zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Re: zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:10

MISTRAL94 schreef:
Een drukking doordat het droog is? Lijkt me eerder andersom

Verward

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:13

MISTRAL94 schreef:
Een drukking doordat het droog is? Lijkt me eerder andersom

Als iets hard drukt dan neemt bv je dekje het vocht beter op Pling
Je kunt juist drukplekken herkennen door de droge delen op de rug Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:14

Nooit geweten

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:17

Hm, klinkt logisch............

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:17

MISTRAL94 schreef:
Nooit geweten

hmm, ik eigenlijk ook niet... Clown
ik dacht dat het zadel juist niet aansloot op de plaatsen waar de rug nog droog was...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:18

Klopt, als de huid droog is, dan komt dit vaak doordat er plaatselijk een hogere druk is. Maar de zadelmaker zei ook dat ik het zadel weer in moet rijden omdat daar nieuwe vulling ingekomen is nadat hij de stoot verplaatst heeft. Ik kijk het dus nog een paar keer aan en zal dan als ik twijfel nog maar een keer bellen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:18

germie schreef:
Klopt, als de huid droog is, dan komt dit vaak doordat er plaatselijk een hogere druk is. Maar de zadelmaker zei ook dat ik het zadel weer in moet rijden omdat daar nieuwe vulling ingekomen is nadat hij de stoot verplaatst heeft. Ik kijk het dus nog een paar keer aan en zal dan als ik twijfel nog maar een keer bellen.

Goed idee Ja

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:19

Laat je het wel ff horen hier?
Ben wel benieuwd hoe het gaat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:20

Nouvel schreef:
MISTRAL94 schreef:
Nooit geweten

hmm, ik eigenlijk ook niet... Clown
ik dacht dat het zadel juist niet aansloot op de plaatsen waar de rug nog droog was...

Precies zo dacht ik daar ook over Haha!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:28

Is mij ook al eens verteld..........

Maar ja, er is me inmiddels zoveel verteld dat ik ook niet meer weet wat nou wel en niet klopt Verward

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:37

Ja precies, nou ik moet mijn zadel nog bij de zadelmaker ophalen dus zal het hem eens vragen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:37

MISTRAL94 schreef:
Ja precies, nou ik moet mijn zadel nog bij de zadelmaker ophalen dus zal het hem eens vragen

doe dat, ik ben benieuwd naar het antwoord.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:45

ja, ik ben ook wel benieuwd...

er wordt je inderdaad zoveel 'wijs gemaakt' dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet... Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:15

Het is allebei waar , eigenlijk.

Heb je gereden en heeft je paard een beetje gezweten , dan zal je bvb. zien dat de ruggengraat droog is en de rest nat , onder het zadel. De ruggengraat is dan droog doordat er daar frisse lucht bijkomt. Maar ook als een paard helemaal nat is onder het zadel en er is 1 plek droog , waar het zadel WEL gewoon aan hoort te sluiten , dan heb je dikke kans dat dit een plek is waar zoveel druk was dat de zweetklieren gewoon dichtgedrukt werden als het ware. Heb je een droge plek onder je zadel , vooral vaak rond de schoft , dan kun je er donder op zeggen dat er hier teveel druk komt.

Ik ben ook geen voorstander van een naar voren verplaatste singel. Een zadelboom zit al zo in elkaar dat er enorm veel druk op de voorkant komt door de stijgbeugelophanging zodra je in de beugels gaat staan , de singelbevestiging zit ook al redelijk ver naar voren en trek je de boom aan de voorkant dan NOG verder naar beneden dan wordt het helemaal twijfelachtig allemaal..... zie hier een standaard zadelboom voor het plaatje erbij :

Afbeelding

En met de singel-ophanging erop :
Afbeelding

Komt van deze site af , zeer leerzaam als je meer wilt weten over zadels en (moderne) zadel-problemen Ja

http://www.sustainabledressage.net/tack/saddle.php

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:40

Ik heb ook alleen maar negatieve ervaringen gehoord over het naar vooren plaatsen van singelstoten. Het ging hie rover een pony (met een goede schoft) waarbij het zadel ook naar voren schoof. Dat zadel was overigens ook aangemeten op de pony. Maar goed, singelstoten naar voren, zadel klappert nu op de rug en glijdt nog steeds naar voren. Boos!
Lastig!

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:45

ik heb zeer positieve ervaring met de voorsingel verplaatsen.
mijn pony pastte geen enkele zadel, de zadelmaker had 2 zadels die wel pastte van verschillende prijskwaliteit.. hebben toen maar de goedkoopste genomen aangezien het een jong paard is en nog veel groeit.
we hadden een euroriding die ook veel naar voren schoof hij had binnen 5 min. de voorsingel verplaatst en lag een stuk stabieler maar nog niet geheel stil vandaar dat we toch een andere moesten hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:47

miranda85 schreef:
ik heb zeer positieve ervaring met de voorsingel verplaatsen.
.... hij had binnen 5 min. de voorsingel verplaatst en lag een stuk stabieler maar nog niet geheel stil vandaar dat we toch een andere moesten hebben.

