Waarom rijd jij met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:09

Venetia schreef:
Bitloze optomingen kunnen veel scherper inwerken dan een trensje. Denk aan een hackamore e.d., dat werkt héél pittig in.
Ja daar noem je nu ook wel de sterkste van de bitloze optomingen. je moet dan de hackamore vergelijken met een heel zwaar bit...

Een bit lijkt onvriendelijk, maar hard aan een bitloze optoming trekken zorgt voor een gebroken neusbeen. Denk daar maar eens aan als je je bitje van stal haalt. Hard aan het bit trekken zorgt voor geen gebroken onderdelen bij het dier.
nee een gescheurde mond, blauwe plekken in zijn mond,...omduur lopen paarden er zelf gewoon van in de krul, om het trekken tegen te gaan. en trouwens je mag er nog zo hard aan bitloos ding trekken, een neusbeen is wel wat strerker dan dat hoor! Bloos Maar je kan met alles onvriendelijk zijn, het is een kwestie van het juist te gebruiken

De neus is net zo gevoelig als de mond, dus mensen die denken vriendelijker te zijn met bitloos, komen helaas bedrogen uit. nog eens het is te zien hoe je het gebruikt!! Een ding in de mond is soviso niet vriendelijk. Als wij bitloos rijden is het aan losse teugel en om te stop een heel lichte druk aan teugels (samen met inwerking met mijn zit), waar ze super rap op reageerd, stel voor dat dit nog altijd vriendelijker is.

De enige methode die me echt vriendelijker lijkt, is een halsring.

Een paard kan overigens beter ademen mét bit dan zonder bit.
dat is nu echt klare zever. Er zit niets in de weg in zijn mond, ze kunnen perfect ademen!!! Je moet natuurlijk wel de bitloze optoming juist aan doen. maar uw stelling klopt totaal niet.Zie recente onderzoeken. Slikken kan ook prima. Heeft dus nergens last van. Een bitloze optoming drukt nogal eens de neusgaten dicht. nee hoor totaal niet. het is een kwestie van juist aandoen

Voor mij dus echt geen bitloos, peins er niet over. Gewoon goed passend dun bitje en fluwelen hand en het rijden zonder druk aan de voorkant.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:13

Venetia schreef:
Bitloze optomingen kunnen veel scherper inwerken dan een trensje. Denk aan een hackamore e.d., dat werkt héél pittig in.
.

kijk eens naar je eigen profiel. het neusriempje van jouw hoofdstel, kan als je het te strak doet zijn luchtwegen toetrekken. want het zit nog op het deel waar zijn luchtgaten kunnen toegesnoerd worden. dan mag je nog een licht bitje hebben...
dit even terzijde

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:14

runningkawa schreef:
Doordat ik ook graag wedstrijden rij en ik bij een goed passend bit en vriendelijke hand het niet als onprettig ervaar voor het paard.

Daar integen rij ik ook wel eens voor de fun bitloos en ondervind daar geen gekke dingen dan Lachen
Gewoon een nageeflijk paard, waarin ook de onderdelen van een (Z) proef goed te rijden waren.
Sommige onderdelen iets minder, maar wel uitvoerbaar, wat voor mij dan meteen een graadmeter was dat ik daar nog meer op zit en been moest rijden en minder op hand.

Same here. Ik doe beide, met mijn beide paarden (3 en 8). Ik vind dat gemiep over geheel paardvriendelijk alleen maar zonder rijden, altijd wat overtrokken.

Idd wat Sammie zegt, dan moet je er ook niet op gaan zitten, ze ook niet opsluiten in een box, ze ook niet aan een zadel laten wennen etc....

Een te strenge, onrechtvaardige ruiterhand die een bit hanteerd vind ik heel sneu, maar ik vind een paard die in de winter op stal moet blijven staan omdat het baasje of de baas door zijn/aar drukke werkschema geen tijd heeft om te komen net zo sneu...

En zo kun je nog wel tal van voorbeelden geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:19

Het lijkt me overigens dat het wel gaat over goed gerbuik van het tuig.
Een neusriem aansnoeren is geen goed gebruik.
Maar snoer ik de kinketting van een hackamore aan is dat ook niet vriendelijk.

Verder heb je ook bitloze optomingen met best een hard neus stuk, die zou ik ook niet drect onder het kopje vriendelijk willen plaatsen Lachen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:23

runningkawa schreef:
Het lijkt me overigens dat het wel gaat over goed gerbuik van het tuig.
Een neusriem aansnoeren is geen goed gebruik.
Maar snoer ik de kinketting van een hackamore aan is dat ook niet vriendelijk.

Verder heb je ook bitloze optomingen met best een hard neus stuk, die zou ik ook niet drect onder het kopje vriendelijk willen plaatsen Lachen

hewel ja, dus venentia hoeft dit niet te zeggen, want als je bitloos goed gebruikt, snoert het niets.

