Zadelverantwoordelijkheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Een goed passend zadel

...is de verantwoordelijkheid van de eigenaar
75 (57%)
...is de verantwoordelijkheid van de ruiter
13 (9%)
...ligt aan de omstandigheden wie hiervoor moet zorgen
43 (32%)

Totaal aantal stemmen: 131

Lien2

Re: Zadelverantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:27

In principe is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor de welzijn van zijn/haar paard. Wel vind ik dat de ruiter een meldingsplicht heeft als men van mening is dat het zadel niet goed (meer) ligt.

Maar het zadel moet ook passen voor de ruiter. Zelf rij ik een paard welke een goed passend vzh zadel heeft. Maar op dat zadel kan ik niet lekker zitten. Ik heb dan ook zelf een 2e hands (dressuur)zadel aangeschaft. Wel heb ik gelijk na aanschaf de zadelmaker laten komen om de kijken of het goed op het paard lag, ook als ik aan het rijden was. Na een kleine opvulbeurt kon hij mij melden dat, als ik het zadel nieuw had laten aanmeten, ik exact hetzelfde zadel had gekregen. De eigenaar had hier geen enkel bezwaar tegen. Sterker nog, ze gebruiken hetzelf ook wel eens. Het gaat er dus om welke verstandhouding je hebt tussen ruiter en eigenaar. Bij ons is het uitgangspunt dat wij voor zowel het paard als onszelf lekker en met plezier willen rijden. Persoonlijk vind ik het aanschaffen van een zadel door de ruiter dus geen onzin. Ik wil namelijk wel die 2/3 keer in de week lekker rijden! Voorwaarde voor mij persoonlijk is wel dat het zadel goed past en nagekeken wordt door een goede zadelmaker.

Ik kan mij echter voorstellen dat veel jonge ruiters niet beschikken over de middelen (lees geld) om een goed zadel te kunnen aanschaffen. Ook als deze persoon 7 dagen per week je paard rijd mag je naar mijn mening niet verwachten dat hij/zij nieuw harnachement voor je paard aanschaft. Hierover dienen vooraf afspraken gemaakt te worden. Wel mag je van deze personen verwachten dat het harnachement onderhouden wordt (lees schoonmaken, sjabrakken wassen, etc). Het is echter de verantwoordelijkheid van de eigenaar om de afspraken goed vast te leggen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:46

Ik vind het de verantwoording van de eigenaar en de ruiter.
Maar ik vind het wel lastig want stel je weet niet hoe een zadel hoort te liggen???
Zoals ik?Wel in grote delen maar dan houdt het op.Ik heb dus een goede tweedehands zadel aangeschaft en deze door de zadelmaker opmaat laten maken.Nu ligt de verantwoording bij mij maar ik heb er geen verstand van.Mocht mijn paard nu last van de rug krijgen door het zadel is het dan nog mijn schuld?Terwijl ik er een proffessioneel iemand bij heb gehaald en me zadel elke jaar weer laat nakijken op me paard?
Dus vind het een beetje dubbel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:13

2misty2 schreef:
Ik vind het de verantwoording van de eigenaar en de ruiter.
Maar ik vind het wel lastig want stel je weet niet hoe een zadel hoort te liggen???
Zoals ik?Wel in grote delen maar dan houdt het op.Ik heb dus een goede tweedehands zadel aangeschaft en deze door de zadelmaker opmaat laten maken.Nu ligt de verantwoording bij mij maar ik heb er geen verstand van.Mocht mijn paard nu last van de rug krijgen door het zadel is het dan nog mijn schuld?Terwijl ik er een proffessioneel iemand bij heb gehaald en me zadel elke jaar weer laat nakijken op me paard?
Dus vind het een beetje dubbel.

Jij doet er tenminste iets aan. Haha!
Laat het op maat maken en elk jaar de jaarlijkse controle.
Je hebt snel genoeg door dat het zadel niet past.
Je paard gaat immers anders lopen en krijgt misschien ook zadelneid.
Als jij deze aanwijzingen oppakt weet je snel genoeg dat er iets niet in orde is en in mijn ogen vind ik dat jij dan niet de schuld zou moeten krijgen.
Je hebt immers je uiterste best gedaan.

