Niet passend zadel....Kijk even

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

Re: Niet passend zadel....Kijk even

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:09

Jana_en_Ik schreef:
Zoveelste figuur dat een topic begint en na 2 paginas als ze teveel 'commentaar' krijgt om een slotje gaan vragen Clown

Niet teveel "commentaar" hoor, maar iedereen gaat hetzelfde roepen nu, daar heb ik toch niks meer aan...
Bloos

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:46

Citaat:
Het zadel moet een handbreedte achter de elleboog liggen, Minimaal 3/4 vingers tussen de kamer en de schoft, het zadel behoort net achter de schouder te liggen (dat lukt niet bij ieder paard kan ook natuurlijk aan de bouw van het paard liggen) waarom: anders word het belemmert in zijn/haar bewegingen. Als het zadel te ver naar achter ligt, heb je kans op drukkingen van de rug, lendenen etc (het paard kan zich nu ook niet goed bewegen), het zadel moet zo zijn dat het het gewicht van de ruiter goed verdeeld.

mijn quote uit ander topic Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:02

aerdenhout1 schreef:
harnessmaker schreef:
Ik blijft het knap vinden ( en gedurfd) om aan te geven dat dit zadel niet past.
Misschien heeft dit zadel een langere lepel dan wij veelal zien. Dat geeft al een vertekend beeld.
De foto is er maar één en ook niet erg duidelijk met het dekje eronder. Er is ook geen close up of een foro goed van voren genomen. Nog foto's van de rug.....
Op een foto kan je niet voelen hoe de boom op de rug aansluit, laat staan hoe de druk verdeling is.

Een foto kan een beeld geven maar om daat conclusies aan te verbinden vind ik ronduit onzinnig.

Kom nou harnessmaker...de kussen zijn zowat leeg en dit model komt zo ongeveer uit het jaar kruik, ga mij nu niet wijsmaken dat je dit zadel goed vind liggen.

Ik zeg ook niets over de ligging of pasvorm maar over de beoordeling!
Hoe oud een zadel is doet niet terzake, bovendien zie je op de foto amper kussen en wat aan kussen zichtbaar is lijkt overvult te zijn gezien de ronding. Maar dit type kussen past bij de leeftijd van dit zadel.
Het kan ook een heel zacht kussen zijn. De enige conclusie die ik kan trekken is dat de kussens achter, in deze stand van het paard, niet mooi aansluiten.....
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 30-10-07 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:07

Nou mijn beoordeling is en blijft dat dit zadel niet past.

ik geloof wel in vertekend beeld, maar niet ZODANIG vertekend.

Iedereen die er een klein beetje kijk op heeft kan zien dat dit zadel nou ik wil niet overdrijven maar 4 cm lijkt me wel van de rug afkomt waar het de rug nog behoord te raken!
Het ligt gewoon LOS van de rug aan de achterkant! (de kussens)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:30

Ja maar betekent dat dan dat de boom niet past?
Misschien is het zadel in het midden wel zo overvult dat het zadel enkel in het midden draagt. ALS dat zo is zou het zadel best kunnen passen als het teveel aan wol eruit zou zijn.

Aanvulling: Daarbij vind ik het gedurft om een zadel te beoordelen zonder te voelen en te zien. Een foto en dan ook nog maar één foto geeft geen goed beeld!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:34

Zoals het zadel nu op je paard ligt, zou ik er zeker niet mee gaan rijden
Het ligt voor geen meter, de hele achterkant komt ophoog Verward
ook ziet het er kwalitatief gezien niet goed uit
en waar is de vulling gebleven, Het zadel is helemaal plat Scheve mond
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-10-07 22:36, in het totaal 3 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:35

Ja ja... dus een zadel ligt in jou ogen goed als de boom goed is ?
MMM ik zie dat toch een beetje anders.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:37

Dat zadel dat past echt absoluut niet op dat paard,
De boom drukt bij de schoft, de anderkant komt omhoog, hij ligt hier op deze foto te ver naar voor,
Je neusriem zit té laag, en je bandageert ook niet goed Clown
Sorry, een hele lijst, niet om je te kwellen, maar gewoon dat je het even weet!

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:41

laat een profesional er naar kijken op het eerste gezicht zit het zadel niet goed Pling

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:46

Ik zie meerdere malen beoordelingen staan maar valt het dan niemand op dat de kussens erg rond zijn en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is van dit beeld. Het beoordelen van de pasvorm van de boom kan m.i. nooit vanaf een foto op deze wijze gemaakt.....

