bandageren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:51

http://pic4.picturetrail.com/VOL725/256 ... 561640.jpg

mijn badages zitten zo het zijn anky fleece en ik heb er geen onderbandages onder.

de benen van mijn paard worden veel en veel warmer onder peesbeschermers dan onder bandages.

onder elastiche bandages gebruik ik altijd! eskadron onderlappen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:28

ik vind al jullie bandages allemaal zo laag zitten, de meeste bedekken de hele kogel. Ik vind wel dat als je al twijfelt of je bandages wel of niet goed zitten, het gewoon niet moet doen. Of het met iemand erbij moet doen die er verstand van heeft. De meeste klooien maar wat aan, maar jullie kunnen meer aanrichten dan jullie denken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:12

Ik doe ook altijd (de helft van) de kogel mee. En onder de knie. Ooit eens les gehad van een meisje die bij ons op stal was, en graag wilde oefenen (die zat op deurne). Nu geeft dat natuurlijk niet aan dat ze het ook daadwerkelijk GOED heeft aangeleerd aan mij, maar heb er wel vertrouwen in.

Ik gebruikte ze vroeger tegen het strijken bij mijn verzorgmerrie. Nu doe ik ze soms voor de leuk. Voor fotos enzo. Dat komt heeel soms voor. In het begin deed ik het bij lessen. Maar ik ben doodsbenauwd dat het te warm eronder wordt, dus ben ook wel benieuwd naar de nieuwe bit straks (wanneer komt die eigenlijk in de winkel?)

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:17

Ik heb leren bandageren van mijn vorige instructeur.
Hij legde vooral de nadruk op het recht 'aantrekken' en gelijk verdelen van de bandage.
Hij controleerde iedere keer voor de les of m'n bandages coorect aangebracht waren.
Nooit commentaar op gehad, maar toch ben ik altijd onzeker als ik bandages aanbreng. Bang dat ik ze niet goed heb aangebracht..
Daarom neem ik ook liever de eskadron alround beschermers. Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:03

Ik ga binnenkort een dag naar een clinic en wil graag de bandages laten zitten een hele dag. Is dat te lang ivm de warmte?
Onder welke bandages horen lappen en bij welke hoeft dat niet? Ik heb bandages die jaaaaren oud zijn en die gebruik ik altijd zonder lappen maarja... de tijd staat niet stil he?

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:27

Ik bandageer zelf niet. Maar ik hoorde dat als je het niet goed doet dat het dan niet goed is voor je paard. Je moet bij het straktrekken de pees aan de achterkand vasthouden geloof ik. Ik ben zelf niet zo goed in bandageren dus ik laat het altijd doen Haha! . Ik moet van mijn vriend bandages gebruiken want van gewone plastic peesbeschermers krijgt hij wondjes. Alleen er tijd te kort is en als hij los staat heeft hij beschermers om. Anders niet Knipoog

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:10

Bianca, Je moet onder vrijwel alle bandages onderlappen gebruiken, tenzij je bandages hebt waar al een soort onderlap aan vast zit.
Werkbandages de hele dag laten zitten zou ik zelf nooit doen, De pezen kunnen hierdoor wel langdurig warm blijven en hiermee kun je de kans op blessures vergroten.
Een paar uurtjes kan wel als je goed bandageert maar een hele dag vind ik persoonlijk te lang.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:53

Ik bandageer niet omdat ik het geduld er niet voor heb

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:28

Ik rijd altijd met bandages en Eskadron onderlappen om de achterbenen van mijn paard. Om de voorbenen meestal peesbeschermers, maar ook wel eens bandages. Ik rijd nooit zonder bescherming, behalve tijdens de proef.

Bandages mogen niet rondom de kogel, maar tot op de kogel en tot onder de knie(nooit over het gewricht). Eerst breng je een onderlap glad op het been aan, daarna wikkel je de bandage van boven(of halverwege, ligt aan de lengte van de bandage)naar beneden om het been tot op de kogel. Het begin van de bandage laat je onder de eerste wikkel uitsteken en vouw je eroverheen, dit kan schuiven voorkomen. Bij de kogel wikkel je de bandage weer omhoog, je overlapt telkens ongeveer 2/3 van de vorige wikkel. De bandages mogen absoluut niet te los zitten, je mag naar elke wikkel wel wat aantrekken, de onderlappen zorgen voor drukverdeling, de kans dat je bandages(werkbandages of fleecebandages) te strak omdoet is nihil, ter controle kun je altijd voelen of je er nog een vinger tussen krijgt.
Sommige laten de onderlappen onder de bandage uitsteken om afklemmen te voorkomen, dit is niet nodig als je precies op de rand van de onderlap de bandage aanbrengt, tenzij je elastische bandages gebruikt(deze zou ik nooit adviseren).
Het fijnste bandangeer je(om een paardenbeen) met brede én lange bandages van 3,5 of 4 meter(voor ponybenen is 3 meter voldoende), het is ook prettig als er een extra lange klittenbandsluiting aan bevestigd zit.
Bandages en onderlappen dienen wel goed gewassen te worden, dit geldt natuurlijk ook voor peesbeschermers e.d. Dit om schuren te voorkomen, paardenbenen zijn erg gevoelig. Mocht je twijfelen met correct aanbrengen, laat een kundig iemand je helpen en het je voordoen. Laat anders liever de bandages in het schap van de ruitersportzaak liggen, anders brengen ze alleen maar narigheid met zich mee!

