Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
draumpje schreef:een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen
sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten
een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval
foxy80 schreef:normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden
Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)
Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.
Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens
Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...
Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding)
Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.
jammerr schreef:als je een bontje onder een goedpassend zadel legt, word de pasvorm smaller, dit kan erg slecht zijn voor de rug van je paard.
foxy80 schreef:normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden
Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)
Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.
Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens
Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...
Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding)
Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.
Curly85 schreef:Ik heb op aanraden van mijn eigen zadelmaker en nu een bontje onder liggen. Vanwege zijn gevoelige rug en omdat we nu ook meer trainingen doen. Wel 1 van 100% schaap en een uitsparing van de ruggengraat. Kortom het vult daar de boel niet op. Ik merk wel dat Ian het daar beter op doet juist vanwege de opvangen van schokken ect.
Ik doe het niet vanwege de mode want die is intussen al een beetje weg en ik heb het bontje nog steeds (1 van de weinige op mijn stal maar maakt me niet uit)
Ik blijf er ook mee rijden tot zijn rugspieren beter ontwikkeld zijn.
Emaartje schreef:Curly85 schreef:Ik heb op aanraden van mijn eigen zadelmaker en nu een bontje onder liggen. Vanwege zijn gevoelige rug en omdat we nu ook meer trainingen doen. Wel 1 van 100% schaap en een uitsparing van de ruggengraat. Kortom het vult daar de boel niet op. Ik merk wel dat Ian het daar beter op doet juist vanwege de opvangen van schokken ect.
Ik doe het niet vanwege de mode want die is intussen al een beetje weg en ik heb het bontje nog steeds (1 van de weinige op mijn stal maar maakt me niet uit)
Ik blijf er ook mee rijden tot zijn rugspieren beter ontwikkeld zijn.
van welke zadelmaker mocht jij het er wel onder hebben? ik mocht het dus niet maar doe het wel weer mijn paard heeft ook een gevoelige rug en loopt er vele beter mee gr emaartje
harnessmaker schreef:Als de boom ruimgenoeg is om er een bontje tussen te laten kan dat. Maar als je zadel past is het geen aanrader.
Emaartje schreef:harnessmaker schreef:Als de boom ruimgenoeg is om er een bontje tussen te laten kan dat. Maar als je zadel past is het geen aanrader.
is mijn boom nou ruim genoeg dan? gr
love_lady1 schreef:Ik zie alleen van : als het zadel past niet doen etc.
maar als het zadel nou niet goed past? te groot(zeker niet te klein) kan een bontje dan wél helpen?
dolor schreef:love_lady1 schreef:Ik zie alleen van : als het zadel past niet doen etc.
maar als het zadel nou niet goed past? te groot(zeker niet te klein) kan een bontje dan wél helpen?
dan vind ik dat je het aan moet laten passen door een zadelmaker en desnoods een nieuw goed passend zadel moet kopen. een goed passend zadel is altijd beter dan een slecht passend zadel met van alles en nog wat er onder om het wel passend te maken.
dolor schreef:het zou kunnen helpen. dat zou je moeten proberen. ligt er natuurlijk aan hoe slecht het zadel past enz.