En jouw zeer positieve ervaring is dus....?
Je geeft toch zelf aan dat het helemaal geen oplossing is geweest?
Raar bericht.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:55

aangezien het toch minder was.. het zadel wat ik nu heb heeft dus een voorsingel naar voren geplaatst...

zo beter???

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:01

Mijn zadel ligt wel stil op de rug. Ik ga het op advies van de zadelmaker gewoon een aantal keren proberen, de vulling moet ook ingereden worden. Pas dan kun je echt wat zeggen. Er komt nu inderdaad meer druk voor op, maar het is niet gezegd dat het te veel is.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:02

Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Met de ingebouwde voorsingel kreeg ik het advies strak aansingelen Boos! Het zadel bleef wel beter liggen maar lag niet optimaal en schoof nog iets. En belangrijk: Pony hield er door het strakke aansingelen en een zadel wat toch naar voren wilde zeer gevoelige schouders aan over. Huilen

Ik heb toen een andere zadelmaker laten komen en een passend zadel gekregen.
Zo te horen heeft jouw paard helemaal geen moeilijke rug, wat bij die ons wel het geval was. Mijn advies: andere zadelmaker en een goed passend zadel.
Je geeft zelf al aan dat sommige andere zadels wel goed op je paard liggen. Volgens mij probeert hij zich er makkelijk van af te maken.
Ik heb overigens na 4 maanden klooien (zadel was 3 x teruggeweest) met het zadel het gehele aankoopbedrag terug gekregen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:05

De zadelmaker maakt zich er niet van af hoor. Laten we dat voor op stellen. Eerst twijfelde ik, maar dat is dus niet zo. De stoten zijn netjes verplaatst, lopen nu onder de wrong door, lusje eraan gezet, je zou gewoon zeggen dath et zo hoort.
Nu ik m'n zadel terug heb, is er ook gewoon gezegd wat er aangepast is en waar ik op moet letten. Als het niet goed is moet ik gewoon weer bellen. Maar het is nu dus afwachten of het zadel nu goed ligt of niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:28

Heb je je zadelmaker nou ook gevraagd of de heling (bolling) van de zadelboom overeenkomt met de vormen van de rug van jouw paard?
Een wipwap kan je aan 1 kant heus bevestigen hoor, dan kan je er niet meer mee wipwappen. Maarrrr...... dan staat de andere kant wél mooi omhoog.

Ik blijf de druk juist op de schouders een probleem vinden.
Funeste daarvan is, die schade zie je pas na weken, zo niet maanden rijden. Tezijnertijd gaat je paard gewoon zijn passen verkorten... Nou, herstel dát maar weer eens.... Verdrietig

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:34

De bolling is goed. DAt heb ik nagevraagd en ik heb de boom zelf gezien. Het hele verhaal van een boom met daaronder direct de kussens is dus gewoon grote onzin. De boom wordt namelijk nog weer voorzien van een vrij hard foam, maar toch iets veerkrachtig om de rug van het paard te volgen. Pas onder dit foam (er omheen) komen de kussens en die zijn dus feitelijk maar een paar cm dik terwijl ze op het oog soms wel 8-10 cm dik zijn. Een wippend kuipje is dus echt grote onzin.

Ik moet nu gewoon m'n zadel inrijden en pas na een keer of wat rijden weet ik of het beter ligt. Het schuiven is in ieder geval gebeurd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:13

Je zal niet de eerste zijn met een wippend kuipje - vraagske: die zadelmaker is tegelijk ook de verkoper van het zadel?

Overigens, foam is niets anders dan vulling hoor. Wellichts iets minder los dan wol, maar het zal absoluut de vorm van de harde boom aannemen. Het is niets anders dan een beschermlaagje tussen zadelboom een paard. Zoals kussens dat ook zijn. Het novum 'foam' is gewoon niets anders dan wolvulling. Beter te beheersen als materiaal, dat wel. Maar schrijf het geen fantastische eigenschappen toe in het kader van 'bescherming van je paard'. Foam zit namelijk ook op de bovenkant van het zadel - als jij wat schokkerig neerkomt na een sprong ofzo, dan voel je immers ook de hardheid van de boom. Dat is voor je paard aan de onderzijde dus niet anders Knipoog

Kussens horen trouwens niet 8-10cm dik te zijn onder de boom.
Dan is je zadel gewoon veel te vol gestopt. De vulling van de kussens hoort zacht te zijn.
En het zadel precies in het midden van het dieptepunt op je paard gesingeld. Alle andere bevestigingswijzen, zijn noodgrepen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:15

Deze zadelmaker verkoopt geen dingen om er maar aan te verdienen. Daar komt bij dat het geen vetpot is wat hij verdiend!