zien.....
En we blijven beoordelen op 1 foto die niet alles laat zien om tot een beoordeling te komen, als dat al kan van een foto.
Misschien iets om over na te denken.
Er zitten een paar honderd zadelmakers op bokt die beoordelen maar er zijn er maar weinigen die ook werkzaam zijn als zadelmaker, zadelpasser of zadelontwerper.
aerdenhout1 schreef:Als boom nu wel goed past, maar de rest van het zadel niet, en je gaat die rest opvullen, dan past de boom waarschijnlijk ook niet meer omdat die dan veel hoger op de rug komt te liggen.
Je kan dan wel zadelmaker. passer of weet ik veel zijn, maar iemand die dat dan niet is, maar al 40 jaar in de paarden zit, zal er denk ik ook wel een beetje verstand van hebben. En in al die 40 jaar heeft er hier nog nooit een last van zijn rug gehad, misschien zegt dat iets?
aerdenhout1 schreef:Als boom nu wel goed past, maar de rest van het zadel niet, en je gaat die rest opvullen, dan past de boom waarschijnlijk ook niet meer omdat die dan veel hoger op de rug komt te liggen.
Je kan dan wel zadelmaker. passer of weet ik veel zijn, maar iemand die dat dan niet is, maar al 40 jaar in de paarden zit, zal er denk ik ook wel een beetje verstand van hebben. En in al die 40 jaar heeft er hier nog nooit een last van zijn rug gehad, misschien zegt dat iets?