Knipoog Knipoog Knipoog

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:45

Ik zit op de paardenschool en wij moeten IEDERE dag in de les gebandageerd aankomen. Hoezo zou dit moeten als het zo slecht is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:09

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:48

magda_90 schreef:
http://pic60.picturetrail.com/VOL1724/9 ... 937703.jpg
Deze zijn te ver naar beneden (eerste keer bandageren)

http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... 000002.jpg
en deze zijn gevoelsmatig van onder goed (boven de 5e teen) maar volgens hadden ze van boven wat lager gekunt

http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... wit2-1.jpg
volgens mij zijn deze ook goed aangelegd (of konden ze van boven iets lager?)

jullie mening?

bij de laatste lijken ze best goed te zitten. Kan alleen zo niet echt zien of hij nou op de gewrichten van de knieen zit, als hij maar goed er onder zit en niet erop. Maar hij zit inderdaad goed hoog op de kogel. Al veel beter dan wat ik bij andere vaak zie.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:36

ik bandageer persoonlijk het liefst een deel van de kogel mee tegen strijken etc.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:45

Perla schreef:
ik bandageer persoonlijk het liefst een deel van de kogel mee tegen strijken etc.

ja een deel is goed maar veel doen het over de hele kogel en dat is niet goed

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:29

zie foto's Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:04

Perla schreef:
zie foto's Knipoog

Had even niet door dat jij dat was van boven Tong uitsteken
Maar naar mijn mening heb jij je bandages ook veel te ver over de kogel zitten, vooral achter je bedekt bijna de hele kogel. Je moet echt bijna de helft van de kogel maar doen. Tis echt niet goed voor hem op deze manier. Gewoon 2 vingers van de kogel nog laten zien, wat algauw bijna de helft al is van de kogel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:16

Ik doe altijd 1 slag achter onder de kogel langs zodat die ook wat beschermd is.

http://img.photobucket.com/albums/v219/qimm/zwart.jpg

bandages kunnen niet en zullen nooit het been ondersteunen en daardoor de pezen zwakker maken, dat is de reinste onzin! Ik doe het voornamelijk voor de leuk. Mag graag tutten.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:21

@ Qimm jou bandages vind ik ook te laag bij de kogel maar ik vind die van mij goed zitten!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:26

RA zit wel wat lager dan ik normaal doe. Maar goed. ieder heeft zo een eigen techniek.
Belangrijkste is dat ze nergens knellen, geen bewegingen belmmeren en niet afzakken.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:22

Qimm schreef:
RA zit wel wat lager dan ik normaal doe. Maar goed. ieder heeft zo een eigen techniek.
Belangrijkste is dat ze nergens knellen, geen bewegingen belmmeren en niet afzakken.

ook bij jou zitten ze te laag die slag om de kogel is niet goed. Dan kan je het om het leuke doen maar doe het wel goed, ook dat ze niet te ver om de kogel zitten is belangrijk daardoor kan je hem ook belemmeren in zn beweging waardoor je weer andere problemen kan gaan krijgen. je zegt zelf al dat het belangrijk is dan kan je dit toch wel raden??

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:42

Ik heb even 2 foto's gepakt hoe wij bij Dressuurstal van Baalen moesten bandageren. De eerste is een paard met aan de voorkant peesbeschermers eromheen, vandaar dat deze minder duidelijk zijn
de 2e is een pony
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:55

ze zijn niet heel erg duidelijk maar ook die lijken niet helemaal juist te zitten ik zal vanmiddag zelf eens bandageren en laten zien hoe ik het heb geleerd. Heb een tijd lang een kreupel paard moeten bandageren en dat moet gewoon goed gebeuren dus heb het toen ook goed geleerd. Of iemand moet me nou ineens komen vertellen dat het niet zo is Tong uitsteken

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:01

ik kan een ding zeggen Tong uitsteken deze zitten goed Knipoog dat leer je daar wel Tong uitsteken

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:08

knabbelgirl schreef:
ik kan een ding zeggen Tong uitsteken deze zitten goed Knipoog dat leer je daar wel Tong uitsteken

ja ik moet zeggen dat ik het zo ook niet goed zie. Ik kijk altijd vooral naar de kogel dat die goed vrij is en op zo'n draf moment is dat ook niet altijd goed te zien. Dus het zou best kunnen dat hij goed zit. Maar jij hebt er dus echt les ingehad?? Maar ik plaats vanmiddag mijn foto, dan kunnen jullie beoordelen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:56

ja Ja 6 weken lang 8 paarden per dag 4 benen bandageren Knipoog