Verder reed ik vroeger ook met bit. Waarom: omdat ik van niets anders wist. ik reed wel heel af en toe eens met een staalbandje maar daar bleef het bij. tot ik met de bitloze optomingen kennis gemaakt heb. Nu rij ik dus bitloos Haha! Knipoog

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:25

Ik rijd afwisselend met en zonder bit. Zonder: als ik met mensen met rustige paarden op stap ga. Dan blijft mijn paard ook rustig, is er geen gerace en ook geen gesjor aan de bosal. In de bak als ik grondwerk heb gedaan klim ik ook weleens op zijn rug en rijd ik wat rondjes met touwhalster of alleen touw om zijn nek.
Met bit: als ik ga mennen heb ik een liverpool bit waar ik met heel lichte hulpen mee rijd.
Als ik alleen met meneer op pad ga in het bos of met andere mensen met fanatieke paarden dan rijd ik met westernbit. Lekker op 1 hand en op mijn zit gereden. Krijgt meneer dan spatjes dan hoef ik maar licht in te grijpen ipv grof aan de bosal te sjorren. Hij weet nl verdomdes goed hoe hij onder de bosal uit kan komen en dan heb ik liever 1 keer een nette kleine correctie dan dan ik zijn hele kop opzij moet gaan lopen trekken want het kan een enorme drammerd zijn als hij peper in zijn gat krijgt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:25

als je met bit goed gebruikt snoert er ook niks Lachen

wat is een staalbandje?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:27

runningkawa schreef:
als je met bit goed gebruikt snoert er ook niks Lachen

wat is een staalbandje?

gewoon dat waar paarden mee in de wei lopen. stalband bedoelde ik, een a teveel haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:28

Ah dat ding Lachen

Je bedoeld toch geen halster, maar echt een band om de nek?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:29

runningkawa schreef:
Ah dat ding Lachen

Je bedoeld toch geen halster, maar echt een band om de nek?

haha nee gewoon een halster. ik kon op de naam niet komen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:34

Is ook een erg moeilijke naam Haha!

Daar rij ik dus ook wel eens mee.
Ondervind daar geen overdreven grote verschillen mee dan met een bit.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:35

Ik rijd op mijn haflinger zonder bit(Bitless Bridle van Dhr Cook) ze is nu 4 en haar kaak is dus nog in de groei dat was gewoon mijn eerste punt waarom ik zowieso wou beginnen met bitloos. Toen ik eenmaal was begonnen met het leren van sturen had ze dit in 2 dagen door en stoppen ikhoef maar iets druk tegeven iets naar achter te zitten en ze staat stil.

Mijn andere pony word wel met bit gereden, maar daar wil ik ook vanaf. Dit is hij vanaf begin af aan gewend, maar zonder bit doet hij het net zo goed dus. En mijn verzorgpony's rijden met bit omdat de eigenaar dat liever heeft. En ik ben ook niet volop tegen het bit zolang het maar op de juiste manier word gebruikt. Maar zolang het zonder kan waarom dan met?

Maar nu heb ik nog even een vraag he,

waarom doen mensen altijd zo vaag als ze horen/zien dat je zonder bit rijd? Ik krijg altijd de domste dingen naar m'n hoofd geslingerd. En dan vraag ik waarom rijd jij dan met bit? Antwoord: Dat is veiliger. Nou daar geloof ik dus echt niks van.
Als je zegt tegen mij dan kan ik fijner inwerken en reageert ze sneller op mijn hulpen, oke dan denk ik dat kan. Persoonlijk denk ik dat je dat ook zonder kan. Het ligt eraan hoe je je hulpen geeft. Maar dat doet er nu niet toe.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:38

runningkawa schreef:
Is ook een erg moeilijke naam Haha!

Daar rij ik dus ook wel eens mee.
Ondervind daar geen overdreven grote verschillen mee dan met een bit.

haha ja erg moeilijk Clown Clown

Ja daar reed ik in begin ook mee. Paard merkt daar ver geen verschil mee. Ze reageerd gelijk. Nu heb ik een side pull, en dat is gewoon te vergelijken als een mooiere halster.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:32

Omdat de eigenaren hun dat hebben aangeleerd en er mee voor de kar ook een bit in hebben. Pling

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:16

charlotvanre schreef:
Venetia schreef:

De neus is net zo gevoelig als de mond, dus mensen die denken vriendelijker te zijn met bitloos, komen helaas bedrogen uit. nog eens het is te zien hoe je het gebruikt!! Een ding in de mond is soviso niet vriendelijk. Als wij bitloos rijden is het aan losse teugel en om te stop een heel lichte druk aan teugels (samen met inwerking met mijn zit), waar ze super rap op reageerd, stel voor dat dit nog altijd vriendelijker is.

