Hoe verzorgen jullie al je leerwerk? (hoofdstel, zadel etc.)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Hoe verzorgen jullie al je leerwerk? (hoofdstel, zadel etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 01:04

Hoi.
Ik gebruik sinds 5 jaar alleen nog maar deze zadelzeep voor zadels en hoofdstellen.
Afbeelding

Elke keer nadat ik mijn harnachement heb gebruikt, gaat alles uit elkaar en wordt het schoongemaakt. Bloos

Ik weet het, maar ben zuinig op mijn spullen.

Hoofdstellen blijven super mooi zacht en over het zadel ben ik ook tevreden.

Emmer warm water klaar zetten.
Spons erbij, vochtig maken, door het emmertje heenhalen en poetsen maar.
Gewoon laten drogen aan de lucht.

Ik poets niks op naderhand, dat ik me teveel werk.

Als iets stug is wil het wel eens in een oliebadje leggen voor een paar uur, maar dat bekijk ik eens per jaar. Haha!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:45

Ik gebruik altijd de Lederdressing Rapide.

Eens in de zoveel tijd ff schoonmaken met de zeep, en dan de dressing erop.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:23

rebeltje schreef:
Voor de rest lederbalsem of stubben hamanol. En wanneer het uikomt/nodig is. Zeker niet 1x in de week, meer 1x per kwartaal een doekje erover Bloos

Precies het zelfde Bloos

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:20

Jeetje wat vetten sommigen hier vaak zeg Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd vaak zonder dekje dus de onderkant word dan wel behoorlijk vies, die doe ik wel vrij regelmatig even met zadelzeep. Eens in de zoveel maand doe ik mn hele zadel+hoofdstel en alle andere leren spullen met kieffer bijenwas. Mijn leren singel doe ik wel vaker, en controleer ik ook heel regelmatig op scheurtjes en loslatende stiksels. Een nieuw hoofdstel leg ik altijd eerst 1/2 dagen in bijenwas voor ik het gebruik, doe het daarna zeer zelden maar blijft toch mooi. Wat een gedoe om alles iedere keer na gebruik schoon te maken, t'is om te gebuiken toch?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:21

leathersoap in een spuitvles en leervet Lachen

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:22

daniella74 schreef:
Waar haal je de tijd vandaan om elke keer een hoofdstel helemaal schoon te maken?????

Waarom geen olie op laarzen, ze moeten toch eens een beetje zacht en bruikbaar worden?

Het neemt niet veel tijd in beslag, zijn overigens ook wel meer hoofdstellen dan één..
O.a. in deze link staat waarom olie slecht is van rijlaarzen. De laarzen worden er overigens ook dof van (smeerde eerder zelf ook altijd lederolie op mijn laarzen).

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 01:21

Showjumper schreef:
Ik maak hoofdstellen e.d. elke keer na gebruik eerst schoon met (lauw) water en daarna gebruik ik zadelzeep (Stübben). Een aantal bruine hoofdstellen/martingalen/borsttuigen doe ik met een ander middel, om de kleur mooi te houden. Wanneer het leer iets droog wordt gebruik ik lederolie.

Bij laarzen doe ik ook eerst het vuil er af halen met water en als het droog is gewoon poetsen met schoensmeer (Kiwi).

wat voor een middel voor de bruine hoofdstellen??? ik gebruik eerst lauw water met een beetje murphy's oil soap en daarna cavalor leather shine...

mijn parlanti laarzen alleen met een vochtig doek en dan kiwi schoensmeer... kiwi is "the best"... Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 01:25

ik heb zadelzeep van excellent en daarna gaat er leervet overheen Lachen Ik doe het alleen wanneer de hoofdstellen hard geworden zijn en het zadel vies Clown ( 1 keer per 2 maand Nagelbijten / Gniffelen)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:02

heb een nieuw hoofdstel en een tweedehands 'nieuw' zadel, wil het hoofdstel graag extra soepel krijgen, las hier iets over in bijenwas leggen? Maar hoe dan, dat is toch niet echt vloeibaar? Clown

En voor wat betreft het zadel zoek ik een product dat de kleur wat ophaald (zwart) en verder gewoon goede verzorging geeft. Die bodymilk klinkt trouwens ook goed Haha! Maar tips zijn welkom!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:07

na elke keer rijden maak ik alles schoon met zadelzeep. 1x per week gebruik ik stubben Hamanol om in te vetten. Veel werk dat wel Nagelbijten / Gniffelen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:12

Mijn zadel (KN van 1991) wordt 1x per maand schoongemaakt met passier zadelzeep, daarna ingeolied met rapide leerolie. Voor de glans tussendoor af en toe leerdressing van rapide

Mijn hoofdstel gaat zo af en toe helemaal uit elkaar, bit in een bakje soda met warm water.
Hoofdstel schoonmaken met zadelzeep (vloeibaar spuitbus sectolin)
Daarna helemaal in de olie

Mijn hoofdstel is een stubben die later geverft is, met de olie probeer ik de verf er een beetje op te houden (van bruin naar zwart geverft)

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:57

kjoetie schreef:
En voor wat betreft het zadel zoek ik een product dat de kleur wat ophaald (zwart) en verder gewoon goede verzorging geeft.

