zadelonderlegger bont

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Re: zadelonderlegger bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:15

Helemaal mee eens, kan het niet beter vertellen....... Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:52

draumpje schreef:
een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen

sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten

een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval

foxy80 schreef:
normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding Haha! )

Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.

Twee mensen waarbij ik amen op zeg. Als je zadel past moet je idd zonder al die romplomp erom heen kunnen rijden. Als je een hulpmiddel wilt gebruiken gebruik hem dan ook goed, en vooral dat laatste ontbreek steeds vaker bij de meesten.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:20

als je een bontje onder een goedpassend zadel legt, word de pasvorm smaller, dit kan erg slecht zijn voor de rug van je paard.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:04

jammerr schreef:
als je een bontje onder een goedpassend zadel legt, word de pasvorm smaller, dit kan erg slecht zijn voor de rug van je paard.

Uh..... ik geloof dat je een beetje in herhaling valt, Jammerr......

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 18:28

foxy80 schreef:
normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden

Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)

Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.

Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens

Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...

Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding Haha! )

Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.

duidelijke uitleg Ja dankjewel!!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:09

Ik heb op aanraden van mijn eigen zadelmaker en nu een bontje onder liggen. Vanwege zijn gevoelige rug en omdat we nu ook meer trainingen doen. Wel 1 van 100% schaap en een uitsparing van de ruggengraat. Kortom het vult daar de boel niet op. Ik merk wel dat Ian het daar beter op doet juist vanwege de opvangen van schokken ect.
Ik doe het niet vanwege de mode want die is intussen al een beetje weg en ik heb het bontje nog steeds (1 van de weinige op mijn stal maar maakt me niet uit)
Ik blijf er ook mee rijden tot zijn rugspieren beter ontwikkeld zijn.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:40

Curly85 schreef:
Ik heb op aanraden van mijn eigen zadelmaker en nu een bontje onder liggen. Vanwege zijn gevoelige rug en omdat we nu ook meer trainingen doen. Wel 1 van 100% schaap en een uitsparing van de ruggengraat. Kortom het vult daar de boel niet op. Ik merk wel dat Ian het daar beter op doet juist vanwege de opvangen van schokken ect.
Ik doe het niet vanwege de mode want die is intussen al een beetje weg en ik heb het bontje nog steeds (1 van de weinige op mijn stal maar maakt me niet uit)

van welke zadelmaker mocht jij het er wel onder hebben? ik mocht het dus niet maar doe het wel weer mijn paard heeft ook een gevoelige rug en loopt er vele beter mee gr emaartje

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:33

Zadelmakers adviseren nog wel eens een bontje als het paard nog erg jong is en zich nog moet ontwikkelen.
Als je dan net een nieuw zadel aanschaft, dan loop je de kans om over een tijdje weer een nieuw zadel te moeten kopen.
Niet iedereen heeft zoveel geld te besteden, dus vandaar dat er in zulke gevallen nogal eens een bontje wordt aangeraden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:47

ik hoorde van mijn instructrice,dat ene bontje geen kwaad kan als het zadel maar past,zei reed er altijd mee ook in de sport

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:33

Als de boom ruimgenoeg is om er een bontje tussen te laten kan dat. Maar als je zadel past is het geen aanrader.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:36

Emaartje schreef:
Curly85 schreef:

van welke zadelmaker mocht jij het er wel onder hebben? ik mocht het dus niet maar doe het wel weer mijn paard heeft ook een gevoelige rug en loopt er vele beter mee gr emaartje

Dit advies kwam ook van mijn zadelmaker, zeker toen ze nog zo arm in de bespiering zat op haar rug!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:29

harnessmaker schreef:
Als de boom ruimgenoeg is om er een bontje tussen te laten kan dat. Maar als je zadel past is het geen aanrader.

is mijn boom nou ruim genoeg dan? gr

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:38

Ik heb een bontje eronder liggen omdat mijn paard een gevoelige rug heeft, merk echt verbetering.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:47

Ik heb mijn zadel voor mijn paard gekocht maar toch kreeg ze na verloop van tijd een bult naast haar schoft die snel wegtrok. Ik heb toen een zadelinprent laten maken en toen bleek dat mijn zadel weg redelijk goed op haar leg maar dat de boom iets te wijd is. Waarschijnlijk dat het bultje dus een soort blaar was doordat door de wrijving van het zadel de huidlagen gingen wrijven. Daarom heb ik er bij haar een bontje onder, om de kamer iets te versmallen. Bij de hengst haal ik hem er weer onderuit want daar past het zadel wel goed. Hij heeft een vrij ronde brede rug.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:24

Emaartje schreef:
harnessmaker schreef:

is mijn boom nou ruim genoeg dan? gr

ie van jou past mooi zonder bontje........ met bontje is hij denk ik te smal. is ook aangepast zonder bontje

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:57

Mijn schoenen passen goed, anders had ik wel een andere maat gekocht. Het maakt niet uit als ik er dunne sokken onder doe. Dan passen ze nog steeds. Als ik er 2 paar skisokken onder doe passen ze niet meer, dan moet ik mijn tenen dubbelvouwen wil ik ze nog aanpassen.

