Bitloze optomingen kunnen veel scherper inwerken dan een trensje. Denk aan een hackamore e.d., dat werkt héél pittig in.
Ja daar noem je nu ook wel de sterkste van de bitloze optomingen. je moet dan de hackamore vergelijken met een heel zwaar bit...Een bit lijkt onvriendelijk, maar hard aan een bitloze optoming trekken zorgt voor een gebroken neusbeen. Denk daar maar eens aan als je je bitje van stal haalt. Hard aan het bit trekken zorgt voor geen gebroken onderdelen bij het dier.
nee een gescheurde mond, blauwe plekken in zijn mond,...omduur lopen paarden er zelf gewoon van in de krul, om het trekken tegen te gaan. en trouwens je mag er nog zo hard aan bitloos ding trekken, een neusbeen is wel wat strerker dan dat hoor!
Maar je kan met alles onvriendelijk zijn, het is een kwestie van het juist te gebruikenDe neus is net zo gevoelig als de mond, dus mensen die denken vriendelijker te zijn met bitloos, komen helaas bedrogen uit.
nog eens het is te zien hoe je het gebruikt!! Een ding in de mond is soviso niet vriendelijk. Als wij bitloos rijden is het aan losse teugel en om te stop een heel lichte druk aan teugels (samen met inwerking met mijn zit), waar ze super rap op reageerd, stel voor dat dit nog altijd vriendelijker is.De enige methode die me echt vriendelijker lijkt, is een halsring.
Een paard kan overigens beter ademen mét bit dan zonder bit.
dat is nu echt klare zever. Er zit niets in de weg in zijn mond, ze kunnen perfect ademen!!! Je moet natuurlijk wel de bitloze optoming juist aan doen. maar uw stelling klopt totaal niet.Zie recente onderzoeken. Slikken kan ook prima. Heeft dus nergens last van. Een bitloze optoming drukt nogal eens de neusgaten dicht.
nee hoor totaal niet. het is een kwestie van juist aandoenVoor mij dus echt geen bitloos, peins er niet over. Gewoon goed passend dun bitje en fluwelen hand en het rijden zonder druk aan de voorkant.