Lindaroxy: mijn idee!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:47

Volgens mij zitten die bandages wel aardig goed...alleen lijkt het te hoog omdat die pony vreselijk lange sokken heeft Clown

Verder zou ik echt niet met een slecht passend zadel gaan rijden...krijgt je pony straks druukplekken etc. echt niet fijn. En heb je em nou aan het hoofdstel vastgezet?:

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:48

aerdenhout1 schreef:
Ja ja... dus een zadel ligt in jou ogen goed als de boom goed is ?
MMM ik zie dat toch een beetje anders.

Ja ik ook.
Natuurlijk moet in eerste instantie die boom passen!

Maar dan zijn er nog meer dingen die moeten passen hoor.
Met alleen een passende boom kom je er niet.
Ik heb destijds heel veel zadels op mijn paard gehad.
Die voor het oog en stil staant inprincipe passen qua ruimte bij de schoft en boom en ligging.
Maar na beweging kon die van achteren ineens heel erg omhoog komen of ineens heel erg achterover gaan.
Dan kan die boom wel perfect zijn.
maar dan nog past het zadel niet.

niet alleen de boom moet passen het gehele zadel moet goed liggen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:50

harnessmaker schreef:
Ik zie meerdere malen beoordelingen staan maar valt het dan niemand op dat de kussens erg rond zijn en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is van dit beeld. Het beoordelen van de pasvorm van de boom kan m.i. nooit vanaf een foto op deze wijze gemaakt.....

Lindaroxy: mijn idee!

nogmaals niemand beoordeeld de boom.
wij kunnen niet zien of de ruggengraad vrij ligt enz..
dat doen we ook niet.
we zeggen alleen dat een zadel aan de achterkant niet zover van het af moet liggen.
Dus niet past.

dat kan meerdere oorzaken hebben.
het kan ook aan de kussens liggen.

maar als het aan de kussens ligt en niet aan de boom, betekent het nog steeds het zelfde.
Namelijk: niet passend.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:54

Een niet passend zadel is in mijn ogen een zadel dat in de basis, de boom, niet past.
Hier lijkt sprake van een niet correcte ligging/ aansluiting maar dat is te verhelpen. Als het zadel in de basis niet past zal ze naar een ander zadel moeten uitkijken.

edit: er stond hier is sprake, maar dat is niet bewezen, het lijkt.....
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 30-10-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:04

Dit wordt leuk. Jij zou dus een nieuw zadel verkopen dat eigenlijk niet past, maar het zadel opvullen, aanpassen weet ik wat, zodat het wel goed op de rug ligt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:07

Jammer dat het maar 1 foto is...
Pony staat nog op rust ook, dat maakt de ligging van het zadel aan de achterkant niet mooier... Clown

Heb je meer foto's TS?

Het lijkt mij zoals het er op deze foto uitziet niet echt prettig en stabiel liggen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:07

harnessmaker schreef:
Een niet passend zadel is in mijn ogen een zadel dat in de basis, de boom, niet past.
Hier is sprake van een niet correcte ligging/ aansluiting maar dat is te verhelpen. Als het zadel in de basis niet past zal ze naar een ander zadel moeten uitkijken.

Als een zadel niet correct ligt past hij niet.
Of wou zeggen dat als een zadel niet correct ligt hij wel past? Nee.

Hij zou misschien passend kunnen gemaakt worden.
Maar op dit moment pasdt hij dus niet.

Hoe je het ook wend of keert een niet correct liggend zadel kan NOOIT passen!
Want het ligt niet correct niet correct = fout = negatief, NOOIT positief!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:09

ik denk dat er bedoelt wordt dat als de boommaat en het model van de boom passend zijn op de rug van deze pony, dat het zadel dan met aanpassen van de vulling weer goed passend gemaakt zou kunnen worden...

maar de vraag is uiteindelijk of het zadel op deze foto goed ligt...
en zoals het er op de foto uitziet lijkt het zadel niet mooi te liggen, maar wat ik hier boven al aan gaf is dat je het niet goed kunt inschatten omdat de pony ook nog eens op rust staat...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:13

Nouvel schreef:
ik denk dat er bedoelt wordt dat als de boommaat en het model van de boom passend zijn op de rug van deze pony, dat het zadel dan met aanpassen van de vulling weer goed passend gemaakt zou kunnen worden...

maar de vraag is uiteindelijk of het zadel op deze foto goed ligt...
en zoals het er op de foto uitziet lijkt het zadel niet mooi te liggen, maar wat ik hier boven al aan gaf is dat je het niet goed kunt inschatten omdat de pony ook nog eens op rust staat...

ja maar dat bedoel ik ook.
De pasvorm is nou niet goed.
hij ligt niet goed.
Ik zeg niet dat de boom niet goed ligt.
Ik zeg niet dat hij niet op maat gemaakt kan worden (dat kan ik niet zien vanaf hier)
Ik zeg alleen dat hij op dit moment niet goed ligt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:15

Nee dat zijn jou woorden niet de mijne. Wel goed lezen en liefst ook begrijpend lezen. Pas dan antwoorden.