Hier vind ik dat je overdrijft, net alsof je met een gewoon trensje geen lichte hulp kunt geven. Als ik mijn paard wil laten stoppen kan ik dat ook met een heel lichte druk aan de teugels en ook samen met de inwerking van mijn zit en daar reageert hij ook snel op. En ik rij met een gewoon enkelgebroken trensje. Dus waarom zou dat niet vriendelijk zijn?
Het paard geeft zelf ook aan of je te ruw bent, als je te ruw bent met het bit dan krijg je gegarandeerd protest. Ik denk als je te ruw bent met een bitloze optoming dat je dan ook protest krijgt.
Maar stel, we nemen aan dat beide optomingen juist gebruikt worden, dan zijn ze volgens mij beiden even vriendelijk voor het paard. Het ene paard zal al makkelijker met bit te rijden zijn dan zonder en het andere dan weer makkelijker zonder dan met.
Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken wat er het beste past bij zichzelf EN (heel belangrijk) zijn/haar paard.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:35

Ik ben het niet anders gewend
Het heeft geen speciale reden, en het is ook niet iets waar ik erg mee bezig ben. Misschien ook een goede vraag
Waarom zou ik zonder bit rijden? Mijn paarden hebben er geen moeite mee en ik ook niet, ik trek niet in de mond en bitloos rijden is niet iets wat ik graag zou willen. Niet om de reden dat mijn paard dan stuurloos is, ik ervaar dit als prettig Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:14

Is eigenlijks automatisme geworden. Mijn vorige verzorgpaarden en de merrie die ik nu verzorg hebben altijd een bit gehad. En omdat de eigenaars wil wet is dan rijd je zelf ook maar met bit.
Ik denk trouwens dat er nog onvoldoende wederzijds vertrouwens is om met mijn huidige verzorgpaard bitloos te gaan rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:34

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:36

Omdat mijn paard bitloos niet snapt. Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:40

KsVrPy schreef:
Omdat mijn paard bitloos niet snapt. Lachen

Toch weet ik zeker als ik jouw paard bitloos ga rijden dat het in 1 keer lukt met m'n nep dr. cook.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:47

soms rij ik bitloos gewoon met halster en twee touwen mijn pony vindt dit erg leuk dus ik doe het ook steeds vaker, ook heb ik een vriendin die natuurlijk paardrijd (met touwhalster en padje) maar met springen gebruik ik toch wel het bit.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:56

rijd wel bitloos,,mAAR ik rij buiten in polder wel met bit...waarom?...omdat ik ZELF nog niet voldoende vertrouwen heb als ik traktoren en vrachtwagens tegenkom... Bloos

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:00

Ik rij met bit omdat ik niet anders gewend ben, en eigenlijk vind ik dat als je paardrijdt je met zadel en hoofdstel/bit rijdt, dat is voor mij paardrijden.
Zonder hoofdstel/bit vind ik paardrijden gelijk een stuk minder leuk eerlijk gezegd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:00

Venetia schreef:
De neus is net zo gevoelig als de mond, dus mensen die denken vriendelijker te zijn met bitloos, komen helaas bedrogen uit.

Nou mag jij wel eens komen kijken hoe ik mijn paard momenteel bitloos inrij, want ik zou echt niet weten waarom dat zo onvriendelijk is (zeker gezien het feit dat hij nogal aan het wisselen is op dit moment). Het is wel van belang dat je goed kijkt naar wat voor optoming je gebruikt (ik heb een sidepull met bontje) en je moet zorgen dat de neusriem op de juiste plek zit. Heel belangrijk!

Mijn paard reageert super op focus en gewicht en straks kan ik hopelijk zeggen dat ik nog amper een teugel nodig heb. Tong uitsteken
Ik hoor juist van iedereen om ons heen (vrijwel allemaal bitrijders) dat het er zo relaxt uit ziet, hij doet het heel erg goed bitloos. Haha!

Ik lees hier en daar echt de allergrootste onzin over bitloos rijden in dit topic. Maar dat verbaast me eigenlijk ook helemaal niets, aangezien veel van deze mensen er duidelijk totaal geen ervaring mee hebben, maar wel graag maar wat roepen. Jammer, maar eigenlijk altijd hetzelfde hier op bokt. Slapen

LilianR, ik rij mijn eigen paard bitloos in, want ik zou geen enkele goede reden kunnen bedenken om hem met bit in te rijden. Lachen
Vroeger wist ik niet beter, je leerde het zo, maar is dat een reden om daar dan maar aan vast te blijven houden? Voor mij persoonlijk dus niet, ik kijk graag verder dan het traditionele. Ik ben blij dat ik nu weet dat er ook een andere manier is, waar ik dan ook zeer bewust voor gekozen heb bij mijn jonge paard. En tot nu toe met succes. Lachen
Sorry dat ik je verder niet kan antwoorden op je vraag. Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:10

Omdat ik het zo gewend ben, voor wedstrijden wil trainen en ik niet onvriendelijk vind.
Overigens kan ik met mijn pony ook heel goed bitloos rijden hoor, daar is weinig verschil tussen, misschien dat ik dat binnenkort weer wat vaker ga doen.