Maar dat ik dan mijn mening Bloos

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:47

Daar heb je gelijk in.Je merkt indd dat je paard anders loopt.Nu die op maat is gemaakt loopt ze ook veel beter.Ik hoop dat die gewoon goed genoeg ligt.Een passend zadel is het belangrijkste wat er is en dat verdient het paard ook.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:57

ik vind dat iedereen die op een paard stapt er zorg voor moet dragen dat het zadel netjes ligt (en dat hij netjes rijdt). Ongeacht het nu je eigen paard is of niet. Ik zie om me heen dat weinig mensen snappen hoe het zit met zadels, drukplekken en gedrag bij een slechtliggend zadel. Ik vind dat zeer kwalijk. En vaak merk ik dat mensen zelf als je aangeeft dat een zadel niet goed ligt nog steeds eigenwijs blijven ontkennen dat het zadel slecht ligt (drukplekken en echt pijn bij het paard). Mijn verzorgers mogen niet zomaar een ander zadel op mijn paard gooien en ook niet ruw met hem omgaan. Als ik dat merk zwaait er wat Duivel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:04

Eigenlijk de eigenaar.
Maar als het zadel niet goed is, moet de ruiter/verzorgster er niet op gaan rijden..... Dat is egoistisch om het paard te laten lijden, omdat niemand een correct zadel wil kopen....

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:43

Citaat:
Misschien moet jij dan eens een weekje meelopen op een topdressuurstal?
Je zult toch maar verschillende paarden rijden voor eigenaars, leuk kapitaaltje om steeds zadels aan te schaffen Kun je net zo goed je eigen stalletje opstarten

Ik mag toch hopen dat ze op een topdressuurstal geen slecht passen zadel op een paard leggen. Dat je voor elk paard geen eigen zadel aanschaft kan ik me prima in vinden maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar een slecht passend zadel erop legt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:01

Dat ligt eraan wat je maatstaf is voor slecht passend.
Er ligt geen compleet verkeerde boommaat op en de schoft moet vrij liggen, net als de schouders. En dan denk ik dat je het met passen ver hebt gehad. Knipoog Drukkingen krijgen ze er niet van maar echt goed passen doet het ook niet. Maar misschien denk ik pietluttiger erover?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:52

Urielle schreef:
Dat ligt eraan wat je maatstaf is voor slecht passend.
Er ligt geen compleet verkeerde boommaat op en de schoft moet vrij liggen, net als de schouders. En dan denk ik dat je het met passen ver hebt gehad. Knipoog Drukkingen krijgen ze er niet van maar echt goed passen doet het ook niet. Maar misschien denk ik pietluttiger erover?

Dat vind ik ook het belangrijkste
- goede boommaat (schoft vrij) en schouders vrij én dat de ruiter op het zadel past (niet te klein voor de ruiter)

Alles wat daar niet aan voldoet, vind ik te slecht passend om op te rijden.
Dan vind ik dat de ruiter niet eens moet willen om te rijden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:19

Ik kies voor optie 3.
Als je bijrijder bent (en dat vind ik als jij samen met de eigenaar het paard verzorgt en rijd), dan moet de eigenaar voor een goed passend zadel zorgen, omdat die dan ook zelf met het paard bezig is.

Zelf reed ik een Fries helemaal alleen. Eigenlijk had ik een eigen paard waar ik niets voor hoefde te betalen. Ik kocht wel mijn eigen spullen en ik heb ook een eigen zadel gekocht. Dit vond ik gewoon fijn en ook eerlijk want ik was de enige die met dat paard reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:22

superwoman schreef:
Eigenlijk de eigenaar.
Maar als het zadel niet goed is, moet de ruiter/verzorgster er niet op gaan rijden..... Dat is egoistisch om het paard te laten lijden, omdat niemand een correct zadel wil kopen....

Ben ik het mee eens. Ja

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:07

kaatje77 schreef:
@Femkuh.
Wat vervelend.
Ik begrijp zeer zeker dat je niet verder wilt rijden met dit zadel omdat dit absoluut niet past, maar waarom ga je dan niet zonder zadel rijden?
Je kunt dan een dik dekje met een longeersingel opdoen zodat je iets meer stevigheid hebt.
Dat is altijd beter dan rijden met een absoluut niet passend zadel.

Ja, ik rij zelf nu ook veel zonder zadel, maar moet me dan soms toch wel goed vasthouden, want Odet is een leukerd hoor, steeds in de galop scherpe bochten maken..!! (is nu al gelukkig minder!)
Inmiddels heeft Odet nu een regendeken.. Lachen Maar Odet heeft ook al geen longeersingel.. en de shabrakjes verwisselt zij steeds.. (de ene keer een dikke, de andere keer een dunne)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:37

Yamcha schreef:
superwoman schreef:
Eigenlijk de eigenaar.

Ben ik het mee eens. Ja

En ik ook Haha! Als ik een paardje zou bijrijden, en het zedel past niet, zou ik daar met de eigenaar over gaan praten. Zolang er geen passend zadel is, zou ik zonder zadel rijden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:39

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Waarom?
Het is de eigenaar zijn/haar paard en ik vind net dat een verzorger of iemand anders hiervoor moet zorgen dat het goed is.