Misschien is de boom van dit zadel wel perfect voor dit paard maar geeft een te vol kussen dit beeld. DAT weten we dus niet en dat is ook niet te zien. Dat deel zit nl onder/ achter het zweetblad. En dan vind ik het gedurft om het zadel in zijn geheel te beoorden en te zeggen dat het niet past.
Nee aansluiten doet het achter niet en voor zie je bijna geen kussen. Misschien heeft dit paard wel een arm bespierde schoft-schouder en zakken de kussens daarin weg.
Misschien heeft dit zadel een heel plat kussen en niet zo´n prop als je tegenwoordig veel ziet. Ook DAT is niet te zien.....
En we blijven beoordelen op 1 foto die niet alles laat zien om tot een beoordeling te komen, als dat al kan van een foto.

Misschien iets om over na te denken.
Er zitten een paar honderd zadelmakers op bokt die beoordelen maar er zijn er maar weinigen die ook werkzaam zijn als zadelmaker, zadelpasser of zadelontwerper.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:18

harnessmaker schreef:
Nee dat zijn jou woorden niet de mijne. Wel goed lezen en liefst ook begrijpend lezen. Pas dan antwoorden.

Misschien is de boom van dit zadel wel perfect voor dit paard maar geeft een te vol kussen dit beeld. DAT weten we dus niet en dat is ook niet te zien. Dat deel zit nl onder/ achter het zweetblad. En dan vind ik het gedurft om het zadel in zijn geheel te beoorden en te zeggen dat het niet past.
Nee aansluiten doet het achter niet en voor zie je bijna geen kussen. Misschien heeft dit paard wel een arm bespierde schoft-schouder en zakken de kussens daarin weg.
Misschien heeft dit zadel een heel plat kussen en niet zo´n prop als je tegenwoordig veel ziet. Ook DAT is niet te zien.....
En we blijven beoordelen op 1 foto die niet alles laat zien om tot een beoordeling te komen, als dat al kan van een foto.

Misschien iets om over na te denken.
Er zitten een paar honderd zadelmakers op bokt die beoordelen maar er zijn er maar weinigen die ook werkzaam zijn als zadelmaker, zadelpasser of zadelontwerper.

oliebol, moest ik wel daadwerkelijk editten!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:23

Als de boom nu wel goed past, maar de rest van het zadel niet, en je gaat die rest opvullen, dan past de boom waarschijnlijk ook niet meer omdat die dan veel hoger op de rug komt te liggen.
Je kan dan wel zadelmaker. passer of weet ik veel zijn, maar iemand die dat dan niet is, maar al 40 jaar in de paarden zit, zal er denk ik ook wel een beetje verstand van hebben. En in al die 40 jaar heeft er hier nog nooit een last van zijn rug gehad, misschien zegt dat iets?
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 30-10-07 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:25

aerdenhout1 schreef:
Als boom nu wel goed past, maar de rest van het zadel niet, en je gaat die rest opvullen, dan past de boom waarschijnlijk ook niet meer omdat die dan veel hoger op de rug komt te liggen.
Je kan dan wel zadelmaker. passer of weet ik veel zijn, maar iemand die dat dan niet is, maar al 40 jaar in de paarden zit, zal er denk ik ook wel een beetje verstand van hebben. En in al die 40 jaar heeft er hier nog nooit een last van zijn rug gehad, misschien zegt dat iets?

En ook nog nooit een klachttopic over je geweest neem ik aan? Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:26

aerdenhout1 schreef:
Als boom nu wel goed past, maar de rest van het zadel niet, en je gaat die rest opvullen, dan past de boom waarschijnlijk ook niet meer omdat die dan veel hoger op de rug komt te liggen.

Waarom opvullen? Als het zadel overvult is is opvullen niet eens een optie!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:30

Hemeltje lief...je wil dus beweren dat dit zadel OVERVULT is??
Want we hebben het dacht ik nog steeds over het zadel van de TS ??