Als ik met dressuurzadel rijd leg ik er een dun shabrakje onder. Na het rijden haal ik die er weer onder uit. Een dressuurzadel (of veelzijdigheid of springen) van redelijke kwaliteit verdeeld de druk. Als je er een bontje onder legt wordt het oppervlak dat druk verdeeld niet groter.

Meestal rijd ik echter met het westernzadel. Ook dat ligt goed, maar om de druk te verdelen heeft dit zadel geen kussens, alleen een boom die er voor zorgt dat de ruggegraat en de schoft vrij liggen. Daarom leg ik hier een pad onder (die wat dikker is) met speciale stukken erin. Die zijn gemaakt van tempur-materiaal wat dus meevormt. Dit zit niet in de hele pad, alleen op de plekken waar bij een boomlooszadelpad ook een vulling zit. Ik trek de pad/het dekje altijd helemaal in de kamer zodat de ruggegraat vrij ligt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:36

ie van jou past mooi zonder bontje........ met bontje is hij denk ik te smal. is ook aangepast zonder bontje
[/quote] [/quote]

heb er gisteren een bontje onder gedaan en ligt goed zegt de instructrice.als het zadel past moet het geen kwaad kunnen,en donderdag komt de osteopaat vraag ik het ook nog even na.. Knipoog

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:33

Kan iemand misschien vertellen welke bontjes dan precies goed zijn, van welke merken en types? Er staat Mattes, maar daar zijn er zoveel van (op de site van t peerdewinkeltje bijv.), en hoe herken ik een bontje met ruggegraatsvrijheid op t net? (waar zie je dat aan?)
Thnx...

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:41

Ik zie alleen van : als het zadel past niet doen etc.
maar als het zadel nou niet goed past? te groot(zeker niet te klein) kan een bontje dan wél helpen?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:42

love_lady1 schreef:
maar als het zadel nou niet goed past? te groot(zeker niet te klein) kan een bontje dan wél helpen?

dan vind ik dat je het aan moet laten passen door een zadelmaker en desnoods een nieuw goed passend zadel moet kopen. een goed passend zadel is altijd beter dan een slecht passend zadel met van alles en nog wat er onder om het wel passend te maken.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:50

dolor schreef:
love_lady1 schreef:

dan vind ik dat je het aan moet laten passen door een zadelmaker en desnoods een nieuw goed passend zadel moet kopen. een goed passend zadel is altijd beter dan een slecht passend zadel met van alles en nog wat er onder om het wel passend te maken.

oke, maar ik heb nog steeds geen duidelijk andwoord.
Als het zadel te groot is en je leg er een bont onderlegger onder, kan dat dan wél helpen?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:52

het zou kunnen helpen. dat zou je moeten proberen. ligt er natuurlijk aan hoe slecht het zadel past enz.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:55

dolor schreef:
het zou kunnen helpen. dat zou je moeten proberen. ligt er natuurlijk aan hoe slecht het zadel past enz.

oke, ja ik heb geen slecht passend zadel oid. maar ik was gewoon even nieuwsgierig. omdat ik denk dat niet iedereen een goed passend zadel kan aanschaffen omdat goede zadels nogal duur zijn. en dan kan het probleem tijdelijk worden ''opgelost'' met een bont onderlegger.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:29

me instructeur vond het toen ook beter als ik het bontje onder het zadel had, paard ontspannde toch net wat gauwer.
maar omdat je zoveel meningen hoort heb ik het toch eens voorgelegt aan de zadelmaker, en die adviseerde toen ook gewoon het bontje te blijven gebruiken, als het paard zich ondanks dat het zadel correct ligt toch prettiger voelt met dat bontje...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:57

ik heb een tweedehands passier gekocht, waarvan de kussens opnieuw opgevuld zijn, en die ligt nu net niet 100%
totdat hij iets meer is uitgezeten en wat met meer contact ligt gaat er bij mij een bontje onder