Ik gebruikte altijd zwarte leervet, werkt erg goed.Lachen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:13

Ik maak het leer eigelijk gewoon schoon met zadelzeep. En eens in de zoveel tijd invetten met olie. Verder gewoon zorgen dat het niet te nat ligt, en niet in de modder laten vallen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:14

heb vandaag jullie tips over babydoekjes geprobeerd. ipv eerst schoon te maken met zadelzeep enw ater heb ik nu babydoekjes gebruikt en is idd heel erg handig
erna ingevet.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:17

Ik maak het eerst schoon met zadelzeep, dan olie ik de onderkant met speciale leder olie, en de bovenkant gaat met hammanöl (weet niet zeker hoe je het schrijft) hoofdstel gaat met alleen zadelzeep en olie/vet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:26

Ik gebruik alleen maar leervet. Voor de lepel een vies vet lapje anders glij je zo en wordt je zo vies. Als je dat een paar keer doet wordt t ook vet. De rest lekker smeren met de kwast. Ik doe t eigenlijk waneer mn zadel begint te piepen of te kraken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:56

Ik maak na gebruik altijd mijn zadel en hoofdstel met een doekje schoon. Dus stof en zweet er zoveel mogelijk eraf. Dan heb je aan 1 keer in het jaar invetten genoeg en je tuig ziet er altijd netjes verzorgd eruit. Voor een wedstrijd hoef ik ook nooit te poesten. Het is 5 min werk. Dus je bent 5 min langer bezig, maar hebt er erg veel plezier van. Altijd schoon en verzorgd tuig. Verder zweer in bij bijenwas. Voed goed en geeft een mooie glans.

Bij erg veel zweet en stof pak ik trouwens een tack doekje voor het dagelijkse werk. Als het mooi droog weer is, is een droge schone doek voldoende. De tach doekjes voeden ook iets, dus al je overtollig zweet eraf en het voedt ook gelijk.

Paard heeft er plezier van,ik heb er pleizer van en het kost me elke dag maar 5 min extra werk. Ik poets ook elke keer mijn bit. Dus afspoelen en met een doek erover voor de wat dikkere plekjes op het bit

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:11

Tot ongeveer een maand geleden had ik een kunststof zadel, die vetten we dus niet in. Nu heb ik een (lederen)boomloos zadel, deze heb ik na aankoop in gesprayed met anti-rain, verder nog niets aan gedaan en het blijft mooi zo. Het hoofdstel en de beugell riemen ed. vet ik altijd in met leervet. En soms als er een kleine beschadiging op het leer zit poets ik dat weg met schoenpoets.
Bevalt me prima..

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:41

Er wordt idd lekker gevet zeg! Ik maak mijn zadel en hoofdstel misschien 1 x per 3 weken schoon met tackcleaner en daarna met Rapide lederdressing. dat is het super fijn spul Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:04

Ik haal dagelijks een doekje over mijn zadel na gebruik. Eens in de 2 weken maak ik hem helemaal schoon met Rapide Glyserinezeep en vervolgens poets ik hem op met lederdressing. Mijn hoofdstel maak ik zo eens in de 2 maanden schoon, deze vet ik in met Rapide vet.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:50

de paar keer da'k m'n eigen hoofdstel gebruik (manege ruiter dus gebruik m alleen enkele keer voor wedstrijd) maak ik m schoon met zadelzeep en vet m in met leerbalsem

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:01

Lynn_Nikita schreef:
heb vandaag jullie tips over babydoekjes geprobeerd. ipv eerst schoon te maken met zadelzeep enw ater heb ik nu babydoekjes gebruikt en is idd heel erg handig
erna ingevet.

Maak je het dan alleen schoon met babydoekjes? kunnen die snuiten poetsers ofzo ook gebruikt worden voor een hoofdstel? of is dat niet verstandig?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:27

Ik las al een aantal tips in dit topic om je zadel te verzorgen.
Aangezien ik net een nieuw zadel heb moet ik dat dus allemaal ff nieuw aanschaffen.
Dit is me eerste eigen zadel dus heb ook helemaal niks in huis.
Nu las ik dat je het beste zadelzeep kan halen dat ga ik dus ook doen en daarna een ledercrame kan gebruiken omdat dat niet afgeeft.
Heb namelijk geen zin om iedere keer met allemaal zwarte vlekke in me broek telopen Clown

Nu ga ik morgen naar Divoza maar heb ff op de site rond gekeken maar nu hebben ze dus van Kieffer Bijenwas/ledercreme of gewone Lederbalsem van Cavalcura welke kan ik nu het beste nemen en wat zijn jullie ervaringen hier mee.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:32

ik gebruik voor alles eerst zadelzeep en dan ledercreme op aanraden van onze zadelmaker, ledervet is eigenlijk heel slecht voor leer zegt hij!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:39

Wat kan ik het beste gebruiken om het zadel ook te laten glanzen?